A
سلامت جسمی سالمندان

بهترین راه درمان پسوریازیس چیست؟

بیماری پسوریازیس از جمله بیماری‌های پوستی است که مسری و واگیردار نیست. با اینکه این بیماری خیلی شایع نیست ولی تقریبا همه ما افراد بسیاری را دیده‌ایم که درگیر این بیماری هستند. بیماری پسوریازیس با نام‌های صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می‌­شود.

نکته مهم درباره این بیماری مادرزادی و مادم­العمر بودن آن است که به ژن افراد برمی­گردد. یعنی زمانی­که کودک به‌­دنیا می­‌آید این بیماری در او وجود دارد و با ایجاد شرایطی بروز پیدا می‌کند. از طرفی؛ اگر شرایط پوستی مناسبی را برای خود ایجاد کنید یا از راه درمان خانگی این بیماری را کنترل کنید علائم آن از روی پوست ناپدید خواهد شد.

بیماری پسوریازیس چیست؟

بیماری صدف پوستی یا پسو، یک بیماری پوستی خود ایمنی است، به این صورت که سیستم ایمنی بدن دستور تولید زیاد سلول پوستی به مغز را ارسال می­‌کند. در عملکرد صحیح، سول­‌های مرده از روی پوست ریزش دارند و با سلول­‌های تازه و نو جایگزین می­‌شوند. اما در بیماری پسوریازیس میزان سلول پوستی جدید تولید شده بیشتر از تعداد سلول مرده­ای است که از پوست جدا می­‌شود. در نتیجه این عملکرد بیماری پسوریازیس به­‌وجود می‌­آید.

شرایط نامناسب برای بیماری پسوریازیس

همانطور که اشاره کردیم، این بیماری ژنیتیکی است و در فرد وجود دارد. اما با ایجاد شرایطی، این علائم بیشتر خود را نشان می‌دهد که موجب آزردگی خاطر فرد نیز می­‌شود. عواملی مانند عفونت­‌های پوستی، تحریک موضعی پوست مانند خارش بیش از حد، استعمال داروهایی که موجب تحریک این بیماری می­‌شود، آب و هوای خشک و سرد، استرس و استعمال الکل و سیگار می‌تواند در تشدید علائم این بیماری تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: درمان خارش پوست سالمندان

انواع بیماری پسوریازیس

این بیماری با توجه به اینکه علائم آن در کدام قسمت بدن ظاهر می­شود انواع مختلفی دارد.

پسوریازیس ناخن

همانطور که از این بیماری مشخص است محل بروز علائم بیماری پسوریازیس روی دست یا پا می‌باشد. در شرایط بیماری پسوریازیس ناخنی؛ رنگ و فرم ناخن تغییر می­کند و رشد آن با اختلال روبه‌­رو می­‌شود.

پسوریازیس پلاکی

این نوع پسوریازیس که جزء شایع­ترین نوع از این بیماری است روی سطح پوست در جاهای مختلف بدن نمایان می­‌شود. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به بروز لکه­‌های قرمز و ایجاد خشکی روی پوست که با خارش و گاها درد همراه است، اشاره کرد. این لکه­‌های ایجاد شده روی پوست ضخیم هستند و با خارش این ناحیه لکه­‌های خون زیر این لایه سلولی ایجاد می­‌شود.

پسوریازیس خالدار

این نوع از بیماری در کودکان و نوجوانان شیوع بیشتری دارد. در پسوریازیس خالدار تکه­‌های خشک کوچکی در سراسر بدن ایجاد می­‌شود. بیشترین محلی که ممکن است این لکه‌­ها دیده شود در ناحیه کف دست، پا و کف سر است. این لکه‌­های خشک، نازک هستند و بعد از مدتی از بین می‌­رود.

پسوریازیس معکوس

محل بروز این بیماری در ناحیه‌­ای از پوست است که دارای چین و چروک باشد. به­‌عنوان مثال؛ زیر بغل، زیر سینه، کشاله ران و نواحی اطراف ناحیه تناسلی بهترین محل برای ایجاد بیماری پسوریازیس معکوس است. این لایه سلولی پوستی، قرمز و همراه با خارش است و با تعریق هم شدت می­‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بیماری پوستی در سالمندان

پسوریازیس کف سر

همانطور که از نام این بیماری پیدا است، کف سر محل بروز این بیماری خواهد بود که می‌­تواند تا قسمتی از صورت و گوش را نیز درگیر نماید. افرادی که به این نوع از بیماری پسوریازیس دچار هستند بیشتر دچار ریزش مو خواهند شد.

روش‌­های درمان خانگی بیماری پسوریازیس

افرادی که به این بیماری دچار هستند با کمک روش­‌های زیر می­‌توانند شدت این بیماری را کنترل کنند و علائم آن­را کم­رنگ‌­تر کنند.

  • در معرض نور خورشید قرار بگیرید
    افرادی که به بیماری پسوریازیس دچار هستند پیشنهاد می­‌شود که روزانه بین پنج تا ده دقیقه در مقابل نور خورشید قرار بگیرند. منظور ما این نیست که آفتاب صورت یا پوست شما را بسوزاند. چرا که آفتاب سوختگی یا استفاده از دستگاه­‌های سولاریوم می­تواند شدت این بیماری را افزایش دهد.
    در ساعتی از روز در مقابل نور خورشید قرار بگیرید که شدت نور و دمای نور خورشید ملایم است. سعی کنید نواحی که دچار لایه پوستی پسوریازیس است بیشتر نور بخورد و برای محافظت از نواحی دیگر از کرم‌­های ضدآفتاب استفاده نمایید.
  • مصرف مکمل امگا ۳
    اسید چرب امگا ۳ که به میزان زیادی در روغن ماهی وجود دارد می‌­تواند در افرادی که به بیماری پسوریازیس دچار هستند، شدت بیماری را کاهش دهد. اگر به­ دنبال خرید و استفاده مکمل دارویی امگا هستید پیشنهاد می‌­شود قبل از مصرف حتما با پزشک معالج مشورت کنید. چرا که این دارو، با بسیاری از داروهای دیگر تداخل دارد و عوارضی مانند سرگیجه و حالت تهوع در شما ایجاد می‌کند. بهترین راه؛ قرار دادن ماهی در برنامه و رژیم غذایی است.
  • داروهای پروبیوتیک
    امروز اسم پروبیوتیک را زیاد می‌­شنویم. پروبیوتیک باکتری­های مفیدی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می­کند. این ماده را می­‌توانید در ماست با برخی از غذاهای تخمیر شده پیدا کنید. مطالعات نشان می­‌دهد استفاده از این ماده توسط افراد پسوریازیسی می‌­تواند در مدیریت این بیماری بسیار کمک‌کننده باشد.
  • استفاده از آلوئه­ورا
    امروزه راهنمایی­‌های طب سنتی در زندگی و سلامت ما بسیار نقش پررنگی دارد. طبق گفته و مطالعات طب سنتی، ژل داخل آلوئه‌ورا می­‌تواند در درمان بیماری­ها یا التهابات پوستی بسیار مفید واقع شود. از ژل آلوئه‌ورا برای بسیاری از کرم­‌ها و پمادهای پوستی استفاده می‌­کنند و این نشان‌دهنده مفید بودن این ماده است. افرادی که به این بیماری دچار هستند می‌­توانند بسته به شدت بیماری خود از پماد یا کرم­‌هایی با درصدهای مختلف آلوئه‌ورا استفاده کنند. اما پیشنهاد می‌­شود از داروهای پوستی استفاده شود که حاوی پنج درصد آلوئه‌ورا باشد.
  • سرکه سیب
    افرادی که به بیماری پسوریازیس از نوع پوست سر دچار هستند می‌­توانند از این ماده طبیعی و ارگانیک در جهت کاهش علائم بیماری خود استفاده کنند. فقط دقت داشته باشید که این ماده به دلیل اسیدی بودن، زمانی که روی زخم قرار می­گیرد می­‌سوزد و می‌­تواند شدت بیماری را افزایش دهد. سعی کنید نواحی از پوست که دچار پسوریازیس شده است را نخراشید تا بتوانید از سرکه سیب استفاده کنید. برای استفاده ملایم­‌تر از این ماده بسیار مفید می­توانید کمی آب به سرکه سیب اضافه کنید و رقیق شده آن را روی پوست سر بمالید.
  • کرم­‌های مرطوب کننده
    نه تنها پوست­‌های مبتلا به بیماری پسوریازیس در صورت خشک شدن به خارش می­‌افتد بلکه پوست­‌های سالم، زمانی که دچار خشکی می­‌شود نیز احساس خارش را منتقل می‌­کند. خارش نواحی پوستی پسوریازیس می­‌تواند در شدت بیماری تاثیر مثبت داشته باشد. از این‌­رو پیشنهاد می­‌شود پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید. برای این کار می‌­توانید از کرم و پمادهای مرطوب‌کننده حاوی اسید سالیسیلیک استفاده نمایید که تاثیر بیشتری دارد.
  • حمام
    حمام کردن می‌­تواند در کاهش علائم این بیماری تاثیر مثبت داشته باشد. اما حمام­‌هایی که محیط بسیار داغی دارد باعث برداشته شدن چربی پوست و افزایش علائم پسوریازیس می­‌شود. سعی کنید پس از استحمام از مرطوب‌کننده­‌های پوستی استفاده کنید تا مانع از خشکی پوست و خارش بعد از آن شوید.

در کنار تمام موارد بالا باید از عواملی مثل استرس، دارو یا غذاهایی که پوست شما به آن حساسیت دارد و موجب قرمزتر شدن پوست می­‌شود و کم آبی بدن را از خود دور نمایید. پرهیز از مصرف شکر هم می­‌تواند موجب کاهش و مدیریت نشانه­‌های این بیماری شود.

بیشتر بخوانید: درمان درد زونا در سالمندان

کنترل بیماری پسوریازیس

افرادی که به این بیماری دچار هستند می­‌توانند با کمک روش­‌های درمان خانگی و داروهایی که در این زمینه وجود دارد میزان شدت بیماری را کم و نهایتا آن را کنند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به این بیماری دچار هستید، روش­‌های درمان خانگی مطرح شده را به کار برده‌­اید و نتیجه آن چه مثبت چه منفی را تجربه کرده­‌اید، یا اگر روش دیگری برای درمان بیماری خود پیدا کرده‌اید نظر خود را در قالب کامنت با دیگران به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: درمان خشکی پوست سالمندان

منبع
majalesalamatkmtmed

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا