A
سلامت جسمی سالمندان

رد پای چند بیماری خاموش در زندگی سالمندان

همان­طور که می­‌دانید سالمندی، دوره‌­ای مهم و پرفراز و نشیب است و سالمندان در معرض خطرهای زیادی اعم از انواع بیماری­‌ها، آسیب‌­های روانی و جسمانی و… قرار دارند. چندین بیماری خاموش سالمندان هستند که علائمی ندارند و بیش­تر در این سن ظاهر می­‌شوند. این بیماری‌­ها به اصطلاح خاموش نامیده می­‌شوند زیرا فرد زمانی از وجود آن­‌ها آگاهی پیدا می‌کند که بیماری تا حد زیادی پیش­رفت­ کرده و درمان آن کاری سخت و گاهی غیرممکن می­‌شود.

بنابراین آگاهی نداشتن درباره بیماری‌ها و متوجه نشدن افراد سالمند و در نتیجه پیگیری نکردن آن‌ها، می‌تواند باعث پیشرفت بیماری و حتی شاید منجر به مرگ شود. بنابراین قصد داریم در این مقاله بیش­تر به این بیماری‌ها بپردازیم و بیش­تر درباره آن‌ها بدانیم تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم. با ما همراه باشید.

چند بیماری خاموش سالمندان را بشناسید

  • هپاتیت

یکی از بیماری‌هایی که ممکن است افراد سالمند به آن مبتلا شوند، هپاتیت است که نوعی التهاب کبدی است. هپاتیت انواع مختلفی دارد که شامل A, B, C, D می­‌شود که هریک از آن علائم خاص خود را دارند و به نوعی بروز پیدا می­‌کنند. برای مثال سالمندانی که دچار هپاتیت نوع A می‌شوند اغلب بی‌اشتهایی، دل درد، ادرار تیره‌رنگ و تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. هپاتیت A و E به­ طور کلی از طریق مواد غذایی و آب آلوده ایجاد می‌شود. هپاتیت نوع B ,C و D می‌تواند به وسیله خون آلوده یا رابطه جنسی آلوده به وجود بیاید.

شاید بگویید حالا که این­ بیماری که انواع مختلفی دارد و هریک علائم مختص به خود را دارند چرا بیماری خاموش سالمندان شناخته­ می‌­شوند؟
زیرا ممکن است فرد زمانی بسیار طولانی این بیماری را در بدن خود داشته باشد ولی نشانه‌­ای غیر از خستگی و گاها تغییر حالت مدفوع مشاهده نکند. بنابراین به پزشک مراجعه نکرده و بیماری به اوج خودش می­‌رسد.

  • سرطان پوست

سرطان پوست نیز یکی از بیماری­ شایع در سالمندان است. با افزایش سن سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌­شود و این مهم­ترین عامل در بروز سرطان پوست است؛ زیرا در اثر ضعف سیستم ایمنی، اشعه فرابنفش موجب از بین رفتن DNA موجود در پوست شده و باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شود. یکی از نشانه­‌های بروز این بیماری خاموش، مشاهده توده­ های قرمز در طولانی مدت است.

  • فشار خون بالا

فشار خون بالا جزو دسته‌ای از بیماری‌هاست که نشانه یا علائم خاصی، برای تشخیص آن وجود ندارد. برای فهمیدن وجود فشار خون بالا لازم است به طور منظم با مراجعه به پزشک یا استفاده از دستگا‌ه‌های خانگی، فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید. در افرادی که فشار خون آن‌ها بیش­تر از حد بالا است، نشانه‌هایی مانند خون دماغ، تنگ شدن نفس یا سردردهای مداوم مشاهده می‌شود. این بیماری باعث می­‌شود تا اندام­‌هایی مانند قلب یا مغز به درستی کار نکنند و گاهی باعث بروز سکته مغزی و قلبی می­‌شود. با دوری از موادی چون نمک، الکل، سیگار و داشتن فعالیت و سبک زندگی سالم می­‌توانید از بروز این بیماری خاموش سالمندان پیش­گیری کنید.

عوارض بیماری فشار خون بالا در سالمندان

  • پوکی استخوان

پوکی استخوان جزء خاموش­‌ترین و مرموزترین نوع بیماری­‌هاست. زیرا تشخیص آن بسیار مشکل است. همچنین این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد و فقط مختص سالمندان نمی‌­شود اما در بین افراد سالمند بیش­تر شایع است.

بیماری پوکی استخوان در بین خانم‌­ها بیش­تر پس از یائسگی به وجود می‌آید. افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، عموما مواردی نظیر کم شدن ارتفاع استخوان، شکستگی‌های پیاپی، خمیدگی و دردهای پی‌در پی قسمت پشت بدن را تجربه می‌کنند.

خوردن غذاهای سالم و سرشار از ویتامین D و کلسیم، ورزش ­کردن و داشتن سبک زندگی سالم، پرهیز از یک­جا نشینی و دوری از الکل می‌­تواند در پیش­گیری از پوکی استخوان موثر باشد.

  • دیابت

یک نوع دیگر از بیماری خاموش سالمندان که بسیار فراگیر است و افراد زیادی آن را تجربه می­‌کنند، دیابت است که خود به دو نوع تقسیم می‌­شود. در دیابت نوع اول بدن افراد انسولین تولید نمی‌کند و در نوع دوم، انسولین تولید شده را استفاده نمی‌کند یا مقدار آن به اندازه کافی نیست. این بیماری نیز از خود علائمی ندارد و زمانی فرد متوجه حضور بیماری می­‌شود که به مرحله­‌ای حاد رسیده است.

با این حال اگر افراد برای درمان و کنترل این بیماری اقدام نکنند، می‌تواند خطرات بسیار زیادی از جمله نابینایی، خطر قطع عضو، مشکلات قلبی و کلیوی، انواع سکته‌های مغزی و قلبی را ایجاد کند. از جمله عواملی که می‌تواند باعث ایجاد دیابت شود، اضافه وزن، عوامل ژنتیکی و کاهش فعالیت‌های جسمانی است. دیابت معمولا با علائمی نظیر تار بودن دید، خستگی‌های مداوم، کاهش غیر طبیعی وزن، گرسنگی‌های پی‌در پی، تکرر ادرار و تشنگی‌های مداوم ظاهر می‌­شود.

  • کبد چرب

یکی دیگر از بیماری­‌هایی که می­‌توانیم آن را در رده­ بیماری­ خاموش برای افراد مسن قراردهیم، کبد چرب است که خودش به دو نوع تقسیم می‌­شود. یکی از انواع کبد چرب به ­وسیله مشروبات الکلی ایجاد می‌شود، که کبد چرب الکلی نامیده می‌شود، و نوع دیگر آن کبد چرب غیر الکلی است. پزشکان هنوز علت بروز کبد چرب غیر الکلی را نیافته‌­اند ولی این بیماری منجر به جمع شدن چربی در بدن می‌شود. بیماری کبد چرب در ابتدا علائم به­ خصوصی از خود بروز نمی­‌دهد بنابراین می­‌توانیم آن را در زمره بیماری­ های خاموشی که سالمندان تجربه می‌­کنند قرار دهیم. این بیماری در سالمندان باعث بروز زخم و التهاب می­‌شود. یکی از علائم بیماری کبد چرب خستگی و کاهش اشتها است.

عواملی وجود دارند که برای این بیماری خاموش در سالمندان خطرناک محسوب می­‌شوند مانند چاقی یا سوءتغذیه، عمل‌های جراحی برای کوچک‌ کردن معده.

برای درمان و کنترل کبد چرب ورزش می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی سالم، می‌تواند این بیماری را کنترل کند.

چگونه دوران سالمندی شاد و موفق داشته باشیم؟

این خطرات خاموش را از سالمندان دور کنید!

بسیاری از بیماری‌ها وجود دارند که افراد سالمند هنگام ابتلا به آن‌ها، از وجودشان باخبر نیستند. بنابراین زمانی به سراغ پیگیری و درمان آن‌ها می­‌روند که دیگر امیدی برای مداوای آن‌ بیماری­‌ها وجود نداشته ­باشد.

دوران سالمندی ممکن است برای افراد، به علت بی‌توجهی و مراقب‌های بهداشتی ناقص، خطراتی خاموش در بر داشته ­باشد. تغییر فیزیولوژیک در بدن افراد سالمند، ممکن است منجر به تهدید سلامت این افراد شود.

بیماری‌هایی ک عمدتا قاتل خاموش نامیده می‌شوند، علائمی ندارند که قابل مشاهده باشند‌ و از این جهت خاموش نامیده می‌شوند. بنابراین خطرناک هستند. در نتیجه ما به­ عنوان مراقبان یا همراه سالمندان باید نسبت به هر علامتی حساس باشیم و آن را سریعا پیگیری کنیم. زیرا بسیاری از بیماری­‌ها مانند دیابت می­‌تواند انقدر پیش­رفت کند که منجر به قطع عضو یا نابینایی شود. همچنین افراد مسن می­‌توانند با رعایت اصول تغذیه و داشتن سبک زندگی سالم، در مقابل انواع بیماری­ خاموش سالمندان از خود مراقبت کنند و در معرض آسیب کم­تری قرار بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا