A
اطلاعات کاربردی سالمندان

 همه چیز درباره مسائل رابطه جنسی سالمندان

بسیاری از افراد با افزایش سن سعی می‌کنند با دیگران ارتباط نزدیکی داشته باشند، برخی محققان این میل را باعث رضایت بخشی سالمند در ادامه زندگی میدانند که ممکن است به معنای سازگاری مثبت در تغییر شرایط جسمی و سلامتی آنان باشد. راه های مختلفی برای برقراری رابطه جنسی و صمیمی تر بودن با همسر وجود دارد که این تمایلات می‌تواند شامل انواع لمس کردن یا تحریک باشد؛ اگر چه برخی از سالمندان تصمیم می‌گیرند تا فعالیت‌های جنسی را انجام ندهند که این امری بسیار طبیعی است. در اینجا سعی داریم به برخی از مشکلات رایج رابطه جنسی سالمندان را مطرح کنیم.

تغییرات عادی در تمایلات رابطه جنسی سالمندان چیست؟

افزایش سن باعث تغییرات جسمی چه در زنان و چه در مردان می‌شود که این تغییرات بر توانایی داشتن یک رابطه جنسی خوب و همچنین لذت بردن از آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

زنان سالمند ممکن است متوجه تغییراتی در واژن خود شوند؛ هرچه زنان با افزایش سن روبرو می‌شوند دیواره‌های واژن آنان نازک‌تر، سفت‌تر و خشک‌تر می‌شود. این تغییرات باعث فعالیت‌های جنسی دردناک‌تر و ناخوشایندتر می‌شود. اگر از خشکی واژن خود رنج می‌برید می‌توانید از ژل‌های نرم‌کننده و روان‌کننده که بر پایه آب تولید شده‌اند استفاده کنید و یا از کاندوم‌های نرم کننده استفاده کنید تا راحت‌تر باشید.

اگر زنان سالخورده برای درمان گرگرفتگی یا سایر علائم یائسگی از هورمون درمانی استفاده می‌کنند، بهتر است قبل از هورمون‌ها در صورت نیاز رابطه جنسی برقرار کنند.

با افزایش سن مردان ناتوانی جنسی (اختلال نعوظ) شایع‌تر می‌شود؛ این اختلال شامل از دست دادن توانایی داشتن و نگه داشتن نعوظ است. اختلال نعوظ در مردان ممکن است باعث طولانی‌تر شدن زمان نعوظ شود و یا به کیفیت گذشته نباشد.

از بین رفتن نعوظ در سالمندان باعث می‌شود، ارضا شدن (ارگاسم) سریع‌تر اتفاق بیفتد، اگر گاهی این اتفاق رخ می‌دهد طبیعی است ولی اگر اغلب این اتفاق می‌افتد حتما با پزشک خود در میان بگذارید. با شریک زندگی خود در مورد این تغییرات و اینکه چه احساسی دارید صحبت کنید و حتما از راهنمایی‌های پزشک خود برای آسان‌تر کردن رابطه جنسی استفاده کنید.

مزایای رابطه جنسی برای سالمندان

زمانی که فرد به سن میانسالی می‌رسد شاید دیگر انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف نداشته باشد. همین امر می‌تواند از سرگرمی و اوغات فراغت فرد بکاهد. در این سنین است که روابط شخصی فرد سالمند می‌تواند زندگی آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. یکی از این روابط که می‌تواند در سطح گسترده‌ای زندگی فرد سالمند را تغییر دهد، داشتن رابطه جنسی است. داشتن رابطه جنسی در این سن و سال می‌تواند مزایای بسیاری برای فرد سالمند داشته باشد. 

  • داشتن رابطه جنسی فرد سالمند علاوه بر اینکه امید به زندگی را در آن افزایش می‌دهد می‌تواند طول عمر فرد را هم بیشتر کند. 
  • رابطه جنسی با مصرف انرژی می‌تواند آندورفین زیادی در بدن آزاد کند. همین امر می‌تواند سطح استرس و اضطراب بدن را به شدت کاهش دهد. 
  • با داشتن رابطه جنسی می‌توان از بسیاری از مشکلات و درگیری‌های فکری فرار کرد و به آرامش رسید. 

عوامل تقویت رابطه جنسی سالمندان

برای اینکه بتوانید رابطه جنسی را در سنین سالمندی تقویت کنید و بیشتر از آن لذت ببرید تنها کافی است که به دو نکته توجه داشته باشید. 

  1. با صحبت کردن و برقراری ارتباط با شریک جنسی خود، سعی کنید علاوه بر لذت بیشتر رابطه را در طولانی مدت تقویت کنید. صحبت کردن درباره نیازهای فرد می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری معاشقه بین دو فرد سالمند باشد. با صحبت کردن دررابطه با مسائل جنسی در سنین سالمندی احساس نزدیکی بین دو فرد بیشتر می‌شود، از این رو لذت بیشتری از رابطه خواهند برد. 
  2. معاشقه و لمس را هرگز فراموش نکنید. یکی از مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط در سالمندان معاشقه است. حتی اگر توانایی حرکت ندارید معلول هستید می‌توانید با استفاده از این راه به لذت بیشتری برسید.  

چه عواملی باعث ایجاد مشکلات رابطه جنسی سالمندان می‌شوند؟

برخی بیماری‌ها، ناتوانی‌ها، داروها و جراحی‌ها می‌توانند بر توانایی شما در داشتن رابطه جنسی و لذت بردن از آن تاثیر منفی بگذارند. عواملی که در ادامه عنوان شده است ممکن است تاثیر گذار باشد:

آرتروز

درد مفاصل به دلیل آرتروز می‌توانند فعالیت‌های جنسی را با احساس ناراحتی همراه کند. ورزش، استفاده از داروها و احتمالا عمل جراحی مفاصل ممکن است به تسکین این درد کمک کند؛ همچنین استراحت، حمام گرم و تغییر موقعیت و زمان فعالیت‌های جنسی کمک کننده هستند.

دردهای مزمن

درد میتواند در صمیمیت بین افراد مسن تداخل ایجاد کند. درد های مزمن لزوما بخشی از سالمندی نیست و بسیاری از این درد ها قابل درمان است اما برخی از دارو های ضد درد میتوانند در عملکرد جنسی شما اختلال ایجاد کند؛ سعی کنید از عوارض دارو ها اطلاع داشته باشید و با دکتر خود مشورت کنید.

دمانس (زوال عقل)

برخی از سالمندان مبتلا به دمانس علاقه زیادی به رابطه جنسی و نزدیکی دارند اما شاید نتوانند رفتار های جنسی مناسب را تشخیص دهند. افراد مسنی که دچار زوال عقل شدید هستند ممکن است همسر یا شریک زندگی خود را تشخیص ندهند، اما آنها هنوز هم خواهان برقراری ارتباط جنسی هستند و شاید برای ارتباط جنسی به دیگران روی بیاورند. دانستن نحوه رسیدگی به این وضعیت می تواند گیج کننده و دشوار باشد اما بهترین راه شاید صحبت با پزشک، روانشناس، پرستار یا مددکار اجتماعی و همچنین آموزش مراقبت از سالمندان مبتلا به دمانس باشد.

دیابت و تاثیر آن در رابطه جنسی سالمندان

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث بروز اختلال نعوظ در مردان سالمند شود که در بیشتر موارد درمان پزشکی بسیار موثر است. تاثیر دیابت در زنان مسن هنوز ناشناخته است و نتایج کم رنگی وجود دارد، اما مشاهدات پزشکی نشان دهنده آن است که زنان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عفونت واژینال هستند، که می‌تواند باعث خارش و سوزش شود و رابطه جنسی را ناراحت کننده کند که البته این عفونت‌های باکتریایی قابل درمان است.

بیماری‌های قلبی

نازک و باریک شدن شریان ها میتواند جریان خون را در بدن دچار مشکل کند و در نتیجه بر ارگاسم مرد و زن سالمند تاثیر منفی بگذارد. امکان دارد تحریک سالمندان مدت طولانی تری را طی کند که باعث شود مردانی که مبتلا به اختلال نعوظ هستند دچار مشکل شوند. طبق شواهد پزشکان، سالمندانی که حمله قلبی را تجربه کرده اند از این که هنگام برقراری رابطه جنسی دوباره حمله را تجربه کنند، میترسند.

حتی اگر رابطه جنسی بی‌خطری دارید، همیشه توصیه‌های پزشک خود را گوش کنید. اگر مشکلات قلبی شما بیشتر شد یا بعد از نزدیکی و استراحت، احساس درد در قفسه سینه و تنگی نفس کردید حتما با پزشک خود در میان بگذارید تا در صورت لزوم برنامه درمانی شما تغییر داده شود.

بی اختیاری ادرار

از دست دادن کنترل مثانه و ادرار در زنان مسن شایع تر است. فشار زیاد روی شکم در طول رابطه جنسی میتواند این امر را تشدید کند، که در این صورت بهتر است که قبل و بعد رابطه جنسی، مثانه خود را خالی کنید. خبر خوب این است که بی اختیاری ادرار در سالمندان معمولا قابل درمان است.

سکته مغزی

توانایی برقراری رابطه جنسی گاهی در اثر سکته مغزی نیز کاهش می‌یابد. تغییر موقعیت انجام رابطه جنسی یا وسایل پزشکی می‌تواند به افراد دارای ضعف جسمی و یا فلج در رابطه جنسی کمک کند. برخی از سالمندان که مبتلا به فلج از ناحیه کمر هستند، هنوز هم می‌توانند ارگاسم و لذت را تجربه کنند.

افسردگی

عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا از آن ها لذت برده‌اید، مثل فعالیت‌های جنسی می‌تواند نشانه افسردگی باشد. گاهی اوقات تشخیص افسردگی برای شما سخت است به همین علت بهتر است از روانشناس خود کمک بگیرید تا آن را درمان کنید.

عمل جراحی

بسیاری از ما نسبت به انجام هر نوع جراحی نگران هستیم، چرا که این جراحی‌ها شاید اعضای بدن مانند سینه‌ها و ناحیه تناسلی را درگیر کند. بیشتر سالمندان مدام به نوع رابطه جنسی که در گذشته از آن لذت برده‌اند، فکر می‌کنند.

داروها

مصرف برخی از داروها می‌تواند در ایجاد مشکلات جنسی سالمندان تاثیر گذار باشد. داروهای فشار خون، آنتی‌هیستامین‌ها، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده‌ها، داروهای بیماری پارکینسون و داروهای ضد سرطان می‌توانند منجر به اختلال نعوظ در مردان شود یا انزال را در مردان سالمند بسیار سخت کند. برخی از داروها می‌توانند میل جنسی زنان را کاهش دهد یا باعث خشکی واژن، مشکل در برانگیختگی و همچنین ارگاسم شود. بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا داروی دیگری که بدون این عوارض جانبی باشد، وجود دارد یا خیر.

الکل

مصرف الکل زیاد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات نعوظ در مردان شود و ارگاسم را در زنان به تاخیر اندازد.

 

مواد غذایی مناسب برای تقویت جنسی سالمندان

علاوه بر داروهای شیمیایی، موادغذایی بسیاری هستند که می‌تواند روی قوای جنسی فرد تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به تقویت قوای جنسی فرد شود. ازجمله این موادغذایی عبارتنداز: 

– موز

یکی از میوه‌هایی که باعث ترشج هورمون سروتونین در بدن فرد می‌شود، موز است. موز باعث ایجاد احساس سرخوشی در بدن فرد می‌شود و به این تریتب هورمون‌ها بدن را تنظیم می‌کند.

– کرفس

با مصرف کرفس هورمونی در بدن آقایان آزاد می‌شود که می‌تواند برای خانم‌ها بسیار جذاب باشد. 

– انجیر

یکی از محرک‌های قوی در تقویت قوای جنسی آقایان، انجیر است. اسید آمینه‌های موجود در انجیر می‌تواند منجر به تقویت قوای جنسی آقایان شود. 

– سیر

طبع گرم سیر باعث تقویت قوای جنسی فرد می‌شود، به این ترتیب قدرت نعوظ و استقامت آلت تناسلی آقایان افزایش پیدا خواهد کرد. 

– بادام

بادام یکی از دانه‌هایی است که سرشار از اسیدهای چرب بدن بوده و با داشتن مقدار زیادی آرژنین می‌تواند باعث انبساط رگ‌های خونی بدن شود. به این ترتیب جریان خون در آلت تناسلی فرد بهبود پیا می‌کند.

– زنجبیل

یکی دیگر از موادغذایی که طبع گرمی دارد و می‌تواند به عنوان یک نحرک جنسی عمل کند، زنجبیل است. زنجبیل با افزایش جریان خون در بدن می‌تواند میل جنسی فرد را افزایش دهد. 

– فلفل

فلفل طبع بسیار گرمی دارد و به عنوان یکی از ادویه‌ها محرک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاپساکین موجود در فلفل در تولید آندورفین نقش بسیار مهمی دارد، از این رو میل جنسی و تولید اسپرم در آقایان را بیش از قبل افزایش دهد. 

– زعفران

زعفران علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیری که دارد می‌تواند منجر به تقویت قوای جنسی در افراد شود. با کاهش استرس و آرامش بیشتر می‌توانید یک رابطه جنسی کامل داشته باشید. 

– شکلات تلخ

شکلات تلخ می‌تواند شادی‌آور، آرامش بخش و تقویت کننده روابط بین زوجین باشد. زوجینی که به دنبال داشتن رابطه جنسی طولانی‌تر و بیشتر هستند می‌توانند مصرف شکلات را در برنامه غذایی خود قرار دهند. 

به دنبال رابطه جنسی ایمن باشید

افزایش سن شما را از بیماری‌های مقاربتی حفظ نمی‌کند. افراد مسن که از نظر جنسی فعال هستند ممکن است در معرض بیماری‌هایی مانند سفلیس، سوزاک، عفونت کلامیدیا، تبخال دستگاه تناسلی، هپاتیت بی، زگیل‌های تناسلی و تریکومونیازیس قرار بگیرند.

تقریبا هر سالمندی که از نظر جنسی فعال باشد، در معرض خطر ابتلا به ایدز است که امروزه شاهد افزایش رشد ایدز در بین سالمندان هستیم. اگر شما رابطه جنسی ایمنی ندارید یا بیش از یک شریک جنسی دارید، در معرض ابتلا به ایدز هستید. برای جلوگیری از این بیماری حتما در طول رابطه جنسی خود از کاندوم استفاده کنید. با پزشک در مورد راه‌های محافظت از خود در برابر همه بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی صحبت کنید و از معاینات منظم و انجام آزمایشات غافل نشوید. به این فکر نکنید که چون شما سالمند هستید این بیماری‌ها به سراغ شما نمی‌آیند.

نقش احساسات در روابط جنسی سالمندان

نقش احساسات در رابطه جنسی سالمندان

رابطه جنسی تعادلی بین مسائل عاطفی و مسائل جسمی است. بسیاری از زوج‌های مسن در زمان جوانی احساس رضایت بیشتری از روابط جنسی داشتند، شاید دلیل این موضوع بیشتر وقت گذاشتن و حواس پرتی کمتر بود و البته در جوانی هیچ‌گاه باردار شدن از همسر موجب نگرانی آنان نبود.

با افزایش سن وزن، پوست و ماهیچه‌ها تغییر می‌کنند و برخی از سالمندان با این تغییرات احساس خوبی ندارند. برخی نگران جذابیت‌های خود در پیری هستند که این موضوع باعث استرس و اضطراب آنان می‌شود اما این استرس‌ها ممکن است با یک رابطه جنسی خوب از بین بروند.

زوج‌های سالمند با استرس‌های روزمره‌ای روبرو هستند که بر روی افراد با هر سنی تاثیر می‌گذارد. سالمندان نگرانی‌های دیگری هم دارند که شامل بیماری‌ها، بازنشستگی و تغییرات زندگی آنان است که موجب مشکلات جنسی آن ها می‌شود. با همسر خود صحبت کنید و سعی کنید خود و شریک زندگی‌تان را سرزنش نکنید؛ صحبت کردن و مشاوره گرفتن از روانشناس چه تنها و چه با همسر می‌تواند برای شما مفید باشد، چرا که روانشناسان و درمانگران برای کمک به مشکلات جنسی شما از آموزش‌های ویژه‌ای برای شما برخوردارند. بنابراین در مورد مشکلات خود صحبت کنید تا بتوانید از متخصصین کمک بگیرید.

اختلالات جنسی در سالمندان

تمایلات جنسی یکی از نیازهای اصلی انمسان در طول زندگی است. این تمایلات در تمام برهه‌های زمانی همراه انسان است و نمی‌توان تنها آن را برای قشر خاص و سن خاصی دانست. انسان حتی زمانی که وارد میانسالی می‌شود هم تمایلات جنسی خود را حفظ می‌کند. پس این موضوع به هیچ عنوان ربطی به سن و سال افراد ندارد. طبق پژوهش محققان، افرادبالای ۶۰ سال علاوه بر داشتن تمایلات جنسی از داشتن رابطه جنسی هم لذت می‌برند. در بیشتر موارد در افراد سالمند اختلالات جنسی به وجود آمده می‌تواند به دلیل استفاده داروهای شیمیایی باشد. 

داشتن رابطه جنسی سالم در سالمندان

راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای داشتن یک رابطه جنسی موفق در دوره سالمندی از آن‌ها استفاده کنید. برای همسر خود وقت بگذارید و باهم تغییرات زندگی را درک کنید و از آن لذت ببرید.

  • در صورت بروز هر مشکلی آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا از پیشنهادهای کاربردی او نهایت استفاده را ببرید. به طور مثال شایع‌ترین مشکل در زنان سالمند خشکی واژن و در نتیجه مقاربت‌های دردناک است که با استفاده از مرطوب کننده‌های واژن که پزشک شما آن را پیشنهاد می‌کند به راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید. این مرطوب کننده‌ها و روان‌کننده‌ها به راحت‌تر شدن رابطه جنسی کمک می‌کنند که با مشورت پزشک خود از آن به صورت مرتب ( هر ۲، ۳ روز یکبار) استفاده کنید.
  • اگر از اختلال نعوظ رنج می‌برید با پزشک خود مشورت کنید؛ اغلب مردان سالمند از داروها و یا سایر روش‌های درمانی استفاده می‌کنند که بسیار موثر است، وجود قرص‌هایی موثر برای این اختلال وجود دارد که علاوه بر عوارض‌هایی، کمک بسیاری به سالمندان کرده است. اگر برای بهبودی این اختلال می‌خواهید از رژیم غذایی گیاهی و مکمل‌های غذایی استفاده کنید حتما احتیاط کنید و همیشه قبل از مصرف هر گیاه و مکملی با پزشک خود مشورت کنید.
  • مشکلات جسمی می‌توانند با افزایش سن در روابط جنسی شما تاثیرگذار باشند. شما و شریک زندگی‎تان می‌توانید راه‌های جدیدی برای باهم بودن و معاشقه پیدا کنید. در مورد نیازهای خود با همسر خود صحبت کنید و این را بدانید که محبت کردن، بغل کردن، بوسیدن، لمس کردن و وقت گذرانی با یکدیگر می‌تواند احساس نیاز شما را رفع کند و حتی راه‌حلی برای صمیمیت بیشتر و روابط جنسی بهتر شما باشد.
منبع
nia.nih

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا