A
اطلاعات کاربردی سالمندان

تجهیزات و وسایل ضروری سالمندان برای زندگی راحت

اغلب افراد سالخورده و سالمند به منظور انجام فعالیت‌های روزمره یا بهبود روند درمانی به وسایل و تجهیزات مراقبتی و نگهداری نیاز دارند. امروزه در صنعت لوازم و تجهیزات پزشکی، شاهد تولید انواع وسایل ضروری سالمندان هستیم که تا حد زیادی سختی مراقبت از افراد ناتوان و بیمار را کاهش می‌دهند.

استفاده از وسایل و تجهیزاتی چون دستگیره، دستشویی فرنگی، دستگاه اکسیژن‌ساز، ویلچر، واکر و … سبب افزایش ایمنی و کیفیت زندگی افراد سالمند می‌شود؛ بنابراین اگر افراد سالمند یا ناتوان در منزل دارید، بدون شک تهیه وسایل مراقبتی مناسب با وضعیت جسمی افراد، به بهداشت و بهبود کیفیت زندگی روزمره آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا مهمترین وسایل ضروری سالمندان را به شما معرفی کنیم؛ بنابراین چنانچه سوالی در این ارتباط دارید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با مهمترین وسایل ضروری سالمندان

افراد سالخورده در انجام فعالیت‌های روزمره خود چون پوشیدن لباس، غذا خوردن، استحمام، سرویس بهداشتی، حمل و نقل و … با مشکل مواجه هستند و به کمک نیاز دارند. بهره‌مندی از انواع وسایل ضروری سالمندان به آن‌ها در تحرک راحت‌تر و زندگی بهتر کمک خواهد کرد؛ بنابراین سالمندان به عنوان بازار هدف لوازم پشتیبانی و مراقبتی به‌شمار می‌آیند که نیازهای یکسانی دارند و می‌توان با توجه به خدمات مورد نیاز و وضعیت جسمی افراد، از انواع تجهیزات ضروری سالخوردگان موجود در بازار استفاده کرد. در ادامه به چند نمونه از مهمترین تجهیزات مراقبت و نگهداری افراد سالخورده و بیمار را معرفی می‌کنیم:

دستگاه فشارسنج، از مهم‌ترین وسایل ضروری سالمندان

از آنجا که اغلب افراد سالمند و سالخورده به بیماری فشار خون مبتلا هستند و امکان حمله قلبی در چنین افرادی بالا است، باید همواره فشار خون آن‌ها اندازه‌گیری شود؛ از این‌رو دستگاه فشار‌سنج به عنوان یکی از مهمترین وسایل ضروری سالمندان در منزل شناخته می‌شود و مراقبت‌کننده یا پرستار باید با نحوه کار و اندازه‌گیری صحیح فشار خون آشنا باشد و به صورت مرتب از این ابزار ضروری استفاده کند.

دستگیره فلزی توالت، حمام و … (Bathroom Grab Bar)

دستگیره‌هایی از فولاد ضدزنگ که بر روی دیوار نصب می‌شوند و برای کمک به افراد سالخورده و کودکان گزینه مناسبی به‌شمار می‌آیند که به منظور حفظ تعادل افراد در حمام، توالت و … استفاده می‌شوند. این دستگیره‌های فلزی بسیار مقاوم و با‌داوم هستند و قدرت تحمل وزن بالایی دارند. دستگیره‌های فلزی توالت و حمام در اشکال و ابعاد مختلف طراحی شده‌اند و افراد با توجه به فضا و نیاز خود، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. لازم به ذکر است که برخی از این دستگیره‌ها قابلیت چرخش دارند تا افراد سالخورده بتوانند به راحتی از این تکیه‌گاه استفاده کنند.

بیت (صندلی و نازل) بهداشتی (Sanitary Bidet)

یکی از سخت‌ترین کارها برای افراد سالخورده و ناتوان، رفتن به توالت است که استفاده از Sanitary Bidet، می‌تواند مشکلات مربوط به شستشو را برطرف کند و عزت نفس سالمندان را حفظ کند و یکی از دشوارترین کارها را برای مراقبان انجام دهد. بیت بهداشتی در واقع نوعی صندلی است که به توالت یا بخشی از توالت متصل می‌شود و از نازلی برای جا به جایی جت آب به منظور تمیز کردن مقعد و دستگاه تناسلی برخوردار است. بیت (صندلی و نازل) بهداشتی از وسایل نگهداری سالمندان به‌شمار می‌آید که سبب بهبود زندگی سالمندان می‌شود و مراقبت از افراد سالخورده را آسان‌تر خواهد کرد.

کیت دسترسی به وان حمام (Clean-cut Step Bathtub Accessibility Kit)

افراد سالمندی که در تحرک و حفظ تعادل با مشکل مواجه هستند، ممکن است در هنگام رفتن به وان حمام با مشکل مواجه شوند که کیت دسترسی به وان حمام به عنوان یکی از وسایل ضروری سالمندان از پله بدون لغزش برخوردار است تا افراد مسن به راحتی بتوانند به وان حمام دسترسی پیدا کنند و خطر افتادن و سقوط افراد به شدت کاهش یابد.

صندلی حمام سالمندان

سالمندانی که دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی هستند، معمولا برای استحمام و دوش گرفتن با مشکل مواجه می‌شوند که صندلی و نیمکت‌ مخصوص سالمندان به آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد. صندلی حمام سالمندان علاوه بر افزایش ایمنی سبب راحتی افراد سالمند هنگام استحمام و دوش گرفتن می‌شود. این محصولات از جنس پلاستیک و آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند و قابلیت تنظیم ارتفاع دارند.

صندلی و ویلچر سالمندان

توالت فرنگی؛یکی دیگر از مهم‌ترین وسایل ضروری سالمندان

بدون شک افراد بیمار و سالمند، توانایی استفاده از توالت‌های سنتی را ندارند و از این‌رو استفاده از توالت فرنگی به همه افراد حتی کسانی که دچار بیماری نیستند، به شدت توصیه می‌شود؛ بنابراین سرویس‌های بهداشتی فرنگی برای افراد کم توان و ناتوان گزینه مطلوبی محسوب می‌شود و استفاده از آن در سلامتی مفاصل زانو و کمر تاثیر به‌سزایی دارد. از آنجایی‌که در اغلب منازل توالت‌های سنتی وجود دارد، حتی المقدر توصیه می شود از صندلی توالت فرنگی تاشو بدین منظور استفاده شود؛ بنابراین توالت فرنگی یا صندلی‌های تاشو مبله توالت فرنگی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین وسایل ضروری سالمندان در منزل یا مراکز درمانی به‌شمار می‌آید.

صندلی توالت فرنگی مخزن‌دار تاشو

یکی از مهمترین وسایل ضروری سالمندان و معلولین، صندلی توالت فرنگی مخزن‌دار تاشو است. این صندلی‌ها برای افرادی که قادر نیستند به سرویس بهداشتی بروند، گزینه مناسبی است و پس از استفاده می‌توان مخزن را تخلیه کرد تا از انتشار بوی بد و نامطبوع در فضا جلوگیری شود. این صندلی‌ها دارای مقاومت و دوام بالایی هستند و تا ۳۵۰ پوند وزن را تحمل می‌کنند. همچنین سالمندان، می‌توانند به راحتی از این صندلی‌های تاشو در توالت استفاده کرده و از درد مفاصل و زانو جلوگیری کنند.

سیستم  Foot-mate

اغلب افراد سالخورده و سالمند با مشکلات مربوط به پا، دست و پنجه نرم می‌کنند. حال سیستم FootMate به عنوان یکی از وسایل ضروری سالمندان به‌شمار می‌آید که به منظور تمیز کردن، تسکین و تحریک عضلات پا، نرم کردن پاها و … پس از هر مرتبه دوش گرفتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که ژل جوان‌سازی منحصر به فرد FootMate هم موجود است که به عنوان پاک‌کننده و نرم‌کننده طبیعی پوست پای سالمندان و سایر افراد استفاده می‌شود.

نگهدارنده دستمال توالت (Grab Bar Toilet Paper Holder)

یکی از تجهیزات و وسایل نگهدارنده سالمندان که در توالت استفاده می‌شود، نگهدارنده دستمال توالت است که علاوه بر داشتن دستگیره حفظ تعادل افراد مسن، به منظور نگهداری دستمال‌های رولی توالت و استفاده راحت‌تر از ورق‌های دستمال کاربرد دارد؛ بنابراین نصب این نگهدارنده‌ها بر روی دیوار به افراد سالمند کمک شایانی خواهد کرد.

کفپوش کف حمام و توالت

حمام  و سرویس بهداشتی از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای تردد افراد سالمند و معلول به‌حساب می‌آیند و امکان لیز خوردن و افتادن افراد سالخورده وجود دارد که استفاده از کفپوش‌های لاستیکی ضد لغزش تا حد زیادی می‌تواند مانع افتادن سالمندان شود و در نتیجه محیطی امن و ایمن را برای آن‌ها ایجاد کند.

وسایل حمل و نقل سالمندان

اغلب افراد سالمند و مسن با مشکل راه رفتن مواجه هستند و از این‌رو به وسایل حمل و نقل نیاز خواهند داشت. از وسایل ضروری سالمندان به منظور جا به جایی و حمل و نقل، می‌توان به عصا، واکر، اسکوتر و ویلچر اشاره کرد که جهت توانبخشی حرکتی سالمندان و بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگیره وان حمام

یکی از وسایل مراقبتی و نگهداری افراد سالمند و بیمار، دستگیره وان حمام است که به افراد برای رفتن به داخل و خروج از وان کمک می‌کند تا بتوانند تعادل خود را حفظ کنند. این دستگیره‌ها برای انواع وان‌ها با اندازه استاندارد از جنس پلاستیک تولید می‌شوند و بر روی وان حمام نصب شده و قابلیت تحمل وزن بالایی دارند.

تشک و تخت ایده‌آل برای سالمندان و بیماران

یکی از مهمترین تجهیزات مراقبت از سالمندان و بیمارانی که مدت زمان زیادی از شبانه‌روز را در تخت سپری می‌کنند و دچار زخم بستر شده‌اند، تشک است که کیفیت و جنس آن در جلوگیری از زخم بستر و راحتی افراد سالخورده و بیمار بسیار حائز اهمیت است. زمانی‌ که بدن پیر می‌شود و درد در مفاصل کمر، شانه، باسن و … افزایش می‌یابد، انتخاب تشک مناسب و ایده‌آل به یکی از الزامات شخصی چنین افرادی تبدیل می‌شود.

به طور کلی تخت‌های بیمارستانی که قابلیت تنظیم در حالت‌های متنوع را دارند، برای افراد سالمند و بیمار گزینه بسیار مناسبی به‌شمار می‌آیند. این تخت‌ها در انواع طرح‌ها و مدل‌ها از لحاظ ابعاد، وزن و جنس ساخته می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به وضعیت جسمی افراد سالمند و محیط به انتخاب بهترین تخت اقدام کنید.

دستگاه اکسیژن رسانی به افراد بیمار و سالخورده

سالمندان و بیمارانی که از نارسایی تنفسی رنج می‌برند، به منظور مراقبت و نگهداری در منزل به دستگاه اکسیژن‌رسانی نیاز دارند تا با دریافت اکسیژن خالص، گردش خون آن‌ها تنظیم شود؛ بنابراین دستگاه اکسیژن به عنوان یکی از مهمترین وسایل ضروری سالمندان به‌حساب می‌آید که استفاده از آن برای افراد سالخورده با بیماری‌های ریوی امری ضروری محسوب می‌شود.

زنگ هشدار در مواقع اضطراری

یکی از مواردی که در مراقبت و نگهداری از افراد سالمند و بیمار باید به آن توجه کرد، در نظر گرفتن ابزار هشدار‌دهنده است تا سالمندان در مواقع اضطراری با به صدا درآوردن آن به مراقب یا پرستار هشدار دهند. معمولا استفاده از زنگ هشدار ساده که با هر حرکتی به صدا در‌آید برای نگهداری از افراد سالخورده و بیمار الزامی است.

بالابر افراد سالمند

یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل ضروری سالمندان، بالابر افراد سالخورده و بیمار است. این بالابرها زمانی که افراد مسن و بیمار توانایی هیچ‌گونه حرکت جسمی ندارند، بسیار کاربردی خواهد بود و به مراقبت‌کنندگان یا پرستاران در انتقال افراد از مکانی به مکان دیگر کمک می‌کند. این دستگاه‌های بالابر در دو دسته موتور برقی و هیدرولیکی (دستی) طراحی و به بازار عرضه شده‌اند و بدون تردید ابزاری کارآمد در نگهداری از سالمندان به‌حساب می‌آیند.

دستگیره‌های مخصوص قاشق و چنگال

برخی از سالمندان، بیماران یا معلولین در هنگام غذا خوردن و نوشیدن با مشکل مواجه هستند و توانایی گرفتن و تنظیم ابزارهایی چون قاشق، چنگال، لیوان و … را به خوبی ندارند. حال دستگیره‌هایی به عنوان لوازم و تجهیزات توانبخشی مخصوص سالمندان و معلولان توسط برخی از شرکت‌های تولیدی به بازار عرضه شده است که امکان تنظیم آسان‌تر و مطمئن‌تر قاشق و چنگال در دستان سالمندان و افراد معلول را در هنگام غذا خوردن فراهم می‌کنند؛ بنابراین تهیه دستگیره‌های مخصوص قاشق، چنگال و … به عنوان وسایل ضروری سالمندان شناخته می‌شوند که خوردن و نوشیدن را برای این افراد راحت و آسان می‌کنند.

میز غذاخوری سالمندان

بسیاری از افراد سالمند، بیمار یا معلول جسمی و حرکتی، توانایی حرکت از روی تخت را ندارند و بهترین گزینه برای چنین افرادی استفاده از میز غذاخوری با قابلیت تنظیم ارتفاع است تا بتوانند در بستر خود بدون مشکل به خوردن و آشامیدن بپردازند.

شکی نیست که افراد سالمند و بیمار، قشر مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و برای انجام فعالیت‌های روزانه به مراقبت و نگهداری نیاز دارند؛ از این‌رو وجود پرستار و مراقب برای کمک به چنین افرادی ضروری است اما استفاده از وسایل ضروری سالمندان به افراد سالخورده و بیمار کمک می‌کند تا بدون نیاز به افراد دیگر، کارهای شخصی روزمره را انجام دهند و عزت خود را حفظ کنند.

اگر فرد سالمند در منزل دارید و به دنبال تجهیزات نگهداری از آن‌ها هستید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه تجهیزات مراقبتی و پزشکی به خرید محصولات با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش اقدام کنید. همچنین اگر سوال یا پیشنهادی در این ارتباط دارید، می‌توانید از طریق فرم دیدگاه با کارشناسان پرستاری در میان بگذارید تا در کوتاهترین زمان ممکن به شما پاسخ داده شود.

 

خرید وسایل ضروری سالمندان

منبع
1800wheelchairbreathe.ersjournalssleepadvisoragingcareagingcarethebalancesmb

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا