A
سلامت روان سالمندان

با سالمندان عصبی چگونه رفتار کنیم؟

تغییرات رفتاری سالمندان

در سنین پیری سالمندان تغییرات زیادی را در خلق و خوی خود احساس می‌­کنند. این مسئله می­تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. سالمندان معمولا در این سنین با بیماری­ ها و مشکلات متنوعی دست و پنجه نرم می­‌کنند که این مسئله باعث می­‌شود تا آن­ها نتوانند مثل گذشته باحوصله و بانشاط رفتار کنند.

از سویی دیگر سالمندان معمولا تجربه­ های تلخ وشیرین بسیاری دارند که به مرور زمان بر روی رفتار آن­ها تاثیر می­گذارد. حتی بسیاری از این تغییرات را داروهایی که مصرف می­‌کنند، می­تواند به وجود آورد. به همین دلیل باید رفتار صحیحی با سالمندان عصبی خود داشته باشید تا این مسئله به خوبی مدیریت شود.

پرخاشگری در سالمندان چیست؟

پرخاشگری رفتاری است که باعث آزار و اذیت و درد روحی می‌­شود. سالمندان عصبی با پرخاشگری معمولا به اطرافیان خود از لحاظ عاطفی صدمه وارد می­کنند. پرخاشگری می­تواند به صورت فیزیکی یا کلامی باشد. در صورتی که سالمند شما این رفتار را دارد، سعی کنید با او مدارا کنید و آرامش را به او بازگردانید. اما در صورتی که این مسئله مکررا اتفاق می­فتد، از یک پزشک متخصص بخواهید تا به وضعیت او رسیدگی کند.

سالمندان عصبی بسیاری از اوقات به علت فشارهای روحی، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می‌­دهند. در واقع این افراد تمایل دارند تا هر چیزی مطابق میل آن­‌ها پیش رود و در غیر این صورت عصبی می­‌شوند. در بسیاری از این موارد سالمند ممکن است قصد عصبی شدن نداشته باشد یا خود او نیز از این رفتار آزرده ­خاطر شود، اما نمی­تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

علل عصبانیت و پرخاشگری در سالمندان

سالمندان عصبی معمولا به دلایل مختلفی می­توانند رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشند. به مرور زمان این افراد زودرنج و حساس م‌ی­شوند و کوچک‌ترین مسئله­‌ای آن­‌ها را عصبانی می­‌کند. این مسئله در میانسالان و جوانان کمتر اتفاق می­فتد. اما مشاهده­ این رفتار در سالمندان به علت فشاهای روحی و جسمی دور از انتظار نیست.

سالمندان عصبی ممکن است مشکلات بیشتری داشته باشند و دلیل پرخاشگری آن­‌ها فراتر از زودرنجی و حساسیت زیاد آن­‌ها باشد. یکی از دلایل این مسئله می­تواند اختلالات نورولوژیک و عصبی باشد. دمانس و آلزایمر از بیماری­ هایی هستند که زمینه ­ساز عصبی شدن سالمندان هستند. در بسیاری از موارد سالمند به دلیل اختلال حواس و فراموشی بعضی اتفاقات را از یاد می­‌برد و به همین دلیل عصبی می­‌شود.

اضطراب و اقسردگی هم یکی دیگر از دلایل عصبی شدن سالمندان است. این موارد ممکن است در ابتدا جدی گرفت نشوند اما به مرور می­تواند تاثیرات وسیع‌­تری داشته باشد و باعث پرخاش در سالمندان عصبی شود. این افراد ممکن است رفتارهای نادرستی از جانب اطرافیان خود ببینند و احساس طردشدگی داشته باشند. این مسئله روند عصبی شدن را در آن­‌ها شدیدتر می­‌کند و احتمالا پس از گذشت مدتی افسردگی نیز در آن­‌ها شدت می‌­یابد.

بهترین رفتار با سالمندان عصبی

درست است که سالمندان در سنین پیری کم‌­حوصله و عصبی می‌­شوند اما ممکن است این رفتارها دلایل بیشتری از کهولت سن داشته باشد. در ابتدا توصیه ما این است تا رفتارهای سالمندان ریشه­ یابی شود. برای این کار به پزشک متخصص مراجعه کنید. در برخی موارد نیاز است تا سالمند عصبی دارو مصرف کند و از این طریق رفتارهای عصبی خود را کاهش دهد.

سالمندان معمولا پیش از دوران پیری قوای جسمانی خوبی داشتند و قادر بودند کارهای روزمره­ خود را به تنهایی انجام دهند. اما به مرور زمان و با کهولت سن بسیاری از آن­ها برای انجام کارهای خود باید از فرزندان یا پرستاران کمک بگیرند. این مسئله ممکن است آن­‌ها را عصبانی کند. این مسئله که با ادراک پیری در سالمندان مرتبط است، می­‌تواند کمک زیادی در بهبود شرایط فرد سالمند داشته باشد. سالمندان باید بپذیرند این ناتوانایی، رفتار طبیعی بدن آن­‌هاست و باید آن را بپذیرند.

شما می­توانید به عنوان فرزند یک سالمند عصبی سعی کنید کارهای آسان­تر را به خود فرد بسپارید. این مسئله در ذهن او این گونه تداعی می­‌شود که هنوز قادر است بسیاری از کارهایش را به تنهایی انجام دهد. در انجام کارهای دشوارتر نیز می­توانید مشارکت داشته یا نظارت کنید. این رفتار به سالمندان عصبی کمک می‌­کند تا احساس کنند هنوز هم می­توانند از پس بسیاری از کارها برآیند و احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

در سنین پیری، درک سالمندان ممکن است سخت­تر باشد و برای فهمیدن بعضی از موضوعات نیاز باشد تا چند بار برای آن‌­ها توضیح داده شود. نباید از این مسئله ناراحت شوید چرا که این رفتارها باعث ناراحتی آن­‌ها می­‌شود. سالمندان عصبی ممکن است با کوچک­ترین مسئله­‌ای از کوره در روند. پس در این زمان‌­ها با صبر و حوصله موضوع را برایشان توضیح دهید.

در بسیاری از موارد سالمند عصبی از رفتار خود پشیمان می­‌شوند. حتی در برخی از شرایط بیان می­‌کنند که ناخودآگاه این اتفاق افتاده و او قصد نشان دادن عصبانیت خود را نداشته است. در این شرایط باید محیط آرامی را برای او فراهم کنید. اگر از این موضوع پشیمان است، به او اطمینان دهید که مشکل بزرگی اتفاق نیفتاده است و این مسئله قابل حل است.

سالمندان عصبی باید در یک محیط آرام و به دور از هر گونه تنش سکونت داشته باشند. اگر این افراد در محیط پرسروصدایی زندگی کنند، شرایط عصبانیت بیشتر از قبل برای آن­ها فراهم می­شود. سعی کنید در محیط زندگی آن­ها موسیقی آرامش­بخشی بگذارید تا در طی روز بتواند حس آرامش را به سالمند عصبی القا کند.

سالمندان در سنین جوانی و میانسالی خود خاطرات خوبی داشته­اند. سعی کنید تا با به یاد آوردن این خاطرات لحظات خوبی را برای آن­ها ایجاد نمایید. باید حتما به این نکته توجه کنید که این افراد ممکن است با یادآوری بعضی از خاطرات ناراحت و اندوهگین شوند. باید حتما به شرایط روحی سالمند خود در حین گفتن خاطرات گذشته توجه کنید.

از سالمند خود بخواهید زمانی را از روز به کتاب خواندن بگذراند. این کار باعث می­‌شود تا بتواند علاوه بر خواندن مطالب مفید، آرامش خود را حفظ کند. خواندن کتاب می­تواند از فکرهای ناراحت­ کننده­ در افراد مسن جلوگیری کند. خواندن کتاب و حل کردن جدول در سنین پیری می­تواند در کاهش فراموشی و اختلال حواس نیز نقش پررنگی داشته باشد.

سالمندان عصبی ممکن است بعضی مواقع رفتارهای پرخاشگرانه ­ای که دارند، ناشی از احساس بی ­توجهی از سوی اطرافیانشان باشد. باید زمان بیشتری را در روز به سالمندان خود اختصاص دهید. آن­‌ها را در آغوش بگیرید و باعث شوید تا بیشتر بخندند. این کار کمک می­کند تا کمتر احساس بی‌حوصلگی و عصبانیت داشته باشند.

رفتار با سالمندان پرخاشگر

چه مواردی معمولا سالمندان را عصبی می­‌کند؟

استفاده از عصا در بیشتر اوقات احساس ناخوشایندی به سالمندان می­‌دهد. این مسئله را می­توان به ادراک پیری نیز نسبت داد. سالمندان نمی­خواهند پیر شدن خودشان را بپذیرند و احتمالا عصا را نمادی از پیری بیش از حد می­دانند. وقتی شما به آن­‌ها استفاده از عصا را پیشنهاد می‌­کنید، ممکن است عصبی شوند و از شما برنجند.

هم­چنین ممکن است به دلیل ضعف و تحلیل عضلات بدون عصا زمین بخورند که این مسئله هم می­تواند باعث عصبانی شدن و احساس بدی در آن‌­ها شود. سعی کنید این موضوع را برای سالمندان روشن کنید که استفاده از عصا به معنی ضعیف شدن آن‌ها نیست. این وسیله می­تواند در راه رفتن بهتر و انجام کارهای روزانه به آن­‌ها کمک کند و افراد زیادی هستند که از عصا استفاده می­‌کنند.

در بسیاری از سالمندان عصبی این مسئله دیده شده که هنگام تعویض لباس رفتارهای ناخوشایندی از خود نشان می­‌دهند. سالمندان در این دوره به شدت زودرنج و حساس می­‌شوند و نباید تعجب کنید که چنین مسئله ­ای موجب رنجش آن­‌ها می­‌شود. در ابتدا سعی کنید تا با دقت کردن به رفتار آن‌­ها علت این مسئله را متوجه شوید. حتی می­توانید راجع به آن با آرامش از سالمند خود سوال بپرسید.

بسیاری از سالمندان ممکن است به جنس لباس خاصی حساسیت داشته باشند و از این که باید آن لباس را بپوشند، عصبانی شوند. سالمندان معمولا دردهای عضلانی زیادی دارند و تعویض لباس می­تواند این دردها را برای دقایقی تشدید کند. باید هنگام تعویض لباس سالمند خود به این نکات توجه داشته باشید.

حتما تا به حال با این مسئله مواجه شده­‌اید که سالمند شما در هنگام استحمام عصبانی می­‌شود یا احساس ناخوشایندی از خود نشان می­‌دهد. بسیاری از سالمندان ممکن است از لیز خوردن بترسند یا از این که نمی­‌توانند به تنهایی حمام کنند، ناراحت باشند. در این شرایط مهم­ترین مسئله این است که دلیل رفتار آن‌­ها را بفهمید و با توجه به آن بتوانید با سالمند مدارا کنید.

یکی دیگر از مواردی که زمینه­ ساز عصبی شدن سالمند است، تغذیه و برنامه­ غذایی سالمند است. سالمندان به علت شرایط جسمانی خود باید از مصرف مواد غذایی زیادی بپرهیزند. از طرفی نیاز است تا برای حفظ سلامتی خود غذاهای خاصی را مصرف کنند. این مسئله که در شرایط بسیاری نمی­توانند غذای مورد علاقه­ خود را بخورند، ممکن است آن­‌ها را عصبی کند و آن‌­ها این عصبانیت را به شما بروز دهند.

در این شرایط بهتر است این مسئله را برای آن­‌ها به درستی توضیح دهید و از سالمند بخواهید تا با داشتن برنامه­ غذایی صحیح سلامتی خود را تضمین کنند. هم­چنین می­توانید با مشورت پزشک، در روزهایی از ماه، مواد غذایی مورد علاقه سالمند را طبخ کنید تا احساس خوشایندی داشته باشند.

درمان سالمندان عصبی

پیش از هر کاری باید به رفتار سالمند خود دقت کنید تا ببینید چه موضوعی معمولا باعث رنجش او می­‌شود و چند بار در طول هفته این اتفاق می­فتد. احتمالا در بسیاری از موارد این مسئله با فراهم کردن محیطی آرام و امن برای سالمندان برطرف می­‌شود. هم­چنین با توجه بیشتر و مهر و محبت به سالمند خود می­توانید در حفظ آرامش او بکوشید.

در مواردی این عصبانیت و پرخاش مکررا اتفاق می­فتد و سالمند عصبی رفتارهای افراط­ گونه‌­ای دارد. در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید. علت این رفتارها می‌­توانند بیماری­ های نورولوژیک باشد و پزشک متخصص می­تواند با تجویز داروهای مناسب روند درمان را پیش بگیرد و از عصبانیت سالمند شما بکاهد.

کلام آخر در ارتباط با سالمندان عصبی

در سنین پیری کهنسالان تغییرات جسمی و روحی زیادی دارند. این تغییرات روحی ممکن است آن­ها را کم­ طاقت، زودرنج و عصبی کند. این عصبانیت دلایل کوچک و بزرگ بسیاری دارد که پیش از هر اقدامی باید دلیل بدرفتاری سالمند خود را ریشه­ یابی کنید. بسیاری از این رفتارها به خاطر بیماری­ های نورولوژیک اتفاق می­فتد که در این شرایط باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سعی کنید در طول روز زمان بیشتری را به سالمند خود اختصاص دهید. بر انجام کارهای روزمره او نظارت داشته باشید اما بگذارید کارهایی را که فرد سالمند قادر به انجام آن­ها است را به تنهایی انجام دهد. هنگام توضیح مسائل به سالمند خود صبور باشید. طوری رفتار کنید که او همیشه حمایت شما را احساس کند و در نهایت با فراهم کردن محیطی آرام برای سالمند خود از عصبانیت و ناراحتی او بکاهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا