A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مهمترین مشکلات بارداری در سنین بالا چیست؟

امروزه، سن ازدواج بالاتر رفته و بالطبع، پدر و مادر شدن هم در سنین بالایی رخ می‌­دهد. افراد به­ خاطر داشتن یک شغل ثابت و پیشرفت کاری، رسیدن به یک وضعیت ثبات روحی و جسمی، ترجیح می­دهند که دیرتر اقدام به فرزند­آوری کنند. یکی از بحث‌­هایی که برای داشتن بچه در سنین بالا مطرح می‌شود، سن بالای مادر و خطرات بارداری در سنین بالا است. سلامتی مادر یکی از فاکتورهای با ­ارزش در سلامتی جنین است. وضعیت سلامت مادر در همه جنبه­‌های روحی و جسمی، بیشتر از سن او در سلامتی جنین و پشت­ سر گذاشتن یک بارداری موفق تاثیرگذار است. نکات مهم متعددی مربوط به بارداری زنان بالای ۴۰ سال وجود دارند که بهتر است بانوان از آن­‌ها اطلاع کسب کنند. ما در این مقاله سعی کردیم که به مهم­ترین نکات بارداری در زنان بالای ۴۰ سال بپردازیم.

نقش تخمک­ برای بارداری در سنین بالا

برای بارداری، نقش تخمک­ های زنان اهمیت زیادی دارد. اگر کیفیت تخمک پایین باشد همان­‌قدر احتمال شانس بارداری پایین می‌­آید یا در صورت باردارشدن ممکن است مشکلاتی برای جنین به­ وجود آید. یکی از فاکتور­های مهمی که در کیفیت تخمک­ها تاثیر می­‌گذارد، سن مادر باردار است. به گفته متخصصان هرچقدر که سن مادر بالاتر رود همان­قدر کیفیت تخمک و ذخیره تخمک در بدن پایین می­‌آید و با پایین ­آمدن این موارد، احتمال بارداری کمتر می‌­شود.

دقت کنید که نگفتیم که احتمال بارداری به صفر می­‌رسد، اشاره کردیم که کمتر می­‌شود. شاید در یک مقایسه، زنان بالای ۴۰ سال باید دو برابر زنان ۲۵ ساله، منتظر بارداری خود بمانند. نگران نباشید و استرس به ­خود راه ندهید که با جستجوی ساده، می‌­توان دید که زنان زیادی بعد ­از ۴۰ سالگی باردار شده­‌اند و مادر­شدن را تجربه کرده­‌اند. فقط مثل همه مادران دیگر، باید یک سری نکات مهم و اصولی را در بهداشت و رابطه جنسی رعایت کنید.

مراجعه به مراکز بهداشتی و متخصصین مربوطه

حتما قبل از بارداری، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید که تحت­ نظر پزشک باشید. تمامی زنان حدود ۳ ماه قبل از بارداری، باید تحت­ نظر متخصصین، مراقبت‌­های لازم را داشته باشند. بارداری بالای ۴۰ سال (هم اولین بارداری و هم بارداری دوم به بعد) جز بارداری­‌های پرخطر محسوب می‌شود و ممکن است موجب بروز عوارضی در مادر و جنین شود، اما شما باید اطمینان­ خاطر داشته باشید که با رعایت نکات اصولی می­‌توانید یک بارداری خوب و بدون خطری را پشت­ سر بگذارید و تجربه ناب مادر شدن را حس کنید. در بارداری­‌های بالای ۴۰ سال، مراجعه به مشاوره ژنتیک قویا توصیه می‌شود. متخصصان ژنتیک برای پیشگیری از بیماری­‌های ژنتیکی، می­‌توانند بهترین افراد کمک­ کننده باشند.

زایمان به روش سرازین

یکی از موارد مهم دیگری که مادران برای بارداری در سنین بالا با آن روبرو می­‌شوند، زایمان به روش سزارین است که در سزارین خونریزی بیشتری نسبت به زایمان طبیعی رخ می‌­دهد. در زایمان به روش سزارین، زخم­‌ها دیرتر خوب می­‌شوند و مادر تا چند روز درگیر درد است در حالی­‌که در زایمان به روش طبیعی، بهبودی سریعا اتفاق می­افتد.

زایمان زودرس

با افزایش سن بارداری، احتمال دیابت و فشارخون بالا وجود دارد و به­ همین علت، احتمال مسمومیت های بارداری بالاتر می‌­رود و در نتیجه زایمان زودرس اتفاق افتاده و حتی موجب مرگ جنین می­‌شود. برای این­که از این خطر به­ دور باشید حتما تحت نظر پزشک باشید.

قبل از مادر شدن، استرس را از خود دور کنید. شما نباید استرسی بابت مادرنشدن داشته باشید، زیرا امروزه برای هر مشکلی راه ­حلی وجود دارد و شما می­‌توانید از روش‌­های درمان ناباروری مثل ivf و… استفاده کنید.

احتمال به­ دنیا آوردن نوزادی با مشکلات سندرم داون

متخصصان هشدار می‌­دهند که احتمال به­ دنیا آمدن نوزاد با مشکلات سندرم داون، در مادران سن بالا بیشتر می­‌شود. برای اطمینان از سلامت جنین، آزمایش­‌های مختلفی مثل آزمایش آمنیوسنتز وجود دارد که می­‌توان انجام داد. دقت کنید که حتما همه این مراحل باید تحت ­نظر متخصص مجرب و باتجربه انجام شود؛ بهتر است بدون مشورت با پزشک کاری انجام ندهید.

احتمال دوقلو­زایی برای بارداری در سنین بالا

در سنین بالای ۴۰ سال اگر به­ صورت طبیعی باردار شدید، شانس دوقلو­زایی بالاتری خواهید داشت. به ­دلیل این­که دو تخمک از تخمدان­‌ها آزاد می­‌شود شما شانس این را دارید که صاحب دوقلوهای غیرهمسان شوید و تولد نوزادان شما یک تجربه جدید را به ارمغان می‌­آورند. حواس­تان باشد که استرس و نگرانی‌­های بیش از حد، می‌­تواند برایتان مشکل‌­ساز شود، پس تا حد ممکن از استرس و نگرانی دوری کنید.

عوارض بارداری بعد از 40 سالگی
عوارض بارداری بعد از ۴۰ سالگی

قصد بارداری دارید؟ اصول اولیه را رعایت کنید

  • مراجعه به مراکز بهداشتی یا مطب­‌های خصوصی ماماها و پزشکان متخصص برای تشکیل پرونده پزشکی.
  • انجام یک چک­اپ کلی برای شناسایی مشکلات اولیه. (مادر سالم، کودک سالمی را به­ دنیا خواهد آورد.)
  • نمونه ­برداری از دهانه رحم (پاپ اسمیر) که توسط ماماها یا پزشکان زنان و زایمان صورت گرفته و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
  • در صورت داشتن بیماری زمینه ­ای، با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف قرص فولیک اسید سه ماه قبل از بارداری
  • عدم مصرف دخانیات مثل سیگار و قلیان

رعایت نکات مهم در دوره بارداری در سنین بالا

مراقبت­‌های دوران بارداری در سلامتی مادر و جنین اهمیت فوق العاده‌­ای دارند. مراقبت­ های پزشکی را باید تحت­ نظر پزشک خود داشته باشید اما رعایت یک­سری نکات مهم بر عهده خود شما است که باید آن­‌ها را رعایت کنید.

  • هرگونه تماس با مواد شیمیایی از قبیل رنگ ­کردن موها، کاشت ناخن، استفاده از وایتکس، حشره ­کش و سایر مواد شیمیایی خانگی ممنوع است.
  • از هرگونه بلند­ کردن، کشیدن و هل ­دادن اجسام سنگین خودداری کنید. وقتی در سنین بالا، باردار می­‌شوید حساس‌تر هستید و باید مراقب خود باشید.
  • روی نردبان و چهارپایه به ­هیچ ­عنوان نروید زیرا احتمال سقوط وجود دارد. برای انجام کارهایی که در توان شما نیست حتما از سایر اعضای خانواده کمک بخواهید.
  • یک حالت متعادلی بین ایستادن و نشستن خود برقرار کنید و به ­مدت طولانی در یک وضعیت، قرار نگیرید.
  • حتما پیاده ­روی کنید که برای سلامت خودتان و جنین تاثیر بسزایی دارد. افزایش وزن و چاقی در مادران سنین بالای ۴۰سال، بیشتر است. برای این­که شما دچار افزایش وزن بیش ­از­ حد استاندارد نشوید حتما به­ طور منظم ورزش کنید.
  • بیمارستان‌­ها و مراکز بهداشتی، کلاس‌­های مخصوص زایمان برگزار می­‌کنند. حتما همراه همسر خود در این کلاس­‌ها شرکت کنید.
  • رعایت برنامه غذایی سالم برای همه مادران جدا از هر سن و سالی که دارند الزامی است. مادران باردار برای این­که تجربه خوبی از بارداری خود داشته باشند باید از مصرف مواد غذایی سالم غافل نشوند وکاملا از مواد غذایی مضر دوری کنند.
  • شاید یکی از مواردی که مادران در سنین بالا دچار آن شوند خستگی و احساس ضعف بیشتر است. سعی کنید که زمان­های بیشتری را برای استراحت خود در ­نظر بگیرید.
  • اگر شاغل هستید از پذیرفتن مسئولیت­‌های جدید و پر­استرس دوری کنید و پذیرفتن مسئولیت­‌های جدید را به بعد از بارداری موکول کنید. به دلیل شرایط خودتان، نه گفتن را تمرین کنید. به ­نظر می‌­رسد که با تمرین نه گفتن، زمان‌­های استراحت بیشتری را برای خودتان ذخیره می‌کنید.

راهنمای جامع درمان چاقی در سالمندان

جمع­ بندی

برای آن­که بارداری در سنین بالا برای شما بدون مشکل باشد، باید حتما از نظر سلامتی جسمی و روحی، در وضعیت مناسبی قرار داشته باشید. شما در هر سنی که باردار شوید باید در درجه اول مراقب خودتان و در درجه دوم هم مراقب جنین­ خود باشید. با مراقبت از خود و رعایت اصول آن، می­‌توانید بارداری موفقی داشته باشید و از مادر­ شدن لذت ببرید.

هرگونه نگرانی و استرس را از خود دور کنید. تحقیقات لازم و کافی را قبل از بارداری انجام دهید و با اطمینان خاطر و با توکل به ­خدا، اقدام به بارداری کنید. امیدواریم که مادر ­شدن باعث بیشتر شدن وسعت وجودی شما شود و شما را با دنیای جدیدی آشنا کند. آرزو می­‌کنیم که با تمام­ وجود از مادر شدن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا