A
اطلاعات کاربردی سالمندان

زندگی مستقل سالمندان: اولویت اول هر سالمند

گزینه‌ها و موقعیت‌های زندگی سالمندان سیر تکامل و تحویل کاملی را پشت سر گذاشته است. در دنیای مدرن امروزی، دیگر نیازی نیست که مانند نسل‌های گذشته به محیط‌های تحت نظارت و کم‌تحرک رضایت دهند.  سالمندان شاهد تغییر اساسی از خانه‌های مسکونی و سنتی به جوامع مستقل و مدرن بوده‌اند. کسانی که همچنان سالم و فعال هستند، اکنون می‌توانند ضمن داشتن مجموعه‌ای از امکانات مختلف و متنوع و همچنین وسایل و سیستم‌های پشتیابنی در جامعه بازنشستگان، سبک زندگی و کیفیت زندگی سالمندی خود را حفظ کنند. سن شما دیگر به تنهایی نمی‌تواند شما را از یک زندگی متعادل، جالب و فعال باز دارد.

اهمیت زندگی مستقل سالمندان

تغییر زندگی سالمندان به دلایل مختلفی رخ داده است. سالمندان امروزی نسبت به نسل‌های گذشته‌ی خود، ثروتمندتر و پرتحرک‌تر شده‌اند. آن‌ها عمر طولانی‌تری را سپری می‌کنند و تا سال‌های زیادی از عمر طلایی خود را سالم می‌مانند.  سالمندان امروزی سخت تلاش کرده‌اند تا خانواده خود را تأمین کنند.  آن‌ها چیزهای شگفت‌انگیزی را تجربه کرده‌اند، زندگی ثروتمندی را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون به چیزهایی که آنان را به عقب بازگرداند، رضایت نمی‌دهند. این سالمندان فعال با تمام تجربه‌ای که در زندگی گذشته خود به دست آورده‌اند، همچنان نمی‌توانند در دنیای مدرن امروزی مانند گذشته زندگی کنند.

جوامع زندگی مستقل سالمندان مکانی امن برای رشد و نمو آنها فراهم می‌کند. این جوامع از شرایط انجام برخی از کارهای روزمره آن‌ها را فراهم می‌کند تا ساکنان بتوانند وقت بیشتری را برای لذت بردن از زندگی سالمندی خود بگذرانند. آن‌ها به زندگی سالمندان این فرصت را می‌دهند که بدون داشتن نگرانی در مورد آینده، سبک زندگی سالمندی عالی داشته باشند.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد به جوامع زندگی مستقل سالمندان بروند. با این حال، چند دلیل وجود دارد که در میان سایر موارد برجسته است و اغلب آن‌ها را  هنگام تصمیم‌گیری نهایی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه این موارد را با شما درمیان خواهیم گذاشت.

ساکنان فعلی جامعه زندگی مستقل سالمندان

پذیرش جامعه در انتخاب یک مرکز زندگی مستقل سالمندان، نقش بسزایی دارد. سالمندان به این مکان‌ها نقل مکان می‌کنند تا بتوانند با افراد هم‌سن و با علایق مشابه خود، ملاقات کنند. این فرصت‌های اجتماعی شدن با دیگر افراد سالمند، می‌تواند کیفیت زندگی سالمندان را تا حد زیادی بهبود بخشد.

بیشتر ساکنان به سرعت با همسایگان خود دوست می‌شوند و در فعالیت‌ها و رویدادهای مختلف دائما یکدیگر را می‌بینند. بر اساس سبک زندگی گذشته، ارتباط با همسایگان برای سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین بهتر است هنگام گشت و گذار در جامعه زندگی مستقل سالمندان، کمی وقت بگذارید و با ساکنان فعلی صحبت کنید.

طلب آزادی و امنیت سالمندان

توانایی رفت‌وآمد متناسب با شرایط شما از مهم‌ترین و موثرترین دلایل زندگی در جوامع زندگی مستقل سالمندان است. داشتن یک مکان راحت و خصوصی برای زندگی ضروری است این در حالی است که فرصت‌های معاشرت در خانه و خارج از آن برای بهره‌مندی از حضور در اجتماع نیز ضروری است. بسیاری از سالمندان از سفرهای طولانی مدت در سراسر دنیا لذت می‌برند اما به دلیل امنیت پایین، نگرانی زیادی از بابت خانه و زندگی خود دارند. جوامع زندگی مستقل سالمندان، امنیت خانه و زندگی سالمندان را به راحتی برقرار می‌کند. بیشتر جوامع زندگی مستقل سالمندان همچنین خدمات امنیتی برای تقویت ایمنی در جامعه ارائه می‌دهند. هیچ کس دوست ندارد نگران این موضوع باشد که آیا وسایل شخصی آن‌ها در هنگام غیبت یا خواب شب امنیت دارد یا خیر.

فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده زندگی سالمندان

در دنیای امروزی، زندگی مستقل سالمندان در واقع شبیه زندگی در یک دانشگاه خوب است. بدین صورت که همیشه باید یک سری کارها مرتبا انجام داده و تحویل داده شوند. برای مثال؛ شما باید برای عضویت و فعالیت مستمر و روزانه در باشگاه اقدام کنید. سالمندان عاشق درگیر شدن در جلسات، کلاس‌ها و فعالیت‌های گروهی هستند چراکه به آن‌ها اجازه می‌دهد ضمن داشتن معاشرت با دیگر افراد، به یادگیری چیزهای جدید مشغول باشند.

در حالی که فعالیت‌های اجتماعی و فردی زیادی در زندگی سالمندان وجود دارد، جوامع زندگی مستقل سالمندان شخصا انتخاب می‌کند که سالمندان باید در چه فعالیت‌هایی درگیر شوند. البته اگر ترجیح می‌دهید تنها یک یا چند شب به فعالیت‌های غیره مانند تماشای فیلم مشغول باشید، هیچ مانعی در برابر شما وجود ندارد، شما برای انجام هرکاری آزاد هستید اما در طولانی مدت باید بر اساس برنامه‌های بهبود کیفیت زندگی سالمندان زندگی کنید.

مراقبت و نگه‌داری از خانه

یکی از مشهورترین دلایل نقل مکان سالمندان به یکی از جوامع زندگی مستقل سالمندان، برداشتن مسئولیت مراقبت و نگه‌داری از خانه و ملک است. اکثر سالمندان ساکن خانه‌‌ها،  نیازی به مراقبت و نگه‌داری از فضای مورد نیاز را ندارند، چراکه نگهداری از ملک برای سالمندان، کاری طاقت‌فرسا و کسل‌کننده است.

جوامع زندگی مستقل سالمندان، به افراد سالخورده اجازه می‌دهد از مقیاس کوچک استفاده کنند تا تمیزکاری و نگه‌داری آن مکان ساده باشد یا از اشخاص دیگری برای تمیزکاری محل زندگی سالمندان کمک می‌خواهد. بنابراین زندگی در جوامع زندگی مستقل سالمندان، باعث می‌شود تا دیگر نگرانی از بایت نگه‌داری خانه نداشته باشید و از سرو غذای سالم و مناسب بر طبق برنامه لذت ببرید. این امر باعث می‌شود تا شما سالمند عزیز وقت زیادی برای لذت بردن از چیزهایی که دوست به آن‌ها علاقه دارید، داشته باشید.

روند زندگی مستقل سالمندان

امروزه زمانی که صحبت از زندگی مستقل سالمندان می‌شود، روندهای جالبی به ذهن‌مان خطور می‌کند. همانطور که اشاره کردیم، جوامع زندگی مستقل سالمندان، خیلی سریع در حال تکامل و رشد هستند و به طور قابل توجهی شیوه زندگی سالمندان را در دنیای مدرن تغییر می‌دهند تا در بهبود کیفیت زندگی سالمندان، عملکرد بهتری از خود نشان دهند. در ادامه یک روند برجسته برای جوامع زندگی مستقل سالمندان، بیان خواهیم کرد.

جوامع زندگی مستقل سالمندان در فلوریدا

در طول دهه‌ها، فلوریدا نماینده جوامع زندگی مستقل سالمندان بوده است. صدها هزار سالمند در طول سالیان زیادی برای استراحت به آن‌جا نقل مکان کرده‌اند. با این حال روندهای اخیر نشان می‌دهد که فلوریدا ممکن است دیگر چراغ راهنمای جوامع زندگی مستقل سالمندان سابق نباشد. اغلب سالمندان ایده تغییر مکان برای بهره‌مندی بیشتر از آب‌وهوای سالم را دوست ندارند و جوامع زندگی مستقل سالمندان فلوریدا، بر این اساس پای‌ریزی شده است. سالمندان به مکان‌های زندگی خود انس می‌گیرند و به دلیل مخالفت‌هی متعدد با این ایده، جوامع زندگی مستقل سالمندان فلوریدا دیگر توان سابق را ندارد. جوامع زندگی مستقل سالمندان در مناطق معتدل نه تنها محبوبیت بیشتری پیدا می کنند، بلکه این جوامع در سراسر دنیا شاهد کاربردهای بیشتری هستند.

افزایش علاقه‌مندی به استفاده از فناوری مدرن در میان سالمندان

سالمندان به طور فزاینده‌ای به فن‌آوری مدرن علاقه‌مند می‌شوند. جوامع زندگی مستقل سالمندان در حال حاضر طیف وسیعی از امکانات فنی را برای پاسخگویی به تقاضای سالمندان با فن‌آوری ارائه می‌دهند.

تقریباً همه این انجمن‌ها دسترسی به اینترنت Wi-Fi را برای استفاده مکرر سالمندان ارائه می‌دهند و بسیاری از آن‌ها دارای رایانه‌های رومیزی یا لبتاب هستند که با نرم افزاری‌های بسیار خوب و پرمحتوایی پر شده‌اند. کافه‌های اینترنتی در حالی که از طریق لپ‌تاپ یا تبلت خود به وب‌گردی می‌پردازند، فرصتی عالی برای خوردن، نوشیدن و معاشرت با ساکنان جوامع زندگی مستقل سالمندان فراهم می‌کند.

پیشرفت‌های فناوری نیز تأثیر عمده‌ای در نحوه ارتباط سالمندان با خانواده و دوستان دارد. چت تصویری در میان سالمندان بسیار محبوب است چراکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که احساس کنند هر زمان می‌توانند در کنار عزیزانشان باشند.

ماجراهای یک بازنشسته فعال

فعالیت‌های معمولی مانند بازی با ورق، گلف، بولینگ و ماهی‌گیری تنها کارهایی نیستند که سالمندان این روزها علاقه‌مند به انجام آن‌ها هستند. سالمندان امروز می‌دانند که حفظ فرم، ورزش و شرکت در ورزش‌های فعال مانند تنیس، هندبال و غیره چقدر مهم است.

محبوبیت فعالیت‌های ماجراجویانه مانند پیاده‌روی، قایق سواری و اسب‌سواری به سرعت در حال افزایش است و جوامع زندگی مستقل سالمندان، در حال حاضر فعالیت‌هایی مانند اسکی، چتربازی، بالون سواری در هوای گرم و پرواز با هواپیمای تک‌نفره را برای ساکنان ماجراجو این جوامع ارائه می‌دهند.

برای کسانی که فعالیت‌هایی از این قبیل را کمی طاقت‌فرسا و مشکل می‌دانند، بسیاری از امکانات کلاس‌های ورزشی، جلسات یوگا، آموزش ورزش‌های رزمی، پیلاتس و سایر برنامه‌های تناسب اندام را فراهم می‌کنند.

از آنجا که تعداد گزینه‌های موجود در این دوران می‌تواند بسیار متنوع باشد، دانستن برخی اصطلاحات رایج مرتبط با جوامع زندگی مستقل سالمندان مفید است. پس از آن می‌توانید هنگام تحقیق درباره امکانات مختلف اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

استقلال فعال

بهره‌مندی از استقلال فعال پایه و اساس اکثر جوامع زندگی مستقل سالمندان است. این ایده، امری ساده است که سالمندان باید در مکانی زندگی کنند که بتوانند سبک زندگی عادی خود را حفظ کرده و علایق خود را دنبال کنند. استقلال فعال به این معنی است که در صورت لزوم به آن‌ها کمک شود، اما نیازی به محدود کردن آزادی آن‌ها نیست.

ایده جوامع زندگی مستقل سالمندان بوستون

چندی پیش، جوامع زندگی مستقل سالمندان در بوستون که به دنبال راهی برای اقامت طولانی مدت سالمندان در این جوامع بودند، به یک راه‌حل عالی رسیدند. الگوی آنها به عنوان نمونه‌ای برای سایر نقاط کشور تبدیل شده است. این جوامع زندگی مستقل سالمندان در بوستون، جوامع عضو محور هستند، بدین معنا که هر سالمند ساکن در این جوامع در فرآیند تصمیم‌گیری مرتبط با این جوامع، فعالیت داشته و نقش موثری از خود نشان می‌دهد.

انجمن‌های بازنشستگی در حال مراقبت مداوم

انجمن‌های بازنشتگی یا CCRCها معمولا سطوح مختلفی از مراقبت را متناسب با درخواست سالمندان ارائه می‌دهند. این انجمن‌ها از زندگی مستقل سالمندان تا مراقبت‌های پرستاری ماهرانه را ارائه ‌می‌دهند. این امر اجازه می‌دهد تا ساکنان در همان مکانی که گذران عمر کرده‌اند، همچنان زندگی کنند در حالی که به مراقبت‌های شدید‌تری نیزا دارند.(برای اطلاعات بیشتر مقاله نگهداری از سالمند را مطالعه کنید.)

امکانات جوامع زندگی مستقل سالمندان

زمانی که از امکانات جوامع زندگی مستقل سالمندان صحبت شود، به استراحتگاه‌های تعطیلات فکر می‌کنند. این ایده می‌تواند به جوامع زندگی مستقل سالمندان که خانه‌داری، خشکشویی، ناهارخوری و بسیاری از خدمات دیگر در هزینه ماهانه گنجانده شده است، اعمال شود. از آن‌جایی که فرهنگ هر جامعه‌ای متفاوت است، این امکانات از جامعه‌ایی به جامعه دیگر متفاوت خواهد بود.

جوامع زندگی مستقل سالمندان طبیعی یا NORC

جوامع زندگی مستقل سالمندان طبیعی یا NORCها مفهومی نسبتا جدید هستند و ممکن است به روستاهایی با ساکنان سالمند گفته شود. این اجتماعات به صورت ارگانیک در حالی اتفاق می‌افتد که گروهی از ساکنان یک منطقه خاص دور هم جمع می‌شوند و روند پیری، علایق و دیگر فعالیت‌های زندگی را در کنار هم می‌گذرانند.

مسکن سالمندان

مسکن سالمندان به سادگی یک اصطلاح است که تمام گزینه‌های موجود برای زندگی سالمندان را توصیف می‌کند. این مکان شامل امکانات مراقبت از حافظه، خانه‌های سالمندان، امکانات کمک به حفظ کیفیت زندگی سالمندان، جوامع زندگی مستقل سالمندان است.

جوامع زندگی مستقل سالمندان امروز مداوما به طور متوسط ​​در حدود ۴ الی ۵ رتبه‌بندی مصرف‌کننده را به دست می‌آورند. بدیهی است که سالمندان امروزی از مزایای زندگی مستقل بهره‌مند می‌شوند و شرکت‌های توسعه جوامع زندگی مستقل سالمندان در سراسر کشور در حال ساخت‌وساز و پاسخ‌گویی به این تقاضاها است.

اگر قصد زندگی در جوامع زندگی مستقل سالمندان را دارید، با نوشتن نیازهای مراقبت و کارهایی که می‌خواهید در آینده نزدیک انجام دهید، شروع کنید. سپس، به این فکر کنید که ۵ الی۱۰ سال دیگر، نیاز شما ممکن است چه باشد. سرانجام کمی تحقیق کنید و با گشت‌وگذارهای متعدد بین جوامع زندگی مستقل سالمندان، بهترین انتخاب‌ خود را برای زندگی در جوامع زندگی مستقل سالمندان انجام دهید. همچنین در قسمت نظرات تجربیات خود را از زندگی در جوامع زندگی مستقل سالمندان، بنویسید تا دیگر دوستان از آن بهره‌مند شوند. در صورت ایجاد سوالات متعدد در ذهنتان، در قسمت نظرات یادداشت کنید تا متخصصان ما مشکل شما را رفع کنند.

منبع
aging.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا