A
اطلاعات کاربردی سالمندان

آیا مصرف قرص فلوکستین اعتیادآور است؟

قرص فلوکستین (Fluoxetine) یا پروزاک قرص معروفی است که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. هر یک از ما در طول زندگی‌مان ممکن است افسردگی را تجربه کرده باشیم، بنابراین مصرف قرص فلوکستین قرص ناشناخته‌ای نیست. پزشک‌ها و داروسازها به این قرص داروی قرن می‌گویند، چون عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. اما هرچقدر که دارویی فوق‌العاده و عالی باشد، باز هم عوارض دارد و باید با تجویز پزشک مصرف شود.

طبق تحقیقاتی که انجام شده، قرص فلوکستین خواب را مختل می‌کند و ممکن است باعث ایجاد تهوع و سرگیجه شود. از دیگر عوارض این قرص می‌توان به وابستگی و کاهش اشتها اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد قرص فلوکستین صحبت کنیم و پاسخ این سوال را بدهیم که آیا قرص فلوکستین اعتیادآور است؟

قرص فلوکستین چیست؟

یکی از شایع‌ترین داروهای افسردگی، قرص فلوکستین است. فلوکستین با مهار باز جذب هورمون سروتونین، مقدار این هورمون را در مغز زیاد می‌کند. کسانی که افسردگی دارند با مصرف قرص فلوکستین، اضطرابشان کاهش پیدا کرده و آرام می‌شوند. به علاوه در اثر مصرف قرص فلوکستین، اشتها زیاد می‌شود و سطح انرژی بدن هم بهبود پیدا می‌کند.

اما قرص فلوکستین فقط برای درمان افسردگی نیست، بلکه برای درمان اختلال‌های روانی متداول از جمله اختلال‌ وسواس، پرخوری عصبی و اختلال هراس هم استفاده می‌شود. برخی از متخصصین هم برای درمان زودانزالی و بهبود سندرم پیش از قاعدگی ، قرص فلوکستین تجویز می‌کنند. اما آیا قرص فلوکستین عوارضی هم دارد؟

قرص فلوکستین چه عوارضی دارد؟

از آنجایی که قرص فلوکستین عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و تاثیر زیادی هم بر بهبودی فرد می‌گذارد، بسیار اعتیادآور است. افرادی که قرص فلوکستین مصرف می‌کنند، وقتی می‌بینند در اثر مصرف این قرص اضطرابشان کم شده و دیگر کمتر در حال و هوای افسردگی هستند، مصرف این قرص را ادامه می‌دهند و تصور می‌کنند که این مسئله عوارضی ندارد. در حالی که مصرف هر قرص به صورت خودسرانه و طولانی مدت می‌تواند برای بدن ضرر داشته باشد و جسم هم برای بهبود اوضاع به آن قرص عادت کند.

از جمله عوارضی که فرد در اثر مصرف قرص فلوکستین تجربه می‌کند، تهوع، سرگیجه، خواب‌آلودگی، اضطراب، کم اشتهایی، خستگی، عرق کردن و خمیازه‌کشیدن است. البته این مشکلات تنها عوارض مصرف قرص فلوکستین نیستند. شخص ممکن است در اثر مصرف قرص فلوکستین به خودکشی فکر کند، هیجان‌ و انرژی غیرقابل کنترلی را تجربه کند و علاقه‌اش به رابطه جنسی را از دست بدهد.

این عوارض در بدن هرکس متفاوت است و ممکن است به شکل‌های مختلفی بروز پیدا کند. بعضی‌ها در اثر مصرف این قرص، دچار تاری دید می‌شوند و تپش قلب پیدا می‌کنند. افراد دیگر دچار کاهش وزن شده یا در وضعیت ادرار و مدفوع‌شان تغییر ایجاد می‌شود. ضعف عضلانی، لرزش بدن، کبودی و خونریزی هم از دیگر عوارض قرص فلوکستین است. همه این‌ها نشان می‌دهد که مصرف مداوم و بی‌رویه قرص فلوکستین برای بدن مضر است و نباید این قرص را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف کرد.

موارد احتیاطی در مصرف داروی فلوکستین

قبل از مصرف و در حین مصرف فلوکستین حتما باید حساسیت‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای را به پزشک اطلاع دهید. مثلا افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید در حین مصرف این قرص، سطح قند خونشان را بررسی کنند. حساسیت های دارویی را حتما به پزشک اطلاع بدهید و اگر سابقه افسردگی یا خودکشی در خانواده‌ دارید، از پزشک پنهان نکنید.

بعضی از آقایان ممکن است در اثر مصرف قرص فلوکستین دچار نعوظ دردناک شوند. در چنین شرایطی مصرف قرص را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید. اگر از مشکلات کبدی، دیابت، کمبود سدیم در خون، کم‌آبی، زخم معده، گلوکوم و تشنج رنج می‌برید، برای مصرف فلوکستین حتما با پزشک مشورت کنید.

از طرف دیگر، مصرف این قرص باعث اختلال خواب و سرگیجه می‌شود، پس اگر باید رانندگی کنید، یا برای کارهایی به هوشیاری کامل احتیاج دارید، برای مصرف حتما با پزشک صحبت کنید و خودسر این کار را انجام ندهید. نکته‌ای که در مورد مصرف فلکوستین وجود دارد این است که گرچه داروی خیلی قوی‌ای برای درمان افسردگی است، اما اصلا نباید آن را به دیگران توصیه کنید، چون مصرف این دارو فقط با نسخه‌ی پزشک امکان‌پذیر است.

قرص فلوکستین Fluoxetine

میزان مصرف فلوکستین

از آنجایی که مصرف فلوکستین فقط با نسخه پزشک امکان‌پذیر است، بنابراین میزان مصرف این دارو برای هر فرد متفاوت است. قرص‌های فلوکستینی که در بازار به فروش می‌رسند، معمولا ۱۰ و ۲۰ میلی گرم هستند. روانپزشک برای سنجش تاثیر دارو در ابتدا ۱۰ میلی گرم را توصیه کرده و در صورتی که بیمار نیاز داشته باشد، دوز آن را زیاد می‌کند. روان پزشک براساس سابقه بیماری های قبلی، سابقه مصرف خانوادگی و شدت افسردگی دوز فلوکستین را مشخص می‌کند.

بنابراین نمی‌توان یک دوز مشخص برای همه بیماران تجویز کرد. فلوکستین را معمولا با آب می‌بلعند. جویدن این قرص توصیه نمی‌شود. بعد از مصرف فلوکستین هر احساس بد یا عوارضی را تجربه کردید حتما با روانپزشک مطرح کنید. بعضی‌ها فلوکستین را برای مشکلات پیش از قاعدگی مصرف می‌کنند. در این حالت، ممکن است پزشک هر روز مصرف قرص فلوکستین را برای شما تجویز کرده باشد.

تداخلات دارویی قرص فلوکستین

فلوکستین هم مثل بقیه داروها ممکن است با داروهای دیگر تداخلات دارویی داشته باشد. در چنین شرایطی، دارو اثر خودش را از دست می‌دهد یا حتی عوارض جانبی جدی‌تری ایجاد می‌شود. اگر قبل از مصرف فلوکستین، داروی دیگری مصرف می‌کردید یا در حال مصرف دارویی هستید، حتما با پزشکتان در میان بگذارید. یکی از مهم‌ترین داروهایی که با فلوکستین تداخل دارد، قرص آسپیرین است.

این دارو ممکن است خطر خو‌نریزی را در حین مصرف فلوکستین برای فرد زیاد کند. به هیچ وجه مصرف آسپرین یا داروهای دیگر را به خاطر مصرف فلوکستین به صورت خودسرانه قطع نکنید. برخی از داروهای‌ خواب آور یا ضداضطراب مثل دیازپام و الپرازولام هم با فلوکستین تداخل دارند.

از اثرات قرص آسپرین چه می‌دانید؟

فلوکستین برای سالمندان و زنان باردار

سالمندان گروه‌های حساسی هستند. بنابراین عوارض جانبی فلوکستین ممکن است برای آن‌ها شدیدتر باشد. به علاوه، ممکن است سالمندان در اثر مصرف این دارو، با کاهش سدیم خون موجه شوند. زنان باردار هم فقط در صورت نیاز و با نسخه پزشک فلوکستین را مصرف کنند.

مصرف فلوکستین در زنان باردار ممکن است بر نوزاد هم اثر بگذارد. اگر مادر در سه‌ ماه آخر بارداری قرص فلوکستین مصرف کند، نوزاد ممکن است دچار مشکلات تنفسی، سفتی عضلانی، مشکلات تغذیه‌ای، تشنج، و گریه مداوم شود. فلوکستین وارد شیر مادر هم می‌شود و بر نوزاد اثرات نامطلوبی می‌گذارد.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره مصرف قرص فلوکستین ، موارد مصرف و عوارض آن صحبت کردیم. قرص فلوکستین دارویی برای درمان افسردگی و اختلالات روحی و روانی است و به هیچ وجه نباید بدون نسخه پزشک مصرف شود. اگر این دارو خودسرانه مصرف شود یا مصرف آن ادامه یابد، می‌تواند به شدت اعتیادآور باشد. در صورتی که شما هم زمانی فلوکستین مصرف می‌کردید یا الان روند درمانی خودتان را طی می‌کنید، از تجربه‌های خود برای‌ ما بنویسید.

 

خرید وسایل ضروری سالمندان

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام ،سه هفته فلوکستین مصرف کردم الان دچار عوارضی مثل تپش قلب،عرق کردن کف دست وپا،اضطراب،بیقراری شدم تصمیم گرفتم مصرف قرص روکم کم قطع کنم

    1. حتما برای مصرف دارو یا قطع دارو، از پزشک متخصص مشورت بگیرید.
      سلامت باشید

  2. فلوکستین در واقع نوعی داروی ضد افسردگی
    است. این دارو از مهارکننده های انتخابی باز جذب سرتونین
    در بدن به حساب می آید. معمولا از فلوکستین در درمان افسردگی، پنیک اتک، پرخوری عصبی و یا حتی سندروم پس از
    قاعدگی (PMS) استفاده می شود.

    پروزاک یا همان فلوکستین اولین بار در سال ۱۹۸۸ در ایالات متحده ظاهر شد و به یکی از داروهای ضد افسردگی که به طور گسترده در این کشور
    تجویز می شد تبدیل شد. اگرچه داروهای
    جدیدتری مانند سرترالین
    و سیتالوپرام اکنون در دسترس
    هستند اما این دارو همچنان در بین افراد
    در معرض اختلالات و تنش های
    روحی بسیار محبوب است.

    فلوکستین دارویی تجویزی است.
    به شکل‌های کپسول، کپسول با تأخیر در انتشار، قرص و محلول در بازار موجود است.
    همه اشکال از طریق بلع مصرف می‌شوند.

    (کپسول تأخیر در انتشار در بدن شما کندتر
    منتشر می‌شود.) کپسول خوراکی فلوکستین
    به صورت داروهای با نام تجاری Prozac و Prozac Weekly نیز موجود است.
    به عنوان داروی عمومی‌نیز در بازار موجود است.

    داروهای عمومی‌معمولاً قیمت کمتری نسبت به نسخه‌های مارک دار دارند.

  3. من حدودن دو ساله هر روز یک عدد فلوکسیتین میخورم،البته زمانی که دکتر برام این دارو رو تجویز کرد به خاطر پرخوری عصبی بود که دکتر غدد بهم این دارو رو دو دوره دادند یعنی دویست عدد که دیگه بعدش بهشون مراجعه نکردم ولی همچنان دارم روزی یک عدد مصرف میکنم به این خاطر که من از قبل دچار حالت های افسردگی بودم و این بیماری تو خانوادمون مصریه ، الان با ادامه ی این قرص تمام حالت های عصبی و پرخاشگری و افسردگیم خوب شده میترسم اگر قطع کنم دوباره اون حالت ها برگردن..چبکار کنم ؟

  4. باسلام،من به خاطرترک خودسرحشیش دچار اضطراب شدید،ترس،احساس مرگ،تپش قلب شده بودم،۲۰ روز پیش،دکترم فولوکستین ۱۰+زنیسدنیم+کلودیوم، فولوکستین معجزه کرد خوب خوب شدم،یه هفته خوردم بعد قطع کردم،الان هروقت حس بد(احساس مرگ یه حس خیلی بد)بهم دست میده میخورم یک دونه خیلی خوبه،فقط ترسم اینه معتادش شم،ای کاش هیچ وقت حشیش نمیکشیدم،۷سال میکشیدم،نصیحتم به جوونا اینه فکرنکنین برای ترکش مرفین تآثیر داره، اصلا عوارض بدنیش ۲روزه،بعددوروزعوارض روانیش تازه شروع میشه تا حد مرگ پیش میرین،جا داره از دکتر روانپزشکم تشکرکنم،باآرزوی سلامتی برای همه💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا