A
سلامت جسمی سالمندانفایل صوتی و فیلم

آنچه که درباره گردن درد در سالمندان باید بدانید!

مهره­‌های گردنی جز ستون فقرات محسوب می­‌شوند و از هفت مهره و دیسک­ های بین مهره­ای تشکیل شده‌­اند. این مهره­‌ها علاوه ­بر این­که وزن سر را تحمل می­‌کنند، موجب حرکت گردن در زوایای مختلف نیز می­‌شوند. عضلات متعددی در این ناحیه وجود دارند که موجب تا­ شدن، باز­ شدن و چرخش گردن می‌­شوند. با تقویت عضلات این ناحیه، گردن درد در سالمندان بسیار کم می‌شود. مطالعات مختلفی نشان داده­ که گردن درد می‌­تواند موجب کاهش کیفیت زندگی و سطح رضایت شغلی افراد سالمند شود. سر حدود ۵ کیلوگرم یا بیشتر وزن دارد و این وزن را به بدن وارد می‌­کند. اگر گردن در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد باعث ایجاد مشکلات متعددی در ناحیه سر و گردن می‌­شود.

پیشگیری از گردن درد در افراد سالخورده

روش ­هایی برای پیشگیری از گردن درد پیشنهاد می‌­شود که سالمندان عزیز می­‌توانند با رعایت این نکات، از مشکلات گردن درد رهایی یابند.

  • کار­ کردن طولانی ­مدت با کامپیوتر موجب بروز گردن درد و سایر اختلالات اسکلتی عضلانی می‌­شود. حتما سعی کنید که بعد از نیم ­ساعت کار ­کردن با کامپیوتر، چند حرکت کششی مناسب انجام دهید و به گردن­تان اجازه دهید چند ثانیه استراحت کند.
  • اگر در هنگام مسافرت، قرار است به­ مدت طولانی رانندگی کنید استراحت­‌های کوتاه مدت می­‌تواند از گردن درد شما پیشگیری کند.
  • موقع کار ­کردن با کامپیوتر، سعی کنید ارگونومی کار با کامپیوتر را رعایت کنید. صفحه مانیتور را طوری تنظیم کنید که مجبور نشوید سر خود را بالا یا پایین نگه دارید.
  • از صندلی‌­هایی استفاده کنید که محافظ گردنی داشته باشند، در غیر این­صورت مجبور می­‌شوید عضلات گردن خود را منقبض کنید که این­ کار در طولانی­ مدت منجر به بروز درد در گردن شما می­‌شود.
  • دیده شده که بعضی افراد، در خودروهای خود، محافظ گردنی پشت صندلی خود را در می‌­آورند. باید دقت کرد که این محافظ‌­ها در تصادفات، مانع از بروز آسیب­‌های شدید به ناحیه گردن می­‌شوند. مخصوصا این­که افراد سالمند، حساس‌­تر و شکننده‌­تر هستند و باید به خیلی از مسائل ایمنی، دقت لازم را داشته باشند.
  • اگر زیاد با گوشی صحبت می‌­کنید، هدفون ابزار مناسبی برای این­ کار است. هرگز گوشی را بین سر و شانه خود نگه ندارید که این ­کار باعث بروز گردن درد و شانه درد می­‌شود.
  • از بالش مناسبی برای خوابیدن استفاده کنید. استفاده از بالش نا­مناسب موجب گردن درد در فرد سالمند می­‌شود.
  • از استرس‌­های شدید بپرهیزید. استرس ممکن است باعث سفت­ شدن عضلات گردن شود.
  • موقع کار­ کردن با گوشی موبایل، گردن خود را به ­طرف پایین خم نکنید. چون باعث می­‌شود فشار اضافی به ناحیه گردن وارد شود و بعد از مدتی موجب آسیب ­های گردنی و شروع درد در ناحیه گردن شود. می­‌توانید گوشی را به سطح بالاتری آورده و با آن کار کنید.
  • نحوه خوابیدن نیز در پیشگیری از گردن درد خیلی موثر است. سعی کنید که دمر ( رو به شکم) نخوابید چون فشار بیشتری به مهره­ های گردنی وارد می‌شود.
  • ورزش کنید و از بی­ تحرکی بپرهیزید. ورزش باعث تقویت کل ماهیچه ­های بدن سالمندان می­‌شود. سعی کنید که حین ورزش­ کردن، حرکات تقویتی ماهیچه‌­های گردن را نیز انجام دهید.

چرا ماساژ درمانی برای سالمندان توصیه می‌شود؟

روش­ های درمان گردن درد در سالمندان

  • استراحت­ کردن: هنگامی که دردی در گردن خود احساس می­‌کنید باید از فعالیت دست بکشید و استراحت کنید.
  • استفاده از کیسه یخ در مواقعی که التهاب وجود دارد می­‌تواند موجب کاهش ورم و درد شود.
  • استفاده از گرما برای کاهش سفتی و اسپاسم گردنی موثر است. حواستان باشد در مواقعی که التهاب وجود ندارد مجاز به استفاده از گرما هستید.
  • ماساژ عضلات گردن می­‌تواند موجب کاهش اسپاسم عضلات گردن افراد مسن شود. ماساژ گردن مخصوصا اگر با گرما همراه باشد تاثیر بیشتری از خود به ­جا می­‌گذارد. ماساژ گردن باید توسط افراد متخصص و حرفه‌­ای صورت گیرد. ماساژ به­ صورت غیر­اصولی می­‌تواند باعث آسیب­‌های بیشتر در سالمندان شود.
  • حرکات کششی و آهسته می­‌تواند از گردن درد در سالمندان پیشگیری کند. حرکات کششی معمولا از چند ثانیه تا چند دقیقه بیشتر وقت افراد را نمی­‌گیرد، اما تاثیر فوق‌­العاده خود را به­ جا می­‌گذارد. این حرکات را دست ­کم نگیرید و روزانه به­ طور مرتب، آن­‌ها را انجام دهید.
  • فیزیوتراپی­ کردن تحت­ نظر متخصص، درد گردن در همه افراد مخصوصا در سالمندان را بهبود بخشیده و با تقویت عضلات گردن، از بروز دردهای بیشتر در آینده جلوگیری می­‌کند.
  • اگر درد گردن خیلی شدید باشد و احتمال آسیب به مهره ­ها وجود داشته باشد، پزشک احتمالا جراحی را پیشنهاد می­‌کند.
  • استفاده از طب سوزنی، نیز می‌­تواند در تسکین دردهای گردن در افراد سالمند موثر باشد. باید مطمئن شوید که طب سوزنی توسط افراد آگاه و متخصص در کلینیک‌­های معتبر کشور، انجام شود.
  • استفاده از گردن­بند طبی در کاهش درد گردن مفید است اما بدون نظر پزشک مجاز به استفاده از این ابزار نیستید چون اگر اشتباه استفاده شود موجب ضعیف‌­تر شدن عضلات گردن می‌شود.

درمان درد گردن

علل گردن درد در سالمندان

  • آرتروز گردن یکی از دلایل مهم گردن درد مزمن در سالمندان است که به ­علت آسیب به رباط ­ها و بافت دیسک بین مهره­ ها رخ می­‌دهد. آرتروز گردن موجب درد و محدودیت حرکت گردن در افراد مسن می­‌شود و افراد نمی­‌توانند به ­راحتی گردن خود را تکان دهند.
  • فتق دیسک گردن در اثر آسیب مهره‌­های گردنی رخ می­‌دهد. بیرون­ زدگی و تخریب دیسک گردن با افزایش سن اتفاق می‌­افتد. فتق دیسک گردنی بر اعصاب گردن فشار وارد می‌­کند. هنگامی که سن افزایش می­‌یابد، دیسک­ های بین مهره‌­ای خشک می­‌شوند، قدرت انعطاف­‌پذیری دیسک­‌ها کاهش می­‌یابد و توانایی جذب ضربات و خنثی ­کردن فشار­ها، در دوران سالمندی کمتر می‌­شود. حفظ سلامت بدن از طریق ورزش کردن، عدم مصرف دخانیات، موجب کاهش بروز فتق دیسک گردن در افراد سالمند می­‌شود.
  • سندرم‌­های عضلانی مثل کشیدگی بیش ­از­ حد عضلات گردن است که در اثر حرکت­‌های ناگهانی و شدید گردن رخ می‌­دهد. فرد سالمند درد شدیدی را تجربه می­‌کند و نمی‌­تواند گردن خود را بچرخاند.
  • سایر دلایل مثل رعایت ­نکردن اصول ارگونومیکی (کار با کامپیوتر، کار با تلفن همراه، بد­خوابیدن و سایر موارد دیگر) می­‌تواند موجب درد در ناحیه گردن شود. حتما اصول ارگونومیکی را باید یاد گرفت و در زندگی آن­ را به­ کار بست تا از انواع مشکلات اسکلتی عضلانی پیشگیری کرد.

گردن درد موجب دردهای زیر در افراد مسن می­‌شود

  • موجب سر­درد می­‌شود
  • درد در نواحی مثل کتف، شانه و کمر نیز منتشر می‌­یابد
  • موجب بی­ حسی و سوزش در گردن، بازوها و شاید انگشتان دست می­‌شود. در موارد مزمن، بی ­حسی انگشتان دست افزایش یافته و گاهی­ اوقات فرد دیگر قادر به بلند­ کردن اشیا نیست

تشخیص گردن درد در سالمندان

  • در تشخیص گردن درد، بررسی تاریخچه درد و علائم بالینی فرد سالمند، توسط پزشک متخصص صورت می­‌گیرد و معاینه تخصصی گردن انجام می­‌شود. ممکن است برای دریافت اطلاعات تکمیلی‌­تر، پزشک مربوطه، تشخیص دهد که شما نیاز به انجام آزمایش یا عکس­برداری دارید.
  • ام آر آی: جزئیات بیشتری از استخوان­‌ها و بافت­‌های نرم توسط ام آر آی مشخص می‌­شود.
  • سی تی اسکن: تصاویر مختلفی از مفصل تهیه می­‌کند و به تشخیص علل گردن درد کمک می‌کند.
  • اشعه ایکس: که از استخوان‌­ها عکس­برداری می­‌کنند.
  • آزمایشات خون: التهابات و عفونت­‌هایی که در گردن وجود دارند و باعث گردن درد می­‌شوند را مشخص می­‌کند.
  • الکترومایوگرافی: عملکرد عصب‌­های گردنی را بررسی می­‌کند.

جمع ­بندی

پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی بسیار راحت­‌تر از درمان این مشکلات هستند. سعی کنید حتما به روش­‌های پیشگیری از گردن درد در سالمندان دقت کنید و آن‌­ها را به ­کار بگیرید. رعایت اصول ارگونومی نه ­تنها از گردن درد جلوگیری کرده، بلکه باعث سلامت کل بدن می‌شود. همچنین باعث می‌شود که افراد سالمند یک زندگی سالم و بدون درد را تجربه کنند. مراقب سلامتی خودتان باشید که شما برای همه خانواده و دوستان­تان، گوهری ارزشمند هستید. سلامت و تندرست باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Aenean elit. Praesent risus. et, amet, adipiscing eleifend vel, Curabitur leo.