A
اطلاعات کاربردی سالمندان

تقویت حافظه سالمندان | با ورزش، دارو و روش‌های علمی

اگر شما به دنبال تمرکز بیشتر، تقویت عملکرد ذهنی یا حفظ و تقویت حافظه سالمندان خود هستید، نکاتی که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم قطعا می‌تواند به شما کمک کند.

یک حافظه قوی به سلامتی و سرزندگی مغز شما بستگی دارد. اگر شما یک دانشجو باشید یا یک کارگر حرفه‌ای یا مدیرعامل یک شرکت، زمانی که با افزایش سن خود روبرو هستید کارهای بسیاری وجود دارد تا با انجام آن‌ها حافظه و عملکرد ذهنی خود را تقویت کنید.

برخی بر این باورند که به افراد پیر نمی‌توان چیزی را آموزش داد و کاری برای تقویت آنان کرد؛ اما این طرز فکر بسیار نادرست است، دانشمندان به این کشف رسیده‌اند که مغز انسان توانایی حیرت‌انگیز برای سازگاری و تغییر حتی در سالمندی را دارد که به آن نوروپلاستی می‌گویند. با ترفندها و تحریک درست مغز شما می‌توان مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد کرد تا همیشه در حال سازگاری با تغییرات جدید زندگی خود باشید. توانایی باور نکردنی مغز در تغییر شکل مجدد خود هنگام یادگیری و بهره بردن از حافظه بیانگر این است که شما می‌توانید از قدرت طبیعی نوروپلاستی استفاده کنید تا توانایی‌های شناختی خود را افزایش دهید، توانایی خود را در یادگیری موضوعات جدید و همچنین بهبود حافظه خود را میسر کنید. با رعایت ۹ نکته زیر می‌توان این کار را شدنی کرد.

حافظه­ معنایی چیست؟

حافظه­ معنایی به آن قسمت از حافظه گفته می­‌شود که اطلاعات واقعی را برای انسان ذخیره و ثبت می‌کند. در حافظه­ معنایی، شما معنای جملات و عبارات را به خاطر می­سپارید. در حافظه­ معنایی بر ساختار جملات و نحوه­ نگارش آن­‌ها متمرکز نمی­‌شوید و به ذخیره کردن مفهوم جملات تمرکز دارید. این مسئله یاعث می‌­شود تا درک بهتری از کارهای روزمره­ خود و درک جهانی که در آن زندگی می­‌کنید داشته باشید.

حافظه­ معنایی که خود زیرمجموعه­ حافظه اظهاری است، به حوزه­ حافظه­ بلند مدت تعلق دارد. داده‌­­هایی که در حافظه­ طولانی مدت ذخیره می‌شوند، در مدت زمان طولانی­‌تری در حافظه شما پایدار می­‌مانند. به طور معمول حافظه­ معنایی می­تواند مبتنی بر تجربیات شما باشد. این داده های ثبت شده برای یادآوری نیاز به رمزگذاری و صرف زمان بسیار زیادی ندارند. روند یادآوری خاطرات بسیار سریع­تر از آن چه فکر می‌­کنید برای مغز شما اتفاق می­فتد.

در حافظه­ معنایی انتزاع تجربه ­ها وجود دارد. به این شکل که مغز برای به خاطر سپردن وقایع و خاطرات، جزئیات را از یاد می­‌برد و به ثبت کلیات موضوع می­پردازد. به صورت کلی حافظه­ معنایی، دانش ­های عمومی از وقایع و اتفاقات موجود در زندگی روزمره­ شماست.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از آلزایمر در سالمندی

عوارض ضعیف شدن حافظه معنایی

با افزایش سن در روند کار حافظه­ و خصوصا حافظه­ معنایی دچار اختلال می‌­شود. این اتفاقات ممکن است در ابتدا فقط انجام روزمره­ فرد را تحت تاثیر قرار دهد و قابل کنترل باشد. اما پس از مدتی این تاثیرات گسترش می­‌یابند و جنبه­‌های دیگری از زندگی فرد را نیز فرا می­‌گیرند.

این گسترش فراموشی­­ها می­‌تواند منجر به بیماری­ های عصبی و مغزی در فرد شود. بیماری ­هایی مثل آلزایمر ناشی از ضعف در حافظه هستند. در بیماری آلزایمر ابتدا فراموشی در کارهای روزمره و اتفاقات کوچک پدیدار می­‌شود. اما با مرور زمان این مسئله گسترش می­‌یابد و فرد اختلالات زیادی را در حافظه­ بلند مدت خود احساس می­‌کند. این بیماری پیشرفت سریعی دارد. ممکن است با بیماران مبتلا به آلزایمر مواجه شده باشید که هیچ کدام از اطرافیان خود را به یاد نمی­‌آورند و به طور کلی حافظه­ خود را از دست داده‌­­اند.

نتایج تضعیف حافظه معنایی در سالمندان

یکی از مشکلات روحی و روانی که برای سالمندان به وجود می­‌آید، ناشی از عدم اعتماد به نفس به خاطر مشکلات به وجود آمده در دوران پیری است. معمولا سالمندان به خاطر تحلیل وضعیت جسمانی خود احساس ضعف می­‌کنند و از این بابت نیز اعتماد به نفس خود را از دست می‌­دهند و حتی ممکن است دچار انزوا شوند و احساس تنهایی داشته باشند.

بسیار اهمیت دارد تا رفتار مناسبی در این دوران با سالمندان خود داشته باشید. این افراد نیاز به توجه زیادی دارند تا بتوانند با توجه به مشکلات جسمی و روحی خود روند درست زندگی را ادامه دهند. ممکن است این افراد چیزهای کوچک و بزرگ زیادی را از یاد ببرند. در این وضعیت بهتر است تا با صبر و حوصله با آن­‌ها برخورد کنید. سعی کنید با یادآوری وقایع مهم به افراد مسن از فراموش کردنشان بپرهیزید. روزانه زمان مشخصی را به سالمندان خود اختصاص دهید تا بتوانند برای تقویت حافظه­ معنایی خود تمرین داشته باشند.

برای تقویت حافظه سالمندان مغز آن‌ها را به چالش بکشید

تا زمانی که به بزرگسالی می‌رسید، مغز شما میلیون‌ها مسیر عصبی ایجاد کرده است که شما با کمک آنان اطلاعات را سریع پردازش می‌کنید و به یاد می آورید؛ با کمک آن مشکلاتی را قبلا می‌توانستید حل کنید را با حداقل تلاش ذهنی حل می‌کنید.

اما اگر در دوره سالمندی همیشه به همین راه حل‌ها و این مسیر ها اکتفا کنید، تحریک لازم برای ادامه رشد و پیشرفت را از مغز خود می‌گیرید و برای سازگاری با مشکلات جدید به مشکل برمی‌خورید.

حافظه مانند قدرت عضلانی شما را ملزم به استفاده از آن یا از دست دادن آن می‌کند. هرچه بیشتر مغز خود را تمرین دهید، از توانایی بیشتر در پردازش اطلاعات و سازگاری در مراحله بعدی زندگی‌تان برخوردار می‌شوید. بهترین تمرین برای سالخوردگان این است که روال قبلی حل مسئله شما را بشکند و شما را برای استفاده از راه‌حل‌های جدید مجبور سازد.

تمرین‌های مغزی شما باید چهار ویژگی داشته باشد:

  • به شما چیزهای جدید یاد بدهد، اگر فعالیتی باشد که به خوبی قبلا از عهده آن برمی‌آیید نشان دهنده این است که راه را اشتباه رفته‌اید چون این فعالیت‌ها باید برای شما ناآشنا و خارج از حرفه شما باشد تا با یادگیری مسائل جدید مهارت‌های جدیدی را خلاقانه به کار گیرید.
  • تمرین‌ها باید چالش برانگیز باشد، بهترین فعالیت برای تقویت حافظه و مغز شما این است که در آن سعی کنید توجه کامل مغز را جلب کنید. به طور مثال با یادگیری نواختن یک ساز، مدام به دنبال یه قطعه موزیک جدید باشید.
  • از تمریناتی استفاده کنید که می‌توانید مهارت آن را ادامه دهید، به دنبال فعالیت‌هایی باشید که از سطحی آسان شروع شده و بعد به سطح‌های سخت‌تر و پیچیده‌تر برسد. با این کار به سطح دشواری خواهید رسید که برای شما چالش برانگیزتر است.
  • این تمرین‌ها باید مورد علاقه شما باشد، هر چه به کاری که انجام می‌دهید علاقه‌مندتر باشید آن را بیشتر ادامه می‌دهید و بیشتر از مزایای آن بهره می‌گیرید. پس تمرینی انتخاب کنید که علاوه بر چالش برانگیز بودن باعث رضایتمندی و لذت بخش بودن برای شما شود.

تمرینات فیزیکی و بدنی را فراموش نکنید

اگر چه ورزش ذهنی برای سلامت مغز سالمندان مهم است ولی این بدین معنا نیست که نیازی به عرق ریختن ندارید. تمرین بدنی و ورزش می‌تواند به تیز هوشی و بهبود حافظه سالمندان کمک بسیاری بکند. ورزش و فعالیت‌های بدنی باعث افزایش اکسیژن در مغز می‌شود و خطر ابتلا به اختلالاتی مانند از دست دادن حافظه (فراموشی)، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

ورزش باعث تقویت ترشح هورمون‌های مغزی می‌شود که مهم‌ترین اثر آن کاهش هورمون‌های استرس است؛ همچنین فعالیت‌های بدنی باعث رشد و تحریک رشته‌های عصبی جدید در مغز می‌شود که در استفاده از حل مسئله سالمندان بسیار موثر است.

ورزش های موثر تقویت کننده مغز کدامند؟

  • ورزش هوازی برای مغز بسیار مناسب است، بنابراین فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که گردش خون شما را افزایش دهند. به طور کلی، هر چیزی که برای قلب شما مفید باشد برای مغز شما عالی است.
  • فعالیت‌های بدنی که نیاز به هماهنگی چشم و مهارت‌های حرکتی پیچیده دارند برای ساخت مغز بسیار مفید هستند.
  • حتی یک پیاده‌روی کوتاه یا چند حرکت سبک ورزش می‌تواند برای راه‌اندازی مجدد مغز شما کافی باشد.

بیشتر بخوانید: کتاب مناسب سالمندان

تاثیر خواب در تقویت حافظه افراد سالخورده

میزان خواب مناسب برای عملکرد بهتر حافظه سالمندان بسیار موثر است. هر انسان بزرگسال نیاز به ۵/۷ تا ۹ ساعت خواب دارد که متاسفانه درصد بالایی از سالمندان از کمبود خواب رنج می‌برند. خواب مناسب باعث بهبود در حافظه، خلاقیت، توانایی‌های حل مسئله و مهارت‌های تفکر می‌شود.

اما خواب برای یادگیری و تقویت حافظه در سالمندان موضوعی اساسی‌تر و مهم‌تر است، تحقیقات پژوهشگران گویای آن است که خواب برای تثبیت حافظه بسیار ضروری است چون بخش مهمی از تقویت حافظه و ثبت آن در عمیق‌ترین مراحل اتفاق می‌افتد.

سه پیشنهاد مناسب برای خواب بهتر افراد مسن

  • یک برنامه خواب منظم داشته باشید؛ طبق برنامه سعی کنید به خواب بروید و طبق برنامه از خواب بیدار شوید، سعی کنید این روال را در روز‌های آخر هفته و ایام تعطیل حفظ کنید.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب از تمام وسایل تکنولوژی فاصله بگیرید؛ نور پخش شده توسط تلویزیون، تبلت، تلفن و رایانه باعث بیدار ماندن شما و در نتیجه سرکوب شدن هورمون‌هایی مانند ملاتونین می‌شوند که وظیفه به خواب رفتن شما را دارند.
  • سعی کنید مصرف کافئین را ترک کنید؛ تاثیر کافئین بر روی افراد متفاوت است، برخی افراد بسیار حساس هستند و نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح هم ممکن است خواب شبانه آنان را مختل کند، پس بهتر است میزان مصرف کافئین خود را کاهش داده  یا آن را کاملا قطع کنید.

برای دوستان خود وقت بگذارید

وقت گذاشتن با دوستان هر سرگرمی را دلچسب‌تر و با لذت‌تر می‌کند. مطالعات نشان داده که زندگی پر از دوستان و با سرگرمی با فواید شناختی همراه است؛ همچنین روابط سالم با دیگران و اطرافیان باعث تقویت مغز می‌شود. انسان ذاتا اجتماعی است و روابط سالم با دیگران باعث تحریک مغز شما می‌شود در حقیقت تعامل با دیگران ممکن است بهترین نوع تمرین برای مغز شما را فراهم کند.

در مطالعه اخیر دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، محققان دریافتند سالمندانی که فعالترین زندگی اجتماعی را دارند کمترین کاهش حافظه را تجربه می‌کنند.

برای افزایش معاشرات با افراد دیگر می‌توانید به باشکاه بروید، در کتابخانه‌ها عضو شوید و دوستانتان را ملاقات کنید. حتی برخی از مشاوران وجود یک حیوان خانگی را برای تقویت حافظه سالمندان پیشنهاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بازی فکری برای سالمندان

استرس مانند یک پاک کن اطلاعات مغز شما را پاک می‌کند

استرس یکی از بدترین دشمنان مغز است. با گذشت زمان، استرس مزمن سلول‌های مغزی را از بین می‌برد و به ناحیه از مغز (هیپوکامپ) که وظیفه شکل‌گیری خاطرات جدید و بازیابی چیزهای قدیمی را دارد، آسیب می‌رساند. مطالعات همچنین استرس را به کاهش حافظه سالمندان مرتبط کرده است.

برای مدیریت استرس کافی است چند تکنیک زیر را به کار ببرید:

  • از خود انتظار واقع‌بینانه داشته باشید.
  • توانایی “نه” گفتن داشته باشید.
  • در طول روز کمی استراحت کنید.
  • بدون تعارف از کسی و چیزی احساس خود را بروز دهید.
  • در برنامه‌های کاری‌تان اوقات فراغت را در نظر بگیرید.
  • به جای تمرکز برای چند کار، بر روی یک کار تمرکز کنید.

خبر خوب برای شما عزیزان اینکه مجموعه زیمد اقدام به برگزاری کلاسهای آنلاین تقویت ذهن نموده است و پیشنهاد ما به شما عزیزان این هست که همین الان برای دریافت شرایط حضور در کلاس از طریق فرم زیر اقدام کنید.

رژیم غذایی برای تقویت حافظه سالمندان

دقیقا همانطور که بدن به سوخت نیاز دارد، مغز نیز همینطور است. همانطور که می‌دانید رژیم غذایی مبتنی بر میوه، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم (روغن زیتون، آجیل، ماهی) و پروتئین سلامتی زیادی را همراه خواهد داشت؛ اما گفتنی است که این رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود فراموشی در سالمندان شود. نکات تغذیه‌ای زیر به تقویت مغز شما و کاهش خطر زوال عقل کمک می‌کند:

  • امگا۳ مصرف کنید؛ تحقیقات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت مغز مفید هستند. ماهی منبع بسیار غنی امگا ۳ است، به خصوص ماهی سالمون، ماهی تن، حلیم، قزل آلا، ماهی خال خالی، ساردین و شاه ماهی.
  • اگر طرفدار غذاهای دریایی نیستید، منابع غیر ماهی امگا ۳ مانند جلبک دریایی، گردو، تخم کتان، روغن بذر کتان، کدو حلوایی، اسفناج، کلم بروکلی، دانه کدو تنبل و سویا را جایگزین کنید.
  • کالری و چربی را محدود کنید. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی حاوی چربی (گوشت قرمز ، شیر پرچرب، کره، پنیر، خامه و بستنی) خطر ابتلا به زوال عقل و فراموشی را در افراد مسن افزایش می دهند.
  • میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. این محصولات دارای آنتی اکسیدان‌های بسیاری است که سلول‌های مغزی شما را از آسیب محافظت می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ منابع “فوق‌العاده ” از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.
  • چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی پلی‌فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که باعث محافظت از آسیب به سلول‌های مغزی می‌شود. از مزایای دیگر مصرف منظم چای سبز این است که باعث تقویت حافظه و هوشیاری ذهنی و کند شدن پیری مغز شود.

بیشتر بخوانید: دمانس عروقی

مواد خوراکی مناسب برای تقویت­ حافظه

ادویه ­هایی مانند زنجبیل و زردچوبه می­توانند تاثیر بسزایی در روند تقویت حافظه داشته باشند. این مواد در بسیاری از غذاها قابل ­استفاده هستند. همچنین زنجبیل می­تواند علاوه بر تقویت حافظه برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر بسیار مفید باشد و روند این بیماری را کندتر کند.

در برنامه­ غذایی خود کلم بروکلی را از یاد نبرید. این ماده­ غذایی که به گروه سبزیجات تعلق دارد، می­تواند علاوه بر دارا بودن تاثیرات مثبت، حافظه­ شما را نیز تقویت کند. گردو حاوی مقادیر زیادی ویتامین E و آنتی­ اکسیدان است و در تقویت حافظه سالمندان و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می­تواند بسیار مفید عمل کند.

یکی دیگر از مواد غذایی موثر در تقویت حافظه، شکلات است. شکلات­ سرشار از آنتی­ اکسیدان است. اما این بدان معنی نیست که تمامی شکلات ها این خاصیت را دارا هستند. به طور کلی هر چه شکلات تلخ­ تر و تیره ­تر باشد می­تواند خاصیت بیشتری داشته باشد. شکلات­ هایی که شیرینی زیادی دارند، تاثیر کمتری بر تقویت حافظه­ شما دارند و علاوه بر آن، می­توانند تاثیرات نامناسبی نیز در سلامتی شما داشته باشند.

تاثیرات شکلات بر سلامت مغز

در کاکائو مواد مفید با ارزش غذایی زیادی وجود دارد. از این موارد می­توان به پلی­فنول که عمدتا فلاونول و پروانتوسیانیدین هستند، اشاره کرد. این مواد به همراه تئوبرومین­ ها می­توانند اثرات درمانی گسترده­ ای در بدن شما داشته باشند که در ادامه به آن­‌ها می­پردازیم.

شکلات با فلاونول ­ها و سایر عناصر مثبتی که حاوی آن است، نقش بسیاری در تقویت روحیه­ شما و مقابله با افسردگی دارد. بدن شما با خوردن شکلات اندورفین و سروتونین ترشح می‌­کند. این دو هورمون باعث می­‌شوند، به طور کلی حالت روحی بهتری داشته باشید و علائم خستگی مزمن با شدت کمتری در شما ظاهر شود. در نتیجه شما استرس و اضطراب کمتری هم دارید.

مصرف شکلات می­تواند تاثیرات گسترده ­ای بر یادگیری و حافظه­ فعال شما داشته باشد. پس از مصرف شکلات، فلاونول به قسمت هیپوکامپ در مغز شما رفته و در آن­ جا جذب می‌­شود. این ماده­ شیمیایی باعث می­‌شود تا جریان خون به سمت مغز افزایش یابد. این مسئله می­تواند تاثیر زیادی بر نورون­ ها و عملکرد آن­‌ها داشته باشد. در این راستا نورون­ های جدید تشکیل می­‌شوند و ارتباطات بین آن­ها بهبود می‌­یابد. هم­چنین فلاونول می­تواند از نورون­ های عصبی در برابر اثر رادیکال­ های آزاد محافظت کند.

مصرف شکلات خصوصا شکلات­ های با درصد کاکائوی بالا، می­تواند بر عملکرد شناختی مغز نیز بسیار موثر باشد. این مسئله به خصوص در سالمندان می­تواند قابل مشاهده باشد. در سنین پیری فرد دچار اختلال حواس می­‌شود و این ماده می­تواند روند تضعیف حافظه را برای سالمندان به سمت کندی ببرد. در تحقیقات به عمل آمده و تصویرهای MRI نیز تاثیر شکلات در بهبود و تقویت حافظه خصوصا در افراد مسن مشهود است.

بیماری‌هایی که باعث فراموشی می‌شوند را شناسایی کنید

فقط زوال عقل یا آلزایمر نیست که باعث از بین رفتن حافظه می‌شود. بسیاری از بیماری‌ها، اختلالات سلامت روان و داروهایی وجود دارند که می‌توانند در حافظه تداخل کنند. در این قسمت برخی از بیماری‌ها و دلایل افت حافظه در سالمندان را ارائه می‌کنیم:

  • بیماری‌های قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی و عوامل خطر آن از جمله کلسترول بالا و فشار خون بالا با اختلال خفیف شناختی مرتبط است.
  • دیابت، مطالعات نشان می‌دهد که سالمندان مبتلا به دیابت، کاهش شناختی به مراتب بیشتر از سالمندانی که از این بیماری رنج نمی‌برند، تجربه می‌کنند.
  • عدم تعادل هورمون، زنانی که یائسگی را پشت سر می‌گذارند، غالباً هنگام کاهش استروژن دچار مشکلات حافظه می‌شوند. در مردان، تستوسترون پایین می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. عدم تعادل تیروئید همچنین می‌تواند باعث فراموشی یا سردرگمی شود.
  • داروها و دارو‌های بدون نسخه می‌توانند به حافظه و تفکر واضح صدمه وارد کنند. داروهای رایج مانند داروهای سرماخوردگی و حساسیت، داروهای خواب‌آور و داروهای ضد افسردگی می‌توانند عوارضی این چنین داشته باشند، پس بهتر است در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

یادگیری و تقویت حافظه افراد مسن

برای یادگیری و تقویت حافظه از راه‌های عملی استفاده کنید

برای یادگیری چیزی حتما تمرکز خود را بالا ببرید و سعی کنید برای یادآوری مسائل آن‌ها را رمزگردانی کنید، فقط این موضوع را به خاطر داشته باشید که برای پردازش اطلاعات حداقل به ۸ ثانیه تمرکز شدید احتیاج دارید بنابراین برای یادگیری به مکانی مراجعه کنید که چیزی حواستان را پرت نکند.

می‌توانید اطلاعات را با رنگ‌ها، بافت‌ها، بوها و سلیقه‌ها مرتبط کنید تا در استفاده از آن‌ها به شما کمک شود. حتی اگر سالمندی هستید که با “دیدن” اطلاعات را ذخیره می‌کنید، میتوانید از حس‌های دیگرتان هم بهره ببرید تا در یادآوری اطلاعات یاور شما باشد به طور مثال برای حفظ یک متن فقط به آن نگاه نکنید، می‌توانید آن را بلند بلند بخوانید تا از حافظه شنوایی خود کمک بگیرید.

همچنین برای به خاطر سپردن موضوعات جدید می‌توانید آن را با اطلاعات قدیمی‌تر در ذهن خود مرتبط کنید تا در یادآوری آن‌ها کار راحت‌تری داشته باشید.

اغلب می‌گویند: «پیر را تعلیم دادن، مشکل است». اما وقتی به مغز و کارکرد آن می‌رسیم، دانشمندان هیچ محدودیتی برای آن قائل نیستند. مغز انسان، توانایی فوق‌العاده‌ای در یادگیری و تغییر تا سنین پیری دارد. به این توانایی مغز نوروپلاستیسیتی (انعطاف‌پذیری عصبی) می‌گویند، که باور به ایستایی مغز را به کل عوض کرد.

توانایی شگفت‌آور مغز برای فرم‌دهی مجدد به آن، زمانی که به یادگیری و حافظه می‌رسد، بیش از پیش شکوفا می‌شود. شما می‌توانید از این قدرت خدادادی انعطاف‌پذیری عصبی، برای افزایش توانایی‌های شناختی، تقویت توانایی در یادگیری اطلاعات جدید و حتی تقویت حافظه‌تان در هر سنی به نفع خودتان بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: درمان زوال عقل در پیری

از روش حافظه انجمنی استفاده کنید

بعضی وقت‌ها، برای این که چیزی را بهتر به خاطر بسپاریم، می‌توانیم آن را به یک چیز آشنا در ذهن خودمان ربط دهیم. با این کار می‌توانیم به انواع مختلفی از ضربه‌هایی که بعد از سکته به ذهن ما وارد می‌شود، کمک کنیم. یک نقطه‌ای را به عنوان نقطه‌ انجمن برای خود مشخص کنید که هم به خوبی آن را می‌شناسید و هم به راحتی آن را به یاد می‌آورید.

برای مثال می‌توانید تاریخ روزهایی که خاطرتان هست را با آن‌هایی که می‌خواهید یادتان بماند ربط بدهید. این می‌تواند تعطیلات عید باشد، تاریخ تولد خودتان یا هرچیزی از این دست که بسیار ملموس و مشخص است. برای مثال شاید بهتر باشد ملاقات با دکترتان را این گونه به خاطر بسپارید: ۲ هفته قبل از تولدم باید به چشم پزشکم مراجعه کنم.

نام افراد را به افراد مهم و مشهور ارتباط دهید. مثلا اگر کسی اسم کوچکش با یک شخص مشهور یکی بود، آن را به عنوان نقطه انجمن حافظه خود انتخاب کنید. از جزئیات بیشتر برای به خاطر آوردن چهره و اسم کامل افراد استفاده کنید. برای مثال، علی با موهای فرفری پریشان مشکی یا رضا با قد بلند و هیکل لاغر.

از کارهایی که انجام دادن آن‌ها را به خاطر دارید برای یادآوری بقیه موارد استفاده کنید

اگر کار مهمی است که باید آن را انجام دهید، سعی کنید آن را به وسیله‌ کارهایی که انجام دادن آن‌ها به یادتان است به خود یادآوری کنید. با این کار می‌توانید شناختی از آن وظیفه را در ذهن خود به وجود آورید و کم‌کم آن را در ذهن خود تعریف کنید.

مثلا ممکن است هر روز نیاز به خوردن داروی مشخصی بعد از وعده غذایی صبحانه‌تان داشته باشید. وقتی می‌روید سمت یخچال که پنیر بردارید، روی درب یخچال‌تان یک نوشته خواهید دید. نوشته به دست‌خط شما است. یادآور این است که اکنون باید قرص خود را بخورید. کارهای دیگر خود را نیز با این روند یادداشت کنید و در معرض دیدتان قرار دهید تا برای همیشه به موقع به کارهای خودتان برسید تا آن‌ها در ذهن شما بمانند.

کار دیگری که برای سهولت به خاطرسپاری وظایف خودتان می‌توانید انجام دهید این است که برای مثال، قرص‌ها را در کنار چای‌ساز قرار دهید. هربار صبح که مشغول آماده کردن چای و صبحانه می‌شوید، چشم‌تان به قرص‌هایتان می‌خورد و به شما یادآوری برای مصرف می‌شود.

ورزش مغزی برای سالمندان

همه چیز را در ذهن‌تان تصور کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا موضوعاتی که می‌خواهید را به یاد آورید، این است که آن را در ذهن خود مجسم کنید. برای این که این کار را انجام دهید، سعی کنید تصویری از آن چیزی که می‌خواهید به یادتان بماند را در ذهن خود مجسم کنید. در واقع خودتان را در یک خاطره‌ گذشته به گونه‌ای تصور کنید که، در حال انجام دادن کاری هستید که باید به یاد داشته باشید.

وقتی که می‌خواهید سعی کنید کاری را که بعداً می‌خواهید انجام دهید یادتان بماند، آن را با جزئیات عجیب و غریبی در ذهن خود مجسم کنید. برای مثال اگر قرار است به ملاقات دوستتان بروید، خودتان را در حالتی تصور کنید که با یک لباس بیرون عجیبی به خانه‌ او می‌روید یا مثلاً به جای ماشین با اسب به خانه همان دوستتان می‌روید. با این حرکت، به یادتان می‌ماند که کجا باید بروید و چه باید بکنید.

برای تقویت حافظه و ذهن در سالمندان از تکرار استفاده کنید

شما می‌توانید اطلاعات جدید را از طریق تکرار آن در ذهن خود به خاطر بسپارید. سعی کنید آن اطلاعات را مرتباً برای خودتان تکرار کنید. اطلاعات را جایی بنویسید و بارها آن را بخوانید و تکرار کنید. هر چند باری که نیاز است آن را در روز بخوانید و سعی کنید اطلاعات جدید را به خاطر بسپارید.

بعد از این که آن اطلاعات را خواندید، سعی کنید برای خودتان توضیحش دهید تا بهتر در ظرف ذهن‌تان گنجانده شود. آن را به زبان خودتان برای خود توضیح دهید.

کارهای جدید را امتحان کنید

بخشی از تقویت حافظه به بهبود عملکرد شناختی شما بازمی‌گردد. برای این که این کار را انجام دهید باید ذهن خود را برانگیزید. برای این کار باید دست به کارهای جدیدی بزنید که تابحال به سمت انجام دادن آن‌ها نرفته بودید. با این کار ذهن خود را ملزم به یادگیری اطلاعات جدیدی پیرامون همان کار تازه می‌کنید.

سرگرمی جدیدی برای خود ایجاد کنید که به ذهن و بدن شما کمک کند. این کار می‌تواند شامل نقاشی کشیدن، آشپزی کردن یا باغبانی کردن باشد.

فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند به برانگیخته شدن مغز شما و بهبود عملکرد آن کمک کند. سعی کنید یک فعالیت جدید ورزشی مانند شنا، پیاده‌روی یا تای چی برای سالمندان را برای خود شروع کنید.

موسیقی و تقویت حافظه در سالمندان یک معجزه است

موسیقی می‌تواند به ذهن شما کمک بسیاری کند. زمانی که موسیقی گوش می‌دهید باید به دقت به آن توجه کنید، کلماتی که به زبان می‌آورید را با دقت گوش دهید، ادبیات عاطفی و احساسی که در آن نهفته شده را حس کنید و حتی گاهی اوقات لازم است آن را برای خودتان مرور کنید. همه‌ این‌ها، زمانی که به موسیقی گوش می‌دهید به راحتی اتفاق می‌افتد.

سعی کنید هر روز به موسیقی گوش دهید. در یک تحقیقی که اخیراً انجام شد، نتایج جالبی از افرادی که سکته‌ کرده بودند منتشر شد. از بین آن افراد، آن‌هایی که به مدت ۲ ماه هر روز به موسیقی گوش می‌دادند، قدرت حافظه و تمرکز خود را افزایش دادند.

موسیقی به شما آرامش می‌دهد که این برای مغز شما خیلی خوب است. زمانی که ذهن شما آرامش پیدا می‌کند، عملکردهای ذهن شما هم بهبود پیدا می‌کنند.

از مخفف کلمات برای تقویت حافظه خود استفاده کنید

برای این که برخی از اطلاعات را حفظ کنید، شاید بهتر باشد آن‌ها را به شکل مخفف در بیاورید. مثلا دانش‌آموزان پشت کنکوری از این استراتژی برای بخاطر سپردن هزاران نام نویسنده کتاب در بخش تاریخ ادبیات استفاده می‌کنند تا در کنکور بهترین نتیجه را بگیرند. کار شما اینجا راحت‌تر از رتبه تک‌رقمی آوردن است. نیازی نیست برای رفتن به خرید نام فروشگاه و خیابان‌هایی که از آن رد می‌شوید را به شکل مخفف به خاطر بیاورید. سعی کنید نام میوه یا هر خرید دیگری که دارید را برای خود مخفف کنید. اینجا می‌توانید کمی از خلاقیت خود هم بهره ببرید و اسم‌های جذابی با آن تولید کنید.

بهبود حافظه در سالخوردگان
بهبود حافظه در سالخوردگان

بهبود حافظه افراد مسن بعد از سکته

هیچ چیز غیرممکنی در این دنیا وجود ندارد. حتی اگر بخشی از حافظه خود را از دست داده باشید، باز هم می‌توانید تقویت حافظه در سالمندان را انجام دهید. فقط کافیست تا چند روش برای به خاطر سپردن مسائل را یاد بگیرید. نگران نباشید. در ادامه روش‌هایی را به شما می‌آموزیم که می‌تواند برای تقویت حافظه شما تاثیرگذار باشد.

اطلاعات مهم را در جایی یادداشت کنید

وقتی اطلاعات مهم را در جایی یادداشت می‌کنید، در واقع به روش‌های مختلفی به خودتان کمک می‌کنید. برخی از افراد هر چیزی به ذهن‌شان می‌آید را سریعاً یادداشت می‌کنند. هر وقت چیزی را فراموش کنید، می‌توانید به دفترچه یادداشت خود برگردید و آن را پیدا کنید.

اطلاعات مهم خود را در یک دفتر مخصوص نگه دارید. مثلاً برای حفظ شماره تلفن افراد، یک دفترچه تلفن مخصوص به آن اختصاص دهید.

احتمالاً برای شما این سوال پیش می‌آید که اگر خود دفترچه را فراموش کنید چه؟ سعی کنید آن را در جای مخصوصی قرار دهید تا همیشه در دسترس‌تان باشد. مثلاً پیشخوان آشپزخانه، میز غذاخوری و هرجایی که در دید شما است قرار دهید.

برای خود یک روتین بسازید

عادت‌های روزانه یا روتین به شما کمک می‌کنند تا کاری را که هر روز آن را انجام می‌دهید در ذهن شما نقش ببندد و حافظه شما به این طریق بهبود یابد. این عادت‌های روزانه شما باید همه کارهایی که در روز انجام می‌دهید را شامل شود. از همان کارهایی که صبح اول وقت انجام می‌دهید، ظهر و زمانی که به رخت خواب می‌روید باید در این روتین به صورت دقیق ذکر شود.

روتین خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. آن را مثل یک لیست درآورید و روی در یخچال بگذارید تا هر دفعه آن را ببینید. این کار را تا زمانی که در ذهن‌تان حفظ شوید باید انجام دهید.

استراحت کافی داشته باشید

فردی که سکته می‌کند، پس از آن نیاز به استراحت دارد تا به بهبودی برسد. سکته معمولاً بدن را به طور کلی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین بهتر است کندتر از قبل کار خود را پیش ببرید. وقتی استراحت کافی داشته باشید، ذهنتان هم آرام می‌گیرد و فرایند بهبود آن تکمیل می‌شود. تمرکز و توجه شما بهتر می‌شود و در نهایت به شما کمک می‌کند بهتر مسائل را به یاد آورید.

سعی کنید در طول روز، هر زمان که نیاز دارید استراحت کنید. اگر این به معنی آن است که کمتر از آن میزانی که قبلاً استراحت می‌کردید باید الان استراحت کنید، باز هم اشکالی ندارد. سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.

خواب با کیفیتی در شب داشته باشید. ۷ الی ۹ ساعت خواب در شب، همان خواب طبیعی است.

توجه خود را بیشتر کنید

اولین قدمی که می‌توانید برای کمک به تقویت حافظه در سالمندان بردارید، این است که وسایل اطرافشان را با جزئیات کامل به خاطر بسپارند. برخی از مشکلات مربوط به حافظه به علت عدم توجه کافی است. برای این که مسائل مختلف را در ذهن خود به خاطر بسپارید، لازم است در ابتدا به همه‌چیز آن توجه کافی کنید.

سعی کنید جایی که الان در آنجا قرار دارید را به طور کامل نگاه کنید و جزئیات آن را به صورت دقیق به خاطر بسپارید. حال سعی کنید مسائل مهم را به خاطر آورید. مثلا‍ وقت دکتر هفته آینده را به خاطر آورید.

می‌توانید چیزهای غیرضروری را به خاطر بیاورید. مسائلی مانند رنگ لباسی که شخصی خاص پوشیده بود با کلماتی که مجری تلوزیون به زبان آورده بود.

زیاد به خودتان فشار نیاورید

بهبود یافتن پس از سکته کار آسانی نیست. اگر می‌خواهید که زودتر خوب شوید، باید به شما بگویم که این عجله اصلاً به شما کمک نخواهد کرد. با خودتان صبور و مهربان باشید. اگر خسته شدید، کمی استراحت کنید. استراحت کنید و اجازه دهید ذهن‌تان نیز استراحت کند تا به بدنتان برای بهبودی کمک کند.

اگر چیزی را سریعاً به خاطر نیاوردید، به خودتان سخت نگیرید و از خود ناامید نشوید. برگشت حافظه‌تان زمان‌بر است. روی آن کار کنید و از خودتان مراقبت کنید تا حالتان بهتر شود.

هر بار که احتیاج به کمک از خانواده یا دوست و آشنا داشتید، حتماً از آن‌ها درخواست کنید و خجالت نکشید. ارتباط نزدیک با افراد خانواده‌تان خیلی مهم است و سعی کنید به آن‌ها بگویید که چه کاری برای شما از دستشان بر می‌آید.

به پزشک مخصوص برای تقویت حافظه سالمندان مراجعه کنید

همه‌ کارهای که برایتان ذکر کردیم را انجام داده‌اید؟ صبر کنید، این پایان راه نیست! بگذارید چند نکته دیگر هم بگوییم که بتوانید در خانه برای تقویت حافظه خود از آن‌ها کمک بگیرید:

  • تمرین ذهن: تحقیقات نشان می‌دهند که حفظ کردن مطالب مختلف می‌تواند به سلامت مغز افراد کمک کند. می‌توانید برای این کار یک ساز جدید یاد بگیرید تا آن را بنوازید، یا چیزی را به کسی آموزش دهید و حتی تعمیر ماشین هم می‌تواند ذهن شما را مشغول به خودش کند.
  • برای آموزش تحصیلی ثبت نام کنید: تحصیلات آکادمیک مغز شما را وارد روند مناسبی از یادگیری می‌کند. سالمندانی که قصد دارند ذهن خود را فعال کنند چندین کالج و دانشگاه هست که دوره‌های رایگان یا با هزینه کم مخصوص افراد مسن ارائه می‌دهند و شما می‌توانید از آن‌ها برای تقویت حافظه خود استفاده کنید.
  • ارتباط برقرار کنید: سالمندانی که بیشترین تعامل را با دوستان و اعضای خانواده خود دارند، کم‌تر از بقیه هم‌نوعان خود دچار مشکلات مربوط به حافظه می‌شوند.
  • از جای خود برخیزید و فعالیت کنید: ورزش سالمندان در حفظ سلامت ذهن و حافظه آن‌ها تاثیر بسیار خوبی دارد. قبل از این که شروع به انجام حرکات ورزشی کنید، حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.
  • تغذیه‌تان را مناسب کنید: از رژیم‌های غذایی مناسب برای تقویت حافظه خود استفاده کنید. از خوردن شیرینی و غذاهای چرب و کربوهیدرات‌دار بپرهیزید. پیشنهاد می‌کنم رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال کنید.
  • چیدمان خانه‌تان را مرتب کنید: هر چیزی را در جای مقرری بگذارید تا هربار که خواستید بتوانید آن را سریعاً پیدا کنید.

داروهای تقویت حافظه سالمندان

داروهای شیمیایی، گیاهی و مکمل‌ها می‌توانند به پیشگیری برخی علاثم فراموشی و آلزایمر کمک قابل ذکری کنند؛ همچنین برخی از آنان باعث کاهش نشانه‌های این اختلالات است. برای درمان فراموشی می‌توان به این داروها نگاهی مثبت داشت تا در کنار راه‌حل های دیگر به کمک ذهن سالخوردگان آیند. برخی از این داروها با پیشگیری از کاهش حافظه در سنین بالا و برخی در تقویت حافظه افراد موثر هستند که برخی از آنان را در ادامه نام برده‌ایم.

  • جینسینگ

این داروی گیاهی باعث افزایش توجه، حافظه و تمرکز می‌شود. حتی به عنوان یک مکمل آرام‌بخش برای افرادی که دچار اضطراب می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • گینکگو بیلوبا

این مکمل گیاهی به عنوان ماده‌ای شناخته می‌شد که اجازه می‌داد جریان خون بیشتری به سوی مغز حرکت کند. مزایای اصلی گزارش شده تمرکز و افزایش کنترل و حافظه است. یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داد که این ماده می‌تواند در افراد مسن از بروز نقص شناختی مرتبط با سن جلوگیری کند و همچنین حافظه افرادی که این مکمل را مصرف می‌کنند قوی‌تر است.

  • اسیدهای چرب امگا ۳

دو نوع اسید چرب امگا ۳، DHA و EPA در مکمل‌هایی مانند روغن ماهی یافت می‌شود. عملکرد DHA حفظ سلامت سلول‌های مغزی و بهبود عملکرد آن‌ها، کاهش التهاب مغز و بهبود رشد سلول‌های مغزی است.

حافظه، زمان واکنش و مهارت حل مسائل با استفاده از مکمل‌های DHA افزایش می‌یابند و EPA اسیدهای چرب ضروری نیز به بهبود خلق و خو در افراد مبتلا به افسردگی کمک می‌کند.

  • اسیدهای آمینه

طیف گسترده‌ای از آمینو اسیدها وجود دارد که به بدن در حفظ متابولیسم فیزیکی، تولید انرژی و تعادل توده عضلانی کمک می‌کنند. L-Tyrosine یکی از انواع اسید آمینه‌هایی است که به دلیل تاثیر آن بر روی آرامش، سیستم ایمنی بدن و نحوه عملکرد مغز در مقابل استرس به عنوان یک تقویت کننده شناختی در نظر گرفته می‌شود.

  • Bacopa Monnieri

یکی دیگر از نوتروپیک‌ها که از دیرباز در درمان‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باکوپا نام دارد. به نظر می‌رسد که این ماده به بزرگسالانی که از کاهش عملکرد مغز، مهارت‌های حافظه و تفکر رنج می‌برند کمک می‌کند و این ماده در ارتقا حافظه نیز موثر است.

  • Resveratrol

این آنتی اکسیدان به طور طبیعی در پوست انگور، تمشک و زغال اخته مشاهده شده و علاوه بر این، در بادام زمینی و شکلات نیز یافت می‌شود، یک مطالعه ۲۶ ساله طولی نشان داد که این مکمل باعث تقویت حافظه در سالمندان می‌شود.

  • Phosphatidylserine

این ترکیب در آرایش ساختار مغز ما موجود است و با افزایش سن مقدار آن کاهش می‌یابد. برای حفظ سلامت مغز و کمک به جلوگیری از کاهش آن با افزایش سن، محققان این مکمل را پیشنهاد کرده‌اند.

  • Rhodiola Rosea

این گیاه به بدن کمک می‌کند تا استرس را به نحو موثرتری کنترل کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف این مکمل می‌تواند علائم فرسودگی مغز را کاهش دهد و حالات کلی را در افراد مبتلا به استرس و اضطراب بهبود بخشد. برای افراد مبتلا به بیماری‌های فرسودگی و خستگی مغز که بسیاری از ما انسان‌ها را در سنین بالا به خود گرفتار می‌سازد، این گیاه طبیعی یک مکمل مفید برای بهبود و تقویت حافظه سالمندان خواهد بود.

  • Noopept

این ماده به عنوان یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های نوتروپیک، عملکردهای شناختی نظیر توانایی یادگیری، حافظه کاری و تفکر منطقی را ارتقا می‌دهد. این ماده به عنوان یک تقویت‌کننده شناخته شده است.

  • Modafinil

یکی دیگر از نام‌های شناخته شده در بازار نوتروپیک‌ها، این مکمل مصنوعی است که معمولا برای افرادی که نیاز به افزایش انرژی در هنگام مطالعه یا کار طولانی مدت دارند تجویز می‌شود.

 

تمرین­‌های ساده برای مغز سالمندان

تمرین مغز برای سالمندان می­تواند شامل اقدامات ساده­ای باشد که به­مرور زمان شرایط بهتری را برای حافظه و مغز فرد به­وجود آورد. یکی از این تمرین­های ساده، مسواک زدن با دست مخالف است. به­عنوان مثال اگر شما راست­دست هستید، تلاش کنید که با دست چپ مسواک بزنید. این کار می­تواند تمرکز شما را افزایش دهد. قشر خارجی مغز مربوط به اطلاعات لمسی هستند. این کار به شما کمک می­کند تا سلول­های این بخش به­سرعت بهبود پیدا کنند.

هر انسانی به­طور معمول پس از بیدار شدن از خواب، کارهای معمولی را انجام می­دهد. در این شرایط مغز برای خود یک برنامه­ی روتین و روزانه ایجاد می­کند. یکی از کارهایی که می­تواند به­عنوان تمرین مغز به شما کمک کند، این است که از انجام کارهای تکراری بپرهیزید. به­عنوان مثال اگر همیشه بعد از بیدار شدن تلفن­همراه خود را چک می­کنید، این کار را پس از صرف وعده­ی صبحانه انجام دهید. می­توانید انجام حرکات سبک ورزشی را پس از بیدار شدن امتحان کنید و سلامت جسمی و روحی خود را افزایش دهید. در نهایت قسمت بزرگی از قشر خارجی مغز تمرین می­یابد و به شما کمک می­کند تا بتوانید بهتر از آن استفاده نمایید.

دوش گرفتن یکی از کارهایی است که معمولاً به فرد حس شادابی و سلامتی می­بخشد. یکی از راه­هایی که می­تواند به تقویت سلول­های مغزی منجر شود، دوش گرفتن با چشمان بسته است. این کار ممکن است در ابتدا عجیب به­نظر برسد. اما لمس کردن قسمت­های مختلف بدن با چشمان بسته می­تواند سلول­های مغزی را فعال کند و یک تمرین خوب برای آن­ها به­شمار می­آید.

بیشتر بخوانید: آتروفی مغزی در سالمندان

سیستم بویایی و چشایی شما ارتباط مستقیمی با سلول­های مغزی­تان دارد. از همین رو یکی از راه­هایی که می­توانید مغز خود را تمرین دهید، خوردن غذاهای مختلف یا بوییدن چیزهای متنوع است. طعم­ها و بوهای مختلف، خود درک متفاوتی از پیرامون هر فرد به او می­دهد. مغز برای تشخیص این بو و مزه­ها نیاز دارد تا ورزش و فعالیت داشته باشد. به­همین دلیل توصیه می­شود تا غذاهای مختلفی را تجربه کنید. چرا که غذاها می­توانند هم طعم جدید و هم بوی جدید را به شما بشناسانند و در نهایت سلول­های مغزی شما با این روش تقویت می­شوند.

به­طور کلی انجام کارهایی که به عادت تبدیل شدند، نمی­توانند تمرین خوبی برای مغز شما باشند. به­همین علت سعی کنید عادت­های خود را به­مرور زمان تغییر دهید. به­عنوان مثال اگر هنگام خوردن غذا، جایگاه ثابتی سر میز ناهارخوری دارید، جای خود را تغییر دهید و سعی کنید روز­های مختلف، جایگاه­های مختلفی را امتحان کنید. برهم زدن عادت­ها به مغز ما کمک می­کند تا فعالیت بیش­تری داشته باشد و به­مرور ترمیم یا تکثیر شود. این مسئله با این که یک تمرین ساده به­حساب می­آید، تاثیر زیادی را می­تواند بر فعالیت سلول­های مغزی شما داشته باشد. به­همین دلیل انجام آن به بسیاری از افراد، خصوصا میانسالان توصیه می­شود.

آشنایی با افراد جدید نیز از دیگر راه­هایی است که می­تواند به شما کمک کند تا حافظه­ی خود را تقویت نمایید. انسان­های جدی اطلاعات جدید و داستان­های مخصوص به­خود را دارند. شما با آشنایی و معاشرت با این انسان­ها می­تواند اطلاعات مربوط به آن­ها را به­خاطر بسپارید و یک تمرین مغز خوب داشته باشید. این مسئله برای سالمندان می­تواند اهمیت بیش­تری داشته باشد چرا که معمولاً سالمندان به­دلیل کهولت سن، گوشه­گیر و منزوی می­شوند. برقراری ارتباط با افراد مختلف، به­عنوان مثال پیرمردها و پیرزن­هایی که اوقات خود را در پارک می­گذارند، می­تواند علاوه بر بهبود شرایط روحی سالمند شما، به تقویت حافظه­ی او نیز بیانجامد.

از سالمند خود بخواهید تا کتاب­ها را با صدای بلند بخواند یا در یک گروه کتاب­خوانی عضو شود. این کار به او کمک می­کند تا طبق یک برنامه­ی منظم، کتاب­خوانی روزانه داشته باشد. از دیگر راه­های تمرین مغز و تقویت آن موسیقی است. سالمندان و سایر افراد می­توانند با نواختن موسیقی یا آواز خواندن در کنار لذت بردن از آن، حافظه­ی خود را تقویت کنند.

سایر تمرین‌­های مغزی که به زمان بیش­تری نیاز دارند

علاوه بر تمرین­های ساده­ی مغزی که پیش از این گفته شد، تمرین­های دیگری وجود دارند که نیاز است شما زمان بیش­تری را صرف آن­ها نمایید. به­طور معمول در حین انجام این تمرین­ها پس از مدتی، رشد و تقویت سلول­های مغزی خود را مشاهده خواهید نمود. از این رو معمولاً پزشکان توصیه می­کنند که فرد با ورود به دوران میانسالی، تمرین مغز برای سالمندان را جدی بگیرد و از بروز اتفاقات و مشکلات جدی­تر در دوران پیری خود جلوگیری نماید که در ادامه به این تمرین­ها اشاره می­کنیم.

یکی از این تمرین­ها یادگیری یک زبان جدید است. یک زبان جدید کلمات، عبارات و جمله­های جدید را به مغز شما وارد می­کند. شما با استفاده از این کلمات و عبارات این مفاهیم را در طول زمان به­یاد می­آورید و در نتیجه در ذهن شما باقی خواهد ماند. این کار مثل این است که سلول­های مغزی شما در حال ورزش کردن باشد. اما نکته­ای که می­توان به آن اشاره نمود این است که معمولاً کمتر پیش می­آید که افراد در سنین پیری به دنبال آموختن زبان جدیدی باشند. از همین رو توصیه می­شود که پیش از آغاز این دوره از زندگی، به فکر یاد گرفتن زبان جدید باشید و از آن استفاده نمایید.

مراقبه و مدیتیشین یکی از بهترین راه­هایی است که می­تواند فرد را به صلح و آرامش درونی برساند. این آرامش فرد را در شرایط پایداری قرار می­دهد. معمولاً بسیاری از مشکلات حافظه به­دلیل آشفتگی و حواس­پرتی به­وجود می­آیند. اما شما می­توانید با استفاده از مدیتیشن آرامش کافی داشته باشید و در نتیجه­ی آن حافظه­ی خود را تقویت کنید. بسیاری از کلاس­های گروهی سالمندان را به انجام این کار تشویق می­کنند و سعی می­کنند آن­ها به درک درستی از وضعیت جسمانی و روانی خود در سنین پیری برسانند.

اعداد، به­خاطر سپردن آن­ها و محاسبات عددی می­توانند یکی از اساسی­ترین راه­ها برای تقویت سلول­های مغزی شما باشند. اگر کار شما به گونه­ای است که با اعداد و محاسبات سر و کار دارید، سعی کنید کمتر از ماشین حساب استفاده کنید و محاسبات عددی و ریاضی خود را تا جای ممکن به­صورت ذهنی انجام دهید. در ادامه نیز می­توانید هنگام برقراری تماس تلفنی با افراد، به­جای استفاده از شماره­های ذخیره شده، شماره­ی آن­ها را به­خاطر بسپارید. البته برای این کار اطمینان داشته باشید که این شماره­ها را در جایی ثبت نموده­اید و پس از آن مغز خود را به این وسیله با اعداد تمرین دهید.

در تمرین مغز برای سالمندان و استفاده­ مفیدتر از زمان خود، سعی کنید به کارهای هنری بپردازید. کارهای هنری در کنار روحیه­بخشی و اثرگذاری که دارند، می­توانند باعث رشد و تقویت سلول­های مغزی شما شوند. معمولاً هنرمندان به­دلیل استفاده از قدرت تصور و تفکر خود، مغز فعالی دارند. از همین رو به افراد مختلف، خصوصا در سنین میانسالی و سالمندی توصیه می­شود تا به کارهای هنری روی بیاورند و تمرین­های مغزی مفیدی انجام دهند.

یکی از مهم­ترین نکاتی که روی تمام ابعاد زندگی شما می­تواند تاثیر بگذارد، خوابیدن صحیح است. هیچ چیز به اندازه­ی خواب صحیح نمی­تواند بدن شما را در وضعیت ترمیم قرار دهد. بدن ساعاتی از شبانه­روز نیاز به استراحت مطلق دارد. به­همین دلیل توصیه می­شود که به این مسئله بیش از پیش اهمیت دهید. خواب صحیح وابسته به دوره­ی سنی خاصی نیست و تمام افراد باید به آن اهمیت دهند. اما معمولاً بی­خوابی یا داشتن خواب ناصحیح بیش از هر کس دیگری کودکان و سالمندان را به­خطر می­اندازد. از همین رو توصیه می­شود تا برای داشتن مغزی سالم­تر درست بخوابید و ساعت خواب منظمی داشته باشید. این یکی از راه­هایی است که به­مرور زمان نتیجه­ی خوب آن را خواهید دید.

تغذیه در ابعاد مختلف زندگی شما می­تواند نقش اساسی ایجاد کند. یک بدن با تغذیه­ی سالم می­تواند توانایی­های زیادی داشته باشد. علاوه بر برنامه­ی صحیحی که هر فرد باید برای زندگی خود داشته باشد، موادغذایی و خوراکی­های زیادی وجود دارند که می­توانند حافظه­ی شما را تقویت نمایند. در کنار این موادغذایی و خوراکی­های مفید، مواد دیگری هستند که باید از خوردن آن­ها پرهیز نمایید. این غذاها علاوه بر مضر بودن برای سلامت بدن، می­توانند تاثیرات مخربی برحافظه و سلول­های مغزی فرد داشته باشند. از همین رو توصیه می­شود تا برای داشتن بدنی سالم­تر و تقویت سلول­های مغزی، از خوردن غذاهای نامناسب و فست­فودها بپرهبزبد.

ورزش کردن به­عنوان یکی از عملی­ترین راه­کارها برای داشتن مغزی سالم به­شمار می­رود. همان­طور که می­دانید ورزش کردن می­تواند تاثیرات گسترده­ای بر بدن شما داشته باشد. این تاثیرات روح و روان شما را نیز در بر می­گیرد. مهم­ترین نکته­ای که در ارتباط با ورزش کردن می­توان به آن اشاره نمود، بالا رفتن ضربان قلب و سطح اکسیژن بدن است. بالا رفتن سطح اکسیژن می­تواند به سلول­های مغزی شما کمک کند تا رشد کنند و عملکرد بهتری داشته باشند. این مسئله برای سالمندان اهمیت بیش­تری دارد. این افراد ممکن است علاوه بر مشکلات حافظه­­ای، دچار تحلیل و ضعف عضلانی نیز شده باشند. از همین رو نیاز است تا طبق یک برنامه­ی منظم به ورزش کردن بپردازند و در راستای بهبود سلامتی خود بکوشند.

با تمرین مغز حافظ سالمندان را تقویت کنید

آیا تمرین مغز برای سالمندان سن خاصی دارد؟

بسیاری از افراد می­پندارند که با ورود به سن پیری باید تمرین­های مغزی مناسب را انجام داد. این در حالی است که نیاز است از سنین کودکی مغز خود را تقویت نمایید. معمولاً درست کردن پازل­ها و بازی­های معمایی به کودکان کمک می­کند تا فعالیت­های مغزی خود را گسترش دهند و عملکرد آن را بهبود بخشند. در سنین بزرگسالی و پیری نیز می­توان با خواندن کتاب و حل کردن جدول این سلول­ها را زنده و در حال فعالیت نگه داشت.

مهم­ترین مسئله در ارتباط با تمرین مغز برای سالمندان این است که این کار را مداوم انجام دهید. با توجه به زمانی که دارید، فعالیت­های مشخصی را در نظر بگیرید و آن­ها را در طی روز انجام دهید. این فعالیت­ها را به­گونه­ای انتخاب کنید که در طی روز به آن­ها دسترسی داشته باشید و در شرایط مختلف بتوانید آن­ها را انجام دهید.

خبر خوب برای شما عزیزان اینکه مجموعه زیمد اقدام به برگزاری کلاسهای آنلاین تقویت ذهن نموده است و پیشنهاد ما به شما عزیزان این هست که همین الان برای دریافت شرایط حضور در کلاس از طریق فرم زیر اقدام کنید.

منبع
helpguide

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    بعضی وقتها آدم نمیدونه تو این شرایط چیکار کنه، من پدربزرگم حافظش ظعیفه و خیلی سعی میکنم کاری براش بکنم.
    ممنون سایت خوب و کاملتون

    1. باید برای تقویت حافظه به صورت مکرر کارهای مختلفی انجام داد
      ممنون از اشتراک نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا