A
سلامت جسمی سالمندان

درمان پروستات آقایان: نکات مهم درمان، پیشگیری و جراحی

بیماری پروستات در آقایان چیست؟ عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است که در زیر مثانه قرار دارد. این عضو مجاری ادراری را احاطه کرده است و موقع انزال جنسی مایعی سفید رنگ ترشح می‌کند که تقریبا یک سوم حجم منی را این مایع قلیایی تشکیل می‌دهد.

کار پروستات چیست؟

غده پروستات وظیفه ترشح مایع شیری رنگی را به عهده دارد که از یون سیترات، کلسیم، یون فسفات، آنزیم‌های لخته کننده و.. تشکیل شده است. در زمان تخلیه منی و نعوظ این غده منقبض شده و خود را جمع می‌کند، از این رو حجم منی خارج شده در هنگام رابطه جنسی به شدت افزایش پیدا می‌کند. مایع موجود در غذه پروستات می‌تواند منجر به باروری تخمک شود. این غده می‌تواند روی قدرت اسپرم در بارور کردن تخمک تاثیرگذار باشد. در واقع این غده می‌تواند روی انزال تاثیر بسیار زیادی داشته باشد، می‌توان گفت غده‌ای است که مایع منی را در حین رابطه جنسی از بدن به سمت بیرون هدایت می‌‌کند.

اندازه طبیعی پروستات آقایان

پروستات در سنین کودکی تا پیش از بلوغ اندازه کوچکی دارد. از زمان بلوغ رشد آن شروع شده و معمولا تا بیست سالگی به اندازه‌ ثابتی می‌رسد. این غده در یک مرد جوان به اندازه یک گردو است. با افزایش سن، بزرگ‌تر می‌شود. اگر این غده رشد زیادی داشته باشد، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

از سن ۵۰ سالگی به بعد بروز مشکلات این غده برای آقایان بسیار شایع است. با افزایش بیشتر سن، احتمال مبتلا شدن به مشکلات پروستات نیز افزایش می‌یابد. احتمال ابتلا به این بیماری در بین مردان ۳۳ درصد است. به همین دلیل لازم است تا با علایم وقوع این بیماری و راه‌های درمان آن آشنا شوید.

بیماری‌های پروستات آقایان

سه گروه بیماری، این غده را به خطر می‌اندازند که در ادامه به توضیح هر یک از بیماری‌ها و علائم آن‌ها پرداخته شده است.

  • پروستاتیت یا التهاب پروستات
  • بزرگ‌شدن خوش‌خیم غده یا هایپرپلازی خوش‌خیم
  • سرطان

فیلم ورزشهای مناسب برای درمان پروستات آقایان

 

 

التهاب غده پروستات

التهاب پروستات که به معنی تورم غده پروستات است یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها بین مردان جوان تا میان‌سال است. این بیماری می‌تواند ریشه عفونی و میکروبی داشته باشد. از جمله علائم این بیماری می‌توان به داشتن درد یا سوزش هنگام ادرار، تکرر ادرار، کمر درد، تهوع و استفراغ، تعریق، کاهش قوای جنسی و لذت آن، مشکلات نعوظ و ابتلا به تب و لرز در ناحیه پایین، پشت و بین پاها اشاره کرد.

تورم این غده ممکن است به صورت آهسته پیشرفت کند. به همین دلیل لازم است که مبتلایان درمان آن را به صورت جدی دنبال کنند. در صورتی که پروستاتیت به مرحله حاد برسد علائمی از قبیل اشکال در ادرار کردن، درد مزمن در ناحیه لگن، اختلال عملکرد جنسی، درد مزمن در ناحیه تناسلی و کیسه بیضه را با خود به همراه دارد.

نکته قابل توجه در این بیماری این است که التهاب این غده دوره درمانی طولانی مدتی دارد که مبتلایان معمولا به صورت قطعی مداوا نمی‌شوند. به همین دلیل لازم است تا از ابتلا به آن جلوگیری شود. از جمله دلایل ابتلا به التهاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود باکتری‌های عفونی
  • تروما
  • فشارهای روحی و عصبی از قبیل استرس و افسردگی

درمان التهاب پروستات

نکته قابل توجه در مبتلایان به این بیماری این است که در زمان مشاهده علائم بیماری، معمولا افراد دچار استرس و نگرانی شدید می‌شوند که این عامل خود باعث تشدید بیماری می‌شود. درمان این بیماری به عامل ایجادکننده آن بستگی دارد و در زمان مراجعه به پزشک اقدامات لازم جهت درمان انجام می‌پذیرد. به صورت معمول از شیوه‌های زیر جهت درمان استفاده می‌شود:

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یا ضد باکتری‌ها در پروستاتیت عفونی
  • داروهای کاهنده التهاب پروستات
  • استفاده از شل‌کننده‌های عضلانی مانند داروهای بلوک‌کننده آلفا
  • آرامش‌بخش‌ها
  • جراحی در صورتی که انسدادی در مثانه یا پیش‌راه وجود داشته باشد
  • جراحی برداشتن غده که در مواقع نادر و خیلی حاد پیش می‌آید

همچنین رعایت کردن یک سری از نکات به درمان زودتر این بیماری کمک شایانی می‌کند. در ادامه به بیان این فعالیت‌ها پرداخته شده است:

  • استفاده از تکنیک‌های ماساژ درمانی
  • انجام فعالیت‌های ورزشی جهت تقویت مثانه از قبیل کگل
  • استفاده از درمان‌های حرارتی مانند دوش آب داغ، بطری آب داغ و پد حرارتی
  • خودداری کردن از فعالیت‌ها تحریک‌کننده مانند دوچرخه سواری
  • استفاده از گیاهان آرامش‌بخش خاص
  • محدود کردن و یا پرهیز از مصرف الکل، کافئین و غذاهای تند
  • کمک گرفتن از طب سوزنی
  • بیوفیدبک
  • استفاده از رژیم غذایی سالم، برای مثال مصرف گوجه فرنگی
  • مصرف مایعات غیر کافئینی جهت تشدید ادرار و خروج باکتری‌ها از بدن

 

انواع روش‎های جراحی پروستات

خوشبختانه علم پزشکی به قدری پیشرفت کرده است که برای درمان غده پروستات تنها یک راه درمان پیش رو نیست. امروزه برخلاف گذشته روش‌های جراحی بسیاری برای درمان پروستات بوجود آمده است. انتخاب نوع جراحی به تشخیص پزشک و شرایط بدنی فرد بیمار بستگی دارد. ازجمله روش‌های جراحی غده پروستات:

پروستاتکتومی باز

این روش جراحی برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پروستات آن‌ها بلای ۸۰ گرم باشد. در واقع همان جراحی باز و اولیه است که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. این جراحی حدود دو ساعت طول می‌کشد و جراح برای آن سطح پوست را برش می‌زند تا به پروستات دسترسی یدا کند. بعد از عمل فرد باید سه تا چهار روز در بیمارستان بستری باشد.
در این روش به دو نوع به غده پروستات دسترسی پیدا می‌کنند. یکی از طریق برش از پایین شکم که به آن رتروپوبیک می‌گویند و دیگری از طریق برش بین رکتوم و بیضه انجام می‌شود که به روش پرینه‌ای شهرت پیدا کرده است. 

لاپاراسکوپیک

این روش یکی از کم‌تهاجم‌ترین روش‌های درمانی برای غده پروستات است. این روش حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامد، بسیاری از پزشکان و متخصصان هنوز این روش را قبول ندارند و انتظار دارند که تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود.
این شیوه درمانی هم همچنان با دو روش پروستاکتومی لاپاراسکوپی که پزشک یک برش روی بدن ایجاد می‌کند و وارد اعضای داخلی بدن می‌شود، پروستاکتومی لاپاراسکوپی هم کاملا رباتیک و بدون دخالت دست انجام می‌شود. 

جراحی لیزری پروستات

از این روش بیشتر زمانی استفاده می‌شود که بزرگی پروستات مسیر ادرار فرد را مسدود کرده باشد. پزشک با استفاده از ابزاری که از مجرای پیشابراه فرد رد می‌کند بخشی از پروستات را برش می‌زند، تا از انسداد مجاری ادرار جلوگیری کند. 

جراحی آندوسکوپیک

نحوه کار پزشک در این روش همانند روش لیزر است. پزشک با عبور یک لوله اقدام به برداشتن بخشی از پروستات می‌کند. یکی از روش‌های کم تهاجمی است که بیشترین طرفدار را در میان پزشکان دارد. 

برداشتن پروستات از طریق پیشابراه

یکی از بهترین و استانداردترین روش‌های درمانی پروستات خوش خیم، برداشتن پروستات از طریق پیشابراه است. در این جراحی که حدود یک ساعت طول می‌کشد، توسط یک سیم حلقوی بخشی از پروستات بریده می‌شود و از طریق مثانه دفع خواهد شد. 

برش پروستات از طریق پیشابراه

در این جراحی که حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد، غده پروستات به تکه‌های کوچک تبدیل می‌شود. معمولا از این روش برای افرادی که پروستات آن‌ها زیر ۴۰ گرم است انجام خواهد شد.   

بهترین زمان برای جراحی پروستات چه زمانی است؟

به طور معمول بیشتر مردانی که بالای ۶۰ سال سن دارند از بزرگی پروستات رنج می‌برند. بزرگ شدن پروستات همزمان با افزایش سن رخ خواهد داد، از طرفی در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بروز مشکلات بزرگی برای فرد شود. بزرگ شدن غده پروستات از سن ۴۵ سالگی آغاز می‌شود و در سنین ۶۰ سالگی به اوج خود می‌رسد. 

معمولا در مواردی که منجر به سنگ مثانه، نارسایی کلیه، عفونت و خونریزی ادراری و احتباس ادرار شود باید مورد جراحی قرار بگیرد. در صورتی که به بزرگ شدن پروستات بی توجه باشید و تحت درمان قرار نگیرید می‌تواند به اعضای داخلی بدن آسیب جدی وارد کند. 

بزرگ‌شدن خوش‌خیم غده پروستات آقایان

اندازه این غده تقریبا برابر با اندازه یک گردو است و با افزایش سن این غده نیز بزرگ‌تر می‌شود. به بزرگ‌شدن غیر سرطانی این غده، بزرگ‌شدن خوش‌خیم گفته می‌شود. این بیماری در مردان بالای ۴۰ سال رایج است. به دلیل احاطه مجاری ادرار توسط غده، بزرگ‌شدن این غده می‌تواند مشکلات دفع ادرار برای مردان به همراه داشته باشد و دفع ادرار نه به صورت کامل بلکه با تکرر به خصوص در موقع شب صورت گیرد.

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به کم‌شدن فشار ادرار، تاخیر در ادرار و قطره قطره شدن آن اشاره نمود. در برخی از مبتلایان احتباس ادراری اتفاق می‌افتد که با پیشروی آن، بیماری جدی‌تری از قبیل عفونت مجرای ادراری یا انسداد کامل پیش‌راه و آسیب به کلیه‌های مبتلایان را تهدید خواهد کرد.

از عوامل بروز این بیماری می‌توان به وجود هورمون تستوسترون، دی هیدرو تستوسترون، وجود هورمون استستورون، کم بودن فعالیت‌ها فیزیکی، عوامل ژنتیکی، سابقه فامیلی، افزایش سن، دیابت، چاق بودن و چربی خون بالا اشاره کرد.

درمان بزرگ شدن خوش‌خیم غده پروستات

انتخاب شیوه درمان وابستگی زیادی به سن، اندازه غده، وضعیت سلامتی و میزان درد در فرد مبتلا دارد. پزشک متخصص با در نظر گرفتن این عوامل یکی از راه‌های زیر را به فرد مبتلا توصیه خواهد کرد:

  • استفاده از شل‌کننده‌های عضلانی مانند داروهای بلوک کننده آلفا
  • مهارکننده‌ها ۵ آلفا ردوکتاز
  • دارو درمانی ترکیبی
  • سیالیس برای استفاده روزانه
  • استفاده از داروهای آرام‌کننده و تسکین دهنده مثانه

در صورتی که استفاده از داروها به درمان بیمار کمک نکند، می‌توان از روش‌های جراحی مانند برداشتن یا برش غده، گرمادرمانی ماکروویو یا تخریب سوزنی آن کمک گرفت. لیزر درمانی از دیگر روش‌هایی است که جهت معالجه بیماران استفاده می‌شود. مسدود کردن جریان خون به غده یا آمبولیزاسیون از دیگر روش‌های درمان پروستات در آقایان است که در این روش جریان خون به این غده مسدود و این عمل موجب کاهش اندازه غده می‌شود.

در صورتی که بیمار از پروستات خیلی بزرگ رنج ببرد یا مثانه وی دچار آسیب شده باشد پزشکان روش پروستاتکتومی را جهت درمان پروستات توصیه می‌کنند.

همچنین رعایت یک سری از نکات به بیماران مبتلا به پروستات خوش‌خیم کمک می‌کند تا دوره درمان کوتاه‌تری داشته باشند یا به کنترل بهتر این بیماری بپردازند. در ادامه به این موارد اشاره شده است.

  • اجتناب از مصرف الکل و نوشیدنی‌ها کافئینی
  • کاهش مصرف مایعات به خصوص شب هنگام
  • کنترل وزن و جلوگیری از چاقی
  • پیروی از رژیم غذایی سالم
  • تمرینات کگل

درمان گیاهیی خانگی برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات

هر عارضه و بیماری علاوه بر اینکه با کمک داروهای شیمیایی درمان می‌شوند، می‌توان با کمک داروهای خانگی و طب سنتی هم نسبت به درمان آن اقدام کرد. 

  • گزنه
    یکی دیگر از دمنوش‌هایی که برای درمان التهابات و بهبود پروستات می‌تواند موثر باشد، دمنوش گزنه است. این نوشیدنی گرم را می‌توان به همراه عسل میل کرد. 
  1. شیرین بیان
    کمی از ریشه شیرین بیان را در آب بجوشانید، سپس با کمی عسل و دارچین ترکیب کنید. این نوشیدنی می‌تواند تمام التهابات و سلول‌های سرطانی پروستات را نابود کند. 
  2. چای سبز
    چای سبز خواص درمانی بسیار بالایی دارد، اگر روزی سه فنجان از آن استفاده کنید احتمال سرطان پروستات به شدت کاهش پیدا می‌کند. این چای می‌تواند التهابان و عفونت مثانه را از بین ببرد.
  3. حنا
    یکی دیگر از گیاهان معجره‌گر برای درمان پروستات، استفاده از حنا است. تنها کافیست درون وان حمام کمی حنا را با آب ترکیب کنید، سپس برای مدت ۲۰ دقیقه داخل آن بنشینید. تمام التهابات و عفونت‌های داخلی از بین خواهند رفت. 
  4. گانودرما
    قهوه گانودرما یکی دیگر از نوشیدنی‌های گرمی است که، مصرف روزانه ۶ فنجان از آن می‌تواند به درمان پروستات بزرگ و جلوگیری از بزرگ شدن آن کمک بسیاری کند. 
  5. گوجه فرنگی و کلم
    گوجه فرنگی به عنوان قاتل پروستات شناسایی شده است. گوجه فرنگی شامل روی، مس، ویتامین، آلانین و .. است که همگی در از بین بردن سلول‌هیا سرطانی پروستات نقش بسیار مهمی دارند. ایندول و سولفورافان موجود در کل بروکلی می‌تواند در از بین بردن سلول‌های سرطانی نقش بسیار مهمی داشته باشد. 
  6. دانه کدو هندوانه
    از جمله خواص مصرف دانه کدو هنودانه علاوه برر از بین بردن سوزش ادرار و التهاب مثانه می‌تواند از بزرگ شدن غده پروستات جلوگیری کند. 
  7. سیر و عسل
    آلیسین موجود در سری وظیفه کاهش التهابات بدن را به عهده دارد و از طرفی ترکیب سیر با عسل، می‌تواند منجر به بهبود عفونت‌های مجاری ادرار و مثانه شود. 
  8. انار
    الاگیتانین موجود در انار به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. عصاره موجود در انار از پخش شدن سلول‌های سرطانی پروستات جلوگیری می‌کند. 
  9. ادویه‌های مختلف
    زردچوبه و فلفل قرمز ازجمله ادویه‌های ضدالتهاب قوی هستند، که استفاده از آن‌ها می‌تواند میزان التهابات بدن را کاهش دهد و سلول‌های سرطانی را ای بین ببرد. 

 

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات رایج‌ترین گونه سرطان در سالمندان بین مردان است و از رشد بدخیم سلول‌ها که معمولا رشد آهسته‌ای دارند، ناشی می‌شود. در بیشتر مواقع سرطان محدود به محل خود است. اما در مواردی مشاهده شده که رشد سلول‌های سرطانی به بیرون از غده پروستات هم گسترش پیدا کند و موجب آسیب‌رسانی به بافت‌های دیگر قسمت‌های بدن مانند استخوان‌ها، مغز، گره‌های لنفاوی، ریه و کبد شود. علائم و نشانه‌های بیماری بستگی به میزان پیشرفت آن در بدن دارد. در این صورت بیمار نشانه‌هایی از قبیل درد در ناحیه کمر و ستون فقرات را احساس خواهد کرد.

علائم سرطان مشابه با علائم بیماران مبتلا به پروستات خوش‌خیم است. نکته قابل توجه در این بیماری این است که فرد مبتلا در مراحل ابتدایی هیچ گونه علائمی را مشاهده نمی‌کند، بنابراین تشخیص زود هنگام این بیماری تنها با مراجعه به پزشک برای انجام چکاپ میسر خواهد بود. با تشخیص زود هنگام سرطان، امکان موثر واقع شدن درمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

علت این سرطان مشخص نیست. اما این سرطان مشابه سرطان‌های دیگر در اثر تولید غیرطبیعی سلول‌های ناحیه تناسلی در بدن رخ می‌دهد. این سلول‌های غیرطبیعی بسیار سریع‌تر از سلول‌های سالم رشد خواهند کرد و منجر به ایجاد تومور در بافت غده می‌شوند. با پیشرفت این بیماری ممکن است سلول‌ها در دیگر نقاط بدن هم رشد کنند و برای سایر ارگان‌های بدن مشکل‌زا شوند. از عوامل تاثیر گذار بر ابتلا به سرطان پروستات می‌توان به عوامل ژنتیکی، نژادی، سن، چاقی و رژیم غذایی نام برد.

درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات آقایان

در صورتی که این سرطان زود تشخیص داده شود امکان درمان موفقیت‌آمیز آن وجود دارد. روش‌ها درمانی متفاوتی جهت مقابله با این بیماری وجود دارد از جمله به جراحی، متاستاز، پرتو درمانی و هورمون درمانی می‌توان اشاره کرد.

در روش متاستاز با کمک داروهایی به کشتن سلول‌های سرطانی پرداخته می‌شود. می‌توان روش شیمی درمانی را جزئی از فرآیند متاستاز دانست.

در روش پرتو درمانی برای کشتن سلول‌ها و تومورهای سرطانی از تشعشع استفاده می‌شود. این تشعشعات با استفاده از دستگاه ایکس یا قرصه رادیواکتیو در داخل یا نزدیک تومور به از بین بردن سلول‌ها سرطانی کمک می‌کنند.

در هورمون درمانی با کمک یک سری از داروها به سرکوب هورمون‌های جنسی مردانه می‌پردازند تا از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند. انواع مختلفی از این داروها وجود دارد که انتخاب نوع دارو و میزان مصرف آن در هر مرحله از درمان وابسته به تصمیمات پزشک متخصص خواهد بود.

تشخیص ابتلا به بیماری‌های پروستات

برای تشخیص ابتلا به پروستات لازم است در صورت مشاهده هر گونه علائم به آزمایش پرداخت یا به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با روش‌های موجود به تشخیص ابتلا به بیماری بپردازد.

معاینه مقعدی

در این روش پزشک اورولوژیست به معاینه دیواره راست روده فرد می‌پردازد تا هرگونه نشانی از بیماری مانند تورم، عفونت و یا برجستگی را تشخیص دهد.

آزمایش خون برای آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

در صورتی که پروستات فردی بزرگ شده باشد میزان ترشح پروتئین ترشح‌شده در خون که توسط این غده تولید می‌شود افزایش پیدا خواهد کرد. با انجام آزمایش PSA میزان این پروتئین در خون سنجیده می‌شود. البته این آزمایش دقیق نیست و لازم است تا آزمایش‌ها دیگری برای اطمینان انجام شوند.

تجزیه ادرار

یکی از راه‌های تشخیص ابتلا به این بیماری از تجزیه ادرار و بررسی آن با میکروسکوپ حاصل می‌شود. در این مرحله در صورت وجود هر گونه عفونت باکتریایی اقدامات لازم جهت جلوگیری از ابتلا یا تشدید بیماری فرد مراجعه‌کننده اتخاذ می‌شود.

سونوگرافی

در صورتی که بیمار علائم ابتلا به سرطان را داشته باشد، پزشک متخصص با انجام سونوگرافی می‌تواند تصویری از پروستات فرد را مشاهده کند. در این صورت هر گونه تورم یا برآمدگی در ناحیه غده قابل مشاهده است. در صورت وجود هر گونه توده، پزشک معالج به نمونه برداری از توده و انجام آزمایش‌ها جهت تشخیص بیماری می‌پردازد.

تصویر برداری MRI

در صورتی که مشخص شود بیمار مبتلا به سرطان است با کمک تصویر برداری MRI می‌توان میزان پیشرفت تومور سرطانی و حجم آن را تعیین کرد.

اهمیت توجه به علائم پروستات

با توجه به مطالب بیان شده در صورت مشاهده هرگونه علائم ابتلا به پروستات لازم است تا به انجام آزمایش‌ پرداخت و به پزشک متخصص مراجعه کرد. زیرا عوارض این بیماری بسیار دردآور خواهد بود و در صورت تشدید می‌تواند عملکرد جنسی فرد را مختل کند. در موارد حادتر این بیماری می‌تواند منجر به مرگ فرد مبتلا شود. مراجعه به موقع به پزشک و شروع درمان پروستات در مراحل ابتدایی امکان معالجه موفقیت‌آمیز این بیماری را افزایش می‌دهد.

روش‌های پیشگیری از سرطان پروستات

برای پیشگیری از سرطان پروستات بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. انجام غربالگری و چکاب منظم
    افرادی که ریسک سرطان پروستات در آن‌ها بالاست، باید از سن ۴۰ سالگی آزمایش غربالگری بدهند. افراد معمولی از سن ۵۵ سالگی باید نسبت به این آزمایش اقدام کنند. غربالگری برای این عارضه معمولا شامل آزمایش خون یا عکس برداری از رکتوم است. در بسیاری از موارد پزشک درخواست تست سلامت پروستات را هم می‌کند. 
  2. ورزش
    ورزش می‌تواند علاوه بر بهبود سلامتی بدن و تناسب اندام فرد، از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. در واقع ورزش علاوه بر اینکه التهابات داخلی بدن را کاهش می‌دهد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به این ترتیب اثرات منفی این بیماری را از بین خواهد برد. 
  3. عدم استعمال دخانیات
    مصرف سیگار، مشروبات الکلی و سایر دخانیات می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش دهد. 
  4. کنترل وزن
    اضافه وزن برای هر فردی اعم از زن یا مرد می‌تواند زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها را مهیا کند. معمولا آقایانی که شاخص BMIآن‌ها بالاتر از ۳۰ است می‌توانند مستعد سرطان پروستات باشند. به همین دلیل اگر می‌خواهید خودتان این عارضه را دعوت نکنید وزن خود را از سن ۵۵ سالگی کنترل شده نگه‌دارید. 
  5. داشتن رابطه جنسی
    طبق تحقیقات و پژوهش‌ها داشتن رابطه جنسی می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را دو تا سه برابر کاهش دهد. به طور کلی نعوظ و رابطه جنسی می‌تواند سموم موجود در بدن را دفع کند، در صورت نداشتن رابطه جنسی علاوه بر تجمع این سموم احتمال ابتلا به سرطان پروستات هم به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.  
  6. داشتن یک رژیم غذایی مناسب
    برخی از موادغذایی و مکمل‌ها هستند که مصرف آن‌ها می‌تواند احتمال بروز این سرطان پروستات را کاهش دهد. ازجمله غذاها می‌توان به کلم، سبزیجات سبز، قهوه، ویتامین D و میوه‌های قرمز اشاره کرد. 

سوالات متداول

کاربرد غده پروستات چیست؟

وظیفه پروستات ایجاد محیط مناسب برای نگهداری اسپرم مردان است.

علائم پروستات خوش خیم چیست؟

تکرر ادارار، مشکل در هنگام شروع ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، قطره قطره شدن ادرار و زور زدن برای ادرار همگی از علائم پروستات است.

بزرگی پروستات به چه عواملی بستگی دارد؟

افرادی بالای ۶۰ سال، وجود بیماری خانوادگی، چاقی وزن و ورزش کم از عوامل بزرگ شدن پروستات است.

علایم خطرناک و مهم پروستات چیست؟

خون در ادرار و منی و اختلال نعوظ علائمی است که شما باید حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

منبع
Radiologyinfo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا