A
سلامت جسمی سالمندان

پر کاری و کم کاری تیروئید در سالمندان

برای نگهداری از سالخوردگانی که درگیر بیماری تیروئید هستند، باید چه کارهایی انجام داد؟ در ادامه نکات مهمی درباره تیروئید در سالمندان را برای شما توضیح خواهیم داد.

غده­ تیروئید چیست و چه نقشی در بدن ایفا می‌­کند؟

تیروئید غده ­ای در بدن است که جلوی گردن و بالای جناغ قرار دارد و در تمامی طول زندگی شما به فعالیت خود ادامه می­‌دهد. این غده که مسئول ترشح هورمون­ های مخصوص به خود است، نقش مهمی را در حفظ سلامتی در بدن شما دارد. هورمون ­های مترشحه از غده­ تیروئید بر اعمال سایر اندام­ های بدن نیز تاثیر می‌­گذارد و برای حفظ عملکرد صحیح آن­‌ها ضروری‌­ هستند.

کم ­­کاری یا پر­کاری تیروئید از مشکلات بسیار رایجی است که در سنین مختلف می­تواند برای افراد به وجود آید. این گونه مشکلات که در سنین مختلف اتفاق می­فتند، علائم مخصوص به خود را دارند و در بازه­ های سنی مختلف، متفاوت­‌اند. در دوران سالمندی معمولا کم کاری تیروئید بسیار شایع است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید و در صورت بروز هر گونه مشکلی، لازم است آن را پیگیری کنید.

تغییرات تیروئید در دوران سالمندی

در دوران سالمندی که از حدود ۶۵ سال آغاز می­‌شود، بدن تغییرات زیادی از خود نشان می‌دهد. بسیاری از این تغییرات متوجه هورمون­ ها و غدد درون­ریز و برون­ریز در بدن هستند. معمولا در این دوره ترشح هورمون­ها کم می‌شوند. در ادامه­ این تغییر و تحول­ ها می­توان به بی­ اشتهایی اشاره کرد که معمولا به بی ­اشتهایی عصبی در سالمندان منجر می‌­شود و ممکن است به ضعف و تحلیل عضلانی نیز منتهی شود.

پوکی استخوان یکی از مشکلات رایج دوران سالمندی است. این مسئله به دلیل کاهش هورمون استروژن در آن‌­ها اتفاق می­فتد. غدد پاراتیروئید نیز که در قسمت پشتی غده­ تیروئید قرار دارد، ترشح کمتری در دوران پیری دارد. این مسئله می­تواند بر روی متابولیسم ویتامین D موثر باشد.

با افزایش سن غده­ تیروئید دچار کاهش حجم و اندازه می­‌شود. این مسئله معمولا تا جایی ادامه دارد که در معاینات بالینی، پزشک قادر به لمس این غده نیست. میزان ید دریافتی در برنامه­ غذایی روزانه سالمندان کاهش می‌­یابد. این مسئله به دلیل کاهش در مصرف نمک یددار در این سنین رخ می‌دهد. هم­چنین این مورد می­تواند به دلیل مشکلات گوارشی و جذب نشدن ید در بدن این افراد نیز رخ دهد. در سنین پیری تیروئید به اندازه­ سنین جوانی قادر نیست از گردش خون ید برداشت کند و در نتیجه­ آن تولید هورمون تیروکسین در آن­ها کاهش می­‌یابد.

بیماری­ های تیروئیدی در سالمندان

تیروئید یکی از مهم­ترین اعضا در بدن انسان است و بیماری­ ها و مشکلات مربوط به آن مخصوص سن خاصی نیست. از بیماری­ هایی که به تیروئید مربوط می­‌شوند، می­توان به اختلال در عملکرد تیروئید به صورت کم­ کاری یا پرکاری آن، اشاره کرد. هم­چنین غده­ تیروئید ممکن است دچار التهاب شود که با آن تیروئیدیت گفته می­‌شود. گره ­های خوش خیم یا سرطان­ها که به صورت تومور در این قسمت بروز می­‌بایند نیز، یکی دیگر از بیماری­ های مربوطه به تیروئید است که سلامتی انسان را تهدید می­‌کند و باید به آن توجه زیادی داشته باشید.

ایجاد تومور در تیروئید چه به صورت خوش­ خیم و چه بدخیم، اختلال در عملکرد آن و بیماری ­های دیگری مثل خود ایمنی­، معمولا با افزایش سن پدید می‌آیند. تیروئیدیت هاشیموتو یک مثال از بیماری ­های خود ایمنی است که بیشتر در سنین یالا رخ می­‌دهد. کمبود ید می­تواند اثرات منفی زیادی بر سلامت تیروئید در انسان بگذارد. گواتر یکی از بیماری­ های شایعی است که در اثر کمبود ید، خصوصا در دوران سالمندی افراد به آن مبتلا می‌­شوند.

پرکاری تیروئید چیست؟

در این حالت که تیروئید شما، بیش از اندازه هورمون تولید و ترشح می‌­کند، سبب می‌­شود تا تاثیرات گسترده­‌ای را در بدن خود شاهد باشید. بعضی از بیماری ­ها خصوصا در دوران سالمندی سبب پرکاری تیروئید می­‌شوند. از این بیماری­ها می­توان به گریوز و بازدو اشاره کرد.

پرکاری تیروئید می­تواند علائم و تاثیرات گسترده‌­ای را در بدن شما داشته باشد که در ادامه به آن­ها اشاره می‌کنیم. معمولا یکی از این نشانه­ ها افزایش ضربان قلب در انجام کارهای روزانه است. در همین راستا احساس بی­قراری و تحریک ­پذیری شدید نیز به سراغ شما می­‌آید و ممکن است به میزان کمی فشار خون شما نیز بالا رود. به همین دلیل معمولا افراد تعریق زیادی دارند و به گرما و دمای بالا حساس می‌­شوند.

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اشتهای مناسبی دارند اما شاهد کاهش وزن شدیدی در خود هستند. این مسائل می­تواند به مرور منجر به ضعف عضلات و لرزش در انگشتان شود. ریزش مو، تغییر در ضخیم شدن پوست و برجسته شدن چشم­ها نیز از دیگر علائم پرکاری تیروئید هستند.

این اختلال در عملکرد صحیح تیروئید می­تواند بر خصوصیات جنسی نیز تاثیر بگذارد. در خانم­ها تعداد دفعات قاعدگی کاهش یافته یا حجم خون­ریزی در آن‌ها کم می­‌شود. در آقایان نیز این مسئله می‌­تواند به صورت بزرگ شدن پستان­­ها بروز یابد. باید بدانید این علائم پس از درمان پرکاری تیروئید برطرف می­‌شوند و در صورت ادامه یافتن، باید به صورت دقیق علت­‌یابی شوند.

بهترین راه برای تشخیص این بیماری معاینه­ بالینی توسط پزشک متخصص است. پس از آن با اندازه­‌گیری میزان هورمون­های تیروئید و آنتی ­بادی­‌های تحریک­ کننده­ آن می­توان به میزان فعالیت این غده پی برد. هم­چنین پزشک برای تشخیص مشکل پرکاری تیروئید مقدار کمی ید رادیواکتیو برای بیمار تجویز می­‌کند.

برای درمان پرکاری تیروئید باید در ابتدا پزشک علت ایجاد آن را به صورت دقیق شناسایی کند. سپس با تشخیص پزشک از داروهای ضدتیروئید که غالبا خوراکی هستند، استفاده کنید. ید رادیواکتیو نیز یکی دیگر از راه­کارهای درمانی است که با احتیاط بیشتری تجویز می‌شود. برای درمان پرکاری تیروئید در سالمندان باید شرایط جسمانی او در نظر گرفته شود. اغلب این افراد داروهای دیگری نیز مصرف می‌کنند؛ در نتیجه تداخل­ های دارویی ممکن است سلامتی این افراد را تهدید کند.

کم­ کاری تیروئید در سالمندان

مشکل کم­ کاری تیروئید در سالمندان ممکن است در ابتدا علائم و نشانه ­های خاصی نداشته باشد و به مرور و با پیشرفت بیماری، فرد به وجود این مسئله پی ببرد. از سوی دیگر سالمندان ممکن است برخی از این علائم را به کهولت سن و پیری ربط دهند و آن‌­ها را پیگیری نکنند. اما می­توان به خستگی زیاد، کم شدن قدرت شنوایی و ضعف در حافظه به عنوان علائم کم­ کاری تیروئید اشاره کرد.

یکی از شایع­ترین علائمی که به علت کم ­کاری تیروئید در افراد، خصوصا در سالمندان ظاهر می­شود، ضعف و سستی عضلات است. این مسئله روی دستگاه گوارش و دفع فرد نیز اثر می­‌گذارد؛ یبوست یکی از رایج­‌ترین مشکلاتی است که در نتیجه­ کم کاری تیروئید فرد یا آن روبه‌­رو می­‌شود. این افراد در مقایسه با گذشته توانایی کمتری در تحمل سرما دارند و دچار ریزش مو و خشکی پوست می‌شوند. کم ­کاری تیرویید، باعث پف کردن چشم­ ها می‌شود. خیرگی نگاه و بیرون زدگی چشم ­ها نیز از دیگر نشانه­ های کم ­کاری تیروئید است که ممکن است حتی پس از پایان دوره­ درمان این بیماری نیز، برطرف نشود.

کم­ کاری تیروئید می­تواند بر چرخه­ جنسی بانوان نیز تاثیر بگذارد. در این شرایط قاعدگی ­ها معمولا کوتاه‌تر شده و بازه­ زمانی بین آن­ها طولانی‌­تر می‌شود. این مشکلات درمان می‌شوند، اما در صورت عدم درمان ممکن است باعث قطع شدن قاعدگی فرد شود. اگر شما باردار باشید و به کم­ کاری تیروئید مبتلا باشید احتمال سقط جنین نیز بالا می­‌رود.

 همه چیز درباره مسائل رابطه جنسی سالمندان

سالمندان به دلیل کهولت سن و مشکلات ناشی از آن نیاز است تا در بازه زمانی مشخصی برای کنترل و بررسی وضعیت جسمانی خود اقدام کنند. بررسی هورمون ­های تیروئید نیز یکی از این تست­ هاست که معمولا کمک بزرگی برای تشخیص کم ­کاری تیروئید در افراد بی ­علامت دارد.

درمان در بیماران مبتلا به کم­ کاری تیروئید به این شکل است که از درمان­ های جایگزینی هورمون­ های تیروئیدی استفاده می­‌کنند. یکی از داروهایی که در روند درمان معمولا به بیماران تجویز می­‌شود، قرص لووتیروکسین است. در مصرف این گونه داروها باید به بیماری­ های زمینه ­ای در سالمندان نیز توجه شود تا این مسائل سلامتی آن­‌ها را به خطر نیندازد.

یکی از دلایل کم­ کاری تیروئید عدم ترشح TSH است. پزشکان برای تشخیص این مشکل، سنجش میزان ترشح TSH را انجام می­‌دهند. این هورمون از غده­ هیپوفیز ترشح می­‌شود. لازم به ذکر است که مصرف مواد غذایی مختلفی می­توانند باعث ترشح این هورمون از هیپوفیز شوند و به روند بهبود کم کاری تیروئید سرعت ببخشند. از این موارد می­توان به کلم، شلغم، دانه­ سویا و بادام­ زمینی اشاره کرد. این مواد غذایی که گواتروژن نام دارند، میتوانند از جذب ید پیشگیری کنند. باید به این نکته توجه کرد که در صورتی که این مواد را گرم کنید، خاصیت خود را از دست می‌­دهند.

مشکلات تیروئید بر اساس سن و جنسیت

به صورت کلی تیروئید در ۰.۵ تا ۳ درصد سالمندان به صورت پرکار فعالیت می‌­کند. در حالی که میزان کم کاری در بین آن‌­ها ۰.۵ تا ۳.۸ درصد است. بیشتر سالمندان به کم ­کاری تیروئید مبتلا می­‌شوند و این مسئله می­تواند یکی از دلایل چاقی، خستگی و افسردگی در آن‌­ها باشد که در ابتدا علائم مشخصی را از خود نشان نمی­‌دهد.

تحقیقات نشان داده که مشکلات ناشی از اختلال در عملکرد غده­ تیروئید در زنان بیشتر از مردان رخ می‌­دهد. پرکاری تیروئید در سنین پیری به­ علاوه­ کلسترول بالا می­تواند خطر بیماری­ های قلبی را برای سالمندان ایجاد کند. هم­چنین کم ­خونی یکی از مشکلات رایجی است که سالمندان و بیماران مبتلا به کم ­کاری تیروئید با آن روبه‌­رو هستند.

در سرم خون سالمندان تبدیل هورمون T4 به T3 به میزان بسیار کمتری در مقایسه با سال ­های جوانی انجام می‌­گیرد. کاهش T3 به عنوان یکی از هورمون­ های اصلی تیروئید می­تواند مشکلات زیادی را برای آن ایجاد کند. با بالا رفتن سن سالمند میزان ید کمتری را دریافت می­‌کند، که کاهش هورمون­ های تیروئید را در پی دارد. در این حالت ترشح TSH بالا می­رود که در نهایت منجر به تحریک غده­ی تیروئید می­شود و به بزرگ شدن آن می‌انجامد.

تیروئید و سالمندان

تیروئید یکی از مهم­ترین عضوها در بدن شماست. هورمون­ های مترشحه از آن می­تواند روی اعمال مختلفی در بدن شما تاثیر بگذارد. از سنین کودکی رشد فرد تحت تاثیر این هورمون­ ها اتفاق می­فتد و تا پایان عمر تاثیراتش قابل مشاهده است. بسیاری از مشکلات در ظاهر علامت‌­های جدی ندارند؛ اما به مرور زمان و با علت­‌یابی دقیق پزشک متخصص متوجه می­‌شود که مشکل اصلی در تیروئید فرد است.

در دوران سالمندی با توجه به کهولت سن، تغییرات روحی و جسمی زیادی متوجه فرد می­‌شود. یکی از این مسائل بیماری ­هایی است که غده­ تیروئید باعث آن می­‌شود. پرکاری و کم­ کاری تیروئید رایج­ ترین مشکلی است که در سالمندان در ارتباط با این غده اتفاق می­فتد. کم­ کاری تیروئید که برخلاف پرکاری آن علائم واضح و مشخصی ندارد، نیاز به بررسی و تست بیشتری دارد و معمولا با چاقی و حس افسردگی بروز می‌­یابد. در نتیجه­ کنترل وضعیت جسمانی و سلامتی خصوصا در دوران سالمندی از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا