A
تغذیه و مکمل

لیست غذاهای کمکی برای سالمندان

رژیم غذایی مناسب و زندگی سالم، به ویژه برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال، دست به دست هم می‌‎دهند تا تجربه یک سالمندی بدون بیماری را برای آنان رقم زنند. براساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی اکثر بیماری‌هایی که افراد سالمند از آن رنج می‌برند در نتیجه عدم رژیم غذایی مناسب و کاهش تحرک بدنی است. از همین رو در ادامه ما لیستی از چند غذای کمکی سالمندان ارائه می‌کنیم.

به عنوان مثال، چربی موجود در غذا با سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان لوزالمعده مرتبط است. بیماری‌های دژنراتیو مانند پوکی استخوان و دیابت نیز ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی دارد. این بیماری‌ها در سالمندی خطرات بیشتری را فراهم خواهد کرد. بنابراین بهتر است با محصولات غذای کمکی سالمندان آشنا شده و در وعده‌های غذایی از آن‌ها استفاده کنید. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با ۹ نوع از محصولات غذای کمکی سالمندان آشنا کرده و از مزیت‌های مصرف آن‌ها بگوییم. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

چالش‌های مرتبط با سن

اگر بخواهیم از چالش‌هایی که فرد سالمند با افزایش سن، با آن‌ها روبه‌رو می‌شود صحبت کنیم باید به موارد گفته شده در زیر اشاره داشت:

  1. کاهش حواس پنچ‌گانه

با افزایش سن، حواس سالمندان با بی‎‌حسی مواجه شده و زمان و انرژی بیشتری برای واکنش به اتفاقات اطراف نیاز دارند. از آن‌جایی که حس بویایی و چشایی سالمند با زوال روبه‌رو بوده و باعث کاهش اشتها می‌شود، متخصصان مصرف محصولات غذای کمکی سالمندان را پیشنهاد می‌دهند.

در بعضی موارد، حتی ممکن است سالمندان تفاوتی بین غذای فاسد و سالم قائل نشوند چراکه حواس آن‌ها به خطر افتاده است. این امر بدون هیچ تردیدی  برای سلامتی سالمند عزیز مضر است. مصرف غذای فرد سالمندی که با کاهش حواس پنچ‌گانه درگیر است باید توسط فردی دیگر مانند پرستار کنترل شود. بنابراین بهتر است برای کنترل وعده‌های غذایی به سراغ غذای کمکی سالمندان بروید.

  1. عوارض جانبی دارو

برخی از داروها باعث حالت تهوع، کاهش اشتها و تغییر در درک سلیقه غذا می‌شوند. در این حالت، عوارض جانبی می‌تواند سالمند را از خوردن غذا منصرف کرده و در نهایت از وعده‌های غذایی صرف نظر کند. بنابراین استفاده از محصولات غذای کمکی سالمندان بهترین انتخاب است.

  1. بهداشت دندان ضعیف

مسائل دندانپزشکی به احتمال زیاد با افزایش سن و از بین رفتن دندان‌ها چالش مهمی است که هر فرد در سالمندی با آن روبه‌رو خواهد شد. همچنین عقب رفتن لثه و ایجاد لرزش دندان‌ها، زخم‌های دهان و فک درد هم از دیگر صدمات کاهش بهداشت دندان است که فرد سالمند را از مصرف غذا منصرف خواهد کرد. چراکه تمامی عوامل گفته شده، جویدن را دردناک و ناراحت‌کننده می‌کند از این رو احتمال مصرف غذاهای سالم را در میان سالمندان با کاهش همراه می‌سازد.

  1. کاهش قدرت مالی

افراد سالمند از منابع مالی محدود‌تری برخوردار بوده و اغلب نگرانی‌های مالی را با خود به همراه دارند. بنابراین ممکن است مصرف مواد غذایی را کاهش داده و غذا‌های ارزان‌تری را خریداری کنند. در بیشتر موارد این غذاهای ارزان مواد مغذی کمتری دارد. این سبک زندگی می‌تواند منجر به بسیاری از کمبودهای مواد مغذی در بدن فرد سالمند شده و اجبار برای مصرف محصولات غذای کمکی سالمندان بیشتر شود.

  1. مشکلات جسمانی

افراد سالمند با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شوند، به خصوص هنگام برخورد با بیماری‌هایی مانند آرتروز. ناتوانی‌های بدنی و درد، قدرت و انرژی بدن را با زوال روبه‌رو خواهد کرد و ممکن است کارهای ساده را چالش برانگیز جلوه دهد. آنچنان که انجام کارهای اساسی مانند ایستادن طولانی هنگام برای پخت و پز، حمل مواد غذایی یا حتی پوست کندن میوه‌ها به وظایف دلهره آوری تبدیل شود.

  1. از دست دادن حافظه

از دست دادن حافظه، زوال عقل و بیماری آلزایمر در میان سالمندان نسبتاً شایع است. تا حدی که ممکن است یک فرد سالمند که برنامه غذایی توصیه شده خود را فراموش کند یا یک وعده غذایی را حذف کند یا حتی خرید غذا از فروشگاه را نیز به فراموشی بسپارد. این یک چالش تغذیه‌ای است.

  1. افسردگی

با افزایش سن، تغییرات زیادی در اطراف فرد سالمند اتفاق می‌افتد. فرزندان آ‌ن‌ها دور می‌شوند، دوستان و عزیزان خود را به دلیل مرگ از دست می‌دهند، احساس تنهایی می‌کنند و…

همه این مسائل پیچیده می‌تواند منجر به بروز افسردگی شود. سالمندان ممکن است نسبت به سلامتی خود بی‌توجه شده و از خوردن غذا خودداری کنند. در صورت عدم درمان، افسردگی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی بسیار چشم‌گیری شود.

بر اساس چالش‌های گفته شده در بالا تغذیه فرد سالمند در هر زمانی با تهدید روبه‌رو است. بنابراین مصرف مواد مغذی و غذای کمکی برای فرد سالمند ضروری است. در ادامه ما از ۹ نوع محصولات غذای کمکی سالمندان صحبت کرده و تمامی مزیت‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم. بهتر است سعی شود وعده‌های غذایی سالمندان از محصولات غذای کمکی باشد تا سلامت جسمی آن‌ها تا حدی تضمین شود.

لیست غذاهای کمکی برای افراد مسن

محصولات غذای کمکی سالمندان

بگذارید در ادامه غذاهایی را که مصرف آن برای افراد سالمند مفید است، بررسی کنیم. بهتر است مصرف غذایی با اصول اولیه شروع شود. منظور از این کار، داشتن یک وعده غذایی متعادل یا برنامه تغذیه سالمندان است که عبارتند از:

  • غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند سیب‌زمینی شیرین و برنج قهوه‌ای
  • غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی قزل‌آلا و لوبیا
  • میوه و سبزیجات (۵ وعده در روز)

علاوه بر این، شما می‌توانید وعده‌های غذایی را از محصولات غذای کمکی سالمندان که در ادامه به اشاره می‌شود، تهیه کنید.

  • غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

این اسیدهای چرب برای افراد در هر سنی از جمله افراد سالمند مهم هستند چراکه به جلوگیری از التهاب که می‌تواند باعث سرطان، روماتوئید، آرتروز و بیماری‌های قلبی شود کمک می‌کند. بنابراین اسید چرب را جز محصولات غذای کمکی سالمندان به حساب می‌آورند.

همچنین مشخص شده است که این امر باعث کند شدن روند پیشرفت دژنراسیون ماکولا می‌شود. دژنراسیون ماکولا بیماری است که منجر به ضعف بینایی می‌شود. شواهد اخیر نشان داده است که این اسیدهای چرب می‌توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش داده و مغز را هوشیار نگه دارند.

اسید چرب را می‌توان در انواع ماهی‌ها مانند ماهی ساردین، ​​ماهی تن، ماهی قزل‌آلا و ماهی سفید یافت. همچنین در دانه‌‍‌های کتان، دانه‌های سویا، روغن کانولا و گردو یافت می‌شود.

متخصصان تغذیه یک وعده اسیدهای چرب امگا ۳ را دو بار در هفته توصیه می‌کنند. مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ در بازار موجود هستند اما بهتر است قبل از استفاده این غذای کمکی با پزشک معالج مشورت شود.

فواید مصرف امگا ۳ برای افراد مسن

  • غذاهای غنی از کلسیم

کلسیم یکی از محصولات غذای کمکی سالمندان، به بدن کمک می‌کند تا استخوان‌ها را سالم ساخته و حفظ کند. همچنین ثابت شده است که فشار خون را هم کاهش می‌دهد. متأسفانه  بررسی‌ها نشان داده است که با افزایش سن، کلسیم کمتری مصرف شده و این امر سبب بروز بیماری در افراد سالمند شده است.

نیاز بدن به کلسیم به قدری ضروری است که اگر کلسیم کافی دریافت نشود، بدن شروع به جذب مجدد آن از استخوان‌ها می‌کند. این باعث می‌شود تا استخوان‌های افراد سالمند شکننده شده و منجر به پوکی استخوان شود.

غذاهای غنی از کلسیم عمدتا محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر و همچنین سبزیجات با برگ سبز و غلات غنی شده با کلسیم هستند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند افراد بالای ۵۰ سال روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند. این مقدار به ۴ فنجان آب پرتقال غنی شده، شیر، سویا یا شیر بادام ترجمه می‌شود.

بعضی از افراد جذب روزانه این مقدار کلسیم را از طریق رژیم غذایی دشوار می‌دانند، در این صورت می‌تواند مطابق با دستور پزشک از مکمل‌ محصولات غذای کمکی سالمندان استفاده کنند.

  • غذاهای غنی از فیبر

هر چه سن بالاتر رود، سیستم هضم و دستگاه گوارش کندتر می‌شود. دیواره‌های دستگاه گوارش ضخیم شده و انقباضات کندتر و کمتر می‌شوند که ممکن است منجر به یبوست شود. غذاهای غنی از فیبر که از دیگر محصولات غذای کمکی سالمندان به حساب می‌آید، با انتقال مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش باعث هضم مناسب می‌شوند. همچنین ثابت شده است که این غذاها خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

غذاهای غنی از فیبر شامل آجیل، غلات سبوس‌دار، نان و ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، نان قهوه‌ای، میوه‌ها و سبزیجات هستند که می‌توان آن‌ها را به صورت مکمل محصولات غذای کمکی سالمندان یافت.

  • غذاهای غنی از آهن

آهن نقش حیاتی در بدن دارد. هموگلوبین تولید کرده که اکسیژن خون را از ریه‌ها به بقیه بدن منتقل می‌کند. آهن هم از دیگر محصولات غذای کمکی سالمندان به حساب می‌آید.

هنگامی که آهن کافی مصرف نشود، اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نخواهد رسید. این امر منجر به احساس خستگی و بی‌حالی می‌شود. کمبود آهن به عنوان کم خونی نیز در علم پزشکی شناخته می‌شود. بنابراین بهتر است اگر از وعده‌های غذایی روزانه آهن کافی دریافت نمی‌شود، مصرف مکمل‌های محصولات غذای کمکی سالمندان را با تجویز پزشک آغاز شود.

  • غذاهای غنی از ویتامین C

ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و اعتقاد بر این است که از سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین یکی دیگر از محصولات غذای کمکی سالمندان بوده و در تولید کلاژن نقش دارد، که به پوست شما قابلیت ارتجاعی می‌دهد و از جمله روش‌های خلاصی از سلول‌های مرده پوست است..

ویتامین  Cهمچنین به ترمیم استخوان و دندان‌ها کمک کرده و در روند بهبود زخم نیز موثر است. این ویتامین ضروری را می‌توان در میوه‌ها و سبزیجات یافت. مکمل‌های محصولات غذای کمکی سالمندان نیز با تأیید پزشک معالج می‌توانند مصرف شوند.

  • ویتامین دی

ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند تا سرعت از دست دادن کلسیم در استخوان‌ها کاهش یابد. این ماده از جمله محصولات غذای کمکی سالمندان بوده و به حفظ تراکم استخوان کمک می‌کند. بنابراین، از پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد.

شواهد جدید نشان می‌دهند که ویتامین D ممکن است در برابر بیماری‌های مزمن مانند مولتیپل اسکلروزیس، دیابت نوع ۲، سرطان و پوکی استخوان روماتوئید نیز از بدن ما محافظت کنند. ویتامین D وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد توسط پوست جذب می‌شود.

برخی از غذاهای شامل ویتامین D مانند غلات، شیر، ماست و آب میوه‌ها بوده و همچنین می‌توان به طور طبیعی  ویتامین D  را در تخم‌مرغ و ماهی‌های خاص (ماهی قزل‌آلا و ماهی تن) یافت. کمبود ویتامین D همچنین احتمال سقوط شما را افزایش می دهد.

برخی از افراد استدلال می‌کنند که قرار گرفتن در معرض آفتاب ما را مستعد ابتلا به سرطان پوست می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود با مشورت از پزشک، مصرف مکمل‌های ویتامین D از محصولات غذای کمکی سالمندان شروع شود.

  • غذاهای غنی از ویتامین B12

ویتامین B12 مسئول حفظ عملکرد عصب، تولید گلبول‌های قرمز خون و DNA است. با افزایش سن، جذب ویتامین از مواد غذایی دشوارتر است. بنابراین بهتر است با تجویز پزشک مکمل‌های این ماده مغذی مصرف شود. این ماده در محصولات لبنی مانند شیر و گوشت و مرغ یافت می‌شود.

  • غذاهای غنی از پتاسیم

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از سالمندان روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم لازم را مصرف نمی‌کنند. کمک‌های پتاسیم در عملکرد سلول، فشار خون را کاهش داده و احتمال سنگ کلیه را به حداقل می‌رساند. همچنین ثابت شده است که مصرف پتاسیم باعث تقویت استخوان‌ها هم می‌شود.

این ماده در میوه‌ها و سبزیجات مانند موز، آلو خشک و سیب‌زمینی یافت می‌شود. در حالی که کمبود پتاسیم یک مشکل است، مقدار زیادی از آن در بدن نیز خطرناک است، بنابراین قبل از شروع مصرف مکمل‌های غذای کمکی سالمندان، بهتر است با پزشک مشور شود.

  • منیزیم

منیزیم نقش مهمی در ۳۰۰ عملکرد فیزیولوژیکی دارد. این غذای کمکی قلب سالمندان را سالم، سیستم ایمنی بدن و استخوان‌های وی را قوی نگه می‌دارد. هرچه پیری بیشروی کند، توانایی بدن در جذب منیزیم نیز کاهش می‌یابد.

برخی از داروها نیز در افراد سالمند میزان جذب منیزیم را کاهش می‌دهد. این ماده غالباً در غلات کامل، مغزها، میوه‌های تازه و سبزیجات یافت می‌شود.

حرف آخر

از آن‌جایی که کهولت سن با ناتوانی بدن همراه بوده و میزان توانایی بدن در جذب مواد مغذی با کاهش روبه‌رو می‌شود. مصرف محصولات غذایی کمکی سالمندان در این دوره به شدت توصیه می‌‌شود. در قسمت نظرات مواد مغذی‌ای که برای سالمندان عزیزاتان تهیه کرده‌اید را بگویید تا دیگر دوستان نیز از آن آگاه شوند. در صورتی که سوالی در باب محصولات غذای کمکی سالمندان دارید، در قسمت نظرات مطرح کرده تا متخصصان ما پاسخ‌گوی شما باشند.

برای استفاده از کادر مجرب و دلسوز زیمد همین امروز با ما در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا