A
اطلاعات کاربردی سالمندان

مراقبت از سالمندان در منزل: نکات مهم پرستاری

مراقبت از سالمند در منزل بسیار مهم است. شما جوان­تر می‌­شوید و با بزرگ­ شدن شما، والدین عزیزتان پا به سن می­‌گذارند و وارد دوره سالمندی می‌­شوند. دوره سالمندی با تغییرات جسمی و روحی همراه است و احتمالا باعث بروز بیماری­‌های مختلفی می­‌شود. سالمندان در این دوره به همدلی و همراهی فرزندان نیاز بیشتری پیدا می­‌کنند. اگر یکی از زوجین از دنیا رفته باشد نیاز به حضور یک نفر حمایت­گر در زندگی سالمندان بالا می­‌رود و ممکن است در صورت نداشتن همدم و فرد حمایت کننده، این افراد دچار افسردگی شوند. سالمندان باید مطمئن شوند کسی هست که آن­‌ها را درک می­‌کند و متوجه نگرانی­‌های آن­‌هاست. در ادامه نکاتی درباره نگهداری از سالمند توسط فرزندان یا پرستار در منزل بخوانیم.

برای نگهداری از سالمندان گرامی اولین نکته­‌ای که باید دقت کنید، داشتن صبوری است. با­حوصله بودن، در نگهداری از سالمندان اهمیت زیادی دارد. یکی از نکات مهمی که مراقب سالمند باید بداند، آگاهی کامل از شرایط جسمی، بیماری­ ها و نوع داروهای مصرفی سالمند است. همیشه یک دستگاه فشارخون و دستگاه قند خون در خانه داشته باشید و به­ طور منظم وضعیت فشارخون و قند سالمند را اندازه‌­گیری کنید. اکثر سالمندان در این سن نیاز به مصرف دارو پیدا می­‌کنند. مصرف مرتب داروها در سلامتی آن­‌ها نقش مهمی را ایفا می­‌کند. حتما برای مصرف به­ موقع داروها، از یادآور استفاده کنید و اگر خود سالمندان قادر به مصرف دارو هستند، می­‌توانید روی قرص­‌ها را برچسب بزنید و آن­‌ها را در کشوی مجزا قرار دهید تا پیدا کردن قرص­‌ها راحت‌­تر باشد. برای راحتی کار سالمندان عزیز، می‌­توانید از جعبه قرص نیز استفاده کنید.

چه زمانی باید با اصول مراقبت از سالمندان آشنایی پیدا کنیم؟

اگر پدر و مادر شما در انجام فعالیت‌های روزانه خود با مشکل مواجه هستند، به احتمال زیاد نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این مراقبت می‌تواند از طرف شما یا یک پرستار یا همدم سالمندان انجام شود. ممکن است سالمندان نتوانند از پس انجام دادن کارهای زیر برآیند:

  • به تنهایی غذای خود را بخورند.
  • به تنهایی حرکات ابتدایی نظیر وارد و خارج شدن از رختخواب یا نشستن و برخاستن از روی صندلی را انجام دهند.
  • لباس خود را به راحتی بپوشند.
  • به تنهایی حمام کنند.
  • به تنهایی بهداشت فردی خود را رعایت کنند (به این معنی که بتوانند موهای خود را شانه کنند، موهای زائد بدن خود را از بین ببرند.)
  • به راحتی به دستشویی بروند و تمام مراحل آن را به تنهایی انجام دهند.

در صورتی که والدین شما، نتوانند هر کدام از فعالیت‌هایی را که در بالا به آن اشاره کردیم انجام دهند، شما نیاز دارید که با قوانین مراقبت از سالمندان بیشتر آشنا شوید تا بتوانید به آن‌ها کمک کنید، راحت‌تر زندگی کنند. البته که هزینه نگهداری از سالمند هم اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد.

برای نگهداری از سالمند روحیات او را بشناسید

برای نگهداری و مراقبت از افراد سالخورده، پرستار آن‌­ها باید اطلاع کافی از علائق، نیازها و عادات آنان داشته باشد. یکی از کارهایی که در نگهداری از سالمندان باید به ­آن توجه کنید انجام فعالیت‌­های مشترک با آن­‌ها است. علایق مشترک افراد سالمند را پیدا کنید و ببینید چه فعالیت­‌هایی را دوست دارند که به­ صورت دو نفره انجام دهند. شاید یک­دست شطرنج بازی­ کردن، کلی انرژی مثبت برای آنان به ­همراه آورد.

قدم­ زدن و از خانه بیرون­ رفتن نیز یکی از کارهای مورد علاقه سالمندان است. شاید هم دوست داشته باشند که از ایام جوانی خود بگویند و شما فقط گوش کنید. اگر اهل کتاب باشند خواندن کتاب مورد­علاقه­‌شان و بحث­ کردن در مورد آن، می­‌تواند تجربه خوبی را برایشان رقم بزند. نباید اجازه دهید که ارتباط سالمند با دنیای اطرافش قطع شود. در نگهداری از سالمندان، سلامتی روحی آن­‌ها از اهمیت فوق‌­العاده‌­ای برخوردار است و توجه به بعد عاطفی آن­‌ها از افسردگی و ابتلا به بیماری‌­ها جلوگیری می­‌کند. فعالیت­‌های داوطلبانه و کار در خیریه‌­ها گزینه مناسبی برای سالمندان عزیز است که هم حس خوب مفید­ بودن را دوباره تجربه کنند و هم از بیکاری و اتلاف وقت نجات پیدا کنند.

بعضی از مواقع نوه‌ها با رفتارهای نسنجیده خود، عزیزان سالخورده را می­‌رنجانند، حتما از قبل، در این مورد با کودکان خود حرف بزنید و جایگاه ویژه سالمندان را به آن­‌ها یادآور شوید.

گاهی اوقات پدر و مادر شما همه کارها را به ­تنهایی می­‌توانند انجام دهند اما فقط نیاز به یک همدم و همدل دارند که روزی چند ساعت با آن­‌ها وقت بگذراند. طوری برنامه ­ریزی کنید که بتوانید روزی حداقل یک ساعت را به آن‌­ها اختصاص دهید. حتی نوشیدن یک فنجان چای با آن‌­ها، می­‌تواند لذت­بخش باشد.

به والدین خود، طریقه استفاده از تکنولوژی‌­هایی مثل گوشی همراه را آموزش دهید. مواقعی که شما پیش آن‌­ها نیستید، این وسایل می‌­تواند کمک کننده باشد تا آن‌ها کمتر احساس تنهایی کنند.

اصول ایمنی نگهداری از سالمندان

رعایت اصول ایمنی نگهداری از سالمندان در خانه

  • وسایل اضافه خانه را از سر راه بردارید تا از ایجاد حادثه برای سالمندان جلوگیری کنید.
  • اگر سالمند شما آلزایمر دارد حتما در منزل را قفل کنید. در تابستان می‌­توانید گاز خانه را قطع کنید. به­ دلیل آن ­که خودتان برای او غذا تهیه می‌­کنید دیگر نیازی به گاز ندارد. افرادی که آلزایمر دارند همه ­چیز را به­ سرعت فراموش می­‌کنند و موارد ایمنی مثل خاموش ­کردن اجاق گاز و سایر موارد را از یاد می‌­برند که ممکن است منجر به ایجاد حادثه و آسیب به ­خودشان شوند.
  • در سرویس بهداشتی و حمام، دستگیره‌­های کمکی نصب کنید که سالمندان از آن­‌ها بتوانند کمک بگیرند.
  • محافظ تخت برای جلوگیری از سقوط از تخت و کمک به بلند­شدن و نشستن خیلی مفید است.
  • در نگهداری از سالمندان دارای محدودیت جسمی حرکتی، استفاده از انواع بالابرها گزینه مناسبی به ­نظر می‌­رسد.
  • داشتن وسیله کمکی مثل واکر به سالمندان کمک می­‌کند تا اختیار کارهای خود را داشته باشند و خودشان به ­تنهایی کار خود را انجام دهند. این وسیله و سایر وسایل مشابه، به افراد کمک می‌­کنند تا استقلال خود را حفظ کنند.
  • در مکان­‌هایی که امکان لیز­خوردگی وجود دارد، وسایل ضد لغزش مثل کفپوش‌­های ضدلغزش استفاده کنید.
  • راهروها را موکت کنید تا از لیز ­خوردن سالمندان جلوگیری کنید.
  • اگر والدین شما دچار معلولیت هستند، برای سرویس بهداشتی و حمام باید امکانات بیشتری در نظر بگیرید و حتما برای انجام این کارها از یک نفر دیگر کمک بخواهید تا از ایجاد حادثه برای فرد سالمند، پیشگیری کنید.
  • دقت کنید که در نگهداری و مراقبت از افراد سالمند، شما برای انجام بعضی از کارها نیاز به نفرات دیگری پیدا می‌­کنید، از چند روز قبل، برای کارهایی مثل نظافت شخصی و حمام ­بردن، حتما با خواهران و برادران خود، هماهنگی‌­های لازم را به ­عمل آورید چون موارد زیادی گزارش شده که احتمال سر­خوردن سالمندان در حمام، خیلی بالا بوده و ممکن است شما نتوانید به ­تنهایی از پس این کارها بر­بیایید.

برای استخدام پرستار سالمند میتوانید با شماره خود را وارد کنید تا کارشناسان ما برای راهنمایی با شما تماس بگیرند.

فعالیت‌هایی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم باید برای یک فرد سالمند انجام شود تا زندگی روزمره او به راحتی سپری شود.

  • تهیه و پختن غذای او
  • تمیز کردن خانه‌ای که در آن زندگی می‌کند.
  • خرید نیازهای روزمره
  • مدیریت کردن پول آن‌ها و پرداخت قبوض آب و برق و تلفن
  • ارتباط روزانه با آن‌ها به‌ وسیله راه‌های ارتباطی مختلفی مثل تلفن
  • دادن به موقع دارو‌های آن‌ها

اگر افراد سالمند توانایی انجام کارهای بالا را به تنهابی ندارند، حتما باید به آن‌ها کمک کرد. شما می‌توانید از راه‌های زیر به آن‌ها کمک کنید:

    • خودتان دست به کار شوید و به آن‌ها در انجام کارهای بالا کمک کنید.
    • از یک دوست یا آشنا کمک بگیرید.
    • پرستار سالمند استخدام کنید.
    • از مراکزی که برای مراقبت از سالمندان خدمات ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

نکات مهم برای مراقبت از سالمندان

در نگهداری و مراقبت از افراد سالمند توجه به چند نکته حائز اهمیت است، این نکات می‌تواند روی سلامت فرد تاثیر بسیاری داشته باشد.  نکات مهم مراقبت از سالمندان عبارتنداز:

  • سعی کنید فرد سالمند یک برنامه غذایی و رژیم اصولی داشته باشد. عادت کردن به غذاهای نامناسب و مضر کار آسانی است اما تغییر دادن این عادت غذایی علاوه بر سخت بودن کمی زمان‌بر خواهد بود. استفاده از موادغذایی طبیعی و با کیفیت می‌تواند روی بهبود سلامتی فرد سالمند تاثیر بسیاری داشته باشد. معمولا زمانی که خانواده یا پرستار توجهی به برنامه غذایی فرد سالمند نداشته باشند، سلامت وی با استفاده از موادغذایی مضر ممکن است به خطر بیفتد. پس بهتر است برای فرد سالمند یک برنامه غذایی سالم و متناسب با شرایط بدنی خودش تهیه کنید.
    افراد سالمندی که از بیماری دیابت، فشار خون و … رنج می‌برند منع غذایی بسیاری دارند. در حین تهیه برنامه غدایی این موارد را حتما اعمال کنید.
  • درست است که در این سن(سالمندی) توانایی بدن برای انجام فعالیت‌های جسمی و حرکتی کاهش پیدا می‌کند، اما نباید این امر بهانه‌ای برای عدم فعالیت و تحرک فرد سالمند باشد. پزشکان بی تحرکی و نداشتن فعالیت‌های حرکتی را برای هیچ کسی توصیه نمی‌کنند، آن‌ها بر این باورند که افراد سالمند هم می‌توانند تحرک و فعالیت لازم را داشته باشند. معمولا پزشکان برای این دسته از سالمندان که تمایلی به تحرک و فعالیت ندارند انجام ورزش‌های سبک را توصیه می‌‌کنند. راه رفتن در آب، پیاده روی، نرمش‌های صبحگاهی و … می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای فعالیت سالمندان باشد. راه رفتن در آب و شنا می‌تواند از پوکی استخوان، خشکی مفاصل جلوگیری کند و در مقابل ماهیچه‌های بدن را تقویت می‌کند.
  • در سنین سالمندی به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به بیماری در فرد سالمند افزایش پیدا می‌کند. معمولا ریسک ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان روده، پوکی استخوان، سرطان سینه و پروستات در افراد مسن بیش از سایر سنین است. برای کاهش ابتلا به این بیماری‌ها بهتر است به صورت دوره‌ای برای چکاب کلی به پزشک مراجعه کند.
  • سعی کنید برای افراد سالمند برنامه‌ای را تدارک ببینید که در آن فرد از توانایی ذهنی خود هم استفاده کند. معمولا پرستاران در اوقات فراغت با انجام بازی‌های فکری، حل جدول، سودوکو و… توانایی ذهنی فرد را تقویت می‌کنند. به این ترتیب با انجام فعالیت‌هایی که نیاز به توانایی ذهنی دارند می‌توانند سلامت عقل را بهبود بخشند.

نکات تکمیلی برای مراقبت از سالمندان

در نگهداری و مراقبت از افراد سالمند توجه به چند نکته حائز اهمیت است، این نکات می‌تواند روی سلامت فرد تاثیر بسیاری داشته باشد.  نکات مهم مراقبت از سالمندان عبارتنداز: 

  • سعی کنید فرد سالمند یک برنامه غذایی و رژیم اصولی داشته باشد. عادت کردن به غذاهای نامناسب و مضر کار آسانی است اما تغییر دادن این عادت غذایی علاوه بر سخت بودن کمی زمان‌بر خواهد بود. استفاده از موادغذایی طبیعی و با کیفیت می‌تواند روی بهبود سلامتی فرد سالمند تاثیر بسیاری داشته باشد. معمولا زمانی که خانواده یا پرستار توجهی به برنامه غذایی فرد سالمند نداشته باشند، سلامت وی با استفاده از موادغذایی مضر ممکن است به خطر بیفتد. پس بهتر است برای فرد سالمند یک برنامه غذایی سالم و متناسب با شرایط بدنی خودش تهیه کنید.
    افراد سالمندی که از بیماری دیابت، فشار خون و … رنج می‌برند منع غذایی بسیاری دارند. در حین تهیه برنامه غدایی این موارد را حتما اعمال کنید. 
  • درست است که در این سن(سالمندی) توانایی بدن برای انجام فعالیت‌های جسمی و حرکتی کاهش پیدا می‌کند، اما نباید این امر بهانه‌ای برای عدم فعالیت و تحرک فرد سالمند باشد. پزشکان بی تحرکی و نداشتن فعالیت‌های حرکتی را برای هیچ کسی توصیه نمی‌کنند، آن‌ها بر این باورند که افراد سالمند هم می‌توانند تحرک و فعالیت لازم را داشته باشند. معمولا پزشکان برای این دسته از سالمندان که تمایلی به تحرک و فعالیت ندارند انجام ورزش‌های سبک را توصیه می‌‌کنند. راه رفتن در آب، پیاده روی، نرمش‌های صبحگاهی و … می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای فعالیت سالمندان باشد. راه رفتن در آب و شنا می‌تواند از پوکی استخوان، خشکی مفاصل جلوگیری کند و در مقابل ماهیچه‌های بدن را تقویت می‌کند. 
  • در سنین سالمندی به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به بیماری در فرد سالمند افزایش پیدا می‌کند. معمولا ریسک ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان روده، پوکی استخوان، سرطان سینه و پروستات در افراد مسن بیش از سایر سنین است. برای کاهش ابتلا به این بیماری‌ها بهتر است به صورت دوره‌ای برای چکاب کلی به پزشک مراجعه کند. 
  • سعی کنید برای افراد سالمند برنامه‌ای را تدارک ببینید که در آن فرد از توانایی ذهنی خود هم استفاده کند. معمولا پرستاران در اوقات فراغت با انجام بازی‌های فکری، حل جدول، سودوکو و… توانایی ذهنی فرد را تقویت می‌کنند. به این ترتیب با انجام فعالیت‌هایی که نیاز به توانایی ذهنی دارند می‌توانند سلامت عقل را بهبود بخشند. 

مزایای مراقبت از سالمندان در منزل

برای نگهداری از سالمندان یا می‌توانی از پرستار سالمند استفاده کنید یا فرد سالمند را به خانه سالمندان ببرید. معمولا در بیشتر مواقع زمانی که فرد سالمند خود خانه و زندگی مستقلی داشته باشد، ترجیح می‌دهد که از پرستار سالمند در منزل کمک بگیرد. البته مراقبت از فرد سالمند در منزل هم مزایا و معایب خاص خود را دارد که در این بخش به بررسی مزایای مراقبت از فرد سالمند در منزل می‌پردازیم. 

  • نگهداری از فرد سالمند در منزل بسیار مقرون به صرفه‌تر از نگهداری از وی در آسایشگاه سالمندان است. 
  • فرد در خانه خود احساس آرامش و استقلال بیشتری دارد، از این رو مراقبت و نگهداری در منزل می‌تواند در تقویت روحیه سالمند تاثیر بسیاری داشته باشد. 
  • زمانی که پرستار برای نگهداری از سالمند در منزل استخدام می‌کنید تنها از سالمند شما نگهداری و مراقبت می‌کند. درصورتی که در آسایشگاه‌های سالمندان هر پرستار مسئول یک اتاق و سه سالمند است، از این رو کیفیت مراقبت از فرد سالمند هم افزایش پیدا می‌کند.
  • زمانی که فرد سالمند با کمک یک پرستار در خانه خود زندگی می‌کند دیگر احساس سربار بودن برای خانواده را ندارد. در مقابل نقش خود را در جامعه حفظ می‌کند و همچنان می‌تواند با دوستان و آشنایان خود رفت و آمد کند. 
  • نگهداری از سالمندان در منزل باعث حس استقلال و آزادی فرد می‌شود. اکثر سالمندانی که در منزل از آن‌ها مراقبت و پرستاری می‌شود در مقایسه با سالمندانی که در آسایشگاه هستند، امید به زندگی در آن‌ها بیشتر است. فرد در خانه خود می‌تواند تمام کارهایی که دوس دارد را انجام دهد در ساعت‌های مختلف غذا بخورد و چای بنوشد و با دوستان خود دیداری داشته باشد. 

مزایای مراقبت از سالمندان در منزل

برای نگهداری از سالمندان یا می‌توانی از پرستار سالمند استفاده کنید یا فرد سالمند را به خانه سالمندان ببرید. معمولا در بیشتر مواقع زمانی که فرد سالمند خود خانه و زندگی مستقلی داشته باشد، ترجیح می‌دهد که از پرستار سالمند در منزل کمک بگیرد. البته مراقبت از فرد سالمند در منزل هم مزایا و معایب خاص خود را دارد که در این بخش به بررسی مزایای مراقبت از فرد سالمند در منزل می‌پردازیم.

  • نگهداری از فرد سالمند در منزل بسیار مقرون به صرفه‌تر از نگهداری از وی در آسایشگاه سالمندان است.
  • فرد در خانه خود احساس آرامش و استقلال بیشتری دارد، از این رو مراقبت و نگهداری در منزل می‌تواند در تقویت روحیه سالمند تاثیر بسیاری داشته باشد.
  • زمانی که پرستار برای نگهداری از سالمند در منزل استخدام می‌کنید تنها از سالمند شما نگهداری و مراقبت می‌کند. درصورتی که در آسایشگاه‌های سالمندان هر پرستار مسئول یک اتاق و سه سالمند است، از این رو کیفیت مراقبت از فرد سالمند هم افزایش پیدا می‌کند.
  • زمانی که فرد سالمند با کمک یک پرستار در خانه خود زندگی می‌کند دیگر احساس سربار بودن برای خانواده را ندارد. در مقابل نقش خود را در جامعه حفظ می‌کند و همچنان می‌تواند با دوستان و آشنایان خود رفت و آمد کند.
  • نگهداری از سالمندان در منزل باعث حس استقلال و آزادی فرد می‌شود. اکثر سالمندانی که در منزل از آن‌ها مراقبت و پرستاری می‌شود در مقایسه با سالمندانی که در آسایشگاه هستند، امید به زندگی در آن‌ها بیشتر است. فرد در خانه خود می‌تواند تمام کارهایی که دوس دارد را انجام دهد در ساعت‌های مختلف غذا بخورد و چای بنوشد و با دوستان خود دیداری داشته باشد.

نکات مهمی برای سلامتی سالمندان

  • در مراقبت از سالمندان، همیشه باید حواستان به برنامه غذایی آن­‌ها باشد. باید یک برنامه غذایی سالم را در پیش گرفت. غذاهای کم­ نمک، کم ­شکر و کم چربی، مصرف مرتب صبحانه، گنجاندن میوه و سبزی در طول روز، از موارد مهم یک برنامه غذایی سالم است.
  • سالمندان برای ادامه یک زندگی سالم، نیاز به ورزش ­کردن دارند. حتی ورزش ­های ساده در منزل نیز می‌­تواند آن­‌ها را از حالت خستگی و بی­ حوصلگی در بیاورد. ورزش­ های دسته جمعی در پارک‌ها و در گروه­‌های دوستان، برای آن­‌ها نشاط و سر­زندگی را به ­همراه می­‌آورد.
  • در نگهداری از سالمندان، باید به جزئیات ریز هم توجه کرد که شاید تا آن­موقع، اهمیت کمی داشته است. برای افراد سالمند، لباس‌­های راحت و نخی تهیه کنید، زیرا پوستشان حساس و شکننده شده است. کرم‌­های نرم ­کننده برای نرم­ نگه­داشتن پوست گزینه مناسبی هستند. از آبرسان­ های پوستی هم می‌­توانید برای مرطوب نگه­داشتن پوست سالمندان استفاده کنید.
  • در هنگام مراقبت از سالمندان باید کاملا اوضاع را مدیریت کنید و انعطاف­‌پذیری لازم را داشته باشید. در هنگام صرف وعده­‌های غذایی، کاملا صبور باشید. اگر سالمند آلزایمری در خانه داشته باشید، شاید هنگام غذاخوردن، دچار مشکلاتی مثل امتناع از غذا­خوردن، تف­ کردن غذا به بیرون، عدم استفاده از قاشق و چنگال و سایر موارد مشابه شوید، به ­دلیل این­که، افراد آلزایمری فراموش می­‌کنند که زمان صرف غذا رسیده یا استفاده از قاشق و چنگال را فراموش می­‌کنند.
  • ممکن است که سالمندان در هنگام خواب، دچار کم­خوابی یا بی­خوابی شوند یا مکررا به سرویس بهداشتی مراجعه کنند. در نگهداری از سالمندان باید به این موضوع توجه کنید که اگر سالمند شما توانایی جسمی و فیزیکی قوی ندارد، بهتر است فردی ساعات شب را کنار او بماند. حضور یک فرد دیگر در منزل به آن­‌ها روحیه و حس امنیت می‌­دهد.
  • اصول خود­مراقبتی را حتما به سالمندان یادآوری کنید، به ­طور­ مثال سالمندی که دیابت دارد، باید یاد بگیرد که روزانه رطوبت پاها و لای انگشتان خود را به­ طور مرتب، خشک کرده و آن­‌ها را از نظر وجود زخم بررسی کند.
  • فردی که از سالمندان مراقبت می‌کند باید به انسانیت و شخصیت سالمند، اهمیت بدهد.
  • باید با فرد سالمند مانند یک انسان متشخص برخورد کنید. آن‌ها مانند همه انسان‌های دیگر نیاز‌هایی مثل نیاز به احترام و دوست داشته شدن دارند. آن‌ها نیاز دارند تا احساس آزادی و مستقل بودن کنند. لازم است که هنگام مراقبت از آن‌‌ها ‌به نیازهایشان اهمیت دهید.

    • حفظ شان سالمندان

    پیر شدن برای هر فردی صرف نظر از پول،‌ مقام و شخصیت اجتماعی، اتفاق می‌افتد. بسیاری از افراد سالمندی که نیاز به مراقبت دارند، بیمار‌ و تنها هستند، افسرده یا بی‌حوصله‌ شده‌اند. آن‌ها به راحتی عزت نفس خود را از دست می‌دهند و در صورتی که ضعف و ناتوانی‌شان را به رخشان بکشید، به شخصیت‌شان آسیب وارد می‌شود.

    • سعی کنید آن‌ها را درک کنید.

    یکی از مهم‌ترین اصول مراقبت از سالمندان درک کردن ‌آن‌ها است. اگر پرستار با تجربه‌ای باشید به احتمال زیاد می‌دانید که گاهی ممکن است، سالمندان عصبی شوند یا تند برخورد کنند. در چنین مواقعی درک کردن موقعیت او می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. سالمندان گاهی مثل بچه‌ها برخورد می‌کنند. لازم است این نکته را به خاطر بسپارید که رفتار‌های کودکانه آن‌ها عمدی نیست و شرایط آزاردهنده آن‌ها باعث شده که این‌گونه رفتار کنند.

    • محرم راز او باشید؛ اما مرزی بین خود و او قائل شوید.

    شما می‌توانید با فرد مسنی که مراقبت از او را برعهده دارید، بگویید و بخندید و به راحتی درد و دل کنید. اما بهتر است که حد و مرزی قائل شوید. دوست بودن با فردی که مراقبت از او را بر عهده دارید، کمک می‌کند تا او را بهتر بشناسید و درک کنید.

    • حتما از پزشک او، دستورات مراقبتی لازم را دریافت کنید.

    اگر می‌خواهید از سالمند خود در خانه نگهداری کنید، حتما باید از اصول مراقبت از سالمندان که توسط پزشک معالج توصیه می‌شود، پیروی کنید.

    • اگر نمی‌توانید به تنهایی از سالمند مراقبت کنید، پرستار سالمند استخدام کنید.

    گاهی اوقات، سالمندان نمی‌توانند با آشنایان و فامیل خود زندگی کنند. در این شرایط لازم است که برای او پرستار استخدام کنید. پرستار می‌تواند، کارهای ضروری او را در خانه انجام دهد. پرستاری را استخدام کنید که به اصول مراقبت از سالمندان اهمیت می‌دهد.

    • به دنبال مراکزی بگردید که برای سالمندان خدمات ارائه می‌کنند.

    این خدمات شامل مراقبت بیست و چهار ساعته از سالمندان است یا استخدام پرستار برای بعضی از فعالیت‌های روزانه او.

    • در صورتی که از فرد سالمند نگهداری می‌کنید، خودتان را برای مقاومت کردن آن‌ها آماده کنید.

 

جمع­ بندی

علاوه ­بر این موارد مهم که در بالا به آن­‌ها اشاره کردیم، نکات مهم دیگری در مراقبت از سالمندان وجود دارد که بسته به شرایط جسمی و روحی سالمند باید به آن‌­ها توجه شود. شما باید همه شرایط موجود را به ­خوبی بسنجید و بهترین راه را انتخاب کنید.

به­ طور مثال اگر واقعا خودتان توانایی رسیدگی به سالمندان را ندارید، از خدمات پرستاری موسسات هم می‌­توانید بهره­‌مند شوید یا به ­دلیل آنکه مراقبت از سالمندان زمان زیادی را می‌­طلبد شاید شما نتوانید به نظافت خانه برسید، در این­ صورت پیدا­کردن یک شخص مطمئن و کاربلد برای نظافت و خانه­‌داری، خیلی به شما کمک می‌کند. مهم این است که هر تصمیمی که می‌­گیرید واقعا به­ نفع افراد سالمند باشد. آن­‌ها هم روزی مثل شما جوان بودند و شما هم مثل آن‌­ها روزی سالمند می­‌شوید، پس همه جوانب را به­ خوبی در نظر بگیرید و سپس تصمیم بگیرید که باید چه ­کارهایی را انجام دهید و چه ­کارهایی در اولویت اصلی قرار دارند. همچنین از پرستار شبانه روزی هم گزینه مناسبی است.

سوالات متداول

چگونه از سالمندان مراقبت کنیم؟

در بسیار از خانواده نگهداری والدین بصورت نوبتی یا همکاری با مراکز نگهداری و پرستاری انجام میشود.

مراقبت از سالمندان آلزایمری چگونه است؟

استفاده از مواد غذایی مفید برای حافظه، همراه داشتن یادداشت و نظارت مداوم از نکات نگهداری والدین شماست.

آیا نگهداری و مراقبت از افراد مسن از سن خاصی باید شروع شود؟

خیر، عموما با توجه به شرایط روحی و جسمی تصمیم گیری میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا