A
اطلاعات کاربردی سالمندانفایل صوتی و فیلم

چگونه از دوران سالمندی خود لذت ببریم؟

لذت بردن از دوران سالمندی هنری است که همه باید آن را بلد باشند! دوران سالمندی زمان خوبی برای نشستن و لذت بردن از زندگی است. شما در این سن بسیار عاقل‌تر هستید، نظر مردم اطراف به راحتی بروی شما تاثیر نمیگذارد، به خودتان ایمان بیشتری دارید، فرزندانتان خانه را ترک کرده‌اند و شما در انجام بسیاری از امور میتوانید آزادانه عمل کنید. یکی از مهمترین نتایج یک زندگی سالم در طول جوانی و میانسالی، شاد بودن در سنین سالمندی است.

تحقیقات اخیر دانشمندان دانشگاه کمبریج نشان داد که افراد خوشبخت از قدرت و استحکام بیشتری نسبت به هم سالان خود برخوردار هستند. در این مطالعه محققان از یک جامعه آماری ۳۲۰۰ نفری از زن و مرد ۶۰ ساله و بالاتر انگلیسی را طی ۸ سال بررسی کردند. این مطالعه رابطه بین تفکر مثبت و سلامت جسمی را بررسی میکرد. شواهد همانطور که پیش‌بینی میشد نشان داد، کسانی که از زندگی خود ناراضی بودند سه برابر بیشتر از همتایان متحرک خود احتمال بروز مشکل در فعالیت‌های بدنی را داشتند.
نتایج دیگر این مطالعه نشان داد که سالمندان خوشحال کمتر در برخاستن، لباس پوشیدن یا دوش گرفتن مشکل دارند. همچنین در سمت مقابل سالمندان ناراضی بودند که احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سرطان و سکته مغزی دو برابر بیشتر در آن‌ها مشاهده شده بود. بنابراین لذت بردن از زندگی و شاد بودن از عوامل تعیین‌کننده تحرک و ناتوانی در آینده سالمندان است.

در این مقاله قصد داریم به ۹ روش مهم و تاثیرگذار جهت لذت هرچه بیشتر از دوران سالمندی اشاره کنیم. اگر از افراد سالمند هستید یا فرد سالمندی در نزدیکی شما حضور دارد حتما تا پایان این مطلب مارا همراهی کنید… فراموش نکنید با استفاده از پرستار سالمند نیز می‌توانید این دوران را با راحتی بیشتری سپری کنید.

نکات مهم برای خوش‌حالی سالمند

خوش‌حالی سالمند اولویت است. از این رو ما در این بخش درباره نکات مهم خوش‌حالی سالمندان توضیح خواهیم داد.

ورزش منظم در طول هفته

هاوارد فریدمن استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتاب «The Longevity Process» می‌گوید:

«ژن‌های بدن ما فقط یک چهارم تا یک سوم طول عمر را تشکیل می‌دهند. بقیه؟ خوب، این به شما بستگی دارد.»

ورزش منظم و برخورداری از سلامت جسمی یک قدم عالی برای شروع است. ورزش باعث بالا رفتن روحیه و انرژی شما می‌شود و حال شما را بهتر می‌کند. دلیل اصلی این موضوع این است که بدن شما هورمون‌های شادی که تحت عنوان «اندورفین» شناخته می‌شوند، ترشح می‌کند. بسیاری از ورزشکاران دلیل تداوم روند ورزشی خود را حس مثبتی میدانند که این هورمون در بدن آن‌ها ایجاد میکند.

اگر اهل ورزش نیستید، هنوز هم برای شروع آن خیلی دیر نیست. در یک مطالعه دیگر از دانشگاه هاروارد که روی بیش از ۱۶۰۰ زن و مرد مسن انجام شد نشان داد، استفاده از تمرینات سبک در یک برنامه معمول حتی اگر قبلاً ورزش نکرده باشید ۲۵ درصد احتمال ناتوانی شما را در سالمندی کاهش می‌دهد.

جالب اینجاست که ورزش همچنین به تسکین دردهای مزمن از بیماری‌هایی مانند آرتروز و ناراحتی اعصاب کمک زیادی می‌کند.

حتی ورزش منظم در حفظ وزن به ما کمک می‌کند. بنابراین باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی و دیابت، بهبود و افزایش متابولیسم بدن، کاهش فشار خون و افزایش سیستم ایمنی بدن در زمان سالمندی میشود.

اهمیت ویژه به برنامه غذایی

اهمیت داشتن یک برنامه غذایی منظم و تاثیر آن بر سلامتی را میتوان با هرم غذایی دانشگاه توفت (Tuft) مقایسه کرد. طبق این هرم افزایش سلامتی ارتباط مستقیمی با زمان و مکان معیین شما در غذا خوردن دارد.

اگرچه بدن در سالمندی تغییراتی را تجربه می‌کند، اما زمان وعده‌های غذایی هنوز هم می‌تواند جذاب و سرگرم کننده باشد.

پیشنهاد میشود با دوست یا یکی از اعضای خانواده خود غذا بخورید تا احساس تنهایی و فراموشی نکنید. همچنین، سعی کنید غذای خود را تا حد امکان خوش طعم و به خوبی تزئین کنید. این موارد باعث تحریک حواس چشایی شما شده و اشت‌ها را بهبود میبخشد.

اما اگر در تهیه غذا یا خرید آن مشکل دارید، می‌توانید آن را تحویل بگیرید. در این مورد اعضای خانواده یا پزشک معالج شما بهتر است نظارت لازم را داشته باشند. شرکت‌ها و رستوران‌هایی در برخی از شهرها وجود دارند که جهت افزایش سلامت افراد سالمند غذای مخصوص به آن‌ها را تهیه میکنند.

رژیم غذایی شما باید سرشار آب باشد. آب برای افزایش سلامت پوست و سوخت‌وساز بدن مناسب است. رژیم غذایی شما باید یک رژیم غذایی با فیبر بالا (غذاهای کامل، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات و پروتئین بدون چربی) باشد. مشکلات گوارشی و به خصوص یبوست از بیماری‌های شایع در سالمندان است که فیبر بالا در رژیم غذایی این افراد به بهبود آن کمک میکند.

همچنین لازم است مکمل‌هایی مانند کلسیم و منیزیم مصرف کنید، اما لازم است هنگام مصرف تمام موارد اشاره شده با پزشک مشاور خود در این زمین مشورت کنید.

برای بازنشستگی خود برنامه ریزی کنید

بسیاری از ما انتظار داریم تا ۸۰ سالگی زندگی کنیم. بنابراین، رسیدن به این سن در دنیای امروزی و با پیشرفت‌هایی که صورت گرفته دور از انتظار نیست. اما نکته مهم داشتن برنامه دقیق بعد از بازنشتگی تا رسیدن به سن ۸۰ یا بیشتر از آن است.

اهدافی مانند:

  • انجام امور خیریه و فعالیت در این موسسات
  • مسافرت به مکان‌هایی که تا کنون فرصت رفتن به آن هارا نداشته‌اید
  • رفتن به دانشگاه! جهت یادگیری هرچیزی که به آن علاقه مندید
  • گذراندن وقت با دوستان قدیمی
  • مراقبت از نوه‌ها و انتقال تجربیات زندگی

خانواده و دوستان را در اولویت قرار دهید

کلید اصلی شادی افراد در سنین پیری ارتباطات اجتماعی است. دوستان و اعضای خانواده مهمترین کسانی هستند که میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند. آن‌ها همچنین برای جشن گرفتن روز‌های خاص عزیزان شما حضور خواهند داشت.

خصوصیات این افراد به گونه‌ای است که هر زمان می‌توانید با فرد مورد علاقه خود تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید.

همچنین سالمندانی که بصورت تنها زندگی می‌کنند نیز می‌توانند از همراهی یک مراقب حرفه‌ای و دلسوز بهره‌مند شوند. درواقع متخصصان مراقبت در منزل می‌توانند به عنوان یک مزیت فوق العاده برای افراد سالمندان باشند.

فارغ از اینکه شما به نظارت شبانه روزی احتیاج دارید یا فقط چند روز در هفته به کمک‌های ورزشی و کارهای خانه احتیاج دارید، می‌توانید با استخدام مراقبان معتمد در خانه از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار شوید.

چطور از دوران سالمندی خود لذت ببریم؟

لبخند بزنید

حتما به نظرتان ساده می‌رسد، اما لبخند زدن در برخی مواقع به کاری سخت و دشوار تبدیل میشود. با این حال، جالب است بدانید فقط عمل لبخند زدن باعث تحریک هورمون‌هایی در بدن می‌شود که با شادی مرتبط هستند.

عزیزانتان را تشویق کنید هنگام صبح که از خواب بیدار می‌شوند در آینه لبخند بزنند. شروع روز با لبخند ممکن است انرژی مثبتی برای کل روز ایجاد کند. لبخند زدن اطرافیان یک سالمند تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به لخند زدن شخص سالمند بروی سلامتی او دارد.

سلامتی خود را هر چند ماه یکبار بررسی کامل کنید

کوچکترین مشکل در سلامتی می‌توانند به مشکلات بزرگتر تبدیل شوند که شادی را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، آسیب دیدگی‌های جزئی بدون معالجه می‌تواند منجر به درد مزمن شود این درد‌ها ممکن است هر روز در ساعاتی به سراغ شما آمده و آرامش جسمی و روانی را سلب کنند.

سالمندان باید به خود قول دهند که هر یک تا سه ماه به پزشک مراجعه و وضعیت سلامت خود را به طور کامل چک کنند. آن‌ها همچنین باید اصول اولیه یک سبک زندگی سالم را دنبال کنند تا از شرایطی که با افزایش سن رخ می‌دهد جلوگیری کنند.

برخی از سالمندان فقط در چند کار روزانه به کمک نیاز دارند تا بتوانند استقلال خود را حفظ کنند. با این حال، کسانی که با بیماری‌های جدی‌تری زندگی می‌کنند ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. خوشبختانه، شرکت‌ها و موسسات بزرگی جهت مراقبت‌های حرفه‌ای وجود دارند، سالمندان می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند.

خانه‌ای که یک فرد یا زوج سالمند در آن حضور دارد می‌تواند با کمک یک پرستار معتمد و آموزش دیده متخصص، مکان امن و راحت‌تری برای زندگی عزیز شما باشد.

حس شوخ طبعی را حفظ کنید

قطعا در اطراف خود سالمندان شوخ طبع و خنده‌روی بسیاری را دیده‌اید، پس این دیدگاه که افراد مسن شوخ‌طبعی خود را از دست می‌دهند یک افسانه است.

هنگام تماشای یک فیلم خنده‌دار یا گفتن چند شوخی با دوستان، حتما متوجه میشود که خنده واقعاً مسری است و با شنیدن یک داستان خنده‌دار تا چه میزان روحیه یک فرد بالا میرود. درواقع سالمندان با حفظ روحیه شوخ طبعی خود نه تنها به دیگران احساس خوب میدهند بلکه بیشترین تاثیر را در سلامت خود ایجاد میکنند.

هر روز بیرون بروید

نور آفتاب باعث تقویت روحیه می‌شود. وقتی عزیزتان احساس ضعف و بی‌حالی کرد، حتما او را تشویق کنید که به یک پیاده روی کوتاه به بیرون از فضای خانه برود. اگر چنین حالتی امکان‌پذیر نیست حتی چند دقیقه نشستن روی ایوان در آفتاب می‌تواند برای سلامتی عاطفی معجزه کند.

با خانواده، دوستان جدید و افراد سالمند وقت بگذارید

نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۱ نشان داد سالمندانی که روزانه ساعت‌ها به اجتماعی بودن و صحبت با دیگران می‌پردازند شادتر هستند، از زندگی لذت می‌برند و کمتر دچار استرس و نگرانی می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تنهایی احتمال افسردگی و بیماری را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

به طور کلی همه ما انسانها در هر گروه سنی باید تلاش کنیم تا بهترین زندگی ممکن را تجربه کنیم. به خصوص افراد سالمند که فرصتی منحصر به فرد دارند تا به دیگران نشان دهند چگونه می‌توانند در تمام مراحل پیری همچنان شاد بود و با روحیه بالا زندگی کرد.

از دوران سالمندی خود لذت ببرید!

نکات اشاره شده در این مقاله می‌تواند به عزیزانتان کمک کند تا در طول سالهای طلایی سالمندی از زندگی شاد برخوردار شوند. اگر عزیز سالمند شما برای مدیریت بیماری یا در انجام کارهای روزمره به کمک نیاز دارد، اطمینان حاصل کنید که ارائه‌دهنده‌ خدمات مراقبت در منزل سالمندان اگر فردی غیر از افراد خانواده است کاملا شناخته شده و متخصص در این زمینه باشند. استفاده از خدمت پرستار سالمند در زیمد می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.

وجود سالمندان شاد و با روحیه در یک جامعه نه تنها به سلامتی آن‌ها کمک بسیاری میکند بلکه به تمام افراد دیگر جامعه نیز این امید را میدهد که دوران سالمندی پایان راه زندگی نیست و میتوان همچنان با جدیت این مسیر را ادامه داد.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بوده اید، اگر نکته یا پیشنهادی در رابطه با مقاله در نظر دارید حتما با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا