A
اطلاعات کاربردی سالمندان

ویژگی اتاق خواب استاندارد برای سالمندان

سالمندی می­تواند به یکی از شیرین­ ترین دوره ­های زندگی تبدیل شود. نکات ریز تغذیه ­ای و فعالیت­ های جسمی باعث می‌­شود شما در دوران سالمندی هنوز هم بتوانید خودتان امور شخصی خودتان را انجام دهید، پیاده ­روی کنید و در اجتماع باشید.اما متاسفانه بسیاری از سالمندان، به دلایل مختلفی مانند بیماری، آسیب­ های روحی و جسمی، اصول نادرست زندگی بیشتر زمان خود را در اتاق خود می­گذرانند و توانایی بودن در جامعه و فعالیت­ های اجتماعی را ندارد. پس بهتر است با ویژگی های صحیح برای انتخاب و طراحی اتاق خواب برای سالمندان آشنا باشیم.

به دلیل اینکه یک فرد سالمند بیشتر ساعات خود را در اتاقش سپری می­‌کند پیشنهاد می‌­شود که اتاق سالمند را به شکل استانداردی طراحی کنیم که علاوه ­بر مراقبت ­های جسمی، بتوان روح فرد سالمند را که نیاز به توجه بیشتری دارد را نیز پرورش داده تا انرژی مثبت از اتاق خود دریافت کند.

پیشنهاد می­کنیم اگر عزیز سالمندی در خانواده خود دارید و مسئولیت نگهداری و مراقبت او بر عهده شماست، این مطلب را بخوانید و از راهکارهای مطرح شده استفاده کنید تا مهم­ترین ویژگی­ هایی که یک اتاق سالمند باید دارا باشد را رعایت کرده و به­ کار ببرید.

اتاق خواب نزدیک به سرویس بهداشتی

زمانی­که سن افزایش پیدا می­‌کند بسیاری از اعضای بدن عملکرد صحیح و کامل خود را از دست می­‌دهند. یکی از این توانایی­ ها، کنترل ادرار و مدفوع است. سالمندان توانایی بالایی در کنترل ادرار نداشته و برای تخلیه آن فرصت کمی دارند. برای اینکه از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید بهتر است اتاق سالمند را به ­گونه‌­ای انتخاب کنید که کمترین فاصله را با سرویس بهداشتی داشته باشد. فاصله‌­ای که سالمند طی می­‌کند تا به سرویس بهداشتی برسد نباید پله داشته باشد. وجود پله برای یک سالمند می­تواند بسیار خطرآفرین باشد.

تخت خواب استاندارد برای سالمند

بهترین راهکاری که با کمک آن می‌­توانید آسایش و راحتی را در اتاق خواب برای سالمندان را ایجاد کنید، قرار دادن تخت بزرگ، راحت و با ارتفاع مناسب است. اگر تخت سالمند راحت باشد، شخص می­تواند به ­خوبی در آن به استراحت بپردازد و در صورت بروز بیماری، به ­دلیل راحتی تخت امکان تسریع روند بهبود بیماری هم افزایش پیدا می­‌کند.

مهم­ترین نکته در انتخاب تخت خواب مناسب، ارتفاع آن است. ارتفاع تخت باید به ­گونه‌­ای تنظیم شود که سالمند برای بیرون آمدن از تخت و رفتن به آن نیاز به کمک نداشته باشد و خودش به تنهایی بتواند این کار را انجام دهد. در برخی از موارد که پرستاری در کنار سالمند قرار می­‌گیرد تا به امور شخصی او بپردازد، ارتفاع استاندارد می­تواند موجب راحتی پرستار و رسیدگی بهتر به امور سالمند خواهد شد.

تمیزی اتاق خواب افراد مسن

اتاق خواب سالمند باید هر روز نظافت شود و عاری از هر گونه آلودگی باشد. وجود گرد و خاک در اتاق سالمند موجب بروز سرفه، عطسه و اختلالات تنفسی می­‌شود. تمیزی اتاق خواب نه تنها در روحیه سالمندان نقش مثبتی دارد بلکه موجب سلامت جسمانی فرد هم می‌­شود.

تهویه و دمای اتاق سالمندان

اتاق خواب سالمند باید تهویه مناسبی داشته باشد، بو و رایحه خوبی داشته و آرامش بخش باشد. محلی که بوی نامطبوع می­‌دهد برای همه افراد میتواند ناخوشایند باشد. فرد سالمند نمی­تواند به خوبی در اتاقی که بوی ناخوشایند می‌­دهد به استراحت بپردازد.

دمای اتاق خواب سالمند باید همیشه متعادل باشد. تابستان­ها که درجه هوا بالاتر است نباید از کولر به­ صورت مستقیم استفاده شود و در زمستان هم نباید دمای اتاق را خیلی بالا برد. دمای اتاق سالمندان را متعادل و رو به خنک نگه دارید تا شخص احساس راحتی بیشتری را تجربه کنند.

رنگ اتاق خواب برای سالمندان

اتاق خواب سالمند باید آرام بخش باشد که با قرارگیری در آن محل به آسایش برسد. در مورد سالمندان به ­دلیل اینکه بیشتر ساعات روز خود را در آن­جا سپری می‌کنند بهتر است از رنگ های شاد و البته آرام بخش استفاده شود. رنگ­ های تیره و به اصطلاح خفه می­تواند موجب افسردگی و ناراحتی روحی در سالمندان شود. به عنوان مثال می­توانید از رنگ آبی آسمانی استفاده کنید.

فضای اتاق خواب باید آرام و بی صدا باشد. وجود سر و صدا که مانع از استراحت سالمند شود می­تواند کمی آزاردهنده باشد. در نتیجه اگر اتاق سالمند در کنار خیابان یا کوچه­‌ای شلوغ و پر صدا قرار دارد، پیشنهاد می­‌شود پنجره اتاق او را دوجداره و عایق صدا کنید تا فرد سالمند در هر ساعت از شبانه ­روز که تمایل داشت به استراحت خود برسد.

ملاحظات ایمنی و مراقبتی در اتاق سالمندان

نمی­توان در اتاق سالمند از وسایل دکوری استفاده کرد. مگر آنکه خود شخص درخواست کند وسیله‌­ای را که یادآور خاطرات شیرین اوست در اتاق قرار گیرد. یکی از مشکلاتی که گریبان­گیر سالمندان می‌­شود، شکستگی استخوان لگن در اثر زمین خوردن است. در اتاق سالمند باید اقداماتی را لحاظ کنید که از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

به عنوان مثال از ترمز فرش استفاده کنید تا هنگام راه رفتن، سالمند زمین نخورد. بدترین کفپوش برای اتاق سالمند سرامیک است. سرامیک­ ها با ریختن چند قطره آب به لیزترین مکان­ها برای زمین خوردن تبدیل می‌­شوند. زمین خوردن برای سالمند بسیار سخت خواهد بود. سعی کنید کفپوشی که برای اتاق سالمند انتخاب می­کنید پارکت، موکت یا از موادی باشد که اصطحکاک ایجاد کرده و مانع از زمین خوردن سالمند شود.

نور مناسب برای اتاق خواب سالمند

حتما برای تاریکی شب یک آباژور با نور ملایم قرار دهید. خیلی از شب­ها، سالمند به سرویس بهداشتی نیاز پیدا می­‌کند و اگر اتاق بسیار تاریک باشد احتمال زمین خوردن سالمند افزایش پیدا می­‌کند.

اگر سالمند شما از ویلچر یا عصا استفاده می‌­کند باید شرایط اتاق و محل قرارگیری تخت و مبل را جوری طراحی کنید که مانع راه رفتن ویلچر و عصا نشود. سعی کنید فضای وسط اتاق را خالی نگه دارید و فضایی برای حرکت سالمند ایجاد کنید.

وسایلی که سالمند بیشتر استفاده می­کند را در محلی قرار دهید که در دسترس او باشد و برای برداشتن این وسایل نیاز به بلند شدن نباشد.

تمام داروها و ابزارهای پزشکی فرد سالمند باید در دسترس خود او و پرستارش باشد. پس یک کیف یا یک جعبه که تمام وسایل پزشکی را روی میز کنار تخت او قرار دهید و تمام وسایل پزشکی مورد نیاز را درون آن قرار دهید.

سعی کنید اتاق سالمند را به گونه‌­ای انتخاب کنید که دارای پنجره باشد. وجود پنجره و نورگیر شدن اتاق علاوه بر ایجاد حس مثبت در فرد سالمند، نیاز او به ویتامین D را با قرارگیری در معرض نور خورشید برطرف می­‌کند.

هر شخصی دوست دارد در فضایی قرار بگیرد که تمام المان­‌ها به ­گونه‌­ای کنار هم چیده شود که موجب راحتی و آسایش شخص شود. این مورد در سالمندان که نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند باید بیشتر رعایت شود. در صورتی­که سالمند به گل و گیاه حساسیت نداشته باشد می­توانید یک گیاه زنده و سرحال در اتاق او قرار دهید تا موجب روحیه بخشی به فرد سالمند شود.

استاندارد کردن فضای خواب سالخورده با کمک پرستار

برای اینکه اتاق خواب برای سالمندان به صورت استاندارد و موجب راحتی و آسایش او شود، باید نکات ریز و فراوانی را بررسی کرد که مشخصا کار سخت و طاقت فرسایی است. اما برای اینکه بتوانید با کمال میل و بدون هیچ دغدغه فکری از عزیز سالمند خود نگهداری و مراقبت کنید، پیشنهاد می‌‌کنیم که از یک پرستار حرفه ­ای و آگاه که قابل اعتماد هم هست کمک بگیرید.

وجود پرستار علاوه بر اینکه می‌­تواند موجب آسودگی خیال شما و البته عزیز سالمندتان هم شود.

برای کمک گرفتن از یک پرستار مقاله ویژگی­ های انتخاب پرستار خوب برای سالمندان در وبسایت زیمد را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا