A
تغذیه و مکمل

دستور ۵ سوپ مقوی برای سالمندان با دستور پخت

خیلی از افراد تصوری که از غذا دارند این است که وعده­ایی را که نوش جان می­‌کنند باید آن­ها را تا وعده دیگر سیر نگه دارد. از این ­رو سوپ را نه وعده غذایی بلکه به ­عنوان پیش غذا قبول دارند. ولی ما چند دستور سوپ مقوی برای سالمندان شما معرفی می‌کنیم تا با ارزش این سبک غذا بیشتر آشنا شوید.

معمولا غذاهایی مانند سوپ، زمان‌­هایی سرو می‌­شود که دچار سرماخوردگی شده‌­اند و برای بهبود حال، سرفه و تب از این غذای مقوی استفاده می‌کنند. اما واقعیت این است که سوپ برای برخی از افراد جامعه مانند سالمندان، یک غذای کامل، پر از ویتامین و مقوی است و حتما در برنامه غذایی آن­ها باید گنجانده شود.

چرا سوپ برای سالمندان بسیار مفید است؟

زمانی­که سن افراد بالا می­‌رود، میزان سوخت و ساز بدن هم کاهش می­‌یابد و انرژی بدن کم می‌­شود. در نتیجه بدن نیاز دارد تمام قوت و قوای خود را صرف امور مهم­تری کند. زمان‌­هایی که فرد غذای سنگین، چرب و شور مصرف می­‌کند که کالری بالایی هم دارد، بدن به انرژی بیشتری برای هضم آن نیازمند است.

سوپ یک غذای سبک است که بدن را برای هضم آن با زحمت فراوان روبرو نمی­‌کند. از طرفی به دلیل آبکی بودن و داشتن سبزیجات فراوان، سالمندان دچار یبوست نمی­‌شوند و عملکرد دستگاه گوارش را کمی تقویت می‌­کند.

بیشتر بخوانید: صبحانه مقوی برای سالمندان

سوپ غذایی است سبک که سرشار از ویتامین، پروتئین و مواد معدنی است که بدن هر انسانی به آن­ نیاز دارد. این نیاز در افرادی که سن بالایی دارند بیشتر احساس می­‌شود.

با توجه به این­که این غذا بسیار مورد توجه و استقبال سالمندان قرار گرفته، بر آن شدیم که دستور ۵ سوپ مقوی و ساده را برای شما آماده نماییم که اگر وظیفه پرستاری از یک سالمند را برعهده دارید بتوانید با طبخ این غذاهای سریع، سبک و خوشمزه سلامتی فراوانی برای سالمند به ارمغان آورید.

۱. سوپ سبزیجات و جو

یک قاشق چای­خوری روغن درون یک قابلمه بریزید تا کمی گرم شود. سپس یک حبه سیر و یک پیاز کوچک را ریز کرده و درون روغن کمی تفت دهید تا خامی سیر و پیاز گرفته شود.

سبزیجاتی مانند هویج، سیب ­زمینی، لوبیا سبز، کدو و کلم را به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس کمی نمک، زردچوبه اضافه کنید. در مرحله بعد ۲ قاشق غذاخوری جو پرک شده و گشنیز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. در نهایت سه لیوان آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید بپزد.

این نکته را به یاد داشته باشید که سوپ­ به دلیل داشتن سبزیجات نباید زیاد گرما ببیند، چرا که قسمت زیادی از ویتامین­ های موجود در سبزی در اثر گرما از بین می­‌رود.

این سوپ تا ۱۵ دقیقه دیگر آماده سرو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: میان وعده مقوی برای سالمندان

۲. سوپ اسفناج

اسفناج از آن دسته سبزیجاتی است که سرشار از ویتامین و مواد مورد نیاز بدن است. برای افرادی که به فقر آهن دچار هستند، مصرف اسفناج به شدت پیشنهاد می‌­شود. در برنامه غذایی سالمندان حتما سبزیجاتی مانند اسفناج قرار دهید تا بدنی سالم­ و شاداب­تری داشته باشند.

برای تهیه این سوپ بسیار مقوی، ابتدا یک پیاز متوسط را ریز کنید و درون یک قابلمه همراه با یک قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا خامی پیاز گرفته شود.

برای تهیه این سوپ خوشمزه به یک فنجان عدس و یک فنجان جو پرک نیاز داریم. عدس را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. حتی می­توانید در یک قابلمه جداگانه عدس را کمی بپزید، سپس با مواد اولیه سوپ مخلوط کنید.

نفخ موجود در حبوبات می­تواند باعث ناراحتی گوارشی در سالمندان شود. اگر سالمند شما بسیار حساس است، می­توانید از ریختن عدس درون این سوپ چشم پوشی کنید.

بعد از سرخ شدن پیازها، عدس، جو پرک و نیم کیلو اسفناج را اضافه کرده و تفت دهید. در نهایت ۲ فنجان آب اضافه کرده و اجازه دهید سوپ جا بیفتد.

دستور سوپ مرغ

۳. سوپ ورمیشل با مرغ

سوپ ورمیشل یا سوپ رشته فرنگی جزء آن دسته از غذاهایی است که همگی ما با آن آشنایی داریم و از خواص بی‌نظیر آن مطلع هستیم.

برای تهیه این سوپ بسیار خوشمزه ۱ پیاز متوسط را ریز کنید و درون قابلمه با ۱ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید.

۱۰۰ گرم سینه را در قابلمه دیگر همراه با مقداری نمک و زردچوبه بپزید. بعد از اینکه مرغ پخت آن را تکه تکه یا ریش ریش کنید.

با کمی روغن تفت دهید تا خامی پیاز گرفته شود. سپس مرغ ­های پخته و ریش ریش شده را به پیاز داغ اضافه کنید. در مرحله بعد نصف قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، کمی نمک، فلفل و زردچوبه به مخلوط اضافه کنید و تفت دهید.

۲ فنجان آب به مخلوط اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید. یک هویج و سیب زمینی متوسط را پوست کنده و به صورت نگینی خرد کنید. زمانی­که آب درون قابلمه جوش آمد، سیب­ زمینی و هویج را اضافه کرده و اجازه دهید تا سوپ جا بیفتد.

۱۵ دقیقه قبل از اینکه سوپ را سرو کنید، رشته فرنگی را کمی با دست خورد کرده و درون سوپ بریزید. رشته فرنگی باعث ایجاد لعاب سوپ می­‌شود. اگر میزان زیادی رشته به سوپ اضافه کنید، سوپ سفت خواهد شد.

این سوپ را با کمی آب لیمو ترش تازه و گشنیز تازه ساطوری شده نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: غذای سالمند بدون دندان

۴. سوپ هویج

این سوپ بسیار مقوی برای سالمندان ، بسیار مقوی و انرژی بخش است. برای تهیه این سوپ بسیار خوشمزه، ابتدا یک پیاز متوسط را پوست کنده و ریز خرد کنید و درون قابلمه بریزید. ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرده و تفت دهید و تا بوی خامی پیاز برطرف شود. ۲ عدد هویج متوسط، ۲ عدد زردک (هویج زرد رنگ) و ۱ سیب زمینی متوسط را پوست کنده و ریز خرد کنید. سبزیجات خرد شده را به پیاز داغ اضافه و کمی تفت دهید.

سپس به مخلوط بالا کمی فلفل، نمک و زردچوبه اضافه کنید تا طعم بگیرید. بجای اضافه کردن آب در این سوپ، از آب مرغ استفاده کنید که مقوی‌تر است. بنابراین، ۲ فنجان بزرگ آب مرغ را به مخلوط پیاز و سبزیجات اضافه کرده و اجازه دهید سوپ جا بیفتد.

می­توانید این سوپ را قبل از سرو با گوشت­کوب برقی یا میکسر، به صورت پوره درآورید و میل کنید. برای تزیین این سوپ بسیار خوشمزه می­توانید از گشنیز تازه خرد شده استفاده کنید. این سوپ بهترین غذا برای وعده شام یک سالمند خواهد بود.

بیشتر بخوانید: منوی غذا برای سالمندان

۵. سوپ قارچ و جو، یک سوپ مقوی برای سالمندان

این سوپ با توجه به طعم بی­نظیری که دارد با استقبال بسیاری از افراد خانواده روبرو خواهد شد. برای تهیه این سوپ خوشمزه و مقوی ابتدا یک عدد سینه مرغ را همراه با ۱ فنجان جو پرک و ۳ لیوان آب، اجازه دهید بپزد و لعاب بیندازد. یک عدد هویج متوسط را پوست بگیرید و به­ صورت نگینی خرد کنید و به قابلمه مرغ و جو اضافه کنید.

مرغ را تست کنید. اگر پخته شده بود آن­ را از قابلمه بیرون آورید و تکه تکه کنید. اگر دوست دارید مرغ در تمام سوپ پخش شود، آن­ را ریش ریش کرده و به سوپ اضافه کنید.

۲ لیوان شیر داغ و به اندازه ۲ لیوان قارچ خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید مواد به مدت نیم ساعت با هم بپزد تا طعم‌­دار شود.

هنگام سرو می‌­توانید این سوپ را با گشنیز خرد شده و ۲ قاشق خامه تزیین کنید. اما اگر احساس کردید این حجم از چربی موجود در خامه برای سالمند شما مضر است می­توانید خامه را حذف کنید. این سوپ بسیار خوشمزه است و به احتمال زیاد تمام اعضا خانواده مشتاق آن خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه: افزایش اشتها در سالمندان

**خبر خوش این است که ما در مجموعه زیمد تنها با دریافت ۱۵۰ هزارتومان برنامه غذایی و رژیم تغذیه با توجه به مشخصات شما ارسال خواهیم کرد تا از مشکلات جسمی و روحی عزیزان شما جلوگیری یا کاسته شود.

دریافت برنامه رژیم غذایی

"*" indicates required fields

کلام آخر

برای نگهداری و مراقبت از سالمند باید برنامه غذایی مناسب داشته باشید. در این برنامه باید به تمام جنبه­ های نیازهای جسمی سالمند توجه کنید. برنامه­ ریزی غذایی و قرار دادن غذاهای مقوی، سبک، خوشمزه و حاوی ویتامین قسمتی از این برنامه خواهد بود.

زیمد یک مجله مراقبت از سالمندان است. می­توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید تا بتوانیم مطالب بهتری برای کمک به شما آماده کنیم. زیمد عصای دست شما و سالمندتان خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مکمل برای سالمندان

خرید محصولات غذایی اورگانیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا