A
تغذیه و مکمل

بهترین نوشیدنی خانگی برای سالمندان

نوشیدنی برای سالمندان در سلامت آن‌ها بسیار حیاتی است چون کم­‌آبی مشکل رایج اغلب افراد مسن است. کم‌­آبی یا دهیدراته به معنای این است که در رگ­‌ها و سلول‌­های فرد مایعات کافی وجود ندارد. بدن، مایعات را از طریق غذا و نوشیدنی دریافت می­‌کند و از طریق ادرار، تعریق و دیگر کارکردها آب را از دست می­‌دهد. اگر آبی که از دست می­‌دهیم، بیشتر از آب مصرفی باشد، بدن دچار کم‌­آبی می­‌شود. وقتی بدن کم‌­آب شود، پیام تشنگی را به مغز فرد ارسال می‌­کند.

با افزایش سن، مکانیزم بدن کندتر می‌­شود و بدن بیشتر در معرض کم‌­آبی قرار می‌­گیرد. مغز افراد سالمند، سیگنال­‌های تشنگی کمتری را دریافت می‌کند و این افراد کمتر روی ادرار خود کنترل دارند.

عوامل دیگری که افراد مسن را در معرض بی­‌آبی قرار می­‌دهد:

  • مشکلات ادراری، که باعث می­‌شود فرد سالمند تمایلی به نوشیدن نداشته باشد.
  • مشکلات حافظه، که موجب می­‌شود فرد سالمند نوشیدن را از یاد ببرد، یا فراموش کند که از دیگران درخواست آب کند.
  • مشکلات حرکتی، نوشیدن آب و دیگر مایعات را برای فرد سخت‌­تر می­‌کند.
  • افرادی که در خانه سالمندان زندگی می­‌کنند، دسترسی­‌شان به مایعات به حضور پرستاران بستگی دارد.
  • مشکلات بلعیدن

نوشیدنی برای سالمندان بهترین راه مقابله با کم‌­آبی در آن‌هاست که علاوه بر تامین ویتامین­‌ها، موادمعدنی، آنتی‌­اکسیدان‌­ها و دیگر مواد مفید در بدن فرد، به شادابی و نشاط او نیز کمک می­‌کند.

۶ ایده برای تشویق سالمندان برای صرف نوشیدنی های سالم

کم آبی، مشکل رایج و جدی سالمندان است که می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود. کم آبی، یکی از دلایل بستری شدن افراد بالای ۶۵ سال نیز هست. اگر بدن فرد سالمند آب کافی داشته باشد، داروهایی که مصرف می‌کند، بهتر جذب می‌شوند.

در این بخش ۶ راهکار به شما پیشنهاد می‌دهیم که به سالمندان خود کمک کنید که آب بیشتری بنوشند و بدنشان را هیدراته نگه دارند. باید دقت کنید که هر فردی، عادات، اولویت‌­ها و شرایط مختلفی دارد، بنابراین بسیار اهمیت دارد که ایده‌­های مختلفی را امتحان کنید تا راهی را پیدا کنید که با شرایط سالمند شما هماهنگ باشد.

  1. به خاطر داشته باشید که مایعات، منابع زیادی دارند

آب، تنها منبع تامین مایعات بدن نیست. فرد سالمند مجبور نیست که فقط با نوشیدن مقدار زیادی بدن خود را هیدراته کند. نوشیدنی و شربت برای سالمندان می­‌تواند شامل قهوه، چای، آب­میوه، نوشیدنی‌­های شیرین، میوه‌­ها، و سبزیجات نیز باشد، که دارای آب فراوانی هستند.

  1. همیشه آب را در دسترس فرد سالمند بگذارید

در اغلب موارد، وقتی نوشیدنی­‌های مختلف یا آب در نزدیکی فرد سالمند باشد و او بتواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد، مقدار بیشتری از آن‌ها را مصرف می‌کند. سعی کنید یک پارچ و لیوان نزدیک فرد سالمند قرار دهید تا او بتواند خیلی سریع و راحت آب بنوشد.

  1. نوشیدنی با دماهای مختلف را امتحان کنید

سالمند شما ممکن است نوشیدنی­‌های داغ، سرد یا موارد دیگری را ترجیح دهد. انواع نوشیدنی برای سالمندان سرو کنید تا دریابید که بیشتر به چه نوشیدنی­‌هایی علاقمند است.

شما می‌توانید روش­‌های مختلفی چون گرم کردن آب میوه‌­ها، درست کردن آیس قهوه با خامه، یا اضافه کردن آب سودا به چای یا آب میوه را امتحان کنید.

  1. تلاش کنید نوشیدنی‌­هایی درست کنید که باب میل فرد سالمند باشد

برخی سالمندان خوردن سوپ را به نوشیدنی­‌های طبیعی یا شیرین ترجیح می‌­دهند. برای راحتی کار، می­‌توانید از سوپ­‌های آماده که به صورت قوطی، جعبه یا پودر در بازار هستند، استفاده کنید. مخصوصا زمانی که هوا سرد است، این روش تهیه بسیار آسان است.

  1. در خانه، آلاسکا درست کنید

آلاسکای خانگی از آب میوه‌­ها یا ترکیب آب­میوه و آب درست می‌­شود که درمانی عالی و راهی جالب برای جذب مایعات بیشتر توسط سالمندان است.

  1. پیشنهاد اسموتی‌­ها، میلک شیک، نوشیدنی­‌های ورزشی

برخی سالمندان به شدت در برابر نوشیدن مقاومت می­‌کنند. اگر شما هم با چنین سالمندی زندگی می‌کنید، او را با اسموتی­‌ها، میلک­‌شیک­‌ها یا نوشیدنی­‌های ورزشی تشویق به نوشیدن کنید.

بهترین نوشیدنی برای سالمندان

نوشیدنی­‌های مغذی، روشی عالی برای افزودن ویتامین­‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد سالم به بدن هستند. هر چند که نوشیدن یک‌بار در روزشان نیازهای ضروری بدن شما را تامین نمی­‌کنند اما برای سلامتی بسیار مفید هستند.

نوشابه، نوشیدنی موردعلاقه بسیاری از سالمندان است که باید از رژیم غذایی آن‌ها حذف شود. تحقیقات نشان می­‌دهد که مصرف نوشابه سلامتی سالمندان را به خطر می‌­اندازد. نوشابه، جایگزین­‌های زیادی دارد که می‌­توانند هم خوشمزه و هم سالم باشند. در این بخش، به معرفی این جایگزین‌ها می‌­پردازیم.

  • آب

آب، نوشیدنی اصلی است که همه باید مصرف کنند. فواید مصرف آب نسبت به نوشیدنی­‌های دیگر بیشتر است. آب، یک نوشیدنی طبیعی است که عمر را افزایش می‌­دهد، موجب عملکرد درست کلیه‌­ها و کبد می­‌شود و آبرسان خوبی برای بدن است.

  • آب غنی شده

آب غنی شده، در میان سالمندان طرفداران زیادی دارد. این آب، مانند آب معمولی، دارای مزایای بسیار زیادی است، اما شما می‌­توانید آن را در طعم­‌های مختلفی خریداری کنید. افزودن خیار، انواع توت‌­ها، نعنا یا لیمو تفاوت زیادی در طعم آب ایجاد و ویتامین­‌ها، مواد معدنی و آنتی­‌اکسیدان­‌ها را به نوشیدنی شما اضافه می‌کند.

  • چای سبز

اگر به نوشیدنی‌­های کافئین‌دار علاقمند هستید، چای سبز بهترین انتخاب است. چای، همان تاثیر مهیج قهوه را بدون اثرات منفی آن دارد. چای سبز، خاصیت آنتی­‌اکسیدانی دارد، سموم بدن را از بین می­‌برد و از برخی از سرطان­‌ها جلوگیری می­‌کند. همچنین، این نوشیدنی طعم مطبوعی دارد، عملکرد روده‌­ها را بهبود می­‌دهد و آبرسان خوبی برای بدن است.

  • آب پرتقال

آب پرتقال، مزایای زیادی برای سالمندان دارد. نوشیدن روزانه یک لیوان (در حدود ۲۳۰ میلی‌­لیتر) آب پرتقال همراه صبحانه، سیستم ایمنی فرد سالمند را بهبود می­‌دهد و بدن او را در برابر سرماخوردگی، بیماری­‌ها و سرطان حفظ می­‌کند. آب پرتقال سرشار از ویتامین C و E است و حاوی پتاسیم نیز هست. توجه داشته باشید که آب پرتقالی که فرد سالمند می­‌نوشد، کنستانتره نباشد چون این نوع آب میوه‌­ها دارای قند غیرضروی هستند که برای سلامتی ضرر دارند.

  • آب گریپ ­فروت

آب گریپ­ فروت، مزایایی شبیه آب پرتقال دارد. هرچند که آب گریپ­ فروت طبیعی دارای شاخص گلیسمی پایین و سرشار از آنتی­‌اکسیدان است وخاصیت ضدپیری دارد. همچنین، این نوشیدنی سالم به سلامت پوست شما کمک می‌­کند و با سرطان و سایر بیماری‌ها مبارزه می‌­کند.

لیست اسموتی­ های سالم برای سالمندان

لیست اسموتی­ های سالم برای سالمندان

تغذیه سالم، بخش مهمی از زندگی سالمندان است. افراد مسن، برای بهبود سیستم ایمنی، جلوگیری از بیماری‌­ها و داشتن ذهن و بدن سالم به ویتامین­‌ها، مواد معدنی، آنتی­‌اکسیدان‌­ها و دیگر مواد سالم نیاز دارند. اما مشکل اینجاست که با افزایش سن تمایل افراد به خوردن میوه­‌جات، سبزیجات و دیگر مواد غذایی به شدت کم می‌شود. در این بخش، قصد داریم شما را با اسموتی­‌های طبیعی، که جز گروه نوشیدنی و شربت برای سالمندان است، آشنا کنیم. این اسموتی­‌ها به تفکیک ویتامین­‌ها معرفی می­‌شوند.

اسموتی­‌ها، نوشیدنی مقوی هستند که می­‌توانید آن‌ها را به عنوان میان وعده سالمند سرو کنید. اسموتی­‌ها از ترکیب میوه، آب میوه‌­ها، شیر یا ماست تهیه می­‌شوند.

  • ویتامین آ

فرم‌­های مختلف ویتامین آ، دارای آنتی­‌اکسیدان و خواص ضدالتهاب است که سلامت بینایی و سیستم بدن را تامین می­‌کنند. در این بخش، ۴ نوشیدنی برای سالمندان از نوع اسموتی حاوی ویتامین آ را مشاهده می­‌کنید:

اسموتی زردآلو، اسموتی انبه، اسموتی کدوتنبل، اسموتی هویج و انبه

  • ویتامین B6

ویتامین B6، فعالیت سیستم عصبی را پشتیبانی کرده و به بدن کمک می‌کند که کربوهیدرات‌ها را تجزیه کند. همچنین، این ویتامین به بدن کمک می‌کند که هموسیسئین را از بین ببرد، که مقدار زیاد آن در بدن منجر به خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی است.

اسموتی آناناس وکدو سبز، اسموتی گریپ فروت، اسموتی انبه و اسفناج، اسموتی انبه ریحان، اسموتی جوانه گندم

  • ویتامین B12

این ویتامین که در بسیاری از محصولات لبنی وجود دارد، متابولیسم سلولی را بهبود می­‌دهد، از کم‌­خونی جلوگیری می­‌کند و نقشی اساسی در رشد سلول­‌های عصبی دارد. بدون مقدار کافی B12، بدن فرد در هضم پروتئین، کربوهیدرات و چربی به مشکل برمی­‌خورد.

اسموتی ماست پرتقال و انبه، اسموتی بلوبری و گلابی، اسموتی زردآلو و ماست، اسموتی موز

  • ویتامین C

ویتامین سی، یک آنت‌ی­اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن فرد سالمند را تقویت می­‌کند، بدن او را در برابر سرطان و دیگر بیماری­‌ها حفظ می‌کند، جذب آهن را بهبود و تا حدی خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می­‌دهد.

اسموتی کیوی و کلم، اسموتی هویج و انبه

  • ویتامین D

ویتامین دی، ویتامینی است که برای سیستم­‌های بدنی و سلامتی سالمندان بسیار ارزشمند است: این ویتامین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، مشکلات قلبی، سکته، پوکی استخوان و دیگر انواع سرطان را به شدت کاهش می­‌دهد و عملکرد شناختی در افراد مسن را تنظیم می‌­کند.

اسموتی توت‌­فرنگی کیوی، اسموتی شیرسویا، اسموتی بلک­بری و بلوبری

  • ویتامین E

ویتامین E، علاوه بر اینکه سلول­‌ها را در برابر رادیکال­‌های آزاد حفظ می‌کند، برای سلامتی پوست نیز بسیار مفید است و خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان مثانه، و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

اسموتی توت­‌فرنگی و بادام، اسموتی ازگیل، کلم و بادام، اسموتی کیوی و سیب و آووکادو، اسموتی انبه، اسموتی کیوی و هویج

  • پروتئین

پروتئین­‌ها، بلوک‌­های اساسی بافت­ه‌ای بدن، آنزیم‌­ها و سیستم ایمنی بدن را شکل می‌دهند. اگر بدن فرد سالمند پروتئین کافی نداشته باشد، دچار اختلال خفیف شناختی یا MCI می‌شود. چند نوشیدنی برای سالمندان حاوی پروتئین را برای شما معرفی می‌کنیم.

اسموتی توت فرنگی و موز، اسموتی سویا موز و کاکائو، اسموتی پروتئین هندوانه و گلابی

  • فولات

یکی از مهم‌ترین کارکردهای فولیک­اسید در بدن سالمندان، جلوگیری از ساخت هموسیستئین در خون است. مقادیر بالای هموسیستئین با بیماری‌های قلبی و همچنین ایجاد انواع خاصی از زوال عقل در ارتباط است.

اسموتی چای سبز، اسموتی بلوبری و هلو، اسموتی آووکادو و انواع توت‌ها

  • نیاسین

نیاسین، یا ویتامین B3، به بدن کمک می­‌کند تا چربی­‌ها را هضم، فعالیت انسولین را تنظیم کند و کلسترول خون را پایین نگه دارد. همچنین، این ویتامین ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد زیرا از آسیب DNA جلوگیری می­‌کند.

اسموتی موز، اسموتی گلابی، اسموتی هلو شیرین

  • آنتی‌­اکسیدان

آنتی‌­اکسیدان­‌هایی مانند کوآنزیم Q10 و فلانوئیدها، از سلول‌­های بدن در برابر رادیکال­‌های آزاد محافظت می­‌کنند که این رادیکال‌­ها می‌توانند سلول­‌ها را از ببین ببرند و خطر سرطان و بیماری قلبی را افزایش دهند. بسیاری از ویتامین‌­هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، نیز آنتی­‌اکسیدان هستند.

اسموتی میوه‌­ای چای سبز، اسموتی توت انار، اسموتی توت سیاه، اسموتی انبه انار

اگر در تهیه هر یک از اسموتی­‌ها اشکال داشتید، با جستجوی ساده در گوگل می‌توانید طرز تهیه آن‌ها را پیدا کنید.

کلام آخر

کم‌­آبی مشکل رایج اغلب سالمندان است زیرا با افزایش سن، تمایل افراد به نوشیدن آب و دیگر مایعات به دلایل مختلفی کاهش پیدا می­‌کند. در این مقاله، انواع بهترین نوشیدنی برای سالمندان را معرفی کردیم تا بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم تا آب بیشتری را به بدن خود برسانند و وضعیت سلامتی خود را ارتقا دهند.

منبع
dailycaringbetterhealthwhileaginghomecareassistancewaterlooaplaceformom

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا