A
سلامت روان سالمندان

افسردگی در مردان چگونه است؟

هیچ‌گاه افسردگی نشانه ضعف شما نیست؛ پس نکاتی که در این مقاله عنوان می‌شود را امتحان کنید تا احساس بهتری در زندگی تجربه کنید. در ادامه می‌خواهیم درباره افسردگی در مردان و نشانه‌ها و درمان آن صحبت کنیم.

ما آقایان دوست داریم همیشه خود را قوی نشان دهیم و همیشه کنترل احساساتمان را در دست داشته باشیم به همین خاطر وقتی احساس ناامیدی می‌کنیم، اغلب آن را انکار می‌کنیم و سعی داریم آن را پنهان کنیم. افسردگی یک اختلال بسیار شایع است که در برخی از لحظات زندگی بروز پیدا می‌کند. این اختلال میلیون‌ها مرد را در هر سنی با هر گذشته ای درگیر می‌کند اما باید دقت کرد که این موضوع نشانه ضعف عاطفی و عدم موفقیت مردانگی نیست.

این طبیعی است که هر شخصی هر از گاهی احساس کمبود کند، افت خلق و خو داشته باشد و در برابر مشکلات احساس ناامیدی کند اما گاهی پیش می‌آید که این مشکل جدی‌تر شود و یک مرد را در محیط کار و زندگی‌اش دچار مشکل کند و در خواب، تغذیه و روابطش تاثیر بگذارد چرا که افسردگی شدید می‌تواند سخت و طاقت فرسا باشد.

علائم و نشانه های افسردگی در مردان چیست؟

مردان نسبت به زنان توانایی تشخیص علائم افسردگی را بیشتر دارند. مردان به معمولا احساسات خود را انکار می‌کنند، آن‌ها را از خود و دیگران پنهان می‌کنند یا سعی می‌کنند با رفتارهای دیگر نشان دهند که همه چیز رو به راه است؛ در حالی که ممکن است مردان علائم کلاسیک افسردگی مانند خستگی، ناامیدی، از دست دادن علاقه به کار یا سرگرمی، اختلال در وزن و خواب و مشکلات تمرکز را تجربه کنند و برخلاف زنان احتمال بیشتری دارد که علائم افسردگی مانند عصبانیت را در خفا و به دور از دید دیگران تجربه کنند. همچنین سوء مصرف مواد و الکل در مردان بیشتر است و آشفتگی های بیشتری نسبت به زنان دارند.

سه نشانه رایج افسردگی در مردان

  • درد جسمی: گاهی اوقات افسردگی در مردها علائم جسمی از جمله کمردرد، سردرد های مکرر، مشکلات خواب، اختلال عملکرد جنسی یا اختلالات گوارشی را به همراه دارد که به درمان های طبیعی پاسخ نمی دهند.
  • افزایش خشم و تحریک پذیری: حساسیت به انتقاد دیگران، از بین رفتن حس شوخ طبعی، خشم در جاده ها در هنگام رانندگی و خلق و خوی پایین نشانه های عمده ی افسردگی در مردان هستند همچنین برخی آنان به فکر سوء استفاده از دیگران می افتند.
  • رفتار های پر خطر و بی پروا: مردانی که از افسردگی رنج میبرند ممکن است به دنبال رفتار های پرخطر مثل، انجام ورزش های خطرناک، رانندگی بی پروا و داشتن روابط جنسی ناسالم کشیده شوند. مصرف الکل بیش از حد، استعمال دخانیات و مواد و روی آوردن به قمار در مردان افسرده دیده شده است.

چگونه بفهمیم افسرده‌ایم؟

اگر برخی از نشانه های زیر را دارید، ممکن است دچار افسردگی شده باشید!

  1. احساس ناامیدی و درماندگی می کنید.
  2. شما علاقه خود را به دوستان، فعالیت ها و چیزهایی که قبلا از آنها لذت می بردید از دست داده اید.
  3. شما بسیار تحریک پذیرتر و پرخاشگرتر از معمول هستید.
  4. شما الکل بیشتری مصرف می کنید، درگیر رفتارهای پرخطر هستید.
  5. شما احساس بی قرار و اضطراب شدید می کنید.
  6. خواب و اشتهای شما تغییر کرده است.
  7. شما نمی توانید تمرکز کنید یا کارایی شما در محل کار کاهش یافته است.
  8. شما نمی توانید افکار منفی خود را کنترل کنید.

عوامل افسردگی مردان

عوامل افسردگی مردان

هیچگاه یک علت برای بروز افسردگی در مردان کافی نیست. عوامل بیولوژیکی، روانشناختی و مسائل اجتماعی دست به دست هم می‌دهند تا یک مرد در انتخاب سبک زندگی، روابط و مهارت های خودش بتواند موفق باشد و یا احساس ضعف و ناتوانی کند؛ در حالی که هر مردی می‌تواند از افسردگی رنج ببرد. برخی عوامل خطر ساز ممکن است مردان را آسیب پذیر تر کنند، مانند:

  • تنهایی و عدم حمایت اجتماعی
  • ناتوانی در مقابله با استرس
  • سابقه سوء مصرف الکل یا مواد مخدر
  • تروما یا سوءاستفاده جنسی در سنین کودکی
  • پیری در انزوا و وجود برخی ناتوانی ها

بهترین راه درمان سریع افسردگی در مردان

سعی کنید به تنهایی به جنگ با افسردگی نروید، کمک خواستن و حمایت از یک دوست صمیمی می‌تواند روند درمان را راحت‌تر و سریع‌تر کند. بیشتر مردان افسرده بخوبی به مراحل خودیاری مانند دستیابی به حمایت‌های اجتماعی، ورزش کردن، تغییر رژیم غذایی سالم و ایجاد تغییر در سبک زندگی سالم پاسخ می دهند؛ اما انتظار نداشته باشید حال و هوای شما فورا بهبود یابد. احتمالا هر روز احساس بهتری خواهید داشت و به مرور زمان بهبودی خود را به دست می آورید. بسیاری از مردانی افسردگی خود را درمان می‌کنند قبل از بهبودی وضعیت خلقی متوجه بهبود در الگوهای خواب و اشتها می‌شوند. اما مراحل خودیاری زیر می‌تواند تاثیر موثری در نحوه تفکر و احساس شما داشته باشد و به شما در غلبه بر علائم افسردگی و بازیابی مجدد لذت از زندگی کمک کند.

روابط اجتماعی خود را گسترش دهید.

تعهدات شغلی عموما باعث می‌شود که مردان نتوانند به خوبی روابط با دوستان خود را حفظ کنند، اما اولین قدم برای درمان افسردگی شما ایجاد روابط اجتماعی مناسب است.

این بدان معنی نیست که فقط با همکاران خود صحبت کنید یا با آنان گرم بگیرید و بخندید، بلکه روابط شما باید طوری باشد که بتوانید احساسات خود را با دوستانتان مطرح کرده و آن‌ها را به اشتراک بگذارید و آن‌ها بدون قضاوت به شما گوش دهند و از احساسات شما با خبر شوند. شاید فکر کنید این کار امری بیهوده باشد، اما حقیقت این است که به احتمال زیاد دوستان تغییرات شما را متوجه نشده‌اند و با حرف زدن شما، آن‌ها از احساساتتان مطلع می‌شوند و شما را کمک می‌کنند.

پس بهتر است…

  • با دوستان خود تماس بگیرید.
  • از انزوا و تنهایی دوری کنید.
  • فعالیت‌های اجتماعی خود را افزایش دهید.
  • عضو گروه‌های درمانی افسردگی شوید.
  • دوستان را به تماشا فیلم، کنسرت و یا یک بازی دعوت کنید.
  • هیچوقت از وجود دوستان قدیمی غافل نشوید و روابط با آن‌ها را بهبود بخشید.

حفظ سلامتی مهم‌ترین بخش درمان است

تغییرات مثبت در شیوه زندگی می‌تواند به کاهش افسردگی در مردان و جلوگیری از بازگشت آن کمک کند. رعایت نکات زیر بسیار به شما در روند دروان افسردگی شما بسیار کمک می‌کند:

  • خواب کافی و با کیفیت: کم و یا زیاد خوابیدن در هر صورت دچار رنج کشیدن شما می‌شود. پس به اندازه بخوابید (۷ الی ۹ ساعت در شبانه روز) و ساعات به خواب رفتن و بیدار شدن خود را کنترل کنید.
  • استرس خود را مدیریت کنید: استرس باعث طولانی‌تر شدن و بدتر شدن افسرگی می‌شود. پس استرس‌های کاری، مالی و روابط خود را کنترل کنید.
  • آرام باشید و از تکنیک‌های آرامش‌بخش استفاده کنید: یوگا، تنفس عمیق، شنا و ریلکسیشن می‌تواند به افزایش آرامش شما کمک کند.
  • در معرض نور آفتاب قرار بگیرید؛ نور خورشید سروتونین شما را افزایش می‌دهد بنابراین روزها پیاده‌روی کنید و نوشیدنی خود را در فضای باز بخورید.

همیشه برای ورزش کردن وقت بگذارید

کوچکترین فعالیت‌ها در هنگام افسردگی در مردان ممکن است وحشتناک باشد ولی انجام تمرین‌های فیزیکی و ورزش باعث سلامت روح شما می‌شود. ورزش برای جلوگیری از بازگشت افسردگی مهم‌ترین عامل است.

ورزش همواره برای کسب انرژی لازم برای فعالیت‌های طی روز شما لازم است. تمرین‌های ریتمیک و ورزش‌های گروهی از بهترین نوع ورزش‌های فاصله گرفتن از افسردگی است. سعی کنید تنهایی ورزش نکنید و همیشه یک شریک خوب و صمیمی برای ورزش داشته باشید.

ورزش به تقویت حافظه، تمرکز، دقت و توجه شما کمک شایانی می‌کند.

 احساس بهتر با رژیم غذایی سالم تر

یکی از موثرترین راه‌ها برای بهبود وضعیت در افسردگی، تنظیم یک رژیم غذایی سالم است. شاید بپرسید که چه غذایی بخوریم یا نخوریم؟

  • مصرف شکر و کربوهیدرات را کاهش دهید؛ کاهش مصرف آن باعث افزایش خلق و خو در شما می‌شود.
  • از مصرف غذاهایی که می‌تواند بر روحیه شما تاثیر منفی بگذارد، مانند کافئین، الکل، چربی و غذاهای دارای مواد نگهدارنده شیمیایی یا هورمون‌ها خودداری کنید.
  • مصرف امگا ۳ که منبع آن در ماهی‌های قزل آلا، شاه ماهی، جلبک دریایی، تخم کتان و گردو است، غافل نشوید.
  • از مواردی که باعث تقویت خلق شما می‌شود استفاده کنید؛ مانند موز و اسفناج
  • کمبود ویتامین‌های B می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش افسردگی بگذارد.

۲ درمان حرفه ای افسردگی در مردان

  • مشاوره

اگر پشتیبانی خانواده و دوستان و تغییرات مثبت در شیوه زندگی کافی نیست، از یک روانشناس کمک بگیرید. ممکن است تصور کنید صحبت کردن با یک فرد غریبه در مورد مشکلاتتان موثر نباشد اما طبق گزارشات جهانی، روانشناسان توانسته‌اند ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد افسرده را بهبود بخشند. کمترین تاثیر یک روانشناس می‌تواند یک احساس تسکین سریع به شما باشد، پس از آن غافل نشوید.

  • دارو

داروهای ضد افسردگی می‌توانند به تسکین برخی علائم افسردگی کمک کنند، اما مشکل اساسی را درمان نمی‌کند و گاهی اوقات راه درمان را طولانی‌تر می‌کنند و همچنین دارای عوارض جانبی هستند. اگر تصمیم گرفتید که برای درمان افسردگی از دارو استفاده کنید در کنار راه‌های درمانی که بالاتر گفته شده، از آن بهره ببرید.

تغییرات در شیوه زندگی می‌تواند علل اصلی افسردگی در مردان را برطرف سازد تا از بازگشت آن در زندگی شما جلوگیری کند و همچنین به ترک داروهای ضد افسردگی کمک بزرگی کند.

 

پیشنهاد مطالعه: با چه غذایی جوان بمانیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا