A
اطلاعات کاربردی سالمندان

انتخاب بهترین عصا برای سالمندان

همه ما در مقطع زمانی خاصی دچار مشکلات حرکتی می‌شویم که تنها راه حل آن استفاده از عصا به عنوان کمکی برای حرکت‌ کردن خواهد بود. عصا برای سالمندان یکی از پرکاربردترین اقلام مورد استفاده برای تسهیل در حرکت است. ممکن است شما هم پس از عمل جراحی پای خود دچار اختلال در حرکت شده باشید.

راهنمای کامل انتخاب بهترین عصا برای سالمندان و نحوه استفاده آن‌

ممکن است شما هم جزو سالمندانی باشید که برای راه رفتن دچار مشکل هستند، اگر به دنبال یک راهنمای جامع برای انتخاب و توضیح بهترین عصا برای سالمندان هستید، هدف این مقاله ارائه توضیحات کاملی از نحوه انتخاب بهترین عصا و همینطور روش استفاده از آن است. در این مقاله انواع عصا برای سالمندان را معرفی خواهیم کرد و شیوه استفاده از بهترین عصا را برای شما خواهیم گفت.

عصای سالمندان اغلب برای کمک به حفظ تعادل شما در سنین بالا، کمک به تسهیل در حرکت یا کاهش تحمل وزن خودتان و فشاری که بر پاهای خود به واسطه وزن بدنتان وارد می‌کنید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی ممکن است شما پس از عمل جراحی یا صدمه دیدن پاهایتان ملزم به استفاده از عصا باشید، در هر صورت برای اینکه بتوانید به صورت کامل از آن بهره ببرید، باید طریقه‌ درست استفاده از آن را نیز یاد بگیرید. در ابتدای این مقاله قصد توضیح چگونگی استفاده از بهترین عصای سالمندان را برای شما داریم.

نکات مهم هنگام خرید عصا سالمندان

عصاها سایز‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. در حین خرید عصای سالمندان باید جوانب بسیاری را در نظر بگیرید. افراد سالمند توان جسمی کمی دارند و به خاطر قدرت بدنی ضعیف و پایین‌ آن‌ها بهتر است برای خرید عصا، تمام استانداردها را در نظر بگیرید. در ادامه این مطلب شما را با نکاتی که باید در حین خرید عصای سالمندان به آن توجه داشته باشید، آشنا می‌کنیم:

نوع دسته عصا و گرفتن آن

نوع دسته عصا با توجه به استفاده آن توسط فرد سالمند، بسیار متفاوت و متنوع است. عصاها دسته‌های مختلفی دارند:

  • عصای سرکج: این مدل دسته‌ی عصا حالت استاندارد و معمول عصا است و هیچگونه آسیبی به بدن وارد نمی‌کند.
  • عصای Tشکل: این دسته‌ی عصا برای بیمارانی مناسب است که در قسمت مچ دستشان دچار درد هستند. یکی از بهترین دسته‌ها برای عصای مچی است که در حین پیاده‌روی فشار زیادی به مچ دست وارد نمی‌شود.
  • عصای افست: دسته‌ی این عصا شبیه به علامت سوال است و وزن را به طور کامل پخش می‌کند تا فشاری روی دست وارد نشود.
  • عصای فریتز: این دسته‌ی عصا همانند عصای T شکل است، اما در قسمت انتهایی آن دارای منحنی بوده که راحتی فرد در حین پیاده‌روی و استفاده از آن را بیشتر می‌کند.

گیره دسته عصا

حال که با دسته‌های عصای سالمندان آشنا شدید، لازم به ذکر است که بگوییم این دسته‌ها دارای گیره‌های مختلفی هستند که استفاده از آن را بسیار راحت می‌کند. افرادی که توانایی کمتری در استفاده از عصا دارند معمولا باید از گیره استفاده کنند.

  • گیره ژله‌ای: باعث کاهش خستگی و استرس می‌شود.
  • گیره کف: باعث می‌شود تا فرد در حین استفاده احساس نرمی و راحتی داشته باشد.
  • گیره ارتوپدی: مناسب برای افرادی است که دست درد دارند.
  • گیره بزرگ: مناسب برای افرادی است که درد مفاصل یا آرتروز دارند.

طول عصا

یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید عصا، طول آن است. البته طول عصا بستگی به نوع استفاده از آن دارد. شاخص کلی برای تعیین طول عصا فرد سالمند است. به این ترتیب طول عصا در حال تمام قد و ایستاده، باید بالاتر از مچ دست باشد. اگر ارتفاع عصا بیش از حالت استاندارد باشد، فرد در گرفتن آن با مشکل جدی مواجه می‌شود. از طرفی؛ اگر عصا بیش از حد کوتاه باشد هم فرد درحین استفاده به گردن درد و کمر درد دچار می‌شود. پس طول با ارتفاع عصا نقش بسیار مهمی در خرید عصا دارد.

وزن عصا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای هر سالمندی، وزن عصا است. سالمندانی که به بیماری‌های آرتروز، دیسک کمر، سیاتیک و… مبتلا هستند در حین خرید عصا باید به این نکته توجه داشته باشند. به طور کلی بهتر است عصای انتخاب شده برای فرد سالمند سبک باشد تا در حین جابه‌جایی با مشکل مواجه نشود. بیشتر عصاهای طبی ساخته شده برای سالمندان از جنس چوب بوده، که نه خیلی سبک و نه خیلی سنگین است. این وزن متعادل باعث حفظ تعادل فرد سالمندان در حین پیاده‌روی می‌شود.

قیمت خرید عصا

در تعیین قیمت عصا؛ عوامل مهمی هستند که می‌توانند روی قیمت اصلی عصا تاثیرگذار باشند و قیمت آن را تغییر دهند. نوع عصا، کیفیت ساخت، شرکت سازنده، و… می‌تواند قیمت را بالا و پایین کند. در این میان قیمت عصاهای آنتیک، عصاهای طبی بیش از عصاهای معمولی است. شرکت سازنده عصا شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید عصا در حال فعالیت هستند، هرکدام از این شرکت‌ها محصولات خود را با کیفیت‌های مختلفی وارد بازار می‌کنند. بهترین برندهای تولیدکننده عصای سالمندان مداسکای، زیکلاس مد و شفانور است.

شرایط استفاده از عصای سالمندان

در شرایط زیر ممکن است ملزم به استفاده از عصا شوید.

  • پس از بروز سکته در فرد
  • پس از جراحی زانو و درد مزمن زانو
  • پس از شکستگی اندام تحتانی افراد
  • در صورتی که بروز عدم تعادل در شما موجب ایجاد اختلال در راه رفتن شما بشود

در کل هر شرایطی که منجر به اختلال در عملکرد حرکتی شما شود، می‌تواند به این معنا باشد که وقت آن رسیده از عصا برای حرکت استفاده کنید. در برخی موارد استفاده از عصای سالمندان می‌تواند به صورت همیشگی باشد و در موارد دیگر استفاده از آن می‌تواند تا زمانی که شما تعادل حرکت خود را بدست آورید و به صورت کاملاً ایمن قدم بردارید، موقت باشد. در هر کدام از این موارد لازم است بدانید که طریقه مناسب استفاده از بهترین عصای سالمندان چگونه است.

طریقه درست استفاده از عصا برای سالمندان

حتماً برایتان سوال پیش آمده که چرا همان ابتدا به شما انواع عصا را معرفی نمی‌کنیم. پاسخ این است که برای تشخیص بهترین عصا برای سالمندان لازم است قبل از آن بدانید که چگونه باید از آن استفاده کنید تا خودتان بهترین آن را برای خود برگزینید.

در این قسمت به مرور برخی از راه‌های مناسب قدم زدن با عصا برای سالمندان می‌پردازیم.  در مورد نحوه استفاده درست از عصا حتماً به پزشک خود مراجعه کرده و از عملکرد خود اطمینان حاصل کنید. قبل از آنکه شروع کنید، باید بدانید که عصای شما باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. شاید برای تشخیص این کار بهتر باشد با فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

یکی از راه‌های ساده برای تنظیم ارتفاع عصا برای سالمندان این است که آن را در دست خود بگیرید و در کنار پای خود نگه دارید. دست خود را صاف نگه دارید. مچ دست شما باید روی دستگیره‌ عصا قرار گیرد.  اگر اینطور نشد شاید بهتر باشد بار دیگر عصای خود را بلند کنید و دوباره آن را بر زمین بگذارید. زمانی که با عصا راه می‌روید، آرنج شما باید زاویه‌ای تقریباً ۲۰ درجه‌ای بگیرد و هیچ‌گونه دردی در دستان خود نباید احساس کنید. در اینجا به شما نحوه درست قدم زدن با عصا را آموزش می‌دهیم:

  • عصا را به طور غیرمستقیم در دست بگیرید که از فشار اندام تحتانی شما بکاهد.
  • عصا را باید همزمان با پای متقابل آسیب‌دیده پیش ببرید تا فشار کمتری به اندام تحتانی شما وارد کند.
  • تا جایی که می‌توانید وزن خود را از طریق دست خود به طرف عصا وارد کنید.
  • همیشه باید در نظر داشته باشید که اندام تحتانی شما با پای غیرمستقیم شما درگیر است و سعی کنید وزن خود را از طرف درست تحمیل کنید.

زمانی که قرار است از تعدادی پله بالا بروید، به خاطر داشته باشید که باید عصای خود را ثابت نگه دارید و همزمان با پایی که قوی‌تر است قدم بردارید. سپس با پای قوی‌تر خود قدم بردارید به سمت بالای پله و بعد از آن عصا و پای ضعیف‌تر را حرکت دهید. همینطور هنگامی که قصد دارید از تعدادی پله پایین بروید، بهتر است فشار را از پای آسیب‌دیده و ضعیف‌تر کم کنید و با پای قوی‌تر خود به سمت پایین بروید. به محض اینکه عصا یا پای قوی‌تر را جلو گذاشتید، از فشار پای ضعیف‌تر خود بکاهید و آن را به آرامی به سمت پای قوی خود بکشید.

زمانی که با عصای سالمندان قدم برمی‌دارید، از این اشتباهات بپرهیزید:

افراد چندین اشتباه رایج را هنگامی که با عصای سالمندان قدم می‌زنند، انجام می‌دهند. سعی کنید که شما دچار این خطاها نشوید. این خطاها شامل مواردی است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • از عصاهایی که زیادی کوتاه یا زیادی بلند هستند استفاده نکنید، زیرا آن‌ها پس از مدتی باعث ایجاد درد در بدن شما می‌شوند.
  • عصا را با دست اشتباه خود فشار ندهید.
  • اگر عصا را خیلی از خودتان دورتر نگه دارید، باعث می‌شود که کمرتان را برای آن قوز کنید که این اصلا خوب نیست و پس از مدتی دچار کمردرد خواهید شد.

زمانی که یاد می‌گیرید درست از عصای سالمندان برای پیاده‌روی و مصارف عادی خود استفاده کنید، می‌توانید راحت‌تر به زندگی خود ادامه دهید و به هر کجا که می‌خواهید آزادانه قدم بردارید.

انواع عصا

انواع عصا و انتخاب بهترین عصا برای سالمندان

در مورد این که کدام نوع از عصا برای شما مناسب است، باید با پزشک خود مشورت کنید. معمولاً پزشکان پس از عمل جراحی یا مراجعه‌ای که به آن‌ها می‌کنید به شما می‌گویند که کدام نوع عصا را باید انتخاب کنید. اما در ادامه مقاله سعی می‌کنم که انواع عصا را به شما معرفی کنم.

  • عصای معمولی: این مدل از عصای سالمندان، رایج‌ترین عصا است. عصای معمولی شامل یک میله، یک حلقه در انتهای عصا و یک دسته است. معمولاً کاربرد عصای معمولی سالمندان برای حفظ تعادل است. به خاطر بسپارید که این عصا تحمل وزن شما را ندارد.
  • عصای پایه‌دار سالمندان: عصای پایه‌دار سالمندان در دو مدل سه‌پایه و چهارپایه در بازار عرضه شده و قابل تهیه است. عصای پایه‌دار بر خلاف نوع معمولی بهترین عصای سالمندان قدرت تحمل وزن افراد را دارد. بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که در راه رفتن مشکل دارید، این عصا می‌تواند بهترین عصای سالمندان برای شما باشد. اما یکی از بدی‌های این نوع از عصا این است که وزنش زیاد است در نتیجه روند قدم برداشتن شما آهسته و کند می‌شود.
  • عصای زیر بغل: معمولاً عصای زیر بغل برای افرادی است که دچار شکستگی پا یا صدمات وارد شده به پا هستند. اما این نوع از عصا هم می‌تواند جزو بهترین عصای سالمندان قرار گیرد زیرا تکیه‌گاه مناسبی برای دست‌ شما است، از تحمیل فشار بر مچ‌های شما می‌کاهد و برخلاف دیگر عصاها، عصای زیربغل منجر به آسودگی شما در انجام کارهای مختلفی مثل بازکردن در خواهد شد.
  • عصای تاشو: عصای تاشو دارای شکل ظاهری همانند عصای معمولی است. اما همانطور که از نام آن پیداست، قابلیت تا شدن دارد. این عصا را می‌توان به راحتی جمع کرد، به طوری که فضای بسیار کوچکی را اشغال کند. اندازه‌ کوچکی آن‌ها به قدری است که می‌توان آن را در یک کیف دستی جا کرد و به آسانی همه‌جا برد.
  • عصای صندلی تاشو: این عصا، پرکاربردترین و بهترین عصا برای سالمندان است. زیرا به وسیله آن هرکجا که بخواهید می‌توانید بدون دغدغه وارد شوید و هربار که خسته شدید از صندلی آن برای نشستن استفاده کنید. اگر شما در هنگام راه رفتن تعادل ندارید، دچار ضعف و سرگیجه  و درد در بدن خود می‌شوید، این عصا یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی برای شما است. زمانی که به این عصا نیازی ندارید به راحتی بسته می‌شود ولی باید به هنگام نشستن این را به خاطر بسپارید که این عصا بدون پشتی است. پس در هنگام نشستن روی آن مراقب باشید.

تا اینجای مقاله هر اطلاعاتی که در مورد انواع عصا و نکاتی که در حین استفاده از آن باید در نظر بگیرید را برای شما شرح دادم. اما به جز مواردی که ذکر شد، شما باید بدانید که نیازتان به عصا از چه نوع است. مثلا اگر دچار اختلال شدید حرکتی هستید و مایلید تمام وزن خود را به عصا تحمیل کنید، بهترین گزینه پس از تایید پزشک برای شما، عصای چندپایه است. همینطور در بقیه‌ موارد هم نوع نیاز را به خوبی ذکر کردیم.

نکته دیگری که در حین خرید عصا باید به آن دقت کنید، وزن عصا است. آیا می‌توانید وزن عصایی که انتخاب می‌کنید را تحمل کنید؟ توصیه من به شما این است که از عصاهای سبک‌تری برای حرکت کردن استفاده کنید.

در انتخاب عصا به دوام و ماندگاری آن دقت کنید. ممکن است مدت طولانی به استفاده از عصا نیاز داشته باشید، پس در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید.

مهمترین و ضروری‌ترین نکته‌ای که باید در هنگام خرید عصا به آن توجه کنید، همانطور که کمی‌ پیش‌تر به آن اشاره کردم، توجه به ارتفاع آن است. در هنگام انتخاب بهترین عصا، سعی کنید به ارتفاع مناسب خودتان توجه داشته باشید.

جمع‌بندی انتخاب و خرید عصا برای سالمندان

اکنون که تمامی نکات مربوط به انتخاب عصای مناسب را می‌دانید، وقت آن رسیده تا با پزشک خود مشورت کنید و عصای موردنظر را خریداری کنید. سعی کنید در کنار بقیه مسائلی که رعایت می‌کنید، محیط خانه خود را برای استفاده از عصا نیز، ایمن کنید تا دچار مشکل نشوید. امیدوارم این مقاله به خوبی به شما در انتخاب بهترین عصا یاری رسانده باشد.

سوالات مهم انتخاب عصا برای سالمندان

۱. آیا استفاده از عصا برای سالمندان به تعادل کمک می‌کند؟

عصا می‌تواند تعادل را هنگام راه رفتن بهبود بخشد مخصوصا برای کسانی که در راه رفتن دچار مشکل شده‌اند.

۲. عصا برای سالمندان چه انواعی دارد؟

عصای معمولی، عصای پایه‌دار، عصای زیربغل، عصای تاشو و عصای صندلی تاشو.

۳. عصا را با کدام دست باید بگیریم؟

این مسئله کاملا بستگی به فرد دارد. بهتر این است که عصا با دستی گرفته شود که سمت مخالف آن آسیب دیده. برای مثال: اگر پای راست شما آسیب دیده با دست چپ عصا را استفاده کنید.

۴. از کجا بفهمیم که به عصا نیاز داریم؟

عصا به راحتی بیشتر هنگام راه رفتن کمک می‌کند. اگر توان‌تان در راه رفتن و انجام کارهای روزانه کم شده است، پیشنهاد می‌کنیم با مشورت پزشک از عصا استفاده کنید.

خرید عصا و واکر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا