A
اطلاعات کاربردی سالمندان

اهمیت استخدام پرستار سالمندان

استخدام پرستار سالمند در دوران سالمندی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. دوران سالمندی یکی از برهه‌های زمانی در زندگی هر فردی است. طبق آمار محققان این دوران از سن ۶۵ سالگی آغاز می‌شود، در این زمان است که فرد با از دست دادن توانایی جسمانی خود متوجه افزایش سن و و ورود به دوران سالمندی می‌شود. زمانی که فرد دیگر قادر نباشد فعالیت‌های خود را انجام دهد باید از شخص دیگری کمک بگیرد. خانواده در این دوران نقش مهمی پیدا می‌کند و باید به فرد سالمند کمک ‌کند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره پرستار سالمند توضیحات بهتری را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

کدام سالمندان نیاز به پرستار دارند؟

افزایش و کهولت سن تاثیر زیادی بر روی کاهش قوای جسمی بدن دارد. با افزایش سن هم توانایی جسمی و هم توانایی روحی فرد کاهش پیدا می‌کند. در بیشتر موارد، فرد سالمند قادر نیست فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد به همین دلیل لازم است که در انجام کارها و فعالیت‌های روزانه به آن کمک کنید. استخدام پرستار باتجربه می‌تواند گزینه مناسبی برای حل این مشکل باشد.

به طور کلی سالمندانی که نیاز به مراقبت دارند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. عده‌ای از سالمندان برای انجام فعالیت‌های روزمره خود مشکلی ندارند و تنها برای معاشرت و تنهایی خود پرستار استخدام می‌کنند.
  2. بعضی از سالمندان به دلیل افزایش سن دیگر توانایی انجام فعالیت‌های روزمره خود را ندارند. از این رو پرستار در تهیه غذا، انتقال و جابه‌جایی سالمند در منزل، دادن داروها سر موعد مقرر و انجام کارهای نظافتی باید به فرد سالمند کمک کند.
  3. دسته سوم سالمندانی هستند که به بیماری‌های حاد مبتلا شده‌اند. سالمندانی که به بیماری‌های ام‌اس، آلزایمر، اختلال حرکتی و… مبتلا هستند که باید برای نگهداری و مراقبت از سالمندان پرستار حرفه‌ای و متعهد استخدام کرد.
    این پرستار باید در راستای بهبود بیماری فرد سالمند و حفظ سلامتی او انجام وظیفه کند.

استخدام کردن پرستار سالمند

نکات مهم استخدام پرستار سالمند

نگهداری از فرد سالمند نیاز به داشتن آگاهی و اطلاعات لازم دارد. اگر فرد با روحیات و خلقیات سالمندان آشنا نباشد، نمی‌تواند گزینه مناسبی برای پرستاری از فرد سالمند باشد. به همین دلیل در حین استخدام پرستار برای سالمندان باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • پرستار باید صبر و حوصله زیادی در ارتباط با فرد سالمند داشته باشد.
  • باید توانایی جسمی کافی و لازم برای جابه‌جایی فرد سالمند را داشته باشد.
  • حرفه‌ای و کار بلد باشد، دوره آموزشی سالمندیاری را گذرانده باشد.
  • داشتن گواهی عدم سوپیشینه و عدم اعتیاد از مهم‌ترین نکات است که باید به آن توجه داشت.
  • تعهد لازم و تجربه کافی برای نگهداری از فرد سالمند داشته باشد.

مزیت‌های استخدام پرستار سالمند

استخدام پرستار در بهبود حال جسمی و روحی فرد سالمند تاثیر بسیاری دارد. از دیگر مزایای استخدام پرستار برای سالمندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمانی و مراقبتی
    بسیاری از سالمندان در سنین سالمندی به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند. از این رو داشتن یک پرستار می‌تواند علاوه بر نگهداری از فرد سالمند در بهبود بیماری وی هم نقش مهمی داشته باشد.
  • آرامش خانواده
    با استخدام پرستار برای فرد سالمند، خانواده اطمینان خاطر پیدا می‌کنند که به خوبی از فرد سالمند نگهداری می‌شود. وعده‌های غذایی و داروهای فرد سالمند به موقع به آن داده می‌شود.
  • امور بهداشتی فرد سالمند
    پرستار سالمند موظف است تا در انجام امور بهداشتی روزانه چون آرایش و پیرایش، نظافت شخصی و… سالمند توجه داشته باشد.
  • فعالیت روزمره سالمند
    کمک به انجام فعالیت‌های روزمره و روتین فرد سالمند، از دیگر وظایف پرستار است. پرستار نباید تمام فعالیت‌های روزمره فرد سالمند را انجام دهد بهتر است، سالمند را در انجام این امور همراهی کند. تا او بتواند با آرامش و راحتی بیشتری دوران سالمندی خود را بگذراند.
  • مستقل بودن فرد سالمند
    فرد سالمند چون در منزل خود از آن نگهداری می‌کنند حس استقلال و آزادی بیشتری دارد، به همین دلیل در مقایسه با افرادی که در خانه سالمندان هستند کمتر دچار بیماری‌های روحی و روانی می‌شوند. از این رو سالمندانی که در منزل خود از آن‌ها نگهداری می‌شود علاوه بر اینکه طول عمر بیشتری دارند، روحیه آن‌ها شاداب‌تر است.
  • مقرون به صرفه و اقتصادی
    هزینه نگهداری از سالمند در منزل و استخدام پرستار سالمند، در مقایسه با نگهداری از سالمندان در سرای سالمندان هزینه‌ی بسیار کمتری را در بر دارد.

نحوه استخدام پرستار سالمندان

هزینه استخدام پرستار سالمند

هزینه استخدام پرستار سالمند به عوامل بسیار زیاید بستگی دارد. معمولا برای پرستاران یک حقوق ثابت در نظر می‌گیرند سپس با توجه به خدماتی که پرستار در قبال فرد سالمند انجام می‌دهد، به حقوق ثابت آن اضافه می‌شود.

برای مشخص کردن میزان هزینه پرستار، نگهداری از سالمند را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

  1. سالمند سالم: سالمندی که بتواند امور شخصی خود را انجام دهد و تنها برای معاشرت و گفتگو به پرستار نیاز داشته باشد، سالمند سالم است.
  2. سالمند بیمار: اما سالمندانی که از انجام امور شخصی خود عاجز هستند و نمی‌توانند بدون کمک به پرستار فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند، سالمندان بیمار هستند. معمولا این سالمندان نیاز به پرستار شبانه‌روزی دارند.

جمع‌بندی استخدام پرستار سالمند

به طور کلی در سنین سالمندی علاوه بر اینکه توانایی جسمی فرد سالمند کاهش پیدا می‌کند، از نظر خلق و خو و رفتار هم کمی حساس‌تر می‌شود. به همین دلیل پرستاران یا همدم سالمندان با صبر زیاد خود می‌توانند به بهترین شکل ممکن از سالمندان نگهداری کنند.
پس در حین استخدام پرستار سالمند همه‌ی جوانب را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین گزینه را برای نگهداری از فرد سالمند انتخاب کنید.

سوالات متداول

پرستار حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

پرستاری حرفه‌ای باید گواهی عدم سو پیشینه، گواهی سالمندیاری، تعهد کاری، صبر کافی و تجربه کافی در خصوص سالمندان داشته باشد.

مزیت استخدام پرستار سالمند چیست؟

رسیدگی به مسائل بهداشتی و درمانی سالمند، کمک کردن سالمند در انجام امور شخصی و از همه مهم‌تر اعتماد آرامش خاطر خانواده سالمند از مزیت های استفاده از پرستار است.

پرستار سالمند برای چه سالمندانی مناسب است؟

پرستار سالمند برای سالمندانی که توانایی انجام کارهای خود را دارند اما نیاز به هم صحبت دارند، سالمندانی که توانایی انجام کارهای خود را ندارند و سالمندانی که بیماری‌های حاد دارند، مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا