A
اطلاعات کاربردی سالمندان

۱۹ پیشنهاد جذاب برای هدیه دادن به خانم و آقایان مسن

امروزه به ­دلیل افزایش امید به زندگی و ارتقاء سطح زندگی، جمعیت سالمندی افزایش یافته است. از دیدگاه تقویمی، فردی که ۶۰ سالگی را رد کرده است جز قشر سالمند محسوب می­‌شود. افراد با کوله‌­باری از تجربه و دنیایی از خاطرات پا به سن سالمندی می‌­گذارند. به ­دلیل ویژگی­‌های خاص این دوره مثل بازنشستگی، تغییرات جسمی و فیزیولوژیکی در بدن، افراد سالمند نیازمند توجه ویژه‌­ای از سوی اطرافیان هستند. باید نیازهای سالمندان را شناخت و در جهت رفع این نیازها، قدم مثبتی برداشت. یکی از روش‌­های مناسب برای رفع نیازهای این عزیزان، هدیه دادن به سالمندان است.

نیازهای سالمندان در ۵ گروه زیر طبقه ­بندی می‌­شود

  1. احتیاجات معیشتی:شامل تهیه مسکن، بهداشت، خوراک و پوشاک می­‌شود.
  2. احتیاجات عاطفی: یکی از نیازهای اساسی افراد به ­شمار می­‌رود. از ورود به این جهان، این نیاز در همه انسان­‌ها وجود داشت. انسان­‌ها با عشق و احترام، به معنای خود زندگی می‌­بخشند. انسان­‌ها دوست دارند عشق بورزند و عشق دریافت کنند.
  3. احتیاج به شرکت در زندگی اجتماعی: بازنشستگی سالمندان باعث دوری این افراد از اجتماع می­‌شود. آن‌­ها هم­چنان نیاز به حضور در اجتماع دارند تا حس مفید ­بودن کنند.
  4. احتیاج به تفریح: انسان­‌ها در هر دوره‌­ای از زندگی، نیاز به تفریح دارند. اگر سالمندان نیاز به تفریح خود را برطرف کنند قطعا سلامتی جسمانی و روانی آن­‌ها تضمین می­‌شود. تفریحات در نظر گرفته­ شده برای سالمند، باید به او انرژی و شادابی دهد بدون آن­ که ضرر و زیانی متوجه او باشد، زیرا بعضی از تفریحات ممکن است برای بعضی سالمندان مفید و برای بعضی مضر باشد.
  5. امنیت: سالمندان نیاز به امنیت جسمی و روانی دارند. افراد مسن، در مکان‌­هایی که قرار می‌­گیرند باید حس آرامش داشته باشند. نگرانی، اضطراب، تشویش، عصبانیت و ترس از پیامدهای عدم امنیت هستند.

نکته مهم:

نیازهای سالمندان را باید سنجید و با­توجه به وسایلی که مورد­نیاز آن­‌ها هست اقدام به خرید وسایل کرد. در این مقاله، سعی کردیم که ایده‌های مناسب و کاربردی برای کادو ­دادن به سالمندان را به شما معرفی کنیم.

چند ایده برای هدیه دادن به خانم ها و آقایان مسن

  • کتاب: بیشتر روانشناسان معتقدند که کتاب­ خواندن، یکی از بهترین روش‌­های گذراندن وقت برای افراد سالمند است. با توجه به علاقه‌مندی آن­‌ها، کتاب مورد­علاقه­‌شان را خریداری کنید. همچنین می­‌توانید ساعتی را به خواندن کتاب در کنار او بگذرانید. مزایای کتاب آن­قدر زیاد است که بتوانید به ­عنوان یک هدیه لوکس و با ­ارزش روی آن حساب کنید. کتاب­ خواندن توسط سالمندان، احتمال آلزایمر را کمتر می‌کند و استرس را در آن­‌ها پایین می­‌آورد. تحقیقات نشان می‌­دهد، افراد سالمندی که به­ طور مرتب کتاب می‌­خوانند از زندگی خود رضایت بیشتری دارند. یکی از هدایای کوچک و بامزه همراه کتاب، بوکمارک کتاب است. هدیه ­گرفتن کتاب و بوکمارک برای عاشقان کتاب و کتاب­خوانی، لذتبخش‌ترین حس دنیا می­‌تواند باشد.
  • شکلات: شکلات یک خوراکی جذاب و خوشمزه است. کمتر کسی را می­‌بینید که دست رد به شکلات بزند. شکلات، خوراکی­ دوست‌داشتنی است که در انواع مختلفی در بازار یافت می­‌شوند. خوردن یک فنجان چای در کنار عزیزانتان با یک شکلات خوشمزه، روز خوبی را برای آن­‌ها و حتی خود شما رقم خواهد زد. عزیزان­تان را به یک هدیه خوشمزه مهمان کنید.
  • بازی­ های فکری: این نوع بازی­‌ها می­‌توانند از بروز آلزایمر در سالمندان پیشگیری کنند. بازی­‌های فکری باعث تقویت حافظه، تقویت تمرکز در سالمندان می‌­شوند. انواع مختلفی از بازی­‌های فکری در بازار موجود است. قبل از هدیه ­دادن، حتما از علاقه‌­مندی سالمندتان، مطمعن شوید. شطرنج یکی از بازی­‌های مورد علاقه اکثر سالمندان است. خرید تخته شطرنج، گزینه مناسبی به­ نظر می‌­رسد. خوبی تخته شطرنج در این است که به ­صورت دو­نفره بازی می­‌شود، سالمندان می­‌توانند هنگام بازی باهم معاشرت کنند و حلقه دوستی بین خود و دوستانشان را قوی‌­تر کنند. از دیگر بازی­‌های فکری محبوب مردم سراسر جهان، می‌­توان به پنتابال، اتللو و جنگا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: کارت منزلت

  • این بازی‌­ها به ­صورت تک­نفره و دونفره اجرا می­‌شوند. اگر چه در ظاهر بازی­‌های ساده‌­ای به ­نظر می‌­رسند، اما بسیار پیچیده و عمیق هستند و توانایی این را دارند که ساعت‌ها ذهن افراد را مشغول کنند. به ­طور کلی، در لیست هدایای جذاب و کاربردی برای افراد مسن، خرید بازی­ های فکری را بگنجانید و مطمئن باشید که با روی باز، این هدیه ارزشمند را از شما قبول خواهند کرد.
  • روزنامه و مجله: افراد سالمند بعد از بازنشستگی شاید با دنیای بیرون قطع رابطه کنند. روزنامه و مجله هم برای آگاهی از اخبار و هم برای سرگرمی گزینه­های مناسبی به­نظر می­رسند. دقت کنید که روزنامه مربوط به حوادث و اتفاقات دردناک را خریداری ننمایید زیرا بر روی روحیه سالمندان اثر منفی می­گذارد. مجله­های بهداشتی، سلامتی و سرگرمی برای افراد مسن، مفید و کاربردی هستند.
  • وسایل باغبانی: باغبانی یکی از شغل­‌های مورد علاقه سالمندان است. باغبانی می­‌تواند افراد سالمند را به تحرک وا دارد و باعث تقویت سلامت جسمی و روحی آ­ن‌­ها شود. برای ملاقات با سالمندان، هدیه دادن وسایل باغبانی آن­‌ها را ذوق‌زده می‌کند و شاید با گرفتن این هدایای کاربردی و خوب، انگیزه لازم برای فعالیت­ کردن را داشته باشند. به­ گفته محققین، بیش از ۸۰ درصد افراد مسن، بی­‌تحرک هستند و فعالیت­‌های پرتحرک در برنامه روزانه آن‌­ها جایی ندارد. باغبانی جز فعالیت­‌های پرتحرک محسوب می­‌شود. بدون شک، خرید وسایل باغبانی برای افراد مسن، ایده کاربردی و جذابی است.
  • گل و گلدان: تا­کنون، تحقیقات علمی بسیاری بر روی مزایای گیاهان خانگی انجام شده است. همه تحقیقات ثابت کرده‌­اند، وجود گیاهان خانگی در منزل و ارتباط افراد با آن‌­ها، باعث کسب آرامش و تلطیف­ شدن روح افراد می­‌شود. نگاه ­کردن به گل، شادی و طراوت را به افراد سالمند هدیه می­‌دهد. وجود انواع گل در خانه، استرس افراد مسن را کمتر می‌­کند، به آرام‌­تر و عمیق‌­تر نفس ­کشیدن افراد کمک می‌­کند. تحقیقات ثابت کرده افرادی که در منزل خود، از گل و گیاه مراقبت می‌­کنند، کمتر به فشارخون مبتلا می‌­شوند. گیاهان هوای آلوده را پالایش می‌­کنند و هوای منزل را پاک نگه می­‌دارند. به ­طور کلی می‌­توان گفت، دریافت هدیه‌­ای مثل یک گلدان و گل زیبا بیش از هر چیزی می‌­تواند سالمندان را خوشحال کند.
کادو دادن به سالمندان
کادو دادن به سالمندان
  • کفش مناسب پیاده روی: مزایای متعدد ورزش کردن توسط تحقیقات مهم علمی تایید شده است. افراد سالمند برای حفظ سلامتی خود باید ورزش کنند. از مزایای پیاده‌­روی، می‌­توان به کاهش احتمال شکستگی، تقویت عضلات، افزایش هوشیاری، بهبود کیفیت خواب اشاره کرد. سالمندان با پیاده ­روی سلامت جسمانی و روانی خود را تضمین می‌­کنند. شما می‌­توانید با هدیه­ دادن کفش مناسب پیاده­‌روی، تمایل آن‌­ها به انجام فعالیت­ های ورزشی را بالاتر ببرید.
  • وسایل هنری: هنر درمانی یکی از روش ­های درمانی برای مدیریت استرس و پیشگیری از کاهش حافظه است. کارهای هنری به بهبود رضایت زندگی و بهزیستی کلی افراد سالمند کمک می‌­کنند. تحقیقات علمی نشان داده­، سالمندانی که کارهای هنری انجام می­‌دهند کمتر به پزشک مراجعه می­‌کنند و بدن سالم­تری دارند. هنر درمانی می­‌تواند به کاهش افسردگی و تنهایی افراد سالمند کمک کند. در خرید وسایل هنری برای سالمندان عزیز، درنگ نکنید.
  • حیوان خانگی: حیوان خانگی، یک رفیق خوب برای افراد در دوره‌­های مختلف سنی است. محققان بیان می­‌کنند که نگهداری از حیوانات خانگی می‌­تواند به سالمندان، احساس هدفمندی دهد. نوازش حیوانات حس آرامش را به­ وجود می­‌آورد. حیوانات خانگی باعث می‌­شود که افراد سالمند، کمتر دچار افسردگی شوند. نگهداری از حیوانات خانگی، انگیزه‌­ای مضاعف برای تحرک سالمندان محسوب می­‌شود. اگر سالمند شما، علاقه­‌مند به حیوانات است، این گزینه مهم را حتما گوشه ذهن خود داشته باشید.
  • کیک و غذای خانگی: طعم غذاهای خانگی، جز لذت‌­بخش‌­ترین طعم­‌ها است. سالمندانی که تنهایی زندگی می­‌کنند شاید نتوانند برای خود غذایی بپزند. کیک و غذای خانگی یکی از بهترین گزینه­‌ها برای دیدار با سالمندان است.
  • ماساژور: یکی از روش‌­های رفع خستگی، ماساژ دادن است. ماساژ به رفع خستگی و آرامش ماهیچه ها کمک می‌­کند، استرس را کمتر می‌­کند. با انجام ماساژ، از دردهای عضلانی می­‌توان خلاصی یافت. گردش خون در بافت­‌ها، بهبود می­‌یابد. انواع مختلفی از ماساژورها در بازار وجود دارند که انتخاب را برای شما آسان­‌تر می‌­کنند و شما با یک هدیه ارزشمند، به دیدار افراد مسن می­‌روید.
  • جوراب و لباس زمستانی: توانایی تحمل سرما، با افزایش سن کمتر می‌­شود. سالمندان دیگر مثل دوران جوانی خود، سرما را نمی‌­توانند به خوبی تحمل کنند و در برابر آن آسیب­‌پذیر می‌­شوند. جوراب پشمی، کلاه، دستکش، لباس زیر نخی بلند، از لوازم ضروری زمستان هستند. به ­نظر می‌­رسد که این وسایل کاربردی، موردنیاز اکثر سالمندان باشد و شما با خرید آن وسایل، خیال سالمندان عزیز را از سرمای زمستان راحت می­‌کنید.
  • کلکسیون: جمع­‌آوری وسایل مختلف و تشکیل کلکسیون، مورد علاقه افراد زیادی است. فرد سالمندی که شما به ملاقاتش می­‌روید، شاید از جمع ­آوری کلکسیون خاصی لذت ببرد و جز سرگرمی­‌های دوران جوانیش باشد. آن­‌ها عاشقانه از مجموعه کلکسیون خود مراقبت می‌­کنند. شما با هدیه­ دادن یک جزء از آن کلکسیون به سالمندان او را بی­‌نهایت شاد می‌­کنید.
  • وسایل طبی: با افزایش سن، تغییرات جسمی متعددی در انتظار افراد است. بعضی از سالمندان برای انجام کارهای روزانه خود دیگر توان و انرژی لازم را ندارند. وسایل طبی کمکی می‌­تواند به یاری آن­‌ها بشتابد و سطح زندگی افراد مسن را بهبود ببخشد.برای هدیه دادن به سالمندان ، وسایل طبی یکی از بهترین انتخاب‌هاست.
  • رادیو جیبی: رادیو از زمان­‌های قدیم، جز وسایل دوست‌­داشتنی برای افراد سالمند بوده است. افراد سالمند با گوش دادن به رادیو، می‌توانند قدرت تخیل خود را به ­کار گیرند. رادیو رسانه‌­ای انعطاف­‌پذیر است که شنونده رادیو در حین انجام کارهای دیگر، می­‌تواند هم­زمان به رادیو گوش کند. این سخت‌­افزار به ­دلیل کوچکی و وزن سبکی که دارد، به راحتی حمل می‌شود. سالمندان می‌­توانند آن ­را همراه خود به هرجا که دوست دارند ببرند. کار کردن با رادیو ساده است و افراد مسن به ­راحتی می‌­توانند طریقه استفاده از آن را یاد بگیرند. رادیو جیبی جز هدایای نوستالژیک محسوب می­‌شود.
  • نوشیدنی ­های مورد علاقه سالمندان: نوشیدن قهوه، نسکافه و دمنوش­‌های گیاهی می­‌تواند احساس شادابی و لذت را برای سالمندان به ارمغان آورند. نوشیدنی و طعم موردعلاقه عزیزانتان را بشناسید و متناسب با علاقه آن­‌ها، برایشان نوشیدنی خوشمزه تهیه کنید. مطمئن باشید که سالمندان از یک فنجان نوشیدنی مورد علاقه‌­شان در کنار نزدیکان­شان احساس خوشبختی خواهند کرد. چه هدیه‌ای بهتر از این می­‌تواند باشد که افراد مسن ساعاتی را به ­دور از هیاهوی زندگی به­ همراه عزیزان­شان باشند و از خوردن چای و مصاحبت با نزدیکان­شان لذت ببرند.
  • وسایل ورزشی: ورزش کردن به ­همراه سبک زندگی سالم، عامل اصلی سلامت جسم و روان است. تحقیقات نشان داده، ورزش­ کردن باعث ارتقاء سطح سلامتی سالمندان می­‌شود. ورزش­ کردن موجب کاهش استرس، تقویت ماهیچه­‌های بدن، پیشگیری از بیماری­‌های قلبی عروقی می­‌شود. مهم نیست که از چه زمانی افراد شروع به ورزش می­‌کنند در هر زمان می‌­توانند نتیجه مطلوب خود را بگیرند. شما برای سالمندان می­‌توانید انواع مختلفی از وسایل ورزشی مثل توپ، دمبل، مت یوگا، تنیس و سایر وسایل جذاب ورزشی را خریداری کنید. به ­نظر شما، هدیه دادن وسایل ورزشی به سالمندان، هیجان‌­انگیز به نظر نمی‌­رسد؟
  • دستگاه فشارسنج و قند سنج: با افزایش سن، خطر ابتلا به فشارخون و قند خون بالاتر می‌­رود. اکثر سالمندان از پرفشاری خون رنج می‌برند. دیابت در این گروه سنی، به ­طور معناداری شیوع بالایی دارد. دیابت و پرفشاری خون در صورت عدم کنترل، موجب بروز انواع مشکلات در بدن از جمله بیماری­ های قلبی عروقی و سکته مغزی در افراد می‌­شود. شما با خرید دستگاه فشارسنج و قندسنج می‌­توانید در بهبود زندگی افراد سالمند سهم بزرگی داشته باشید. دقت کنید که پس از دادن این هدیه های کاربردی و مفید، روش کار با این دستگاه‌ها را به سالمندان عزیز یاد دهید.

تجهیزات و وسایل ضروری سالمندان

  • عصا: با شروع دوره سالمندی، توانایی جسمانی افراد کاهش پیدا می­‌کند. انواع مشکلات و بیماری­‌های مختلفی مثل آرتروز و زانودرد در افراد سالمند بروز می­‌کند. عصا به سالمندان کمک می­‌کند که بهتر بتوانند فعالیت­‌های روزانه خود را انجام دهند و باعث تعادل و ثبات افراد سالمند در هنگام بالا و پایین ­رفتن از پله­‌ها می­‌شود. انواع مختلفی از عصا متناسب با نیازهای سالمندان وجود دارد. با انتخاب عصای مناسب، در توانمندسازی سالمندان مشارکت داشته باشید. عصای مناسب، از جمله هدایای کاربردی برای سالمندان به ­شمار می‌­رود.
  • دفتر و خودکار: بسیاری از افراد دوست دارند که یادداشت­‌های روزانه داشته باشند. گاهی این یادداشت­‌ها به­ علت برنامه‌­ریزی برای انجام فعالیت‌­های روزانه است و گاهی هم برای نوشتن خاطرات دل­چسب و شیرین که از یاد نروند. یادداشت­ نویسی به افراد سالمند کمک می‌کند تا احتمال بروز آلزایمر دراین افراد کمتر شود.

جمع­ بندی

پیدا کردن هدایای مناسب برای سالمندان می‌­تواند برای شما چالش‌­برانگیز باشد اما خوب است بدانید با توجه به روحیه لطیف آنان، هدیه دادن به سالمندان و گذراندن چندساعتی با این عزیزان، آن­‌ها را بی­‌نهایت خوشحال خواهد کرد. جریان پیدا کردن انرژی مثبت در روابط بین شما و سالمند­تان، بسیار خوشایند است.

 

خرید هدیه برای سالمندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا