A
تغذیه و مکمل

معجزه میان وعده برای سالمندان

همه ما عاشق خوردن یک میان وعده خوش‌طعم هستیم. بدمان نمی‌آید هرازگاهی خوراکی یا هله‌هوله خوشمزه‌ای نوش‌جان کنیم. حتما دقت کرده‌اید که افراد سالمند خانواده‌تان هم از این مسئله مستثنی نیستند. در حقیقت خوردن میان وعده برای سالمندان بسیار ضروری است. اما مسئله اینجاست که هر میان وعده‌ای برای سالمندان مناسب نیست. عادت به خوردن خوراکی‌های خیلی شیرین، چرب یا پرنمک می‌تواند آسیب‌های زیادی به سالمندان وارد کند و دلیل اصلی بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، چاقی مفرط یا دیابت شود.

در نتیجه، هم باید از سالمندان عزیزی که در خانه دارید بخواهید بین وعده‌های غذایی خوراکی‌های دیگر نیز میل کند؛ و هم باید مطمئن شوید که میان وعده‌های سالم و مناسبی را نوش جان می‌کنند.

اما چه میان وعده‌ای برای سالمندان بهتر است؟ در این مطلب نکات و پیشنهاداتی درباره تغذیه و میان وعده سالمندان را می‌خوانیم. همراه ما باشید.

چرا خوردن میان وعده برای سالمندان مهم است؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران سالمندی اهمیت بسیاری دارد. سالمندان به بیش از سه وعده غذایی در روز نیاز دارند تا بتوانند سطح انرژی خود را بالا نگه دارند. انتخاب میان وعده‌های مغذی که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد موتور متابولیسم فرد سالمند را روشن و سالم نگه می‌دارد.

به علاوه، چنین میان وعده‌هایی میزان قند خون را تنظیم و اشتهای سالمند را کنترل می‌کنند. طبق مطالعه‌ای که در وبسایت sciencedaily منتشر شد، فرد سالمند با خوردن میان وعده کالری مورد نیاز بدن خود را نیز دریافت می‌کند. از آنجا که اشتهای افراد در دوران سالمندی کاهش پیدا می‌کند، این میان وعده‌ها هستند که می‌توانند پروتئین، ویتامین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم را در رژیم غذایی سالمندان تامین کنند. به همین خاطر، سیستم گوارش این افراد نیز با تغذیه سالم بسیار بهتر عمل خواهد کرد.

معرفی چند میان وعده سالم برای سالمندان

پیش از آنکه سراغ میان چند میان وعده برای سالمندان برویم باید مطمئن شویم که از شرایط سلامت عضو سالمند خانواده خود به خوبی آگاه هستیم.

هیچ یک از میان وعده‌هایی که در اینجا نوشته شده سدیم یا چربی مضر ندارند. اما خوب می‌دانیم که باز هم برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند یا کلسترول بالایی دارند همه غذاها یا میان وعده‌ها مناسب نیستند. پس بهتر است حتما با مشورت پزشک یا آگاهی از شرایط فرد سالمند (که عموما با آزمایش خون مشخص می‌شود) نسبت به انتخاب میان وعده‌‌ای که مناسب او باشد اقدام کنید.

  • ماست، حریره، حلیم، پودینگ

این خوراکی‌های نرم و خوش طعم به آسانی جویده می‌شوند و برای افرادی که لثه‌های ضعیف‌تری دارند بسیار مناسب‌اند.

یکی از مزایایی که ماست برای افراد سالمند دارد، پروبیوتیک‌های آن است. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که برای هضم غذا و حفظ سلامت بدن مفید هستند. همچنین ماست سرشار از کلسیم، زینک (روی)، ویتامین‌های گروه ب و پروتئین می‌باشد. یکی از بهترین انواع ماست برای سالمندان ماست یونانی است. می‌توانید ماست را با میوه، سبزیجات یا گیاهان معطر طعم‌دار کنید و به عنوان میان وعده برای سالمندان استفاده کنید.

حریره بادام هم از دیگر میان وعده‌های سودمند برای سالمندان است. جویدن و هضم بادام در سنین بالا کمی مشکل است و بهتر است که سالمندان حریره آن را نوش جان کنند. بادام ویتامین ای (E)، چربی‌های سالم، منیزیم، پروتئین، فیبر، و کالری بالایی دارد. همچنین، بادام یکی از آجیل‌هایی است که می‌تواند میزان کلسترول خون را تنظیم کند.

  • مغز آجیل یا پودر آن

آجیل‌ها ارزش غذایی و کالری بالایی دارند.  بر اساس اخبار سلامت آمریکا، خوردن آجیل از امراض قلبی که در دوران سالمندی بسیار شایع است، جلوگیری می‌کند؛ درد مفاصل سالمند را کاهش می‌دهد و ذهن او را هشیار نگه می‌دارد. همچنین، در میان زنانی که به طور مرتب آجیل مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بسیار کمتر است.

برای مثال، گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و به تقویت حافظه کمک می‌کند.

معمولا سالمندان علاقه دارند آجیل را با کشمش نوش جان کنند. در واقع انواع کشمش هم بهترین میان وعده برای سالمندان هستند که می‌توانند به سلامت دستگاه ایمنی و هضم غذا کمک کنند. خوب است بدانید یکی از خواص مهم کشمش جلوگیری از پوکی استخوان است.

خرما برای سالمندان خرما برای سالمندان

  • محصولات لبنی

این محصولات منبع اصلی کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن ما در همه سنین هستند. البته در دوران سالمندی نیاز ویژه‌ای به این مواد غذایی داریم. چرا که استخوان‌ها ضعیف و به اصطلاح پوک می‌شوند و زمین خوردن یا شکستگی استخوان می‌تواند بسیار خطرساز باشد. به بیان دیگر، لبنیات مانع محکمی در برابر بیماری پوکی استخوان به شمار می‌رود. به همین خاطر، مصرف لبنیات به طور ویژه برای زنانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند بسیار ضروری است.

خوردن یک برش پنیر و حداقل ۱۲۰۰ میلی گرم شیر در روز به تقویت سیستم ایمنی فرد سالمند، تامین مواد مغذی و حفظ شادابی و نشاط او کمک می‌کند.

شیر غنی‌شده با ویتامین D، پنیر، و ماست (که در بالا توضیح داده شد) باید در رژیم غذایی سالمندان حضور داشته باشند. ممکن است سالمند با این مواد غذایی میانه خوبی نداشته باشد یا هضم آن برایش مشکل باشد. در این صورت حتما با پزشک او مشورت کرده و از جایگزین‌های مناسب مثل شیرسویا، سبزیجات پربرگ، یا موارد دیگر استفاده کنید.

  • میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند که از بدن در برابر آسیب‌های رایج دوران کهولت جلوگیری می‌کنند و در واقع بهترین میان وعده برای سالمندان هستند.

تکه‌های میوه و میوه‌های کمپوت شده یا رنده شده میان وعده‌ بی‌نظیری برای سالمندان محسوب می‌شوند. در واقع، بیش از دو سوم افراد بالای ۶۵ سال از مشکلات گوارش رنج می‌برند. و بهترین ماده غذایی که می‌توانند عملکرد دستگاه گوارش و خصوصا روده‌ها را تنظیم کند فیبر است. فیبر در انواع سبزی و میوه به فراوانی پیدا می‌شود.

توت‌ها و میوه‌هایی که پوست تیره رنگی دارند منابع غنی از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدن‌ها رادیکال‌های آزاد مخرب بدن را از بین می‌برند و شدیدا برای یک سیستم ایمنی قوی ضروری هستند. توت‌فرنگی، بلوبری، توت سیاه، تمشک، آلو و انگور قرمز نمونه‌هایی از این گروه میوه‌ها هستند.

فرقی نمی‎کند رژیم غذایی فرد سالمند چه باشد، به هر حال، آنها باید هر روز حداقل یک میان وعده از میوه‌ها مصرف کنند. موز، زردآلو، گیلاس، سیب، گلابی، پرتقال، لیمو و آناناس هم از دیگر میوه‌های عالی برای سالمندان هستند.

اگر فرد سالمند با مشکل قند خون روبرو است، بهتر است سبزیجات بیشتری میل کند و میوه‌های نشاسته‌دار زیادی مصرف نکند. در واقع سبزیجات تنظیم کننده بسیار خوبی برای میزان گلوکز هستند، در نتیجه بدن سالمند نیاز به تولید انسولین زیادی ندارد. بهترین میان وعده برای سالمندان از  دسته سبزیجات، سبزیجات سبزرنگ و پربرگ هستند. برای مثال کلم، کلم برگ، و اسفناج. اگر جویدن سبزیجات برای او سخت است، می‌توانید سبزیجات را بخارپز کنید.

  • تخم مرغ

با بیش از ۱۳ ماده مغذی ضروری و ۷۵ کالری در هر وعده، تخم مرغ یک خوراک عالی برای سالمندان است. یکی از این مواد مغذی مهم ویتامین D است. بدن سالمند برای دریافت بهینه کلسیم به این ویتامین نیاز دارد.

از بهترین روش‌های پخت تخم مرغ برای افراد سالمند آب‌پز کردن آن است. تخم مرغ آب‌پز پروتئین فوق‌العاده زیادی دارد و هیج نوعی قندی در آن وجود ندارد. پس برای افراد دارای دیابت هم شدیدا مناسب است.

البته آن دسته از افرادی که کلسترول بالا دارند باید درباره تعداد تخم مرغی که می‌توانند در طول هفته بخورند با پزشک خود مشورت کنند.

باز هم چند میان وعده برای سالمندان

  • لقمه ساندویچ سینه مرغ
  • سالاد سبزیجات، سالاد اسفناج، سالاد با ماهی مخصوص یا سینه مرغ
  • غلات صبحانه و گرانولا
  • خرما و انجیر
  • شکلات تلخ
  • نوشیدنی میلک شیک یا معجون
  • حریره جو دو سر
  • بیسکوییت خشک یا نانی که با غلات کامل تهیه شده باشد
  • تست با کره بادام زمینی
  • پر زردآلو
  • حمص
  • تخمه آفتابگردان و تخمه کدو
  • کوکی
  • آووکادو
منبع
seniorcarecornerlivestronghealthyoptions

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا