A
سلامت جسمی سالمندان

جوان ماندن و زیبایی در ۵۰ سالگی ؛ راز و رمزهایی که باید بدانید

هر بار که شمعی به کیک تولدمان اضافه می‌شود، شاهد تغییرات مختلفی در بدن خود هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، چروک‌های پوست، تار موهای سفید، و تغییرات وزنی یکی یکی از راه می‌رسند. اما افزایش سن و همه این تغییرات به این معنا نیستند که باید با حس انرژی و شادابی دوران جوانی خداحافظی کنیم. جوان ماندن در ۵۰ سالگی راز و رمزهایی دارد که ما آن‌ها را به شما می‌گوییم.

اما راز شادابی در دوران سالمندی چیست؟ بهتر است بگوییم رازها! چون خوشبختانه، راه‌های فوق‌العاده آسان و متنوعی برای حفظ طراوت و انرژی در دوران میانسالی و سالمندی وجود دارد. اگر به دنبال این رازها و روش‌هایی برای حفظ بهتر سلامت و جوان ماندن می‌گردید، همراه ما باشید. در این مطلب با کلیدی‌ترین راه‌های حفظ شادابی در میانسالی آشنا خواهید شد.

برای جوان ماندن در ۵۰ سالگی مراقبت‌های پوستی را جدی بگیرید

لازم نیست برای مراقبت از پوست حتما از لوسیون‌های گران قیمت استفاده کنید. رعایت نکات ساده‌ای مثل تمیز نگه داشتن پوست می‌تواند تا مقدار قابل توجهی سلامت و شادابی پوست شما را افزایش دهد.

  • از آفتاب زیاد دوری کنید

کمی آفتاب ملایم برای دریافت ویتامین دی و بالا بردن انرژی عالی است. اما اگر زیاد زیر آفتاب بمانید اشعه‌های فرابنفش (UV) به پوست شما آسیب می‌زنند. این اشعه‌ها کلاژن پوست را تخریب می‌کنند و با آزادسازی الاستین زیاد لکه‌های رنگی، خال، و چروک‌های زیادی به پوست شما می‌دهند.

از کرم ضدآفتاب صورت و دست با SPF بالا (حداقل ۴۰)، کلاه، و عینک آفتابی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: جوانسازی پوست سالمندان

  • پوست خود را مرطوب نگه دارید

معجزه کرم‌ها و محلول‌های آب‌رسانی و مرطوب کننده را دست کم نگیرید. هرچقدر به پوست و موی خود بیشتر آب‌رسانی کنید، روشنی و شادابی پوست شما دیرتر از بین خواهد رفت. پوستی که آب‌رسانی نشده باشد کم‌ کم رنگ خود را از دست می‌دهد و رو به خاکستری شدن می‌رود.

حداقل دوبار در روز از مرطوب کننده‌های مناسب استفاده کنید. بعد از استحمام و قبل از خواب زمان‌هایی هستند که باید حتما به پوست خود مرطوب‌کننده بزنید.

  • سیگار را کنار بگذارید

یکی از رازهای جوان ماندن در ۵۰ سالگی این است که سیگار را کنار بگذارید. سیگار نه تنها خطر ابتلا به سرطان‌های دهان و ریه را افزایش می‌دهد، بلکه آسیب‌های فراوانی هم به پوست شما وارد می‌کند. دخانیات گردش خون را دچار اختلال می‌کند. به بیان دیگر، اکسیژن کمتری به پوستتان می‌رسد و تولید کلاژن هم کمتر می‌شود.

در نیتجه، اعتیاد به سیگار چروک‌های بیشتر و عمیق‌تری به پوست می‌دهد، پوست را شل و رنگ آن را کدر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: سن مناسب برای لیفتینگ

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

هیچ موضوعی به اندازه سوختی که به بدن خود می‌رسانیم روی میزان انرژی و شادابی ما تاثیر ندارد. تغذیه سالم از بدن ما در برابر بیماری‌ها و امراضی که ما را از رمق می‌اندازند مراقبت می‌کند. همچنین، غذایی که می‌خوریم روی متابولیسم و میزان انرژی ما نیز تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر این‌ها، مواد مغذی که دریافت می‌کنیم نقش مستقیمی در انرژی درونی و ظاهری ما و تقویت سیستم ایمنی بدنمان دارند. یکی از وظایف ویتامین‎ها و مواد معدنی جوان‌سازی و نیروبخشی به بدن ماست. برای مثال، ویتامین ب کمپلکس (همه ۸ ویتامین گروه B) باعث درخشندگی و سرزندگی پوست و مو می‌شود. ویتامین ای (E) هم سلامت پوست و مو را بهبود می‌دهد و جلوی آسیب‌های پرتوهای فرابنفش را می‎گیرد.

سبزیجات و میوه‎های بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهید و گوشت قرمز کمتری مصرف کنید. غذای تازه خانگی را به فست فود ترجیح دهید. از انواع مختلف سالادهای خوشمزه و تازه‌ای که رفیق سلامت شما هستند هم غافل نشوید.

وعده‌های روزانه منظمی داشته باشید و بی‌خیال صبحانه نشوید. با انجام همه این نکات هم بانشاط و قبراق می‌مانید و هم تناسب اندام خود را حفظ می‌کنید.

  • برای جوان ماندن در ۵۰ سالگی آب زیاد بنوشید

کم‌آبی بدن، دشمن شماره یک طراوت و انرژی شماست.  کم‌آبی بدن یا همان دهیدراته شدن باعث می‌شود که احساس کنید هیچ انرژی ندارید و همیشه خسته‌اید. پزشکان توصیه می‌کنند که بر اساس میزان فعالیتی که دارید، روازنه بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. کافی است مدتی میزان کافی به بدن خود آب‌رسانی کنید تا نتیجه را با چشم خود ببینید که چطور سطح انرژی جسمی و شادابی پوستی شما بیشتر می‌شود.

می‌توانید با تکه‌های میوه‌هایی مثل سیب، خیار، لیمو و . .. برای خود آب سم‌زا (دیتاکس detox) درست کنید. با این کار، بیشتر به نوشیدن آب در طول شبانه روز تشویق می‌شوید.

پیشنهاد مطالعه: زیبایی سالمندان

خوب بخوابید و خواب‌های خوب ببینید!

  • خواب کافی

اگر خواب کافی نداشته باشید، چروک‌ها زودتر به سراغ شما می‌آیند. در حقیقت، کمبود خواب باعث می‌شود که بدن شما هورمون استرس بیشتری آزاد کند. هورمون استرس که نام علمی آن کورتیزول است کلاژن‌ها را می‌شکند. وظیفه اصلی کلاژن هم سالم نگه داشتن پوست و موی شما است. می‌بینید؟ بدن انسان ماشین پیچیده‌ای است که بدون خواب کافی نمی‌تواند انرژی خود را حفظ کند.

چقدر باید بخوابیم؟ در دوران جوانی و میانسالی، یعنی تا ۶۵ سالگی، به ۷ الی ۹ ساعت خواب نیاز داریم.

  • خواب آرام

مسئله دیگری که باید به آن توجه کنید داشتن خواب آرام است. قبل از خواب غذای سنگین، نوشیدنی الکلی یا کافئین مصرف نکنید. کافئین نه تنها زمان خواب شما را مختل می‌کند، بلکه به شما حس اضطراب و نگرانی هم القا می‌کند. به جای آن، از نوشیدنی‌های آرامش‌بخشی مثل بابونه یا سنبل‌الطیب لذت ببرید.

اما خاصیت‌های خواب خوب به همین جا ختم نمی‌شود. خواب شبانه کافی روی اشتها، تناسب اندام و حال و هوای روزانه ما هم تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، همه عواملی که در شادابی ما دخیل هستند.

پیشنهاد مطالعه: جوان ماندن بعد از ۴۰ سالگی

برای جوان ماندن در ۵۰ سالگی ورزش‌های ساده ولی تاثیرگذار را فراموش نکنید

انجام منظم ورزش و فعالیت‌های بدنی سطح انرژی بدن را بالا نگه می‎دارد، سرعت متابولیسم را بیشتر می‌کند و باعث افزایش نیروی ماهیچه‎ها می‌شود. دیگر همه ما خوب می‎دانیم که ورزش فکر و ذهن را فعال نگه می‎دارد و حال و هوای ما را حسابی عوض می‎کند.

اگر وقت یا حوصله باشگاه رفتن ندارید ورزش‌های هوازی ساده را امتحان کنید. دویدن، راه رفتن، شنا کردن، و دوچرخه سواری در هوای آزاد؛ یا استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت در منزل. این ورزش‌ها گردش خون بدنتان را بهبود می‎بخشند. به بیان دیگر، باعث جوان ماندن قلب شما و عملکرد عالی آن می‌شوند.

یک پیشنهاد دیگر برای جوان ماندن در ۵۰ سالگی : یوگا را امتحان کنید. یوگا ترکیبی از تمرین‌های ذهنی آرامش بخش و نرمش‌های کششی متنوع است. به همین خاطر، هم باعث کاهش استرس و افکار منفی می‌شود، هم قدرت و انعطاف پذیری شما را بالا می‎برد. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و حس جوانی و سرزندگی را در رگ‌های شما تزریق می‌کنند.

خوب است بدانید گردش خونی که با ورزش بهبود پیدا می‌کند باعث اکسیژن رسانی بهتر به بدن و درخشندگی پوست می‌شود. به علاوه، وقتی حین انجام ورزش‌های هوازی عرق می‌کنید، سم‌های مختلفی از بدن شما خارج می‌شوند. بعضی از این سم‌ها به خاطر زندگی شهری و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های شیمیایی وارد بدن ما شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: اسرار جوان ماندن با مواد غذایی

با تمام وجود زندگی کنید!

از فعالیت‌های مفرحی مثل کنسرت، تئاتر، سینما، خرید کردن، شرکت در کلاس‌های آموزشی، جلسه‌های کتاب‌خوانی و . . دوری نکنید. اوقات فراغتی که در خانه دارید را هم با سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان سپری کنید. از مطالعه و نقاشی گرفته تا باغبانی، خیاطی، و غیره. تمامی این فعالیت‌ها به زندگی شما چاشنی و هیجان و انگیزه بیشتری اضافه می‌کنند و به شما حس سرزندگی و شادی می‌دهند.

همچنین، مسافرت یا پیک نیک‌های آخر هفته را از خودتان دریغ نکنید. در مقاله‌ای که در مجله معتبر Nature منتشر شد، گردش در فضای سبز و طبیعت آزاد به عنوان یک جوان‌کننده موثر شناخته شد. قدم زدن و نفس کشیدن در طبیعت شادی‌های ماندگاری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

کناره گیری از ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ذهن شما را مستعد هجوم افکار منفی می‎کند. همانطور که در بالا توضیح دادیم، افکار منفی باعث آزاد شدن بیش از حد هورمون‌هایی مثل کورتیزول می‌شوند. کورتیزول پوست شما را نازک و سیستم ایمنی بدنتان را تضعیف می‌کند.

بیشتر بخوانید: آرایش صورت سالمندان

منبع
nature

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا