A
سلامت جسمی سالمندان

بیماری های پوستی در سالمندان: علت کبودی بدن در سالمندان چیست؟

با افزایش سن تغییرات زیادی در بدن انسان ایجاد می‌­شود و این تغییرات تنها شامل یک یا چند بخش به ­خصوص نشده و تمام ارگان­‌های بدن را در بر می‌­گیرد. پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست و با افزایش سن تغییرات چشم­گیری در ساختار و بافت آن ایجاد می‌­شود. مانند تغییر نفوذپذیری پوست، کاهش آب میان­بافتی پوست، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و… . این موضوع می­‌تواند باعث بروز برخی مشکلات و بیماری­‌ها شود.

مهم‌ترین این مشکلات عبارتنداز: خشکی پوست، چین وچروک، کبودی وخون­مردگی، تومورهای پوستی، عوارض پوستی ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری های عفونی پوست و تاخیر در ترمیم زخم.

باتوجه به اهمیت این موضوع و برای کاهش نگرانی مراقبان سالمند قصد داریم در این مقاله به بررسی بیماری­های پوستی در دوره­ سالمندی و راه درمان آن­‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

یکی از دلایل ایجاد بیماری های پوستی در سالمندان، پیری پوست است که به دو دلیل ایجاد می‌­شود:

  1. به عوامل درونی و ژنتیکی فرد بستگی دارد و باعث می‌شود روند پیری در افراد مختلف متفاوت باشد.
  2. دلیل دیگر تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند تغذیه، نور آفتاب، سیگار کشیدن و برخی حرکات نامناسب عضلانی صورت است.

دلایل بروز بیماری های پوستی در سالمندان

خشکی پوست

یکی از اصلی­‌ترین مشکلاتی که اکثر سالمندان با آن دست وپنجه نرم می­‌کنند، خشکی پوست است. با افزایش سن، چربی پوست کاهش می‌­یابد و این مسئله باعث می­‌شود آب بیش­تری از طریق پوست دفع شود و در نتیجه پوست خشک می­‌شود. خشکی پوست سبب می­‌شود فرد خارش و سوزش شدیدی را تجربه کند که این امر در پاییز و زمستان افزایش می­‌یابد و می­‌تواند باعث بروز اگزما و التهاب پوستی شود. برای رفع این معضل، سالمندان باید آب بیش­تری بنوشند و از مصرف کافئین خودداری کنند. شما به عنوان مراقب و همراه سالمند می­‌توانید با تهیه آب­ های طعم دار یا نوشیدنی­ های مفید، مصرف مایعات را برای سالمندان افزایش دهید. همچنین برای رفع خشکی پوست، سالمندان می­‌توانند از انواع کرم­ مرطوب کننده و لوسیون بدن استفاده کنند تا طروات و شادابی را به پوست خود بازگردانند.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی پوست سالمندان

کبودی بدن در سالمندان

بروز کبودی و خون­مردگی در سالمندان امری شایع است و اکثر سالمندان آن را تجربه می‌­کنند. اگر موضوع سالمندآزاری مطرح نباشد، شایع‌ترین دلیل کبودی پوست، مصرف داروهای ضدانعقاد است که در سالمندان مبتلا به بیمارهای قلبی-عروقی، برای جلوگیری از ایجاد لخته خون تجویز می‌شود. شما به عنوان مراقب یا همراه سالمند باید نسبت به این موضوع حساس باشید و در هنگام رویت کبودی شدید و حاد بهتر است به پزشک پوست سالمندان یا متخصص عمومی مراجعه کنید. زیرا سالمندان به خوبی نمی‌توانند تعادل خود را حفظ کنند و بیش­تر به اشیاء داخل خانه و… برخورد می‌کنند. به همین دلیل احتمال خونریزی درون بافتی زیاد است. این موضوع می‌­تواند باعث بروز آسیب­‌های جدی و جبران ناپذیری شود.

چین و چروک پوست

کلاژن یکی از بخش‌­های اصلی ساختار پوست ما است که باعث می­‌شود پوست خاصیت الاستیسیته و کشسانی داشته باشد. با افزایش سن کلاژن موجود در پوست از هم گسسته شده و این خاصیت کشسانی از بین می‌­رود. این امر باعث بروز چین وچروک می­‌شود. این پدیده در بدن قابل پیشگیری نیست و دیر یا زود، با افزایش سن رخ می‌دهد. از اصلی‌­ترین علل بروز چین و چروک می‌­توانیم به تغذیه و نور آفتاب اشاره کنیم. شما می­‌توانید با استفاده از کرم­ های ضدآفتاب از دوران جوانی و داشتن تغذیه مناسب (دوری از فست فود، غذاهای فرآوری شده و پرچرب و…) و نوشیدن مایعات کافی مانع از دست رفتن کلاژن یا به تاخیر انداختن این موضوع شوید.

خون­مردگی در سالمندان

تومورهای پوستی

با افزایش سن و تغییر بافت سلولی پوست، امکان بروز تومورهای خوش­ خیم (مانند خال­ های عروقی و رنگی) و بدخیم پوستی وجود دارد. این ضایعه های گوشتی معمولا خطری ندارند و لزومی ندارد که آن­‌ها را بردارید. مگر این­که از لحاظ زیبایی برای سالمند مشکل‌­ساز باشند و باعث رنجش خاطر وی شوند.

در سنین بالا، تومورهای بدخیم پوستی را هم مشاهده می‌کنیم. ضایعات پیش‌سرطانی ممکن است از همان سنین کودکی و نوجوانی در پوست وجود داشته باشند ولی در دوران سالمندی بروز ‌کنند. سرطان‌های پوستی شایع در دوران سالمندی شامل سرطان سلول‌های پایه‌ای پوست و سلول‌های سنگفرشی پوست است. بدخیم‌ترین نوع سرطان از نوع ملانوم است که این سرطان نیز در سنین بالا دیده می‌شود. وقتی سالمند دچار زخم پوستی می‌شود و زخم هم بهبود نمی‌یابد، باید به فکر ضایعات بدخیم بود و حتما نمونه‌برداری از زخم انجام گیرد.

عوارض پوستی ناشی از بیماری زمینه‌ای

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم افزایش سن باعث ایجاد تغییرات سلولی و در نتیجه بروز انواع مختلفی از بیماری­‌ها می­‌شود. افراد مسن بیش­تر به بیماری های کلیوی، کبدی، قلبی عروقی، دیابت و… مبتلا هستند بنابراین دیدن عوارض پوستی ناشی از این بیماری‌ها در سالمندان طبیعی است. به بیان دیگر بسیاری از بیماری­ های پوستی در سالمندان در زمینه­ بیماری دیگری ایجاد می­‌شود. به عنوان مثال بیماری کلیوی و کبدی باعث بروز خارش، سوزش و زردی پوست می‌­شود. در صورت بروز این دسته از بیماری­‌های پوستی، شما می‌­توانید با درمان بیماری اصلی از بروز بیماری ثانوی (اثرات پوستی) جلوگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه: درمان خارش پوست سالمندان

بیماری عفونی پوستی

یکی دیگر از مواردی که با افزایش سن رخ می­‌دهد، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. ضعف سیستم ایمنی باعث بروز بیماری­ های عفونی در پوست سالمند می­‌شود.

تجمع قارچ‌ها بیش­تر در کف پا و ناخن‌های سالمندان است. شما به عنوان همراه و مراقب سالمند باید در نظر داشته ­باشید که ضعف قوای جسمانی باعث می‌شود سالمندان نتوانند بهداشت خود را به‌ خوبی رعایت کنند.

تاخیر در ترمیم زخم

پیش­تر اشاره کردیم که با افزایش سن چربی پوست کاهش می‌­یابد. این موضوع علاوه ­بر این­که موجب ایجاد چین و چروک می­‌شود، می­‌تواند باعث تاخیر در بهبود زخم ها هم شود. گاهی بهبود زخم آن­قدر طول می‌کشد که لازم است برای ترمیم و جلوگیری از عفونت، مداخله پزشکی انجام شود. در چنین مواردی بهتر است برای بیماران آنتی‌بیوتیک تجویز و محل زخم نیز تمیز نگه­ داشته ­شود. زخم ­های پوستی در سالمندان بیش­تر در اثر بیماری دیابت و درگیری عروقی به­ وجود می­‌آید. زخم ناشی از دیابت، بسیار خطرناک‌ خواهد‌ بود، بنابراین سالمندان باید به این نکته توجه داشته باشند و مدام پاها را معاینه و در صورت دیدن زخم سریعا به پزشک مراجعه کنند.

تا این­جا تعدادی از بیماری­ های پوستی رایج در بین سالمندان را بررسی و راه‌­های پیشگری و درمان آن را معرفی کردیم. یکی دیگر از راه­های درمان و پیش­گیری از بیماری ­های پوستی، استفاده از طب سنتی است. با استفاده از این علم و مصرف برخی مواد معدنی و ویتامین‌­ها می‌توان از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری کرد.

چند مواد غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی برای پوست

  • سبزی‌ها
  • میوه‌ها
  • حبوبات
  • خشکبار
  • نان‌های سبوسدار

یکی از ویتامین­‌هایی که سرعت بازسازی و ترمیم پوست و رشد سلول‌­ها را افزایش می­‌دهد، ویتامین A است.

مصرف مواد پروتئینی با کیفیت بالا مانند گوشت‌های قرمز بدون چربی و گوشت سفید، تخم پرندگان و انواع ماهی‌ها، پروتئین مورد نیاز در بدن سالمندان را فراهم می‌کند. دریافت آب نیز به اندازه کافی از ضروریات است و باعث انعطاف‌پذیری پوست شده و مانع از خشکی آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان پسوریازیس

بهترین محافظ پوست از نور خورشید در سالمندان، مصرف مجموعه‌ای از کاروتنوئیدها، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین‌های C و E است. به ­طور کلی تغذیه نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می‌کند. دریافت مواد آنتی‌اکسیدان که از اکسیده شدن چربی‌های غشاء سلول‌ها جلوگیری می‌کنند، در حفظ سلامت پوست نقش حیاتی دارد. مانند:

  • ویتامین‌ A
  • ویتامین‌ E
  • ویتامین‌ C
  • ماده معدنی سلنیوم

سخن آخر

با افزایش سن، بیماری‌های خود ایمنی و سرطان‌های پوستی شایع‌­تر می‌شود. بیماری‌هایی چون خشکی پوست، کبودی، زونا و پسوریازیس. بر این اساس بروز یک ضایعه یا توده مقاوم به درمان‌های موضعی، کبودی­‌های وخیم و… نیاز به توجه دارد و باید تحت درمان و مراقبت پزشک قرار بگیرد. رعایت اصول تغذیه­‌ای و مصرف مایعات کافی در طول روز و داشتن سبک زندگی سالم می­‌تواند در پیش­گیری از بروز بیماری­‌های پوستی کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید: درمان درد زونا در سالمندان

همچنین بسیاری از بیماری های پوستی سابقه­ زمینه‌­ای دارند و با درمان بیماری اصلی می­‌توان از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کرد. همچنین استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در سنین سالمندی خیلی مهم است. زیرا سالمندان نباید در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرند. اشعه­ ماورابنفش باعث تغییراتی در سیستم ایمنی سالمندان می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا