A
سلامت جسمی سالمندان

علائم آب مروارید در سالمندان: شایع‌ترین بیماری چشم

آب مروارید در سالمندان یکی از مشکلاتی است که برای عدسی چشم به وجود می‌­آید. عدسی چشم وظیفه­ متمرکز کردن نور بر شبکیه را دارد. این مسئله ممکن است انجام کارهای روزانه فرد را با مشکل روبه­‌رو سازد. کاتاراکت نام دیگر آب­ مروارید است. آب ­مروارید فرد را با مشکلات مختلفی روبه‌­رو می­‌کند، به طوری که سالمند کارهای روزمره را به سختی انجام می‌دهد.

بعضی از آب­ مرواریدها رشد سریعی ندارند و مشکل بینایی به مرور زمان صورت می­‌گیرد. اما سن و شرایط جسمانی یکی از مهم­ترین عواملی هستند که می­توانند روی این مسئله تاثیر بگذارند. مهم­ترین مسئله‌­ای که آب­ مروارید به وجود می‌­آورد، مشکل در بینایی است. در ابتدا این مسئله ممکن است با استفاده از عینک و نور قوی­تر بهبود یابد. اما در موارد پیشرفته این بیماری نیاز به عمل جراحی دارد. البته باید توجه داشته باشید که عمل آب مروارید عمل دشواری محسوب نمی‌شود و راه ­حل مناسبی برای بهبود وضعیت بینایی شماست.

آب­ مروارید چه علائمی دارد؟

از بارزترین علائم آب­ مروارید تاری در دید و دید مبهم است. این اتفاق معمولا زندگی افراد را تا حد بسیار زیادی تحت ­تاثیر قرار می­‌دهد. کیفیت دید و بینایی فرد در شب با مشکلات بیشتری روبه‌­رو می­شود. افراد مبتلا به آب­ مروارید معمولا حساسیت زیادی به نور و درخشندگی پیدا می­‌کنند و نور محیط تاثیر زیادی بر کیفیت دید آن­ها می­‌گذارد. این افراد برای مطالعه نیاز به نور زیادی دارند تا بتوانند نقص بینایی خود را جبران کنند.

یکی از مواردی که فرد را با مشکل روبه‌­رو می‌کند، دیدن هاله در اطراف نورها است. این افراد شماره­ عینک و لنزشان به سرعت تغییر کرده و برای آ‌ن­ها مشکل ایجاد می­‌کند. برای افراد دچار آب­ مروارید، رنگ­ ها، زرد یا محو می­‌شوند. تاری دید در ابتدا تنها بر بخش کوچکی از لنز چشم این افراد تاثیر می‌گذارد. اما به مرور رشد کرده و نور عبوری از لنز را دچار انحراف می­‌کند. آب ­مروارید به مرور می­تواند مشکلات و علائم بیشتری را از خود بروز دهد.

افراد مبتلا به آب­ مروارید ممکن است نور خورشید و چراغ را روشن‌­تر و براق­‌تر مشاهده کنند. این اتفاق می­تواند در هنگام دیدن رنگ ­ها نیز به وجود آید. بر اساس این که چه نوعی از آب ­مروارید را دارید، ممکن است علائم مختلفی را شاهد باشید. در بسیاری از حالت­ها، در ابتدا بهبودی حاصل می­‌شود. اما این بیماری معمولا به درمان و عمل جراحی نیاز دارد و باید به چشم ­پزشک مراجعه کرد.

بیشتر بخوانید: تاری دید در سالمندان

علت ایجاد آب مروارید در سالمندان

وظیفه­ لنز در چشم متمرکز کردن نور بر شبکیه است. لنز هم­چنین می­تواند فوکوس چشم را نیز تنظیم کند. این قسمت از چشم از آب و پروتئین تشکیل شده است. این پروتئین ­ها به لنز چشم کمک می‌­کنند تا وظیفه­ خود را به خوبی انجام دهند. اما به دلایل مختلفی ممکن است پروتئین ­های چشم با یک­دیگر جمع شوند و قسمت کدری را در لنز چشم ایجاد کنند.

این قسمت کدر معمولا بزرگ­تر می­‌شود و رشد می­‌کند. در نتیجه­ این اتفاق دید فرد تار شده و این تاری دید به مرور زمان شدت می­‌یابد. هنوز علت دقیق این مشکل مشخص نشده است. اما شواهد نشان می‌­دهند که خطر این مشکل با افزایش سن بالا می­‌رود. به همین علت آب­ مروارید در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر به چشم می‌­خورد.

انواع آب­ مروارید

یکی از رایج‌ترین انواع آب ­مروارید می‌تواند ناشی از بالا رفتن سن باشد. در این حالت لنز چشم به مرور سخت می‌شود و نسبت به گذشته شفافیت کمتری دارد. دیابت و بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات دیگر در بدن شوند. آب­ مروارید نیز یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند به سبب دیابت به وجود آید. همچنین داروهای کورتون دار نیز‌ می‌توانند در ایجاد این مشکل در بدن موثر باشند. در این شرایط نیاز است تا فرد تحت درمان لیزر شبکیه و دیابت قرار گیرد.

کاتاراکت یا آب­ مروارید ضربه‌ای یکی دیگر از انواع این بیماری است که در اثر وارد شدن ضربه به چشم به وجود می‌آید. این مسئله با گذشت زمان ممکن است برای هر فردی به وجود آید و رشد کند. چهارمین نوع آب مرواریدی حالتی است که فرد از بدو تولد یا در دوران نوزادی و کودکی به این مشکل دچار شود. این افراد در زمان تولد درصدهای مختلفی از آب­ مروارید را دارند. در این حالت معمولا بینایی فرد مختل نمی‌شود. اما در مواردی دید فرد را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند که نیاز است عمل جراحی صورت گیرد.

به صورت کلی آب­ مروارید می­تواند قسمت ­های مختلف لنز چشم را تحت تاثیر قرار دهد. نوعی از آب مروارید که هسته لنز را تحت­ تاثیر قرار می­‌دهد، آب مروارید هسته­ ای است که معمولا در ابتدا به صورت نزدیک ­بینی بروز پیدا می­‌کند. اما با گذشت زمان تاری در دید می­تواند افزایش یابد و رنگ لنز چشم به زرد یا قهوه­ ای تغییر یابد.

نوعی از آب مروارید در سالمندان وجود دارد که بر لبه ­های لنز تاثیر می‌­گذارد. در این حالت کورتکس سفیدرنگ می­‌شود. این نوع از آب­ مروارید به آرامی پیشرفت می‌کند. در نهایت رگه­ ها به سمت مرکز می­‌آیند و در عبور نور از وسط لنز مشکل ایجاد می‌­شود. نوعی دیگر از این بیماری، آب­ مرواریدی است که به صورت کوچک و کدر در پشت لنز تشکیل می­شود. این نوع از آب­ مروارید که پیشرفت زیادی نیز دارد، باعث می‌­شود تا فرد در مطالعه با مشکل روبه­‌رو شده و دور نورها هاله هایی را می‌بیند.

پیشنهاد مطالعه: درمان پیرچشمی با ورزش

چه عواملی خطر آب­ مروارید را افزایش می­‌دهند؟

چشم پس از ۵۰ سالگی ممکن است دچار مشکلات زیادی شود. به عنوان مثال پیرچشمی یکی از ضعف­ هایی است که معمولا چشم افراد بالاتر از ۵۰ سال را تهدید می‌­کند. آب­ مروارید نیز معمولا در این سنین بیشتر اتفاق می­فتد که عوامل مختلفی می­تواند بر آن تاثیر بگذارد.

افراد معمولا در میانسالی و سالمندی، به دیابت دچار می­‌شوند. دیابت یکی از مهم­ترین عواملی است که می­تواند خطر ابتلا به آب­ مروارید را شدت ببخشد.

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی ساعت ­های زیادی را در روز در معرض نور خورشید قرار می­‌گیرند. نور خورشید به مدت طولانی نیز می­تواند مشکلات مختلفی مانند آب­ مروارید را رقم بزند. معمولا به افرادی که در این شرایط قرار دارند، گفته می‌­شود در طول روز کمتر از خانه بیرون باشند یا از عینک­ های آفتابی مناسب استفاده کنند.

سیگار کشیدن تاثیرات مخرب بسیاری بر زندگی افراد، خصوصا افراد بالای ۵۰ سال می­‌گذارد. سیگار کشیدن هم­چنین می­تواند باعث شود تا فرد در معرض خطر آب ­مروارید قرار گیرد. چاقی و اضافه­ وزن زمینه­ ساز مشکلات و بیماری ­های دیگری در بدن انسان است. چاقی حتی می­تواند بر ابتلا به آب مروارید نیز تاثیر بگذارد. از طرفی چاقی با تاثیر بر دیابت می­تواند با شدت بیشتری خطر آب­ مروارید را افزایش دهد.

افراد بالای ۵۰ سال معمولا فشارخون بالا دارند. این مسئله یکی دیگر از عواملی است که می­تواند سبب­ ساز آب مروارید باشد. در سنین بالا خصوصا در دوران ییری، مشکلات و بیماری­ های مختلفی برای فرد به وجود می­‌آید که باعث شدت بخشیدن به یک­دیگر و ایجاد بیماری­ های جدید می­‌شوند. داروهای مختلفی می­توانند بر ابتلا به آب­ مروارید اثر بگذارند. داروهایی که به طور معمول برای کاهش کورتیزول استفاده می­‌شوند، می­توانند بر ایجاد آب مروارید نیز تاثیر بگذارند. هم­چنین درمان جایگزین هورمون نیز می­تواند بر این مسئله موثر باشد.

نزدیک بینی زیاد به مرور زمان بر ایجاد آب­ مروارید اثر می‌­گذارد. این مسئله حتی می­تواند آب مروارید در سالمندان را در مواقعی شدت بخشد. در ایجاد اغلب بیماری‌ها سابقه­ خانوادگی از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. سابقه­ خانوادگی می­­تواند بر ابتلا به آب­ مروارید نیز تاثیر بگذارد. به همین علت در صورتی که این بیماری در خانواده­ شما قرار دارد، باید مراقبت ­های مخصوص به آن را به کار بگیرید و این موضوع را به چشم­ پزشک خود گزارش دهید.

به طور کلی چشمی که از گذشته دچار مشکلات دیگر یا التهاب بوده، نسبت به افراد سالم بیشتر مستعد آب­ مروارید است. به همین علت نیاز است تا در صورت داشتن بیماری­ های مربوط به چشم، بیشتر احتیاط کنید. هم­چنین اگر پیش از این چشم خود را جراحی کرده­‌اید، نیاز است تا با مشورت پزشک رفتارهای مراقبتی بیشتری نسبت به سایرین داشته باشید.

علائم و عوارض کاتاراکت یا آب مروارید

پیشگیری از آب­ مروارید در سالمندان

در ارتباط با آب­ مروارید، بحث­ها و نظرات زیادی وجود دارد که آیا این بیماری قابل پیش­گیری است یا خیر؟ علت دقیق آب­ مروارید مشخص نیست؛ به همین دلیل ممکن است رفتارهای مراقبتی و پیش­گیرانه برای هر کسی با توجه به شرایط جسمانی و سابقه­ خانوادگی متفاوت باشد. اما در هر صورت مکمل های غذایی و مواد خوراکی مختلفی برای پیش­گیری از آب­ مروارید شناخته شده‌­اند که می­تواند کمک زیادی به افراد داشته باشند.

از بهترین مواد غذایی و خوراکی برای پیشگیری از آب مروارید می­توان به مکمل­ های رژیمی بر پایه ویتامین E اشاره کرد. هم­چنین کاتونویید لوتئین و زاکسنتینی که در غذاها وجود دارند، می­توانند کمک شایانی به پیشگیری از آب ­مروارید داشته باشند. ویتامین E در اسفناج، دانه­ های آفتابگردان و بادام به وفور یافت می‌­شود که باید سعی کنید تا از این مواد خوراکی در رژیم ­غذایی خود استفاده کنید.

منابعی که می­توانند لوتئین و زاکسنتین را به شما دهند، بیشتر سبزیجات سبز و پربرگ هستند. از این سبزیجات می­توان به اسفناج و کلم­ پیچ اشاره کرد. از مواد غذایی مفید دیگر برای جلوگیری از آب مروارید در سالمندان ، می­توان به ویتامین C و غذاهای سرشار از امگا ۳ اشاره داشت. علاوه بر مواد غذایی، نکته­ مهم دیگر استفاده از عینک آفتابی است. همان طور که پیش­تر نیز گفته شد، نور خورشید می­تواند یکی از عوامل شدت بخشیدن به آب­ مروارید باشد. به همین علت نیاز است تا از مواجه مستقیم چشم با نور خورشید پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: درمان تنبلی چشم در سنین بالا

درمان آب­ مروارید در دوران سالمندی

به طور معمول برای درمان آب ­مروارید از عینک استفاده می‌­شود. اما علاوه بر عینک، عدسی­ های بزرگ­ نما و نورهای قوی می­توانند در درمان آب­ مروارید خصوصا در ابتدای بیماری موثر باشند. اما در بسیاری از موارد آب­ مروارید پیشرفت کرده و باید از عمل­ های جراحی برای درمان آن استفاده کرد. فیکو نام عملی­ است که برای درمان آب ­مروارید استفاده می­‌شود.

در عمل فیکو عدسی کدر از چشم بیرون آورده شده و با عدسی مصنوعی جایگزین می­‌شود. معمولا عمل جراحی آب­ مروارید در شرایطی انجام می‌شود که فرد در انجام کارهای روزانه­‌اش با مشکل روبه‌­رو شده باشد. آب­ مروارید تا جایی ادامه پیدا می­‌کند که فرد تنها جهت نور را می­‌تواند تشخیص دهد. به همین علت نیاز است تا در مراحل اولیه تشخیص داده شود و درمان شود. در مواردی نیز ممکن است آب­ مروارید در نهایت به آب­ سیاه تبدیل شود و بینایی فرد را با مشکلات جدی‌­تری روبه‌­رو کند.

کلام آخر

آب­ مروارید یکی از بیماری­ هایی است که معمولا بعد از ۵۰ سالگی چشم سالمند را تهدید می­‌کند. روند این بیماری به صورتی است که روی لنز چشم فرد نقطه کدری تشکیل شده و به مرور زمان رشد می‌­کند. این مشکل در ابتدا تاری دید را برای فرد به وجود می­‌آورد. اما به مرور زمان بینایی فرد با مشکلات شدیدتری روبه‌­رو می­شود. به طور معمول افراد مبتلا به آب­ مروارید به عمل جراحی نیاز دارند تا عدسی لکه دار با عدسی مصنوعی سالم جایگزین شود. در صورتی که آب­ مروارید درمان نشود، ممکن است به آب­ سیاه تبدیل شود.

مواد غذایی مختلفی وجود دارند که از ابتلا به آب مروارید در سالمندان پیشگیری می‌­کنند. یکی از مهم­ترین نکاتی که برای جلوگیری از این بیماری باید رعایت شود، استفاده از عینک آفتابی است. دیابت، افزایش سن، نور مستقیم خورشید، سابقه­ خانوادگی و… از عواملی هستند که خطر ابتلا به آب ­مروارید را افزایش می­‌دهند. به طور معمول آب­ مروارید در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از سایرین رخ می­‌دهد. به همین علت افرادی که در معرض این عوامل قرار دارند، باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا