A
ورزش های سالمندان

درمان پیرچشمی در سالمندان با ورزش چشم

پیرچشمی در سالمندان و آشنایی با چند ورزش برای جلوگیری از پیشرفت آن

آیا شما هم زمانی که از موبایلتان استفاده می‌کنید نیاز به عینک دارید؟ زمانی که در حال خواندن یک منو یا فاکتور هستید چطور؟ مساله این است که هرچه پیرتر می‌شوید، طبیعتاً چشمان شما مانند سایر قسمت‌های بدن دچار تغییراتی خواهند شد که دیدن موبایل، فاکتور و … به وضوح و از نزدیک به سختی امکان‌پذیر است. در ادامه می‌خواهیم درباره پیرچشمی در سالمندان و ورزش‌هایی برای آن صحبت کنیم.

اگر زمانی که به اشیا یا نوشته‌ها نگاه می‌کنید به چشمانتان فشار وارد می‌شود و در خواندن دچار مشکل هستید، ممکن است شما مبتلا به پیرچشمی شده باشید. یکی از دلایلی که باعث می شود چشم دچار این عارضه شود از بین رفتن قدرت عضلات کنترل کننده لنز چشم است که البته با ورزش پیرچشمی می‌توان تا حدی از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

انستیتوی ملی چشم گزارش داده که هر فرد بالای ۳۵ سال در معرض ابتلا به پیرچشمی قرار دارد که در اثر سخت شدن لنز چشم اتفاق می‌دهد و انعطاف‌پذیری چشم نسبت به افراد با سن کمتر کاهش می‌یابد. با پیرچشمی در سالمندان ماهیچه‌هایی که به لنزهای چشم کمک می‌کنند تا منقبض شوند و روی اشیایی که نزدیک هستند متمرکز شوند به درستی کار نمی‌کنند و این مساله باعث تاری دید در اشیا نزدیک می‌شود.

متاسفانه پیرچشمی یک بیماری بسیار شایع است که سالانه هزاران ایرانی دچار این عارضه چشمی می‌شوند. بیشتر اوقات این وضعیت با روند پیری شروع می‌شود؛ درست همان‌طور که باقی اعضای بدن ما در مقطعی از زندگی شروع به تسلیم شدن در برابر عوارض پیری می‌کند. در این مقاله علائم پیرچشمی در سالمندان و نکات مهم پیرچشمی در افراد مسن ارائه شده است، البته با انجام ورزش پیرچشمی می‌توان این فرایند را به تأخیر انداخت.

علائم پیرچشمی کدامند؟

پیرچشمی یک وضعیت اختلال در بینایی است که باعث تاری دید و ایجاد مشکل در تمرکز بر روی اشیا نزدیک می‌شود. در واقع علائم پیرچشمی به صورت زیر است:

  • مشکل در تمرکز روی اشیاء نزدیک به ما
  • دشواری دیدن اشیا در نور کم
  • خستگی چشم و سردرد
  • عدم تمرکز روی اشیاء کوچک و حتی نوشته‌ها با چاپ و فونت مناسب

درمان پیرچشمی در سالمندان

با بدتر شدن دید چشمان‌تان بی‌شک به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای درمان مشکل هستید. ممکن است در ابتدا پزشک، شما را به استفاده از عینک  مناسب سالمندان ترغیب کند. توجه داشته باشید که استفاده از لنزهای اصلاحی می‌تواند چشم شما را بدتر کند. با شروع استفاده از لنزهای اصلاحی برای درمان پیرچشمی، چشمان شما قدرت عضلانی خود را از دست می‌دهند و به مرور زمان، شما نیاز به لنزهای قویتری خواهید داشت.

در برخی از موارد، برای درمان پیرچشمی در سالمندان به سمت جراحی چشم می‌روند ولی این درمان نه تنها که پرهزینه است، بلکه ممکن است در ادامه بی‌اثر شده و حتی باعث برخی عوارض جانبی ناگوار شود؛ مانند هر عمل جراحی این احتمال وجود دارد که اشتباهاتی انجام شود و حتی ممکن است فرد بینایی خود را به طور کامل از دست دهد.

البته گزینه سومی هم برای درمان پیرچشمی در سالمندان وجود دارد که مختص افرادی است که مایل نیستند دو روش پیشین را امتحان کنند. ورزش پیرچشمی می‌تواند به بهبود دید طبیعی شما کمک کند.

نکته مهم: برخی متخصصان معتقدند ورزش پیرچشمی تغییراتی در چشم ایجاد می کند و بینایی را بهبود می‌بخشد. توجه کنید کاری که با انجام این ورزش‌ها ممکن است به آن برسید بهبود سلامت چشم و انعطاف پذیری با ورزش چشم است. در این صورت چشم‌ها در طولانی مدت دچار پیری نمی‌شوند. شما قادر نیستید که از وقوع پیرچشمی در سالمندان جلوگیری کنید، اما ممکن است بتوانید این فرایند را به تاخیر بیاندازید.

نکاتی که قبل از درمان پیرچشمی در سالمندان باید بدانید

قبل از شروع ورزش پیرچشمی در سالمندان مطمئن شوید که به میزان کافی ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی خود دارید. در این صورت انجام تمرینات چشم با حداکثر بهره‌وری همراه می‌شود. با دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی در رژیم غذایی، می‌توانید بدن خود و از جمله چشمان خود را برای مدت طولانی‌تری در شرایط بهتر نگه دارید.

اگر رژیم غذایی ایده‌آل ندارید و بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای کمک به بینایی خود دریافت نمی‌کنید، مصرف مکمل‌ها را باید در رژیم روزانه خود اضافه کنید. دقت کنید قبل از هر چیز ابتدا مطمئن شوید که چشمانتان بهترین حمایت را از بدن دریافت می‌کند سپس به مرحله تمرینات قدم بگذارید.

در ادامه مواردی وجود دارد که رعایت آن‌­ها در کنار ورزش پیرچشمی می‌تواند به جوان و سالم نگه داشتن چشمانتان کمک کند:

  • رژیم سالم و متعادل داشته باشید.
  • وعده‌های غذایی متعادل بخورید.
  • به طور مرتب مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از چشمان خود در برابر آفتاب محافظت کنید.
  • استراحت کنید تا بتوانید از نزدیک به اشیا نگاه کنید.
  • هنگام مطالعه در صورت خسته شدن چشم از خواندن دست بکشید.

ورزش پیرچشمی در سالمندان

ورزش پیرچشمی در سالمندان

برخلاف سایر مشکلات چشم، با انجام ورزش پیرچشمی در منزل می‌توان از رشد آن جلوگیری کرد. تمام این تمرینات بر تقویت عضلات کنترل کننده چشم تمرکز دارند. دقیقاً مانند تقویت هر عضله دیگر در بدن، این فرایند نیز با گرم کردن و استراحت همراه است و باعث می‌شود عضلات چشم سخت‌تر از حد معمول کار کنند.

گرم کردن چشم

قبل از شروع هر نوع تمرین و ورزش پیرچشمی باید تمرینات گرم کردن را انجام دهید. گرم کردن برای شل شدن عضلات چشم و بهبود جریان خون به قسمت‌های اطراف چشم استفاده می‌شود. این تمرین به نوبه خود میزان اکسیژن موجود در چشم شما را افزایش داده و به بهبود بینایی کمک می‌کند.

چشمان خود را ببندید و آن‌ها را ۱۰ تا ۱۵ مرتبه در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. پس از اتمام، دوباره تمرین را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت انجام دهید. قبل از شروع تمرینات اصلی حتما این کار را با چشمان بسته انجام دهید.

بعد از گرم شدن، چشمان خود را باز کنید و چند لحظه متمرکز شوید. اکنون آماده هستید تا ورزش پیرچشمی بعدی را شروع کنید.

تمرکز روی اشیای دور

برای این تمرین، باید شی‌ای نزدیک به صورت خود داشته باشید. چیزی مثل مداد یا انگشت اشاره شما باشد. با فاصله حدودا شش اینچ یا بیشتر، حدود یک دقیقه و نیم روی آن شی به بهترین وجه تمرکز کنید. سپس تمرکز خود را روی شی‌ای حدود ده فوت دورتر تغییر دهید، اما مسیر چشم خود را تغییر ندهید.

هنگامی که تمرکز شما روی جسم دور دست واضح است، دوباره به تمرکز روی جسم نزدیک به چهره خود بازگردید. باز هم حدود ۹۰ ثانیه به آن نگاه کنید.

این روند را ۵ یا ۶ بار تکرار کنید. البته می‌توانید از قانون ۱۰-۱۰-۱۰ که مختص این نوع ورزش هاست استفاده کنید.

تمرکز انگشت شصت، یکی دیگر از ورزش های پیرچشمی در سالمندان

فرضیه این ورزش پیرچشمی همان تمرین جسم از راه دور است. در اینجا شما باید بازوی خود را از بدن خود دور کنید تا دستتان کاملاً صاف شود و دست خود را در حالت انگشت شست قرار دهید. روی انگشت شست خود تمرکز کرده و سپس به آرامی انگشت شست خود را به سمت صورت خود بکشید و انگشت شست را در کانون توجه قرار دهید.

هنگامی که تمرکز روی انگشت شست بسیار سخت شود، سپس بازوی خود را به آرامی به سمت عقب بکشید اما همچنان روی انگشت شست متمرکز باشید.

حدود ۳ تا ۵ دقیقه ادامه دهید؛ اما تمرکز خود را از انگشت شست دور نکنید.

ورزش صورت ساعت

تمرین آخر مربوط به ورزش پیرچشمی در سالمندان به عنوان یک تمرین گرم کردن استفاده می‌شود. تصور کنید که یک ساعت جلوی چشم خود دارید. چشمان خود را از ساعت ۶ تا ۱۲ به صورت عمودی حرکت دهید. این حرکات را ۲۰ بار انجام دهید. سپس چشمان خود را از ساعت ۹ تا ۳ حرکت دهید. باز هم این کار را ۲۰ بار انجام دهید.

بعد از انجام این تمرین باید چشم خود را ببندید و بگذارید مدتی استراحت کنند.

سخن آخر

با انجام ورزش پیرچشمی و اطمینان از به دست آوردن ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی، می‌توانید برای سال‌های طولانی، از بینایی بهتری برخوردار شوید. هرچه بزرگ‌تر می‌شویم، طبیعتا چشمانمان رو به زوال می‌رود. پیرچشمی در سالمندان با افزایش سن بسیار مساله ساز است. برای مقابله با روند طبیعی پیری، هر روز این تمرینات ساده را انجام دهید. بیش از ۲۰ دقیقه در روز وقتتان را صرف این تمرینات کنید.

زمان صرف شده برای انجام ورزش پیرچشمی در سالمندان هزینه کمی برای بهره مندی از بینایی است. ناگفته نماند که می توانید از پوشیدن لنزهای اصلاحی، عینک یا جراحی های پرهزینه هم خودداری کنید.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. ممنون از مقاله مفیدتون ولی لطف بفرمایید از اعتبارت سالمند برای رنج سنی ۳۵ تا ۴۵ سال استفاده نفرمایید خودتون هم به این می رسید و متوجه بار منفی این عبارت خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
mi, velit, venenatis risus. Lorem facilisis elementum commodo lectus tristique