A
اطلاعات کاربردی سالمندانسلامت روان سالمندان

تورها و مسافرت های مناسب سالمندان

شاید فکر کنید که دوران سالمندی دیگر برای سفر رفتن مناسب نیست. شاید فکر کنید زیادی پیر شده‌اید و نشاط لازم برای لذت بردن از سفر را ندارید. اما اینطور نیست. سفر در هر زمان و هر سن و سالی که باشید نشاط‌آور و افزایش‌دهنده روحیه است. زمان سالمندی بهترین زمان برای مسافرت رفتن و دیدن دنیاست. اما باید مسافرت های مناسب سالمندان را بشناسید.

در این سن شما معمولا در زندگی خود به جایی که درنظر داشته‌اید رسیده‌اید. احتمالا بچه‌ها سر و سامان گرفته‌اند و نگرانی از بابت آن‌ها ندارید. معمولا پس‌اندازی هم دارید که برای سفر برایتان کافی باشد. یکی از دلایل بروز افسردگی در سالمندان، احساس تنهایی است. تنهایی و احساس دوست‌داشتنی نبودن در سالمندان می‌تواند حتی منجر به بیماریهای جسمی مانند فشار خون بالا شود.

سفر و برقراری ارتباط با افراد دیگر می‌تواند تا حد زیادی از این فشار و استرس روانی بکاهد و نشاط روحی را به فرد سالمند بازگرداند. سالمندان در سفرهای گروهی که در قالب تورهای مخصوص سالمندی برگزار می‌شود، می‌توانند با افراد همسن و هم‌رده خود که ویژگی‌های جسمی و نوع تفکر مشابه هم دارند ارتباط برقرار کنند. بودن در جمع افرادی که همدیگر را به خوبی درک می‌کنند باعث کاهش استرس‌ها و فشارهای روانی می‌شود.

از طرفی سالمندان به دلیل بازنشستگی یا فراغت از کار معمولا وقت آزاد بیشتری دارند و می‌توانند با خیال راحت‌تر به گردشگری بپردازند.

اما تورها و مسافرت های مناسب سالمندان ممکن است با تورهای عادی کمی متفاوت باشد. امروزه شرکت‌های گردشگری وجود دارند که تورها و سفرهای مناسب سالمندان را اجرا می‌کنند و در آن تورها تمام اقدامات ایمنی برای سلامت و راحتی برای سالمندان را فراهم می‌آورند تا فرد سالمند بتواند به دور از عوامل استرس‌زا سفرهای خوب و خاطره‌انگیزی را تجربه کند.

تورها و مسافرت های مناسب سالمندان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

ناگفته پیداست که تورها و سفرهای مناسب سالمندان، باید توجه بیشتری به بحث سلامتی را برای افراد سالمند در برنامه خود قرار دهد. این تورها باید شرایط و ویژگی‌های هر سالمند را به طور جداگانه در نظر بگیرند. باید از بیماری‌های مختلف و روش‌های مراقبت از آن‌ها اطلاع داشته باشند. مثلا بدانند فشار خون بالا چطور مراقبت و کنترل می‌شود؟

برای همین نیاز است تا در تورها و سفرهای مناسب سالمندان افرادی به عنوان پرستار حضور داشته باشند که شرایط هر سالمند را با توجه به سلامتی و قدرت جسمی آن‌ها در نظر گرفته و مراقبت‌های لازم را به عمل آورند. حتی اگر فرد سالمند در سلامتی کامل هم به سر می‌برد، باز هم وجود یک شخص پرستار در تور الزامی است.

اما نکات دیگری هم در برگزاری و اجرای تورها و مسافرت های مناسب سالمندان وجود دارد که لازم است تا مدنظر قرار گیرند.

استفاده از وسایل نقلیه مناسب برای جابه‌جایی سالمندان از دیگر ویژگی‌های تورها و مسافرت‌های مناسب برای سالمندان است.

مشورت با پزشک

بهتر است برای برنامه‌ریزی برای تورها و سفرهای مناسب سالمندان، مشورت با پزشک سالمند را فراموش نکنیم. می‌بایست نوع سفر را برای پزشک تشریح کنیم و بخواهیم پزشک براساس ویژگی‌های جسمانی فرد سالمند دستورات لازم را برای مراقبت در سفر به ما بدهد و داروهای مورد نیاز را تجویز کند تا در سفر نگرانی از تامین دارو نداشته باشیم.

از طرفی هرچند سفر باعث ایجاد نشاط و روحیه می‌شود ولی باید بدانیم هیچ چیزی مهم‌تر از سلامتی نیست و باید ابتدا مطمئن شویم که از طریق سفر سلامتی فرد سالمند را به خطر نمی‌اندازیم.

بیمه‌های درمانی سفر

در برنامه‌ریزی برای تورها و مسافرت های مناسب سالمندان، توجه به بیمه‌های درمانی بسیار حائز اهمیت است. در هر نوع سفری احتمال وجود خطر و آسیب‌هایی وجود دارد و سالمندان در برابر چنین خطرات و آسیب‌هایی شکننده‌تر هستند. بیمه مسافرتی از سالمند در مقابل این خطرها و اتفاقات پیش‌بینی نشده حمایت می‌کند. بسیاری از شرکتهای مسافرتی این بیمه‌ها را در دسته‌بندی‌های متفاوت برای گروههای سنی مختلف در نظر می‌گیرند. از آنجایی که افزایش سن منجر به بالارفتن احتمال خطر می‌شود، این مبالغ بیمه‌ای برای سالمندان بالاتر است.

انتخاب مقصد مسافرت های مناسب سالمندان

در طراحی سفرهای مناسب سالمندان انتخاب مقصد سفر بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. تور و برنامه سفری که برای افراد عادی طراحی می‌شود باید از توری که برای یک فرد سالمند طراحی و در نظر گرفته می‌شود، کاملا متفاوت باشد. سالمندان زودتر خسته می‌شوند و نمی‌توانند مسافت‌های طولانی را با سرعت بپیمایند.

پس اگر در یک تور عادی بازدید از سه منطقه را در یک روز برنامه‌ریزی کرده‌اید، برای برنامه‌ریزی سفر برای افراد سالمند شاید فقط بازدید از یک منطقه کافی باشد. توجه به این که شما گروهی از سالمندان را می‌خواهید به گردش ببرید و درنظر گرفتن شرایط خاص آن‌ها در برنامه‌ریزی تور می‌تواند باعث افزایش رضایت آن‌ها از سفر شود. در برنامه‌ریزی تورها و مسافرت های مناسب سالمندان باید در نظر داشت که سالمندان توانایی بدنی کمتری دارند و بهتر است، مکان‌های طبیعی که برای بازدید آن‌ها در نظر می‌گیریم صعب‌العبور نباشد و نیاز به کوهنوردی یا صخره‌نوردی نداشته باشد. بهتر است مکان‌هایی که برای بازدید سالمندان در نظر می‌گیریم تا حد امکان ماشین رو باشد و نیاز به پیاده‌روی طولانی مدت نداشته باشد.

بهتر است شرایط آب و هوایی معتدل را برای مسافرت سالمندان انتخاب کنید. مسافرت در فصل‌های خیلی گرم یا خیلی سرد ممکن است برای همه سالمندان مناسب نباشد و باعث کاهش توان جسمانی آن‌ها و لذت نبردن از سفر شود.

انتخاب مقصد سفر مناسب برای سالمندان

تغذیه سالمندان در سفر

همه ما در هر روز به سه وعده غذا نیاز داریم. اما معمولا در سفر زندگی از حالت منظم و روتین خود خارج می شود و وعده‌های غذایی با نظم قبل ممکن است در برنامه نباشد. در مورد سالمندان از آنجا که انرژی بدنشان ممکن است پایین‌تر باشد این تغذیه اهمیت بیشتری دارد. برای برنامه‌ریزی تورها و سفرهای مناسب سالمندان باید به این نکته توجه داشت که سالمندی ممکن است ضعیف شدن معده را در برداشته باشد و از این رو بدن آن‌ها نیازمند تقویت است.

در تغذیه افراد سالمند در سفر بهتر است از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کرد. بهتر است غذاها ساده و زودهضم باشند. غذاهایی مانند فست‌فودها و سرخ‌کردنی‌هایی که امروزه مرسوم هستند برای تغذیه سالمندان در سفر مناسب نیستند و ممکن است باعث ضعف معده و افت سطح انرژی در فرد سالمند شوند.

انتخاب وسیله نقلیه مناسب

در برنامه‌ریزی برای تورها و مسافرت های مناسب سالمندان انتخاب نوع وسیله نقلیه اهمیت ویژه ای دارد. وسیله نقلیه باید کاملا راحت و امن باشد. اگر سالمند باید از ویلچر استفاده کند، مسافرت با اتوبوس برایش شاید گزینه مناسبی نباشد. بعضی از سالمندان با واکر حرکت می کنند. در نظر گرفتن این محدودیت های حرکتی و جسمی کمک می کند تا وسیله نقلیه مناسبی را برای سالمند در نظر بگیریم.

در انتخاب نوع وسیله نقلیه باید مدت زمان سفر را نیز در نظر داشت. میزان توان و تحمل فرد سالمند در نشستن در وسیله تا رسیدن به مقصد و خستگی آن‌ها باید حتما لحاظ شود. در مجموع فراموش نکنیم که سالمندان ممکن است آهسته‌تر حرکت کنند. توجه به این نکته در تنظیم زمان‌بندی سفر و هماهنگی‌های لازم با وسایل نقلیه موثر است.

اقامت سالمندان در سفر

از نکات مهمی که ضروری است تا در برنامه‌ریزی تورها و مسافرت های مناسب سالمندان مورد توجه قرار گیرد، اقامت سالمندان است. باید هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی در نظر گرفته شود که امکانات رفاهی مناسبی داشته باشند و دسترسی خوبی به مکان‌های تفریحی نیز داشته باشند. بهتر است محل اقامت سالمندان در طبقات همکف باشد و نیازی به رفت و آمد از پله نداشته باشد.

حتی اگر در هتل‌هایی که اقامت دارید آسانسور وجود دارد باز هم بهتر است سالمندان در طبقات پایین‌تر اسکان یابند تا در صورتی که آسانسور با مشکلی مواجه شد رفت و آمد برایشان راحت باشد. بهتر است از قبل با هتل و محل اقامتی مذاکره کرده و اطمینان حاصل کنید که اتاق‌های همکف یا نزدیک به آسانسور را در اختیارتان قرار دهند.

در مورد انتخاب اقامتگاه بهتر است به حضور پزشک نیز توجه کنیم. بعضی از هتل‌ها دارای پزشک هستند و شرایط مناسب‌تری را برای اقامت سالمند فراهم می‌آورند.

امکانات و تفریحات در مقصد سفر

در برنامه‌ریزی برای تورها و مسافرت های مناسب سالمندان بسیار مهم است که بدانیم مقصد مورد نظر چه نوع امکانات تفریحی و جاذبه‌هایی برای دیدن دارد. ممکن است سلایق فرد سالمند با ما متفاوت باشد. پس بهتر است قبل از اقدام به برنامه‌ریزی برای سفر سالمند ابتدا نظر ایشان را بپرسیم و در مورد تمام برنامه‌ها با مشورت و هماهنگی با خودشان اقدام کنیم.

بهتر است در مورد انتخاب نوع تفریحات خودمان، تصمیم شخصی نگیریم و همه چیز را به خودشان بسپاریم. همواره در مورد برخورد با سالمندان بهتر است که بدانیم احترام و رعایت نظر آن‌ها را در اولویت قرار دهیم و کاری کنیم تا از سفر خود نهایت لذت را ببرند.

بودجه کافی برای مسافرت های مناسب سالمندان

برای سالمندان شاید رفت و آمد با وسایل عمومی مانند مترو و اتوبوس چندان راحت نباشد. آن‌ها نیاز دارند که به آسودگی حرکت کنند و برای رسیدن به وسایل حمل و نقل عمومی عجله‌ای نداشته باشند. از این رو بسیار مهم است که بودجه لازم برای حرکت با تاکسی یا ماشین‌های دربست را برایشان در نظر بگیریم.

از طرفی ممکن است سالمندان نیاز به وسایل و داروهایی داشته باشند که افراد غیرسالمند به آن‌ها نیازی ندارند. بودجه لازم برای خرید این گونه ضروریات نیز بهتر است از قبل در برنامه تورها و مسافرت های مناسب سالمندان پیش‌بینی شده باشد.

منبع
parentgivingncbi.nlm.nihncbi.nlm.nih

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا