A
سلامت جسمی سالمندان

ورزش زانو برای سالمندان + فیلم آموزشی قدم به قدم در خانه

مفصل زانو در بدن انسان بزرگ‌ترین مفصل بدن است و بخش زیادی از وزن بدن را زمانی که راه می‌رویم، می‌دویم یا از پله‌ها بالا می‌رویم تحمل می‌کند و بیشتر از هر عضو دیگری تحت استرس و فشار قرار می‌گیرد و در صورت عدم رعایت منجر به زانو درد در دوران سالمندی میشود. با بالارفتن سن، مشکلات بسیاری برای افراد به وجود می‌آید. مشکلات جسمانی و روانی که هر کدام دامنه و انواع مختلفی دارند. یکی از مشکلات رایج جسمانی درد زانو در سالمندان است.

حتما سالمندان بسیاری را دیده‌اید که از مشکل زانودرد رنج می‌برند و ممکن است خود شما هم درگیر این مشکل شده باشید. در واقع این مشکل مختص سالمندان نیست؛ زانو درد در هر سنی ممکن است به سراغ‌تان بیاید اما درمان زانو درد سالمندان به مراتب مشکل‌تر است. زانو مستعد آسیب‌های زیادی است، در کشورهای غربی تقریبا از هر سه نفر بالای ۴۵ سال یک نفر آن‌ها مبتلا به یکی از انواع زانو درد است.

انواع زانو درد در افراد سالمند، می‌تواند به صورت ناگهانی ظاهر شود یا به مرور زمان (مزمن) شکل گرفته باشد.

زانو درد (knee pain) چیست؟

یکی از شایع‌ترین مشکلات در سنین سالمندی و میانسالی، زانو درد است. البته زانو درد تنها محدود به سنین میانسالی نمی‌شود، افراد در هر سن‌ و سالی به دلایل مختلف می‌توانند به زانو درد مبتلا شوند. مفاصل پا و زانو به دلیل فشارهای زیادی که در طول روزمره، به آن وارد می‌شود بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود. از طرفی؛ ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌تواند دلیلی برای بروز زانو درد در بدن فرد باشد. اما در سالمندان معمولا زانو درد به دنبال عفونت، ورم مفاصل، پاره شدن رباط و… ایجاد می‌شود. شناخت نشانه‌های زانو درد و علائم آن می‌تواند راه‌حلی برای بهبود آن باشد و بتوان از شدت گرفتن آن جلوگیری کرد

علت انواع زانو درد در افراد سالمند

آرتروز، رماتیسم مفصلی، رگ‌به‌رگ شدن‌های زانو و نقرس بعضی از متداول‌ترین دلایل درد زانو در سالخوردگان هستند. به طور کلی نشانه‌های زانودرد، تورم، قرمزی، خشکی زانو، بی‌ثبانی یا به‌ اصطلاح خالی‌کردن زانو، صدادادن مفصل زانو و ضعف و ناتوانی کلی پا و زانو هستند.

آرتروز

یکی از دلایل متداول درد زانو در دراز مدت یک نوع آرتروز به اسم استئوآرتریت است. این بیماری مسبب فرسودگی و پارگی در مفصل زانو است و اکثر افراد بالای ۶۵ سال را درگیر خود می‌کند. درمان آرتروز سالمندان را جدی بگیرید.

زانو به دلیل وجود غضروف که در یک مفصل سالم انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند، به روانی و راحتی خم و صاف می‌شود.

آسیب بلند مدت به این غضروف منجر به بروز استئوآرتریت می‌شود. بنابراین قدرت تحرک فرد پایین می‌آید و درد به تدریج بالا می‌رود.

نمونه تمرین ورزشی و اصلاحی در خانه

 

کیست پشت زانو یا کیست بیکر

کیست بیکر زمانی ایجاد می‌شود که یک توده از مایعات در قسمت پشت زانو ظاهر شود. این کیست در بیشتر موارد هیچ دردی ندارد و تنها با داشتن علائمی همچون؛ تورم زانو در حالت ایستاده، احساس خشکی و سفتی در پشت زانو، قفل شدن زانو، صدا دادن زانو و تجمع مایعات می‌توان فهمید که فرد به کیست بیکر مبتلا شده است.

روماتیسم مفصل زانو

به این بیماری آرتریت روماتوئید هم گفته می‌شود. این بیماری معمولا با علائمی چون درد، خشکی، تغییر شکل و ناتوانی مفصل زانو همراه است. در این بیماری معمولا با پیاده روی زیاد شدت درد بیشتر می‌شود، زمانی درد بیماری روماتیسم خود را نشان می‌دهد که در حال استراحت باشید. در این زمان زانوها و مفاصل درد بسیاری دارند.

روماتیسم مفصلی

در قسمت مفاصل بدن و بافت‌های همبند، روماتیسم مفصلی ایجاد می‌شود. از نشانه‌های آن می‌توان به خشکی مفاصل و درد زانو در ساعات اولیه روز اشاره کرد. اگر علائم این بیماری را داشتید بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت آن به پزشک مراجعه کنید، تا با داروهای ضدالتهاب مانع پیشرفت بیماری و زانو درد در افراد سالمند شود.

نقرس

دردهای ناگهانی در قسمت زانو را نباید ساده بگیرید. یکی از نشانه‌های شایع بیماری نقرس، دردهای ناگهانی و بسیار جزئی در زمان استراحت هنگام شب است. یکی دیگر از نشانه‌های نقرس، خشکی زانو است. پس بهتر است در صورتی که این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید و از شدت گرفتن این بیماری جلوگیری کنید. این علائم نشان می‌دهد که محصط بدن به شدت در حال اسیدی شدن است، هرچه محیط بدن به سمت قلیایی برود میزان شدت درد کمتر خواهد شد.

بوریست زانو

هر زانو دارای ۱۱ بورس است که التهاب آن بیشتر در قسمت‌های کشکک زانو و قسمت داخلی زانو ایجاد می‌شود. این بورس‌ها کیسه‌های بسیار کوچکی از مایعات هستند که از سائیده شدن مفاصل، استخوان‌ها و تاندون پا روی یکدیگر جلوگیری می‌کنند. در بیشتر موارد پزشک برای کاهش التهابات ناشی از بورسیت زانو از داروهای ضدالتهاب و مسکن و ماساژ درمانی استفاده می‌کند.

کندرومالاسی

این عارضه بر اثر نرمی غضروف کشکک زانو به وجود می‌آید که در دونده‌ها رایج‌تر است. در این بیماری، غضروف به دلیل خارج شدن کشکک از محل خود، آسیب می‌‌بیند.

کسانی که دچار این بیماری می‌شوند، با نشستن زیاد، بیشتر درد می‌کشند. فیزیوتراپی برای تقویت عضلات چهارسر ران در درمان این مشکل، تأثیر بسیاری دارد. عوامل زیادی در بروز این بیماری نقش دارند از جمله: فعالیت بدنی زیاد و فشار به مفصل زانو، کف پای صاف و آسیب‌های قدیمی.

بزرگسالان و جوانان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. در زنان بیشتر دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: انواع فیزیوتراپی سالمندان

رگ‌به‌رگ شدن‌ها، آسیب‌ها به زانو و کشیدگی‌ها

کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن زانو، زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های زانو به واسطه یک فعالیت غیرمعمول یا تشدید شده یا یک لیز خوردن یا پیچیدن ناگهانی، کشیده می‌شوند.

ورزش زانو برای سالمندان

درمان زانو درد سالمندان با ورزش درمان میشود؟

امروزه یکی از مشکلات عمده سالمندان، زانو درد است. انجام فیزیوتراپی، مصرف دارو و ورزش درمانی می‌تواند به بهبود زانو درد کمک بسیاری کند. در بیشتر مواقع اگر حرکات ورزشی و فیزیوتراپی درست و به موقع انجام شود دیگر نیازی به جراحی زانو نیست. در ادامه با چند حرکت ساده که هر فرد سالمندی می‌تواند آن را انجام دهد آشنا خواهید شد.

بنیاد آرتروز آمریکا گفته است، ورزش می‌تواند موثرترین راه درمان استئوآرتریت یا ارتریت زانو بدون نیاز به جراحی باشد. ورزش‌های تقویت‌کننده زانو مستقیما روی مفصل زانو تاثیر نمی‌گذارند ولی ماهیچه‌های اطراف آن را تقویت می‌کنند.

ورزش‌های تقویت‌کننده برای درمان انواع زانو درد

افراد بیمار، می‌توانند با یک فیزیوتراپ مشورت کنند تا بهترین ورزش‌ها براساس نیازهای آن‌ها تجویز شود.

  • ابتدا به پشت دراز بکشید، سپس زانوی سالم خود را خم کرده و زانوی آسیب دیده را حدود ۳۰ سانتی‌متر از زمین فاصله دهید. این حرکت را چند بار در روز انجام دهید.
  • روی زمین دراز بکشید سپس پای آسیب دیده را بالا بیاورید و با کمک یک طناب شروع به کشیدن آن کنید. حدود ۲۰ ثانیه این کار را انجام دهید، سپس پاهایتان را جابه‌جا کنید.
  • روی یک صندلی بنشینید سپس هر دو زانو را خم کنید و بالا بیاورید. در بین دو زانو یک بالشت قرار دهید و محکم به آن فشار وارد کنید. این کار باعث تقویت عضلات و از بین رفتن درد زانو می‌شود. با انجام این حرکات درد زانوهایتان کمی بهبود پیدا می‌کند.

تقویت عضلات بالایی پا یعنی ماهیچه چهارسر ران از طریق ورزش می‌تواند به حفاظت از مفصل زانو کمک کند. این ماهیچه‌ها در طرفین و جلو ران‌ها قرار دارند.

پیشنهاد مطالعه: تقویت زانو در کوهنوردی

به کمک ورزش‌های زیر، می‌توانید این ماهیچه‌ها را تقویت کنید:

  • در حالی که نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید یک پا را بلند و راست کنید.
  • یک پا را روی یک پله کوتاه قرار دهید و سپس به پایین آورید و همین حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.
  • روی یک صندلی بنشینید و سپس بلند شوید و به مدت یک دقیقه این حرکت را تکرار کنید. این کار را آهسته و کنترل شده انجام دهید و از دست استفاده نکنید.
  • یک صندلی را نگه دارید و چمباته بزنید تا سر زانو روی انگشتان پا را بپوشاند. این حرکت را ۱۰ مرتبه انجام دهید.

درمان زانو درد

درمان زانو درد بصورت سنتی

بسیاری از مشکلات کوتاه مدت زانو به مراجعه به پزشک نیاز ندارند و افراد اغلب اوقات می‌توانند به تنهایی به بهبود خود کمک کنند. راهکارهای زیر راه‌های سنتی درمان انواع زانو درد هستند.

فعالیت فیزیکی برای تقویت بدن

ورزش‌هایی که قسمت بالای ران را تقویت می‌کنند می‌توانند برای مفصل زانو نیز مزایایی داشته باشند. ورزش می‌تواند، گسترش ورم مفاصل را به تاخیر بیاندازد که یکی از متداول‌ترین دلایل درد زانو است.

فعالیت فیزیکی سلامت بافت‌ غضروف را چه شخص ورم مفاصل داشته باشد یا نداشته باشد را بهبود خواهد بخشید.

ورزش همچنین شیوه پشتیبانی بدن از مفاصل را تقویت می‌کند. تقویت عضلات پا به ویژه برای زانوها مفید است.

افراد دارای درد مفاصل می‌توانند از فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های هوازی در آب نتیجه مثبت بگیرند؛ چون فشار کمی به زانوها وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: انواع واکر برای سالمندان

وضعیت نشستن

از نشستن در صندلی‌هایی که ارتفاع کمی دارند و مبل‌هایی که باعث می‌شوند به اصطلاح در آن‌ها فرو بروید، خودداری کنید.

  • اگر لازم است روی یک بالشت بنشینید تا سطح نشستن خود را بالا بیاورید.
  • وضعیت نشستن صحیح خود را بررسی کنید و از قوز کردن یا خم شدن خودداری کنید.
  • از نشستن به مدت طولانی و بدون تحرک دوری کنید چون مفاصل بدون تحرک ممکن است خشک و دردناک شوند.

کاهش وزن و رژیم غذایی

یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای، می‌تواند به افراد در حفظ یک وزن سالم کمک کند، رژیم‌های مدیترانه‌ای، خواص ضدالتهابی هم دارند.

افرادی که وزن یا چاقی بیش از حد دارند، بیشتر در معرض خطر انواع زانو درد قرار می‌گیرند.

وزن بیشتر باعث افزایش فشار روی مفاصل خواهد شد. کاهش وزن از شدت درد زانو ناشی از آرتروز کم می‌کند.

زمانی که روی بدن وزن بیشتری باشد شدت التهاب در سراسر آن بیشتر می‌شود و زانوها نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.

یک رژیم غذایی سالم به معنای رژیمی متعادل از مواد غذایی زیر است:

  • میوه، سبزیجات و فیبر زیاد
  • گوشت، چربی حیوانی و سایر چربی‌های کم

ماساژ زانو

ماساژ می‌تواند درد زانو را تسکین دهد؛ حتی اگر خودتان این کار را انجام دهید. انجمن ماساژ درمانی آمریکا (AMTA) انجام ماساژ به شکل زیر را پیشنهاد می‌کند.

این کارها باید در موقعیت نشسته انجام شوند به نحوی که زانوها به سمت جلو و پاها صاف روی زمین باشند.

  • دستان خود را به حالت مشت در بیاورید، آهسته با هر دو دست ده مرتبه روی بخش پایینی، بالایی و وسط ران‌های پا ضربه بزنید. این کار را سه مرتبه تکرار کنید.
  • به حالتی بنشینید که پاها صاف روی زمین قرار گیرد، قاعده کف دست را بالای ران قرار دهید و آن را به سمت زانوها بلغزانید و سپس ول کنید. این کار را ۵ مرتبه تکرار کنید. همین کار را با بخش‌های داخلی و خارجی ران انجام دهید.
  • ۴ انگشت را داخل بافت زانو فشار دهید و ۵ مرتبه به بالا و پایین جابه‌جا کنید. این کار را برای تمامی بخش‌های زانو تکرار کنید.
  • کف دست را روی ران قرار دهید، به سمت پایین ران و روی زانو بلغزانید و سپس به سمت خارجی ران بالا بیاورید.

پیشنهاد مطالعه: درمان پوکی استخوان در افراد مسن

ماساژ و رایحه درمانی یا آروماتراپی

استفاده از روغن‌های ضروری ممکن است به کاهش درد کمک کند.

نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ نشان داد، ماساژ دادن با روغن حاوی زنجبیل و پرتقال درد زانوهای مبتلا به استئوآرتریت را کاهش می‌دهد.

محافظت، استراحت، یخ‌، فشار و بالا نگه داشتن عضو آسیب‌دیده (PRICE)

تکنیک محافظت، استراحت، یخ، فشار و بالا نگه داشتن عضو آسیب‌دیده (PRICE) می‌تواند به تسکین درد متوسط زانو که نتیجه یک آسیب ملایم بافتی مانند رگ‌به‌رگ شدن است، کمک کند.

حفاظت به معنای حفاظت زانو از آسیب بیشتر است، به عنوان مثال فعالیتی را که باعث آن شده است، متوقف کنید.

استراحت کردن می‌تواند، خطر آسیب بیشتر را کم کند و بافت‌ها فرصت بهبود داشته باشند. گرچه، کاملا بی‌حرکت بودن توصیه نمی‌شود؛ چون نتیجه آن می‌تواند خشکی زانو و تضیعف ماهیچه‌ها باشد.

یخ‌ می‌تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند. یخ باید در یک پارچه پیچیده شود و در روز اول حادثه چندین مرتبه به مدت ۲۰ دقیقه روی زانو گذاشته شود. هرگز یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید؛ چون شدت آسیب را بیشتر می‌کند.

فشار به عنوان مثال با یک پشتیبان زانو، می‌تواند سطح راحتی فرد را بیشتر کند. پشتیبان یا بانداژ باید محکم باشد ولی نباید آن را سفت ببندید.

بالا نگه داشتن پا گردش جریان خون را بهتر می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. زانو در حالت ایده‌آل باید بالاتر از سطح قلب باشد.

بیشتر بخوانید: علت ورم پا در سالمندان

گرم و سرم کردن زانو

گرما و سرما می‌توانند در درمان قسمت پایینی کمر موثر باشند و برای تسکین درد مفصل که نتیجه آرتروز است، پیشنهاد شده‌اند.

گرما ماهیچه‌ها را آرام می‌کند و نتیجه آن کاهش خشکی زانو است. از یک بطری آب داغ یا یک پد گرم استفاده کنید.

یخ که در یک پارچه پیچیده شده باشد می‌تواند درد، التهاب و تورم را کم کند.

حواستان باشد قبل استفاده از پدهای حرارتی آن‌ها را آزمایش کنید، به ویژه اگر فرد آسیب‌دیده سالخورده است یا نمی‌تواند به راحتی ارتباط برقرار کند.

آب و هوا

طبق یک باور عمومی آب و هوای سردتر اغلب اوقات درد زانو را بدتر می‌کند.

نتایج تحقیقات از این فرضیه پشیبانی نمی‌کند ولی زندگی در یک شرایط آب و هوایی خوشایند درد فیزیولوژیکی را آرام‌تر می‌کند. همچنین فرصت‌های ساده‌تری را برای یک سبک زندگی سالم‌تر فراهم می‌کند.

در سال ۲۰۱۴، محققان متوجه شدند به جای خود آب و هوا، حساسیت به آب و هوا در افراد سالمند مبتلا به استئوآرتریت ممکن است روی درک آن‌ها از درد زانو تاثیر بگذارد.

افراد ساکن در جنوب اروپا، زنان و افرادی که اضطراب بیشتری دارند، احتمال این که حساسیت به آب و هوا را گزارش دهند بیشتر است و احتمال گزارش افزایش درد در این افراد به ویژه در آب و هوای سرد و بارانی بیشتر می‌شود.

البته نتایج این تحقیق از این باور عمومی که درد در شرایط آب و هوای سردتر بدتر می‌شود پشتیبانی نکرد.

در همین راستا تحقیقی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ انجام شد و نتیجه آن هیچ ارتباطی بین بارش باران و افزایش مراجعه افراد به پزشک به دلیل درد زانو را نشان نداد.

پیشنهاد مطالعه: خواص آب درمانی در سالمندان

طب سوزنی

در تحقیقی که سال ۲۰۱۷ روی ۵۷۰ نفر انجام شد، شواهد به دست آمده نشان داد طب سوزنی می‌تواند به افراد مبتلا به ورم زانو کمک کند.

شرکت‌کنندگان در سه گروه بودند گروه اول و دوم در یک بازه زمانی بیش از ۲۶ هفته در معرض ۲۳ جلسه ساختگی یا حقیقی طب سوزنی قرار گرفتند و بازه درمانی با طب سوزنی گروه سوم ۱۲ هفته و ۶ جلسه بود.

افرادی که تحت درمان طب سوزنی واقعی قرار گرفته بودند در مقایسه با سایرین امتیاز بیشتری در بحث کاهش درد و بهبود عملکرد زانو به دست آوردند.

محققان این تحقیق در نتیجه آن اعلام کردند:«ظاهرا طب سوزنی به عنوان یک درمان تکمیلی برای ورم زانو در مقایسه با طب سوزنی ساختگی باورپذیر و تعلیم گروه‌های شاهد بیشتر درد را تسکین داد و باعث بهبود عملکرد زانو شد.»

سرکه سیب و سایر غذاها

براساس اعلام بعضی از منابع، سرکه سیب (ACV) خواص ضد التهابی دارد که از آن می‌توان برای تسکین آرتروز یا سایر انواع زانو درد استفاده کرد.

گرچه، شواهد علمی کمی برای پشتیبانی از این فرضیه وجود دارد. بنیاد آرتروز از سرکه سیب به عنوان یک «افسانه غذایی» یاد می‌کند.

توصیه‌های غذایی متداول دیگر برای آرتروز عبارتند از:

  • مصرف کلاژن، ژلاتین یا پکتین و غذاهای خام.
  • خودداری از مصرف لبنیات، غذاهای اسیدی، سبزیجاتی مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و بادمجان.

شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که نشان دهد این مواد غذایی مفید یا حتی قابل توصیه هستند.

تای چی

تای چی یک نوع ورزش آرامش‌بخش است و مزایای ورزش برای انواع زانو درد سالمندان را در بالا توضیح دادیم. نتیجه تحقیقی که یک سال طول کشید و ۲۰۴ شرکت‌کننده مبتلا به ورم زانو در آن شرکت کردند، نشان داد تای چی در مقایسه با درمان استاندارد فیزیکی مزایای مشابه دارد، اگر نگوییم تعداد آن بیشتر است. متوسط سن شرکت‌کنندگان ۶۰ سال بود.

پیشرفت امتیازهای نهایی اولیه در هر دو گروه طی ۱۲ هفته ثبت شد و این پیشرفت‌ها در سراسر این تحقیق ادامه یافت.

علاوه بر این، افرادی که ورزش تای چی انجام دادند در مقایسه با افرادی که تحت درمان استاندارد فیزیکی بودند، بیشتر بهبود علایم افسردگی و جنبه‌های فیزیکی کیفی زندگی را تجربه کردند.

بازی با کودکان

همراهی در بازی کودکان تا حدی که فعالیت بدنی شدیدی نداشته باشند، ورزش سبکی برای سالمندان محسوب می‌شود. همچنین تحرک با برنامه‌های ورزشی تلوزیون در محیط خانه برای درمان زانو درد سالمندان بسیار مفید است.

رفتن به خرید

پیمودن مسیرهای کوتاه برای خرید خانه می‌تواند به پیشگیری و درمان زانو درد در سالمندان کمک کند.

درمان خانگی زانو درد در سالمندان

برای تسکین درد زانو سالمندان در منزل راه و روش‌های بسیاری وجود دارد، در ادامه بهترین و موثرترین راه‌ها را برایتان عنوان می‌کنیم:

  • استراحت کردن
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم
  • ورزش تا‌چی و تمرینات ورزشی برای حفظ تعادل بدن و حفظ وزن بدن
  • استفاده از داروهای خانگی چون روغن‌ها و پمادهای گیاهی، عصاره زنجبیل، پوست درخت بید و …

استفاده از داروهای مسکن و تقویت‌کننده استخوان جراحی زانو درد در سالمندان جراحی زانو در سنین سالمندی به دلیل عوارضی که می‌تواند برای فرد سالمند داشته باشد، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. مگر در موارد بسیار خاص و ضروری که کنترل بیماری دیگر ممکن نیست و فرد مجبور به جراحی می‌شود.

درد در جلوی زانو

درد در جلوی زانو یکی از متداول‌ترین دردها است که در رتبه دوم پس از درد در قسمت پایین کمر قرار می‌گیرد، به نحوی که یک چهارم افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند.

این درد در نوجوانان و به ویژه زنان ورزشکار جوان متداول است.

در اکثر موارد درد در جلوی زانو مربوط به آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد از اعضای بدن یا آماده شدن ضعیف برای انجام ورزش می‌شود. این مشکل معمولا به خودی خود رفع می‌شود و پس از تسکین درد فعالیت‌های ورزشی را می‌توان ادامه داد.

این درد می‌تواند گوناگون باشد ولی معمولا به صورت‌ زیر است:

  • یک درد گرفته که به آهستگی شروع می‌شود و به انجام فعالیت‌های ورزشی ربط دارد.
  • دردی که یک صدای تیک یا صداهای دیگر تولید می‌کند.
  • زمان بالا رفتن از پله‌ها یا زمان بیدار شدن پس از زیاد نشستن، چمباته زدن یا زانو زدن به وجود می‌آید.
  • باعث تضعیف پاها می‌شود.

درمان‌های پیشنهادی برای درد جلو زانو عبارتند از:

  • توقف فعالیتی که درد را به وجود آورده است تا زمانی که درد برطرف شود.
  • استفاده از یخ زمانی که زانو دردناک است.
  • استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • استفاده از ورزش‌های تقویتی

دارو و قرص زانو درد سالمندان

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و سایر داروها می‌توانند به درد مفصل در سالمندان کمک کنند. بعضی از این داروها باید در مطلب پزشک تزریق شوند ولی بعضی از آن‌ها را بدون تجویز نسخه پزشک یا با آن می‌توان در خانه مصرف کرد.

در سال ۲۰۱۵، محققان یافته‌های خود را پس از مقایسه میزان تاثیر یک سری دارو که برای درمان زانو درد استفاده می‌شود، چاپ کردند.

آن‌ها اثرات داروهای زیر را روی درد و خشکی زانو بررسی کردند:

  • استامینوفن
  • دیکلوفناک
  • ایبوپروفن
  • سلکوکسیب
  • کورتیکواستروئیدهای درون سرخرگی
  • اسید هیالورونیک درون سرخرگی

نتیجه تحقیقات این بود که تمامی این داروها به جز استامینوفن می‌توانند موثر باشند. داروهای درون سرخرگی که به درون یک مفصل تزریق می‌شوند ظاهرا بیشترین تاثیر را دارند.

در یک تحقیق روی ۱۵۸۳ فرد مبتلا به استئوآرتریت، یک ترکیب از گلوکوز آمین و سکندروایتین سولفات از نظر بی‌خطر بودن و تاثیر استفاده، سنجیده شده است.

نتیجه درمان نویدبخش به نظر می‌رسد چون تقریبا ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق کاهش ۲۰ درصدی یا بیشتر درد را گزارش دادند.

بیشتر بخوانید: علت سردی پا در سالمندان

چه مواردی منجر به جراحی زانو می‌شود؟

  • زمانی که مفصل زانو کاملا تخریب شود.
  • بیماری توانایی انجام فعالیت‌هایی چون بالا رفتن از پله، بلند شدن، خوابیدن و نشستن روی دوپا را نداشته باشد.
  •  هیچکدام از روش‌های درمانی به بهبود زانو درد کمکی نکند.

ما قبل از انجام عمل جراحی پزشک متخصص سعی می‌کند تا روش‌های کم تهاجمی و کم‌خطری را روی فرد سالمند به منظور بهبودی زانو درد امتحان کند. این روش‌ها عبارتند از:

  • استفاده از داروهای ضدالتهاب
  • درمان زانو درد با لیزر
  • درمان زانو درد با تزریق ژل

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

زمان یک آسیب جدی به زانو که نتیجه یک حادثه ناگهانی مانند تصادف جاده‌ای یا افتادن از ارتفاع است باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

اگر درد زانو قابل توجه باشد، بریدگی عمیق یا تورم داشته باشد یا فرد نتواند از پای خود استفاده کند، باید به پزشک مراجعه کرد.

همچنین در صورت وجود موارد زیر پزشک باید مشکل را بررسی کند:

  • درد به مدت طولانی وجود داشته است.
  • روزبه‌روز بدتر می‌‎شود.
  • انجام فعالیت‌های روزانه را مختل کرده است.

اگر درد زانو به همراه سرخی، تورم و گرم بودن مفصل زانو همراه باشد، باید برای تشخیص علت و درمان پیش پزشک رفت.

اگر علایم پابرجا است، سایر مفاصل را درگیر می‌کند و نشانه‌های دیگری مانند خشکی عضلات در صبح دیده می‌شود، مشکل می‌تواند آرتریت روماتوئید باشد. پزشکان می‌توانند برای خود بیماری و دردی که به وجود آورده است، داروهایی تجویز کنند.

اگر زانو متورم شده و گرم و دردناک است و نشانه‌های عمومی دیگری نیز برای ناخوشی فرد وجود دارد، باید فورا به پزشک مراجعه کرد. چون ممکن است، زانو عفونت کرده باشد و عفونت جدی می‌تواند خطرناک باشد. در این گونه مواقع فرد باید در بیمارستان بستری شود.

بیشتر بخوانید: درمان پا درد سالمندان

تمامی افرادی که برای رفع انواع زانو درد، تحت درمان پزشکی قرار دارند؛ اگر مشکلشان بدتر شد یا با مسائلی مانند عوارض جانبی یک دارو روبه‌رو شدند، باید به پزشک مراجعه کنند.

سوالات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

برای زانو درد چه پمادی بزنیم؟

پمادهایی که دارای منتول میباشند از قبیل؛ اکالیپتوس، میخک و کافور میتوانند با ایجاد سرما و گرما در مفاصل، باعث تسکین زانو درد میشوند.

برای زانودرد چه داروی گیاهی پیشنهاد میشود؟

مواد گیاهی از قبیل زنجبیل، زردچوبه و آلوئه‌ورا هر سه دارای خاصیت تسکین دهی و ضد التهاب هستند.

چه ویتامین‌هایی برای زانودرد باید مصرف شوند؟

ویتامین D و C، مکمل‌های غذایی، موادغذایی شامل غلات، ماهی، شیر غنی شده با ویتامین D برای پیشگیری و درمان این بیماری مفید میباشد.

روش‌های پیشگیری از زانو درد در سالمندان و افراد چیست؟

حفظ وزن متعادل بدن، استفاده از کفش تخت، انجام حرکات ورزشی منظم، خودداری از عدم تحرک مداوم پاها و مصرف منظم مواد غذایی غنی از کلسیم می‌تواند به پیشگیری از درد زانو در افراد سالمند کمک کند.

**خبر خوش این است که ما در مجموعه زیمد تنها با دریافت ۱۵۰ هزارتومان برنامه ورزشی با توجه به مشخصات شما ارسال خواهیم کرد تا از مشکلات جسمی و روحی عزیزان شما جلوگیری یا کاسته شود.

دریافت برنامه ورزشی

منبع
aplaceformommedicalnewstoday

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. مشکلات مادرزادی قابل درمان هست؟ واقعا میتوان به کاهش درد زانو کمک کرد؟ باتشکر

    1. یکی از انواع زانودرد به دنبال ناهنجاری‌های مادرزادی، افراد را درگیر می‌کند؛ مشکلاتی مانند زانوی ضربدری، عقب‌زدگی زانو، یا پاپرانتزی که درمان نشده باشند.
      درمان به‌موقع و انجام حرکت‌های اصلاحی و فیزیوتراپی مشکلات این بیماری‌ها در بزرگسالی و سالمندی را کمتر می‌کنند.

  2. آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا