A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مزایا و خطرات مصرف قرص آسپرین برای سالمندان

سالمندی پدیده‌­ای است که با شروع آن، انواع تغییرات جسمی و روانی در بدن افراد رخ می­‌دهد. سالمندی معمولا با سن ۶۰ سالگی شروع می­‌شود. انواع بیماری­‌ها با شروع دوره سالمندی در افراد بروز می­‌کند. بیماری­ های قلبی­ عروقی، می­‌توانند منجر به از کارافتادگی و افزایش ریسک مرگ و میر در افراد شوند. همه روزه به تعداد افراد دارای بیماری­ های مرتبط با سیستم قلبی­ عروقی افزوده می­‌شود. به ­دلیل اهمیت این بیماری، تحقیقات زیادی در ارتباط با پیشگیری از بیماری­ های قلبی­ عروقی، توسط محققان در سراسر جهان انجام می­‌شود. تا به ­حال تحقیقات مهمی در زمینه تاثیر آسپرین بر بافت قلب صورت گرفته که البته نتایج ضد­و­نقیض به دست آمده است. تا پایان این مقاله همراه باشید تا اطلاعات کافی در مورد قرص آسپرین برای سالمندان کسب نمایید.

مشخصات قرص آسپرین

نام تجاری قرص استیل سالیسیلیک اسید یا به اختصار آ. اس. آ (ASA)، آسپرین است. آسپرین به رده درمانی داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی تعلق دارد و به­ عنوان ضد درد و تب­‌بر مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

  • فواید مصرف آسپرین

برای کاهش سردرد، کاهش ورم و التهاب استفاده می‌­شود. برای افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند نیز توسط پزشک تجویز می‌­شود.

  • نحوه مصرف قرص آسپرین برای سالمندان

آسپرین باید طبق تجویز پزشک مصرف گردد. دز مصرفی و مدت زمان مصرف این دارو، به وضعیت بیماری شما بستگی دارد که توسط پزشک تشخیص داده می­‌شود. به­ صورت خودسرانه، مجاز به استفاده از آسپرین نیستید زیرا استفاده خودسرانه بدون تجویز پزشک، می‌­تواند منجر به مرگ شود.

باید به این موضوع توجه شود که شما اگر به­ صورت روزانه، قرص آسپرین را استفاده می‌کنید، نباید به یک باره اقدام به قطع کردن مصرف این قرص کنید زیرا متوقف ­کردن ناگهانی می‌­تواند منجر به بروز حمله قلبی خطرناکی شود.

  • موارد منع مصرف آسپرین

در صورتی­که مبتلا به بیماری­ های خونی مثل کمبود ویتامین k، بیماری هموفیلی و سایر اختلالات خونی هستید یا سابقه خونریزی دستگاه گوارش دارید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید زیرا شما مجاز به استفاده از آسپرین نیستید.

مصرف قرص آسپرین برای سالمندانی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردار هستند، توصیه نمی‌­شود. مصرف آسپرین در افراد سالم می­‌تواند خطر خونریزی داخلی را افزایش دهد. آسپرین باید تحت نظر پزشک مصرف شود. مصرف این دارو بیشتر برای سالمندانی که سکته قلبی یا مغزی کرده‌­اند توسط پزشکان توصیه می‌­شود. سالمندان عزیز باید دقت کنند که از قطع ناگهانی آسپرین بدون مشورت پزشک، پرهیز کنند چون ممکن است باعث بروز عوارض جدی در فرد شود. بررسی­‌ها نشان داده‌ که مصرف آسپرین در افراد سالمند بالای ۷۵ سال موجب بروز خونریزی معده می­‌شود. احتمال بروز خونریزی در افراد سالمند، بالاتر از بقیه گروه­‌های سنی است زیرا با افزایش سن، بافت­ های بدن ضعیف‌­تر می‌­شوند و در مقابل خونریزی، مقاومت کمتری دارند.

آسپرین و پیشگیری از بیماری­ های قلبی­ عروقی

رگ­های خونی به علت­‌های مختلف دچار گرفتگی می‌شوند. یکی از علت­‌های مهم تشکیل لخته خون در رگ­ های خونی، آترواسکلروز (تشکیل رسوبات چربی) است. این رسوبات می­‌تواند جریان خون را محدود کند و اجازه حرکت به سلول­ های خونی را ندهد. در اثر این اتفاق، لخته خون به­ سرعت تشکیل می‌­شود و موجب مسدود­ شدن رگ می­‌شود. لخته از جریان­ یافتن خون به قلب جلوگیری می­‌کند و باعث ایجاد حمله قلبی در افراد سالمند می­‌شود.  قرص آسپرین باعث کاهش تجمع پلاکت‌­ها شده و از انواع بیماری ­های قلبی­ عروقی پیشگیری می‌­کند. لازم به ذکر است بین محققان در مورد فواید و مضرات این قرص، اختلاف ­نظر وجود دارد. طبق نظر محققان و موسسات تحقیقاتی معتبر دنیا، افرادی که قبلا دچار حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری قلبی ­عروقی دیگری نشده‌اند، مصرف این قرص برای پیشگیری از بیماری­ های قلبی توصیه نمی­‌شود.

برنامه غذایی مفید و سالم برای قلب سالمندان

عوارض جانبی مصرف قرص آسپرین برای سالمندان

هر دارویی دارای عوارض جانبی است که در افراد مختلف، ممکن است به یک شکل بروز کند. قرص آسپرین دارای عوارضی مثل افزایش خطر سکته مغزی ناشی از ترکیدگی رگ ­های خونی، خونریزی دستگاه گوارش، واکنش آلرژیک است. این قرص می­‌تواند موجب سکته مغزی هموراژیک شود. یکی از عوارض جدی آن، ایجاد خونریزی خطرناک در اندام­‌های گوارش بدن افراد است. خطر خونریزی دستگاه گوارش در کسانی که با مصرف آسپرین، همزمان الکل می‌­نوشند، بسیار بالا است. افراد سالمندی که قرص آسپرین استفاده می‌­کنند، هنگام عمل جراحی و کارهای دندانپزشکی، باید این موضوع و دوز مصرفی خود را به پزشک مربوطه اطلاع دهند تا از خطر خونریزی در حین عمل جراحی و دندانپزشکی پیشگیری کند.

جمع­ بندی

برخلاف گذشته، بررسی­‌های جدید نشان داده که در صورت مصرف اشتباه و خودسرانه قرص آسپرین برای سالمندان می‌­تواند به ­عنوان یک داروی مرگبار و خطرناک شناخته شود. از آن­جایی که افراد در دوره سالمندی، به اصطلاح شکننده‌­تر هستند و مقاومت بدنی کمتری دارند، مصرف اشتباه این دارو، می­‌تواند زندگی آن­‌ها را به­ خطر بیندازد. افراد سالمند باید تحت­ نظر پزشک، اقدام به مصرف آسپرین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا