A
اطلاعات کاربردی سالمندان

همیار بهداشت یا توالت برقی سالمند چیست؟

همیار بهداشت یا توالت برقی سالمند وسیله‌ای بسیار کارآمد برای سالمندان است تا بدون نیاز به کمک دیگران بتوانند به توالت بروند. معمولا افراد مسن به‌دلیل برخی مشکلات جسمی و حرکتی همانند آرتروز، زانو درد، اضافه وزن و … به هنگام نشستن و برخاستن بسیار اذیت می‌شوند، که گاه این حرکات سبب تشدید بیماری‌های آن‌ها می‌شود. از این‌رو وسیله‌ای همچون توالت برقی طراحی شده تا به سالمندان عزیز کمک کند به هنگام بلند شدن و یا نشتن بر روی سرویس، روی زانو و یا کمر آن‌ها فشاری وارد نشود.

چند نکته برای انتخاب خانه سالمندان خوب

در واقع این همیار بهداشت وسیله مناسبی است که به حفظ سلامتی و بهداشتی آن‌ها بیشترین کمک را می‌کند. اگر شما هم در منزلتان از سالمند مراقبت می‌کنید و با چنین مشکلاتی مواجه هستید و نمی‌خواهید که سلامتی وی به خطر بیفتد، داشتن توالت برقی می‌تواند به حفظ سلامتی هر چه بهتر سالمند گرامی‌تان کمک کند.

در این مقاله قصد داریم که درباره توالت برقی به‌عنوان یک ابزار مناسب برای آسان‌تر کردن استفاده از توالت فرنگی و یا زمینی، بپردازیم از این‌رو برای آشنایی بیشتر با ویژگی و کاربرد این وسیله کارآمد پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این پست را نیز مطالعه بفرمایید.

نقش ابزار توانبخشی در کمک به سالمندان

انسان‌ها هر چه پا به سن می‌گذارند و پیرتر می‌شوند قسمت‌های مختلف بدن همگام با این روند نیز توانمندی خود را از دست می‌دهند و مشکلاتی را متوجه سلامتی افراد می‌کنند. یکی از قسمت‌های مهم بدن که بیشتر تحت تاثیر این روند پیری قرار می‌گیرد مفاصل و اندام‌های حرکتی هستند که اگر مراقبت‌های لازم در مورد آن‌ها به عمل نیاید مشکلات عدیده‌ای سر راه سلامتی آن‌ها قرار می‌گیرد به‌طوری که افراد حتی برای راه رفتن نیاز به کمک دیگران پیدا می‌کنند. در هر حال افراد مسن چه آن‌هایی که از درد مفاصل و آرتروز رنج می‌برند و چه آن‌هایی که هنوز از نظر حرکتی مشکلی ندارند برای جلوگیری از مشکلات بیشتر بایستی مراقبت‌های لازم را به خصوص در هنگام برخاستن و یا نشستن به عمل آورند.

یکی از کارهایی که پرستاران برای سالمندان خود بایستی انجام دهند تهیه ابزار توانبخشی است. این نوع از لوازم هم کمک می‌کند تا از هر گونه فشار به سالمند به هنگام راه رفتن جلوگیری به عمل آید و هم این که پرستار کمتر اذیت شود. ابزار توانبخشی در واقع نقش همان پرستار را برای سالمند عزیز ایفا می‌کند و در کنار وی قرار می‌گیرد تا به‌طور مستقل خود بتواند کارهای روزانه را بدون این که به مراقبی نیاز داشته باشد انجام دهد. حتی این استقلال نقش بسیاری موثری را می‌تواند در سلامت روحی افراد نیز ایفا کند.

وقتی که سالمند خود می‌تواند از پس کارهای روزانه برآید به‌نوعی اعتماد به نفس می‌گیرد و حس توانمندی به وی دست می‌دهد و این عامل می‌تواند از نظر روانی روحیه را تقویت و امید به زندگی را برای وی به ارمغان بیاورد.

توالت برقی سالمندان چیست؟

همیار بهداشت یا همان توالت برقی از دسته ابزارات توانبخشی کارآمد و موثر برای سالمندان به حساب می‌آید. این ابزار عبارت است از دستگاهی که به‌صورت اتوماتیک سالمند را برای نشستن یا بلند شدن از روی سرویس یاری می‌کند.

توالت برقی برای آن دسته از سالمندانی که از مشکلات آرتروز، دردهای عضلانی، دیسک کمر و یا هر نوع اختلال در حرکت رنج می‌برند و یا افرادی که می‌خواهند به‌نوعی از بروز بیماری‌های مربوط به حرکت جلوگیری کنند گزینه‌ای ایده‌آل است. این نوع از وسایل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت استفاده در توالت فرنگی و یا ایرانی را دارند، برای تمام سالمندان با قدهای متفاوت مناسب‌اند و معمولا قابلیت تحمل تا وزن ۱۴۰ کیلوگرم را نیز دارند.

توالت برقی طراحی شده تا سالمندان و یا سایر افرادی که از مشکلات حرکتی رنج می‌برند بتوانند بدون نیاز به کمک پرستار، در هنگام استفاده از سرویس بدون این که کمترین فشاری بر روی زانوی آن‌ها وارد شود تنها با لمس یک دکمه بر روی توالت فرنگی و یا ایرانی بنشینند و پس از اتمام کار دوباره با فشار دادن دکمه بلند شوند. سالمند با استفاده از این ابزار به راحتی بدون نیاز به کمک دیگران می‌تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد تا در چنین سنی زندگی بهتر، ایمن‌تر و آسان‌تر را تجربه کند.

توالت برقی فرد مسن

مشخصات و ویژگی همیار بهداشت در سالمندان

این ابزار کارآمد و مفید دارای یکسری ویژگی است که آگاهی از آن‌ها برای سالمندان و یا افرادی که به‌عنوان پرستار از سالمندان گرامی مراقبت می‌کنند خالی از لطف نیست. از مهم‌ترین ویژگی‌های توالت برقی می‌توان اشاره‌ای به موارد زیر داشت:

  • برخورداری از دکمه کنترل

این وسیله کاملا به‌صورت اتوماتیک است و با استفاده از دکمه‌ای که بر روی آن تعبیه شده سالمند می‌تواند کنترل آن را به جهت نشستن و یا بلند شدن از روی سرویس در دست بگیرد. این اتوماتیک بودن موجب شده تا نشست و برخاست برای سالمندانی که مشکلات حرکتی دارند بسیار آسان شود.

  • برخورداری از سیستم الکترونیکی مقاوم

از آنجایی که این ابزار برقی است شاید عده‌ای تصور کنند که پاشش آن برروی آن می‌تواند منجر به ایجاد اتصالی و برق گرفتگی افراد شود؛ اما باید بگوییم که اینطور نیست زیرا سیستم برقی آن طوری طراحی شده که کاملا در برابر نفوذ آب مقاوم است و از این ناحیه خطری متوجه افراد نمی‌شود.

  • برخورداری از نشیمنگاه مناسب

توالت برقی سالمند دارای چهارچوب نشیمن نیز است و طوری طراحی شده که برای توالت فرنگی و یا ایرانی قابلیت استفاده دارد. دسته‌های آن از موادی نرم ساخته شده تا به هنگام استفاده فشاری به ناحیه دست سالمند وارد نشودد. علاوه بر این موارد، از ویژگی‌های اختصاصی این توالت برقی برخورداری از سیستم بیده و یا خودشور است. این ویژگی کمک می‌کند تا بدون دخالت نیروی دست و با استفاده از فشار آب بدن سالمند شستسو شود.

به جرات می‌توان گفت که این سیستم یکی از قابلیت‌های ارزنده توالت برقی به حساب می‌آید و می‌تواند حس استقلال را تقدیم سالمندان کند. علاوه‌بر عدم نیاز به دخالت دست، استفاده نکردن از دستمال توالت و صرفه جویی در آب نیز از دیگر مزایای سیستم خودشور محسوب می‌شود.

  • قابلیت استفاده در هر شرایط و مکانی

یکی از ویژگی‌های جذاب این وسیله قابلیت بهره بردن از آن در هر شرایط و مکانی است. یعنی فقط این طور نیست که سالمندان فقط می‌توانند از آن در توالت استفاده کنند بلکه در مکان‌های دیگری همچون اتاق خواب و حمام نیز کارایی دارد. آن دسته از سالمندانی که توانایی حرکت به سمت سرویس بهداشتی را ندارند می‌توانند آن را در اتاق خواب و در کنار تخت قرار دهند. این قابلیت کاربردی به‌دلیل وجود یک قیف و مخزن (سطلی قابل شستشو) است که امکان قرار گرفتن در اتاق را فراهم می‌آورد.

  • برخورداری از موتوری قدرتمند

موتور قدرتمندی که برای این ابزار به کار گرفته شده توانایی تحمل وزن تا ۱۲۰ الی ۱۴۰ کیلوگرم را نیز دارد. از نظر ساختاری دارای پایه‌های محکم و بدون لغزش است، از این‌رو نشستن افراد برروی آن سبب لغزش و عدم تعادل نمی‌شود. همچنین این پایه‌ها قابلیت تنظیم دارند و برای هر قدی مناسب‌اند.

کلام پایانی

اگر سالمند عزیز شما از مشکلات حرکتی همچون دیسک کمر، آرتروز، بیماری های مفصلی و … رنج می‌برد و به هنگام بلند شدن و برخاستن از روی توالت فرنگی یا ایرانی اذیت می‌شود، بهتر است که به فکر یک همیار بهداشت یا توالت برقی باشید چرا که با توجه به ویژگی‌هایی که در این پست اشاره کردیم وجود این دستگاه باعث می‌شود که سالمند شما فشار کمتری را تحمل کند و از طرفی خود کارهای روزانه را انجام دهد.

این ابزار کارآمد و مفید علاوه‌بر این که موجبات سلامتی جسمی را فراهم می‌کند سبب سلامتی روانی نیز می‌شود، وقتی که سالمند بتواند از پس کارهای روزانه خود بدون کمک گرفتن از دیگران برآید اعتماد به نفس وی افزایش می‌یابد و عزت و خودکاملی او نیز بهبود پیدا می‌کند.

این مواردی که ذکر شد از مزیت استفاده از توالت برقی برای سالمندان است، اما به خاطر داشته باشید که این وسیله برای شما پرستاران نیز مثمر ثمر است چرا که دیگر نیازی نیست به سالمندتان کمک کنید تا از جای خود جا به جا شود از این رو فشار کمتری به شما نیز وارد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا