A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مزایای هوشمند سازی خانه برای سالمندان

دوره سالمندی با ورود به سن ۶۰ سالگی آغاز می­‌شود. با شروع این دوره، تغییرات فیزیولوژیکی زیادی در بدن رخ می‌­دهد. این تغییرات منجر به ایجاد مشکلات جسمی و روانی در افراد سالمند می­‌شوند و افراد مسن ممکن است با انواع مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم کنند. این افراد شاید دچار کارافتادگی شوند. سالمندان با بالا­رفتن سن­شان، در انجام کارهای روزمره دچار مشکل شده و در یادآوری موضوعات مختلف دچار فراموشی می‌شوند. افراد مسن نیاز به مراقبت ­های بیشتری پیدا می­‌کنند.

هوشمند سازی خانه یکی از روش­‌هایی است که می­‌تواند برای کمک به سالمندان و خانواده آن­‌ها باشد و زندگی راحتی را برای آن­‌ها رقم بزند. ما در این مقاله می­‌خواهیم از هوشمند سازی خانه برای سالمندان صحبت کنیم. شما با ایده گرفتن از این مقاله، می­‌توانید امکانات به ­روز و مناسبی را برای سالمندان­تان تهیه کنید تا هم کمی از نگرانی­ شما نسبت به این عزیزان کم شود و هم زندگی راحت­تری را برای آن­‌ها فراهم آورید.

تفاوت اصلی خانه­ های هوشمند با خانه­ های سنتی

  • توانایی کنترل­ کردن بخش­های مختلف خانه: در خانه ­های هوشمند، همه وسایل به یک­دیگر متصل­ می‌شوند و از طریق یک سیستم مرکزی قابل کنترل هستند. انواع وسایل هوشمندی که به خانه اضافه می‌­شود از هرجای خانه و حتی بیرون از آن نیز توسط کاربر، می‌تواند کنترل شوند. با داشتن توانایی کنترل­ کردن بخش‌­های مختلف خانه، در مصرف انرژی صرفه­ جویی شده و امنیت خانه و اعضای خانواده بالا می‌­رود. یک نکته مهم در خانه های هوشمند این است که همه ریموت‌­ها و کنترل‌ها جمع‌­آوری شده و فقط یک سیستم مرکزی وجود دارد که کار­کردن با آن برای سالمندان عزیز راحت­تر است. یکی از ویژگی‌­های مهم هوشمند سازی خانه، کاربری راحت آن برای اقشار مختلف جامعه از جمله معلولین و سالمندان عزیز است.
  • یادگیری رفتار کاربر و عمل­کردن به صورت دلخواه کاربر بدون نیاز به دستور: بعضی از سیستم‌های هوشمند سازی خانه برای سالمندان می­‌توانند طوری تنظیم شوند که رفتارهای فرد را یاد بگیرند و بدون نیاز به دستور و برنامه جدید، خود را به‌­روز­رسانی کنند و طبق ویژگی­‌های کاربر، محیط اطراف را تبدیل به محیط دلخواه او کنند. به ­طور مثال، سیستم ­های گرمایشی و سرمایشی هوشمند به­ طور خودکار، دماهای مورد­علاقه کاربر را تحلیل و دمای محیط را تنظیم می­‌کنند.

قفل هوشمند برای امنیت سالمندان

انواع وسایل هوشمند در خانه

وسایل هوشمند زیادی در طی سال­‌های اخیر به مجموعه خانه ­های هوشمند اضافه شده و هر روزه تکنولوژی ­های جدیدی در این حوزه به بازار می‌آیند تا امنیت بالا و کاربری راحت را برای کاربران به ­وجود آورند. در ادامه، به چندین وسیله هوشمند پرکاربرد و نقش آن­‌ها در هوشمند سازی خانه برای سالمندان، اشاره می­‌شود.

  • سیستم دوش دیجیتالی: افرد مسن به خاطر دلایل مختلف، ممکن است نتوانند به­ تنهایی دمای آب را تنظیم کنند. سیستم دوش دیجیتالی، دمای آب را طبق برنامه از پیش تعیین­ شده، برای هر یک از اعضای خانواده به صورت جداگانه تنظیم می­‌کند.
  • توالت فرنگی هوشمند: افراد مسن به ­دلیل کهولت سن و مشکلات اسکلتی-عضلانی، شاید قادر به استفاده از سرویس بهداشتی­ های معمولی نباشند. توالت فرنگی هوشمند ، نواقص سرویس بهداشتی­ های معمولی را برطرف می­‌کند. انواع توالت فرنگی­ هوشمند موجود در بازار، دارای ویژگی­‌هایی مثل قابلیت شست­شو و خشک­ کنندگی خودکار، گرم ­کنندگی قسمت نشیمنگاه، فلاش خودکار، آنتی­ باکتریال کردن قسمت نشیمنگاه و تنظیم دمای اتاق را دارند.
  • قفل هوشمند: با بالاتر رفتن سن، بعضی از سالمندان دچار آلزایمر می­‌شوند و باید یک نفر همیشه مراقب آن‌­ها باشد که از خانه بیرون نروند. با توجه به این­که احتمالا فرزندان این افراد، سرکار می‌­روند یا امکان استخدام یک پرستار تمام ­وقت برای­شان وجود ندارد، هوشمند سازی خانه برای سالمندان با قفل هوشمند می‌تواند یک گزینه مناسب برای مراقبت از سالمندان باشد. قفل هوشمند می­‌تواند طوری تنظیم شود که اجازه ورود و خروج را ندهد یا اینکه طوری برنامه­‌ریزی شود که در صورت خروج سالمند آلزایمری از خانه، خروج او را به وسیله پیام به خانواده او اطلاع دهد.
  • لامپ­ های هوشمند: بعضی ­اوقات، سالمندان توانایی خاموش و روشن­ کردن لامپ­‌های بخش­‌های مختلف خانه را ندارند یا این­که خاموش کردن لامپ­‌ها را در شب فراموش می­‌کنند. علاوه بر­این، اکثر سالمندان به ­طور متعدد در شب به سرویس بهداشتی می‌­روند و ممکن است در صورت تاریکی راهرو­ها، حادثه­‌ای برای آن‌ها رخ دهد و منجر به آسیب شود. به­ خاطر این­که هم در مصرف انرژی صرفه­ جویی شود و هم خیال شما بابت امنیت سالمندان راحت‌تر شود، بهترین پیشنهاد برای سیستم روشنایی، استفاده از لامپ ­های هوشمند است.
  • حسگر­های پایش دود و مونواکسیدکربن: در صورت وقوع حادثه مثل آتش ­سوزی، نشت گاز و سایر موارد، افراد مسن توانایی فرار از خانه را ندارند. حسگرهای پایش دود و گاز در خانه­ های هوشمند، خطر را به موقع تشخیص داده و با آلارم­، وجود خطر را به افراد اعلام می‌کند.
  • دوربین­ های هوشمند: میزان دزدی از خانه با تنها­ ماندن سالمندان احتمالا بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از دزدی، می‌­توان محیط بیرون و داخل خانه را مجهز به دوربین­­ های هوشمند کرد. این دوربین­ ها چهره افراد غریبه را تشخیص داده و با ارسال پیام به کاربر، وجود خطر را هشدار می‌­دهند. شاید یکی از بهترین مزایای هوشمند سازی خانه برای سالمندان این مورد باشد.
  • حسگرهای نشت آب: سالمندان مثل دوران جوانی خود، شاید توانایی بازدید از لوله ­های آب خانه را نداشته و در صورت ترکیدگی و نشت آب متوجه آن نشوند. حسگرهای نشت آب هرگونه ترکیدگی لوله و نشتی آب را تشخیص می‌­دهند و با ارسال پیام به موبایل، شما را از وجود خطر آگاه می‌­سازند.
  • سیستم اتوماتیک باز و بسته ­کردن پنجره ­ها: هنگامی که نیاز به باز­کردن پنجره ­ها باشد، شاید سالمندان نتوانند از عهده این کار به دلایل مختلفی مثل بیماری و مشکلات حرکتی، برآیند اما با داشتن سیستم هوشمند، می­توان با اعمال دستور به سیستم، عمل باز و بسته ­کردن پنجره­‌ها صورت گیرد.
  • زنگ در هوشمند: وقتی زنگ خانه به صدا در آید، برای بعضی از سالمندان کم ­توان، شاید خیلی سخت باشد که به آیفون جواب دهند. زنگ ­های درب هوشمند به کمک این افراد آمده و نیازی به برخاستن فرد نیست. فرد سالمند می‌­تواند از طریق صفحه موبایل خود، شخص موردنظر را ببیند و در را از طریق یک دکمه باز کند.
  • سیستم­ آبیاری هوشمند: اکثر سالمندان شاید ساعات زیادی از شبانه­ روز را در خانه سپری کنند. سالمندان وقتی در خانه بمانند برای حفظ روحیه شاداب خود نیاز به گل و گیاه دارند. بعضی از سالمندان توانایی راه­ رفتن و رسیدگی به گیاهان را ندارند اما این دلیلی برای حذف گیاهان از خانه نیست. با راه ­اندازی سیستم آبیاری هوشمند می­‌توان انواع گیاهان را در خانه پرورش داد.
  • سیستم تهویه مطبوع هوشمند: سالمندان عزیز با توجه به ویژگی­‌های فیزیولوژیکی بدن­شان، تغییرات زیادی را در حس ­کردن گرما و سرما، تجربه می‌­کنند. تنظیم­ کردن دماهای مختلف در بخش‌­های مختلف خانه، کاری سخت به­ نظر می‌­رسد. اما سیستم­ های تهویه مطبوع هوشمند، این مشکلات را حل می­‌کنند. برخی از مزایای داشتن سیستم تهویه مطبوع هوشمند برای سالمندان عزیز، عبارتند از: کنترل هوشمندانه ورود و خروج هوا در ساعات مختلف شبانه روز و فصل­‌های مختلف سال، کنترل شرایط محیطی از قبیل دما و رطوبت، شناسایی و کنترل آلاینده­‌های موجود در خانه.
  • تنظیم شفافیت پنجره ها و پرده­ های هوشمند: سالمندان عزیز، نیاز به بهره ­مندی از نور طبیعی در طول روز را دارند تا سلامتی و شادابی خود را بهبود ببخشند. در هنگام شب نیز، باید محیط خواب سالمندان تاریک باشد تا خواب راحتی داشته باشند. این کار با پرده و پنجره های هوشمند و هوشمند سازی خانه برای سالمندان امکان‌پذیر است.
  • آشپزخانه هوشمند: افراد مسن در دوره حساس سالمندی شاید دیگر مثل دوران جوانی خود، قادر به تهیه وعده­‌های غذایی برای خود نباشند و برای آماده­ کردن غذا نیاز به کمک دیگران داشته باشند. نزدیکان سالمندان نیز شاید نتوانند برای تهیه غذا، چندین ساعت از روز را وقت بگذارند. در طی سال‌­های اخیر، آشپزخانه­ های هوشمند به ­کمک سالمندان آمده‌­اند. یخچال، لباسشویی، اجاق گاز، قهوه ­ساز و مایکروفر هوشمند از اجزای یک آشپزخانه هوشمند هستند. مایکروفر هوشمند یکی از اجزای آشپزخانه هوشمند است که می­‌توان با آن پخت غذا در زمان­‌های مشخص را با تلفن همراه، انجام داد. یخچال­ های هوشمند دارای نمایشگرهایی برای نمایش محتوای درون یخچال هستند. آ‌نها، افراد را از وجود خوراکی­‌ها و میوه‌­جات تاریخ گذشته آگاه می‌کنند. چای­ ساز یا قهوه ­­ساز هوشمند طبق برنامه از قبل تعیین شده، هنگام بیداری افراد، آماده ­سازی قهوه و چای را انجام می­‌دهند.
  • یادآورها: سالمندان عزیز با بالارفتن سن خود دچار انواع بیماری می‌­شوند و نیاز به مصرف دارو پیدا می­‌کنند. وقتی که شما خانه را برای سالمندان عزیز هوشمندسازی کنید، با تنظیم یک برنامه زمانی از زمان دقیق مصرف داروها، خانه هوشمند از طریق پخش زنگ و علائم هشداری، مصرف دارو را به سالمندان یادآوری می‌­کند.

علل فراموش کردن داروها و روش‌های یادآوری دارو برای سالمندان

جمع­ بندی هوشمند سازی خانه برای سالمندان

خانه های هوشمند برای معلولین یا سالخوردگانی که توانایی حرکت ندارند، مثل یک معجزه می­‌ماند. با خانه هوشمند مناسب سالمندان، امنیت بالا را به آن‌­ها هدیه می‌­دهید. با استفاده از تکنولوژی­‌های روز، سطح زندگی افراد سالمند، بهبود می­‌یابد. با هوشمند سازی خانه ­ها، استرس شما کمتر شده و می‌­توانید با خیال راحت، در محل کار خود حاضر شوید. م‌ی­توان گفت که خانه هوشمند مثل یک پرستار سالمند شما مراقبت و نگهداری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا