A
تغذیه و مکمل

طرز تهیه چند دسر هیجان انگیز برای افراد مسن

با افزایش سن، اشتهای سالمندان به تدریج کم می‌­شود. مشکلات دندانی یا بلعیدن، عوارض داروها، افسردگی، درد و عدم احساس طعم و مزه غذاها و لذت­ بردن از آن­‌ها، تنها چند مورد از دلایلی است که سالمندان نمی­‌توانند به خوبی غذا بخورند. در ادامه با هم چند دسر برای افراد مسن را یاد بگیریم.

همانطور که می­‌دانیم، افراد مسن نسبت به جوانان نیازهای غذایی کاملا متفاوتی دارند. در سنین بالا، سالمندان علاقمند به خوردن غذاهایی با قند بالا و موادمغذی کم هستند که این امر اغلب باعث نگرانی اطرافیانشان می‌شود. بیشتر شیرینی­‌ها دارای کالری و چربی بالایی هستند. در حالی­ که از افراد معمولی خواسته می‌­شود که شیرینی را در حد اعتدال در رژیم غذایی خود مصرف کنند، اما شیرینی برای افراد سالمند گزینه مناسبی است چون با افزایش سن، بدن ذخایر چربی خود را از دست می­‌دهد. این امر به ویژه برای سالمندانی که کم‌­وزن هستند یا مشکلات سوء تغذیه دارند، می­‌تواند مطلوب باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع دسر برای افراد مسن آشنا کنیم که در عین خوشمزه ­بودن، مزایای سلامتی هم داشته باشند.

چرا سالمندان غذاهای شیرین را ترجیح می‌­دهند؟

اگرچه رژیم غذایی سرشار از مواد قندی ممکن است برای سالمند شما مضر نباشد، اما می­‌تواند موارد دیگری را برای او به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال، اگر فرد مسن مشکلاتی را در جویدن، بلعیدن یا هضم غذا دارد، کاملا طبیعی است که کاپ کیک را به غذاهای مقوی مانند گوشت یا بروکلی ترجیح دهد. در این صورت، مواد مغذی به بدن او نرسیده و سلامتی او به خطر می­‌افتد.

دو دلیل شایع برای تغییر رژیم غذایی سالمندان، دندان مصنوعی یا دندان درد است. در چنین مواردی، با دندانپزشک او مشورت کنید تا راهکارهایی را برای رفع مشکلات دهان و دندان فرد مسن پیشنهاد دهد. در مشکلاتی مانند بلعیدن یا هضم غذا هم حتما به دکتر مراجعه کنید.

همچنین، تغییر در اشتها یا اولویت‌­های رژیم غذایی می­‌تواند به دلیل شرایطی چون فراموشی یا حتی یبوست ایجاد گردد. اگر دلیل بی‌­اشتهایی سالمندان را پیدا کنید، می‌­توانید این مشکل را حل کنید یا راهکارهایی بیابید که رژیم غذایی آن­‌ها را اصلاح کنید.

اضافه کردن مواد مغذی در دسر برای افراد مسن

صرف ­نظر از گرایش سالمندان به شیرینی، متقاعد کردن آن­‌ها برای کنار گذاشتن غذاهای فرآوری­ شده، چالش بسیار بزرگی است. بهترین راه این است که به تدریج مواد ­مغذی را وارد رژیم غذایی فرد کنید. کتاب­‌های آشپزی زیادی در بازار وجود دارند که به شما آموزش می‌­دهند که چطور مواد مغذی را در وعده‌­های غذایی فرد سالمند، مانند دسرها پنهان کنید. دسر برای افراد مسن می­‌تواند شامل بستنی موزی خامه‌­ای، برانی‌­ها و کوکی­‌های شکلاتی باشد. لیستی از غذاهایی که سالمند شما دوست دارند، تهیه کرده و سعی کنید مواد مغذی بیشتری را در آن‌­ها بگنجانید.

برای سالمندانی که عاشق شیرینی هستند، اسموتی­‌ها بهترین راه برای پنهان­ کردن مواد مغذی است. اسموتی سالم دارای میوه و سبزیجات است و دستورالعمل مشخصی ندارد. اسموتی­‌های خانگی می­‌توانند پر از مواد مغذی باشند، طعم بی­‌نظیری داشته باشند و چربی و کالری بدن فرد را تامین کنند.

در ابتدا، با میوه­‌های طعم­‌دار شروع کنید. توت­ فرنگی، بلوبری­‌ها، آناناس و انبه پرطرفدار هستند و موز یخ‌­زده می‌­تواند پتاسیم زیاد و بافتی کرمی را ایجاد کند. سعی کنید یک قاشق غذاخوری تخم کتان، یک قاشق غذاخوری کره دانه‌­های گیاهی مانند بادام یا ماست یونانی برای تأمین پروتئین و چربی­‌های سالم اضافه کنید.

مولتی ویتامین‌­های مایع و پودرهای پروتئین می‌­توانند مواد مغذی بیشتری را به اسموتی بیافزایند. سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج هم به­ راحتی در اسموتی­‌ها پنهان می­‌شوند، اما ممکن است کمی طعمی تلخ داشته باشند و رنگ اسموتی را عوض کنند. اگر از این سبزیجات در اسموتی خود استفاده کردید، برای تعدیل طعم، از میوه‌­های شیرین­‌تر یا عسل استفاده کنید. شما می­‌توانید غلظت اسموتی را با یخ، آب، شیر یا آب پرتقال کمتر کنید.

به جز در مواردی که پزشک معالج فرد سالمند، محدودیت­‌هایی را به دلیل دیابت یا دیگر شرایط، در رژیم غذایی فرد اعمال کرده است، در سایر موارد اجازه دهید که سالمند شما به مقدار دلخواه دسر مصرف کند. حتی اگر در حال بهبود وضعیت غذایی فرد مسن هستید، حتما هدف شما این باشد که در کنار مصرف انواع مواد مغذی، سالمند شما شاد هم باشد. با افزایش سن، سالمندان مواد زیادی را از دست می‌­دهند. بنابراین به آن­‌ها اجازه دهید در مصرف غذاهایی که دوست دارند، آزاد باشند چون کیفیت زندگی آن­‌ها را بهبود می­‌دهد.

آموزش انواع دسر برای افراد مسن

طرز تهیه دسرهای مقوی مخصوص سالمندان

دسر، یکی از لذ‌‌‌ت­‌های زندگی است. همیشه نیاز نیست به سراغ دسرهای پرقند و پرکالری برویم، با دستورهای ساده می­‌توانیم دسرهای فوق‌العاده‌ای را درست کنیم. در این بخش سعی داریم شما را با چندین ایده در مورد دسر برای افراد مسن آشنا کنیم. طرز تهیه این دسرها بسیار ساده است و شما می‌­توانید با حداقل امکانات آن‌ها را در منزل تهیه کنید.

اسموتی­‌ها

اسموتی­‌های شیرین که از میوه­‌جات و سبزیجات تازه تهیه می­‌شوند، روشی عالی برای تهیه دسر برای سالمندان هستند که اغلب سالمندان از آن لذت می­‌برند. برای تهیه اسموتی، میوه و سبزیجات با طعم­‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید. همچنین، می‌­توانید از پودر پروتئین یا کره بادام­‌زمینی در اسموتی استفاده کنید تا میزان پروتئین آن را افزایش دهید.

استفاده از شکلات تلخ در دسر برای افراد مسن

شکلات تلخ، فواید سلامتی بسیار زیادی دارد و منبع مهمی از آنتی‌اکسیدان است. تمامی آنتی اکسیدان­‌ها برای سلامتی قلب عالی هستند و با بیمار‌ی­‌ها مبارزه می­‌کنند. یک یا دو مربع شکلات تلخ، گزینه بسیار مناسب دسر برای افراد مسن است که حتی پزشکان و متخصصان نیز آن را تأیید می‌کنند.

شما می‌­توانید از شکلات تلخ برای تهیه دیگر دسرها نیز استفاده کنید. مقداری شکلات تلخ را در مایکروویو قرار دهید تا کمی ذوب شود و سپس میوه مورد نظر خود را در آن قرار دهید. میوه شما می‌­تواند توت­ فرنگی، انبه، زردآلو یا موز باشد. این دسر بسیار مغزی و سیرکننده است، زیرا میوه­‌ها سرشار از فیبر و آب هستند. آنتی­‌اکسیدان موجود در کاکائو، انعطاف رگ­‌های خونی را افزایش می‌­دهد و فشار خون را پایین می­‌آورد؛ چون شکلات تلخ مقدار کاکائو بیشتری نسبت به شکلات شیری دارد، ترکیبات مفید بیشتری نیز دارد. کالری موجود در یک توت­ فرنگی آغشته به شکلات تلخ تقریبا ۸۰ کالری است.

دسر برای افراد مسن با پاپ­‌کورن کاراملی

پاپ­‌کورن یک میان­‌وعده عالی است و تا زمانی­ که نمک و کره زیادی نداشته باشد، بسیار سالم است. سالم­ترین روش تهیه پاپ­ کورن، بودادن ذرت است. مقداری کارامل ذوب شده روی پاپ ­کورن‌ها بریزید و این میان­ وعده خوشمزه و ترد را به یک دسر برای افراد مسن تبدیل کنید.

پارافیت ماست

ماست گزینه بسیار مناسبی برای تهیه دسر برای افراد مسن است، البته ماستی را انتخاب کنید که شکر نداشته باشد. ماست یونانی، دارای قند بسیار کمی است. شما می‌­توانید پارافیت را با میوه‌­های مختلفی چون آناناس، توت­ فرنگی، بلوبری، تمشک و موز درست کنید. این میوه­‌ها، رنگ و مواد مغذی مهمی را به دسر خوشمزه شما اضافه می‌­کنند. شما حتی می‌­توانید مقداری گردو خرد شده را لابلای پارافیت اضافه کنید تا پارافیت شما دارای میزان قابل توجهی چربی­‌های سالم هم باشد.

بستنی موزی خانگی

به جای مصرف بستنی­‌های پرچرب، در خانه بستنی موزی درست کنید. طرز تهیه این بستنی بسیار ساده است. ابتدا موزها را برش بزنید و آن­‌ها را فریز کنید. سپس، موزهای یخ‌زده را داخل مخلوط ­کن بریزید و آنقدر آن­‌ها را ترکیب کنید که بافتی یکدست پیدا کنند. شما می‌­توانید برای طعم‌­دار کردن بستنی از قهوه، نوتلا، عسل، کره بادام زمینی و دیگر طعم‌­دهنده‌­ها استفاده کنید.

میوه گریل­‌شده

سعی کنید میوه‌­هایی چون تکه­‌های آناناس، موز، سیب یا گلابی را روی گریل بگذارید. این روش، یکی از سالم­ترین روش‌­های تهیه دسر برای افراد مسن است. وقتی شما میوه‌­ای را گریل می­‌کنید، آب آن کم شده و قند طبیعی آن کاراملی می­‌شود، بنابراین طعم بهتری پیدا می­‌کند. به عنوان مثال، یک پرس آناناس کبابی حدود ۸۰ کالری دارد.

مینی ساندویچ بستنی، جذابیت در دسر برای افراد مسن!

اسکوپ کوچکی بستنی وانیلی یا ماست یخ‌­زده را بین دو ویفر وانیلی قرار دهید. ساندویچ را در شکلات تلخ ریز خرد شده بغلتانید تا شکلات به بستنی بچسبد. هر ساندویچ حدود ۲۰۰ کالری انرژی دارد.

چیا شکلاتی با بادام

آب و خرما را درون غذاساز بریزید تا حالت چسبنده پیدا کند. پودر کاکائو، بادام و دانه­‌های چیا را اضافه کنید تا خمیری جامد ایجاد گردد. ترکیب به دست آمده را گرد کنید و سپس به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت درون یخچال قرار دهید. خرما، دسر شما را شیرین می­‌کند و بادام و دانه‌­های چیا چربی طبیعی به آن اضافه می­‌کنند.

بستنی موزی با دارچین و گردو

تکه­‌های موز یخ‌­زده را با شیربادام ترکیب کنید، تا بافتی کرمی، مانند بستنی ایجاد شود. گردو خرد شده و مقداری دارچین روی آن بپاشید (دارچین خاصیت ضدالتهابی دارد و به افراد دیابتی کمک می­‌کند که قند خون خود را کنترل کنند) این دسر، جایگزین بسیار مناسبی برای بستنی است چون کالری کمتری دارد و چربی و شکر اضافی نیز ندارد. همچنین، این دسر دارای مقادیری پتاسیم و فیبر است که از موز بدست می‌­آورد.

ترکیب ماست یونانی و توت

در یک کاسه، ماست یونانی بدون چربی را روی توت تازه بریزید. یک قاشق چایخوری شکر را روی ماست بریزید و از مشعل آشپزی برای سوزاندن شکر به مدت یک یا دو دقیقه استفاده کنید، تا رنگ آن طلایی شود. این دسر نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه ماست دارای پروتئین است و مقادیر زیادی ویتامین سی و کلسیم دارد.

دسر برای افراد مسن با ریکوتا و توت

یک فنجان توت را با یک چهارم فنجان ریکوتا کم­‌چرب میکس کنید. کرم بدست آمده جایگزین مناسبی برای بستنی است چون شیرینی و کالری کمی دارد.

کلام آخر

با افزایش سن، تمایل افراد به خوردن غذا به دلیل برخی بیماری‌­ها و شرایط جسمی آن­‌ها کمتر می‌­شود. بسیاری از سالمندان در این برهه زندگی، تمایل به خوردن شیرینی دارند اما همانطور که می­‌دانیم شیرینی­‌ها هم سرشار از کالری و چربی هستند. بهترین گزینه برای سالمندان، دسرهای سالم هستند که با میوه­‌های تازه تهیه می‌­شوند. در این مقاله، به معرفی انواع دسر برای افراد مسن پرداختیم که شما می‌­توانید آن‌ها را به راحتی در منزل تهیه کنید.

راستی اگر در کنار دسر، قصد تهیه نوشیدنی سالم هم برای افراد سالخورده داشتید، مطلب “نوشیدنی برای سالمندان” را مطالعه کنید.

منبع
agingcareineedgreatcarehealth.usnews

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. عالی عالی خدا عمرتان بدهد.
    از این به بعد به جای بستنی از موز استفاده میکنم و به جای خامه از خمیر میوه ای.
    سالم و برقرار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا