A
اطلاعات کاربردی سالمندان

افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در مهر ماه سال ۹۹

بازنشستگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی انسان‌هاست. به این دلیل که انسان با واردشدن به این دوره به خودش افتخار می‌کند که سال‌های مفید کاری خود را گذرانده است و توانسته است به این سن و موقعیت برسد. اما موضوعی که او را در این دوره از زندگی مشغول می‌سازد، اطلاع از میزان حقوق بازنشستگان است. دوران بازنشستگی همچنین منشاء نگرانی‌هایی برای افراد سالمند است. ممکن است سالمند با ورود به سال‌های بازنشستگی هنوز قدرت کار و حضور در اجتماع را داشته باشد و بیکاری برایش سخت باشد.

از طرف دیگر ممکن است مشکلات معیشتی بر دیگر مشکلات او اضافه کند که بیکار شدن و کاهش حقوق از عوامل آن باشد.

حقوق بازنشستگان در سال جدید چقدر است؟

به گفته سخنگوی دولت طبق مصوبه مورخ ۱۱ اسفند ۹۸ کمیسیون تلفیق، حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری و افرادی که با دولت قراداد مستقیم دارند در سال ۱۳۹۹، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرد.

مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق را به این صورت تعیین کرده است که: تمام حقوق‌بگیرانی که در سال ۹۸ حداقل حقوق‌شان، یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان است، در سال ۹۹ به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

شرط افزایش حقوق بازنشستگی این است که در حکم کارگزینی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ این افزایش تا سقف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد. این حکم شامل حال بازنشستگان، شاغلان، مستمری‌بگیران و قراردادی‌ها می‌شود.

همچنین در سال ۹۹ حقوق‌های بین ۳ تا ۶ میلیون تومان که قبلاً از مزایای افزایش حقوق برخوردار نبودند، ۱۵ درصد افزایش خواهند داشت.

افزایش حقوق بازنشتگان ۱۹ فروردین ۹۹

با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به ریاست دکتر نوبخت و کانون بازنشستگان کشوری اعلام شد حقوق بازنشستگان تا ۴ میلیون تومان افزایش خواهد یافت و بر این مبنا این رقم در سال جاری حدود ۳۱ درصد رشد داشته است. میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در سال نود و نه با نزدیک به ۳۱ درصد رشد حدود ۳،۸ میلیون تومان تخمین زده شده است و همچنین میانگین درآمد کارمندان دولت ۵،۴ میلیون پیش بینی شده است.

مشاهده فیش حقوقی مستمری بگیران و بازنشستگان

همه عزیزان بصورت مستمر میتوانند از طریق سایت رسمی صندوق بازنشستگی به آدرس Http://www1.retirement.ir  نسبت به مشاهده و پرینت فیش حقوقی و حکم حقوقی ماهانه خود اقدام فرمایند.

بروزرسانی ۲۷ فروردین ۱۳۹۹: مشاهده حکم حقوقی سال ۹۹ از طریق سایت صندوق بازنشستگی میسر شد و دوستانی که قصد نگهداری فایل و پرینت حکم حقوقی را دارند میتوانند ایمیل خود را در سامانه مذکور ثبت کنند.

آپدیت ۳۰ تیر ۱۳۹۹:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: از ابتدای مهرماه کلیه بازنشستگان کشوری و لشگری معادل ۹۰ درصد حقوق همتایان شاغل خود، صرف نظر از سال بازنشستگی، دریافتی خواهند داشت.

فرمول جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان

برای تعیین گروه حقوقی که باتوجه به آن حقوق تعیین میگردد باید به عدد گروه در حکم بازنشستگی یا طبقه در اخرین حکم اشتغال چهار ۴ اضافه گردد.

مثلا شخصی که درحکم شاغلی‌اش طبقه ۱۱ هست در حکم بازنشستگی هم گروه او ۱۱ نوشته شده برای تعیین گروه تعیین کننده حقوق باید ۴ تا به ان اضافه نمود:
۱۱ + ۴ = ۱۵
این فرد فرضی گروهش ۱۵ هست
طبقه + ۴= گروه

افزایش حقوق‌ها بر اساس جدول گروه

گروههای بیست گانه بدون احتساب عایله‌مندی و حق اولاد و بدون مدیریت بشرح بالا میباشد، محاسبات طبق جدولی که امتیازات آن بر اساس همسان سازی ۱۴۰۰ قید شده محاسبه می‌گردد (جدولی که از دو قسمت تشکیل شده) مبلغ ضرب را خود همکاران انجام دهند.

بطور مثال گروه۱۳:

۲۲۵۰۰×۲۴۳۸=۵۴،۸۵۵،۰۰۰ ریال

جدول افزایش حقوق بازنشستگی در مهرماه ۱۳۹۹

با توجه به قوانین جدید برای افزایش حقوق بازنشستگان، افزایش بالای ۸۴ درصدی تصویب شد. در این طرح بیان شده‌است که حقوق بازنشستگی کشوری ۳۰-۷۰ درصد با افزایش روبرو میباشد. در مورد حقوق بازنشستگی لشکری هم در جدول زیر آورده شده‌است.

حقوق بازنشستگان

حقوق لشکری 99

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر اضافه میشود؟

براساس واگذاری ۳۲ هزار میلیارد از سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد. بر اساس این قانون تصویب شده که از اول مهر اجرا میشود، حقوق بازنشستگان بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش میباشد.

شغل های دوره بازنشستگی

حقوق بازنشستگان چه نقشی در زندگی سالمندان دارد؟

در بهترین حالت بازنشستگی باید ورود به سال‌های پذیرش نقش‌های مهم‌تر، مدیریت و ارائه تجربه‌ها به جوان‌ترها باشد. فرد بازنشسته باید کیفیتی از کار و درآمد را در سال‌های کاری خود تجربه کرده باشد که در دوران بازنشستگی از زمان خود به هر شکلی که می‌خواهد لذت ببرد.

بنابراین حقوق بازنشستگان به نسبت حقوق افراد در سال‌های کار بستگی دارد و میزان رفاهی که فرد توانسته در سال‌های کار برای خود ایجاد کند.

هرچقدر کیفیت حقوق و درآمد افراد در سال‌های کار بهتر باشد و نیازهای اولیه و مهم خود را برای امنیت و آرامش تامین کرده باشد، حقوق بازنشستگی باید برای گذران زندگی و استفاده باکیفیت از سال‌های استراحت‌ کافی باشد.

حقوق بازنشستگی چه ضرورتی دارد؟

  • جامعه ایرانی به سرعت به سوی میانسالی حرکت می‌کند. به همین منوال سال‌های سالمندی و بازنشستگی هم از پی خواهند آمد.
  • در وضعیت‌هایی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی و… سازمان تامین اجتماعی از افراد حمایت می‌کند.
  • توجه به بیمه و پرداخت حق بیمه در سال‌های کاری اهمیت بسیاری دارد. کارفرمایان موظف هستند که کارکنان خود را با شرایط متنوعی که در این زمینه وجود دارند، بیمه کنند و حق بیمه را پرداخت کنند.
  • بیمه شدگان باید توجه داشته باشند که به سوابق کاری و بیمه دقت کنند تا در دوران بازنشستگی راحت‌تر زندگی کنند.

بیمه عمر بازنشستگی

حقوق بازنشستگان چطور محاسبه می‌شود؟

به طور کلی میزان حمایت‌های تامین اجتماعی به صورت بلندمدت به دوران کاری بستگی دارد. به اینکه چند سال و به چه میزان حق بیمه پرداخت شده است. بنابراین توجه به این موضوع در سال‌های قبل از بازنشستگی اهمیت ویژه‌ای دارد.

سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی را بر اساس حقوق دو سال آخر کاری که به سازمان اعلام می‌شود، محاسبه می‌کند؛ مثلاً اگر کسی ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد و بخواهد بازنشسته شود، بیست سی‌ام میانگین دستمزد دو سال آخر کارش را دریافت می‌کند؛ مبلغی که طی لیست بیمه به سازمان ارائه شده است.

درباره دستمزدهای کمتر از حداقل حقوق اعلام‌ شده افراد باید دقت داشته باشند. دستمزد از طرف کارفرما اعلام می‌شود اما خود بیمه‌ شده هم باید متوجه از میزان دستمزد بیمه باشد.

اگر دستمزد فردی کمتر از حقوق و دستمزد اعلام‌شده آن سال، کمتر باشد مابه‌التفاوت آن از محلی پرداخت می‌شود که برای این کار پیش‌بینی شده است. با این پرداخت معیشت مستمری‌بگیر از حدی پایین‌تر نمی‌رود.

حداقل حقوق و دستمزد و مزایا هر سال بر اساس نرخ تورم در هیئت وزیران اعلام می‌شود. سازمان تامین اجتماعی از منابع دیگری هم برای کمک‌ هزینه در کنار پرداختی حقوق بازنشستگان کمک می‌کند.

سن دریافت حقوق بازنشستگی چه سنی است؟

بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی مردان با ۵۰ سال و زنان با سن ۴۵ سال و بعد از ۳۰ سال پرداخت حق بیمه مستمر می‌توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

حقوق بازنشستگان در سال جدید

منبع
صندوق بازنشستگی کشوری ایرانسازمان برنامه و بودجه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا