A
سلامت روان سالمندان

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری یکی از رایج‌ترین مسائلی است که در دوره­ های مختلف زندگی برای افراد به وجود می‌آید. این مسئله می‌تواند حتی در سنین پایین‌تر نیز بروز پیدا‌ کند و شرایط روحی و جسمی افراد را تحت‌تاثیر قرار دهد. با رسیدن به انتهای دوران میانسالی معمولا افراد با بیماری های جسمی و روحی گوناگونی روبه‌رو می‌گردند. این اتفاق که در این سنین بیشتر از سنین جوانی رخ می‌دهد، می‌تواند تاثیر زیادی بر حالات روحی فرد داشته باشد.

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری با درک پیری ارتباط مستقیمی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده از آن، درک درست از دوران پیری است. فرد باید بالا رفتن سن و عواقب آن را بپذیرد تا بتواند با شیوه بهتری به زندگی خود ادامه دهد. معمولا بهترین کاری که می­توان در ارتباط با این مسئله انجام داد، آگاهی دادن به افراد از سنین پایین­تر است تا بهتر بتوانند با دوران پیری خود کنار بیایند.

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری چیست؟

بر خلاف باور عموم این ترس غیرطبیعی از پیری تنها در دوران میانسالی و سالمندی به سراغ افراد نمی‌آید. در واقع در سنین جوانی نیز ممکن است هر فرد با این مسئله روبه‌رو شود. بیشترین چیزی که این حس را قوت می‌بخشد، ترس از تنهایی است. افراد می‌پندارند در دوران پیری تنها خواهند ماند و در این شرایط ممکن است پایان عمر سختی را برای خود متصور شوند. این ترس ممکن است زوایای مختلفی برای افراد پیدا کند. به عنوان مثال ترس از بیماری، ناتوان شدن و ترس از زندگی فردی نیز می‌تواند ناشی از این اتفاق باشد که باید آن‌ها را در نظر گرفت.

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری هم در زنان و هم در مردان می‌تواند به وجود آید. اما معمولا این ترس در زنان به میزان بیشتری مشاهده می‌شود. زنان ترس از دست دادن زیبایی و تناسب اندام را بیشتر از مردان احساس می‌کنند. به خصوص مشکلات و مسائلی که به خاطر یائسگی و زایمان در زنان ایجاد می‌شود، خود می‌تواند تقویت‌کننده گراسکوفوبیا یا ترس از پیری باشد.

ترس از پیری در میزان کم و طبیعی خود ممکن است برای هر انسانی به وجود آید. در هر حال روند فرسوده شدن و پیری برای هر انسانی دردناک است. اما در برخی افراد این مسئله نقش پررنگ‌تری در زندگی آن‌ها ایفا می‌کند.

پیری هراسی چه عوارضی دارد؟

مسلم است که گراسکوفوبیا باعث ایجاد استرس و اضطراب در افراد می‌شود. این مسئله اگر در سنین پایین‌تر رخ دهد، موجب استرس طولانی مدت می‌شود که این خود عامل بسیاری از مشکلات و بیماری‌هاست. تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان داده که گراسکوفوبیا یا ترس از پیری می‌تواند باعث کم شدن طول عمر نیز شود.

هر فرد در سنین مختلف می‌تواند با بیماری‌های گوناگونی روبه‌رو شود. گراسکوفوبیا یا ترس از پیری می‌تواند علائم این بیماری‌ها را قوت ببخشد و فرد را دچار عوارض بیشتری کند. همچنین در سنین میانسالی این باورها می‌تواند بیش از حد افزایش یافته و فرد را دچار پیری زودرس کند.

بهترین آهنگ های آرام قدیمی و شاد ایرانی دهه ۴۰ و ۵۰

علت گراسکوفوبیا یا ترس از پیری چیست؟

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری می­تواند از مشکلات روحی یا جسمانی نشات بگیرد. بسیاری از افراد که زمینه استرس و اضطراب بالایی دارند، ممکن است دچار گراسکوفوبیا شوند. هم­چنین مشکلات ناشی از بهداشت جسمانی مثل تیروئید و نارسایی­ های هورمونی می­تواند زمینه­ ساز گراسکوفوبیا یا ترس از پیری باشد.

چیزی که در ابتلا به گراسکوفوبیا بسیار اهمیت دارد، محیط و اجتماعی است که افراد در آن زندگی می­‌کنند. معمولا فرد در سنین پایین­تر با دوران سالمندی و ناتوانی افراد دیگر روبه‌­رو می­‌شود. هم­چنین شاهد مرگ عزیزان خود است. تمام این عوامل می­توانند در ذهن وی نقش ببندند و زمینه­‌ساز ترس از پیری و گراسکوفوبیا شوند. به همین دلیل نیاز است تا جوان­ترها نسبت به تغییرات روحی و جسمی در دوران پیری خود آگاهی بیشتری داشته باشند تا بتوانند از بروز این دست اختلالات پیشگیری کنند.

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری چه علائمی دارد؟

این افراد معمولا نمی­توانند واقعیت را بپذیرند و به طور کلی در پذیرش آن­ها دچار مشکل هستند. بعضی اوقات احساس وحشت به آن‌­ها دست می‌­دهد. در مواردی که این حس شدید باشد، ممکن است فرد دچار تنگی ­نفس و اضطراب شدید شود. معمولا یکی از رایج‌­ترین واکنش ­های بدن به این شرایط، عرق کردن است. هم­چنین خشکی دهان و لرزش نیز ناشی از همین ترس و اضطراب است.

این ترس از پیری مدام همراه این افراد است و با علائم مذکور به کرات مواجه می­‌شوند. یکی دیگر از مشکلاتی که برای این افراد به وجود می‌­آید، فکر  کردن بیش از انداره به موضوع مرگ است. ممکن است این افکار تمام زندگی فرد را تحت­ الشعاع قرار دهد و این مسئله تا جایی پیش رود که عملکرد طبیعی و صحیح وی دچار مشکلات جدی شود.

گراسکوفوبیا می­تواند باعث ایجاد افسردگی و بی­­ حوصلگی شود. این افراد به مرور شور و شوق زندگی را از دست می‌­دهند و نمی­توانند به اندازه کافی از زندگی خود لذت ببرند. احساس بی­ ارزشی و بیهودگی نیز در بین این افراد بسیار رایج است. گراسکوفوبیا یا ترس از پیری می­تواند شدت یافته و فرد را دچار بی­خوابی­ های مزمن کند.

پیری هراسی در سنین پایین

روش های پیشگیری از گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

مهم­ترین مسئله در داشتن جسم و روح سالم، سبک زندگی صحیح است. سبک زندگی سالم شامل تغذیه­ مناسب و تحرک کافی است. به طور معمول افرادی که سبک زندگی سالمی دارند، کمتر دچار استرس و اضطراب می­‌شوند و می­توان گفت این مسئله می­تواند تا حد خوبی از گراسکوفوبیا یا ترس از پیری جلوگیری کند.

شما باید روحیه خودباوری خود را تقویت کرده و از اعتماد به­ نفس خوبی برخوردار باشید. هر انسانی باید این مسئله را بپذیرد که می­تواند بزرگ­ترین تاثیر را در زندگی خود داشته باشد و باید بهترین عملکرد را در قبال خود به نمایش بگذارد.

یکی از بهترین کارهایی که می­توان در جهت پیشگیری از گراسکوفوبیا و ترس از پیری انجام داد، داشتن آگاهی کافی در ارتباط با دوران پیری و روند پیر شدن است. شاید مسائل و مشکلات زیادی در دوران جوانی فرد وجود داشته باشد، اما این بدان معنی نیست که لو قادر نیست از زندگی خود به قدر کافی لذت ببرد. باید روند پیر شدن خود را بپذیرید و متناسب با آن رفتارهای صحیحی داشته باشید.

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری ناشی از استرس و اضطراب ­­های گوناگون است. لازم است با استفاده از راه­کارهای کاهش ­­دهنده استرس، این اضطراب را درمان کنید تا موجب مشکلات شدیدتری برای شما نشود. برای این کار می­توانید مهارت­ های فردی خود را بالا برده تا بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و دوران پیری بهتر و سالم­تری نیز داشته باشید.

یکی از مهم­ترین دلایل گراسکوفوبیا یا ترس از پیری، احساس تنهایی است. برای جلوگیری از این احساس می­توانید با آدم­های مختلف و مناسبی معاشرت داشته باشید. سعی کنید دوستی ­های جدیدی برقرار کنید تا زمان کمتری احساس تنهایی داشته باشید. هر فرد خصوصا در دوران پیری خود دارایی­ های معنوی و درونی زیادی دارد. باید سعی کنید به این دارایی‌­ها اهمیت بیشتری دهید تا حس­ های منفی، کمتر به سراغ شما آیند.

آیا گراسکوفوبیا درمان دارد؟

گراسکوفوبیا نیز مانند تمام ترس­ ها و مشکلات روحی دیگری که برای افراد به وجود می‌­آید، می­تواند درمان شده یا بهبود یابد. برخی از روانشناسان در ابتدای کار راه حل­ های مختلفی را ارائه می­‌دهند. به عنوان مثال پیشنهاد می­‌کنند تا فرد از لوازم آرایشی استفاده کند تا کمتر احساس پیری و پژمردگی داشته باشد. هم­چنین یکی از بهترین کارهایی که فرد می­تواند داشته باشد، ورزش کردن یا داشتن تناسب اندام است که می­تواند تاثیر بسیار زیادی در سالم ماندن او شود.

در راستای کاهش استرس و اضطرابی که در این افراد دیده می‌­شود، مدیتیشن و یوگا می­توانند نقش بسزایی داشته باشند. به همین دلیل داشتن یک برنامه منظم برای این حرکات در کنار تغذیه مناسب، استرس و اضطراب فرد را تا حد بسیار زیادی کاهش می­‌دهد.

اما در بعضی شرایط گراسکوفوبیا یا ترس از پیری شدت می­‌گیرد و راه­کارهای جدی­تری را می­‌طلبد. وضعیت هر فرد ممکن است با افراد دیگر متفاوت باشد و در نتیجه به راه­کار متفاوتی نیاز داشته باشد. به همین دلیل به این سری از افراد پیشنهاد می‌­شود تا به روان ­درمانگران و روانشناسان مجرب مراجعه کنند. روان­ درمانگران با ریشه­ یابی صحیح این ترس می­توانند مشکلات فرد را به خوبی شناسایی کرده و بر حسب وضعیت وی راه­کار مناسبی ارائه کند.

در موقعیت­های دیگری نیز، فرد نیاز به مصرف دارو دارد تا بتواند وضعیت خود را مدیریت کند. روانپزشک در کنار تجویز داروهای ضداسترس و اضطراب راه کارهای دیگری در جهت مدیریت این شرایط به فرد توصیه می­کند. مهم­ترین مسئله درک صحیح فرد از روند پیری است. روانشناس با آگاهی­ و آرامش بخشیدن به بیمار می­تواند پذیرش این مسئله را برای فرد آسان­تر کرده و در نهایت شرایط روحی او بهبود می­‌یابد.

آیا باور­های مذهبی بر ترس از پیری موثر است؟

افرادی که معمولا باورهای مذهبی عمیقی دارند، راحت­تر می­توانند با روند زندگی و در نهایت دوران پیری خود کنار بیایند. این افراد باور دارند که مرگ پایان زندگی نیست و می­توانند پس از این دوران مجددا زندگی خوبی داشته باشند. به همین دلیل دوران سالمندی را نیز به عنوان یکی از مراحل اصلی زندگی خود می­‌پذیرند و ترس و اضطراب کمتری نسبت به سایرین دارند.

این افراد در صورت روبه‌­رو شدن با شرایط استرس‌­زا می­توانند کنترل بیشتری روی خود داشته باشند. هم­چنین توسط اعمال مذهبی مانند نماز خواندن یا دعا کردن فرد می­تواند استرس و اضطراب خود را کاهش دهد. این راه­کارها خصوصا در دوران میانسالی یا پیری می­تواند در جهت حفظ روحیه فرد، کمک بزرگی به او کند.

کلام آخر

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری یکی از ترس­ های رایج در بین افراد است. در ابتدا به نظر می‌­رسد که این ترس فقط در دوران میانسالی یا پیری به سراغ انسان­ها می­‌آید. این در صورتی است که معمولا افراد در سنین جوانی نیز با این ترس روبه­‌رو می‌­شوند. احساس تنهایی یا روبه‌­رو شدن با شرایط سخت و بیماری می­تواند این ترس را شدت ببخشد و فرد را بسیار مضطرب و نگران کند. در مرحله اول نیاز است تا فرد استرس و اضطراب خود را کنترل کند تا سبب مشکلات شدیدتری نشود.

داشتن سبک زندگی سالم، داشتن معاشرت ­های صحیح و خودباوری می­توانند به عنوان موثرترین عوامل در جهت کاهش استرس و اضطراب ناشی از گراسکوفوبیا به افراد کمک کند. یکی از مهم­ترین مسائل، آگاهی­ بخشی به فرد برای درک بهتر از این دوره از زندگی است. اما در بسیاری از مواقع استرس و نگرانی­ های فرد از دوران پیری خودش، به صورت غیرطبیعی زیاد است. در این شرایط روانشناسان و روانپزشکان می­توانند در کنار فرد قرار گیرند و با راه­کارهای مناسب یا درمان­ های دارویی این مشکل را بهبود بخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا