A
اطلاعات کاربردی سالمندان

آیا ایران پیرترین کشور جهان است؟

روند رشد جمعیت در کشورها، متفاوت است. اما به طور کلی جمعیت سالمندان در جهان رو به افزایش است. این مسئله می­تواند دلایل متنوعی داشته باشد، اما به هر حال جامعه‌­ای که میانگین سنی بالاتری دارد، هزینه­ های بیشتری هم باید برای این موضوع بپردازد. سالمندان ممکن است به دلیل ناتوانی ­و بیماری­ ها، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. به همین دلیل نیاز به دارو و هزینه ­های مراقبتی بالا می­‌رود.

از سویی دیگر، سالمندان نمی­توانند برای جامعه به عنوان یک فرد تولیدکننده ظاهر شوند و اغلب آن­ها جز دسته­ مصرف­ کنندگان قرار می­‌گیرند. از همین رو بسیاری از کشورها، مردمان خود را به فرزندآوری تشویق می‌کنند. به این ترتیب می­‌توانند میانگین سنی خود را کاهش دهند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که کودکان و نوجوانان نیز معمولا به عنوان جامعه مصرف ­کننده به شمار می‌­آیند. اما با این وجود، با صرف هزینه و آموزش ­های درست این افراد نیز می­توانند برای کشور و جامعه خود مفید واقع شوند.

مزایای ویزیت سالمندان توسط پزشک در خانه

شروع سن سالمندی

دوران سالمندی از ۶۵ سالگی شروع شده و تا پایان عمر فرد ادامه می‌­باید. روند پیر شدن ممکن است در هر فرد با توجه به سبک زندگی، محیط و جامعه ­ای که در آن رشد کرده، متفات باشد. اما نمی­توان تضعیف قوای جسمانی و تحلیل رفتن انرژی بدن را در این سنین انکار کرد. با توجه به شرایط زندگی هر فرد، سالمندان در دوران پیری با بیماری­ های مختلفی دست و پنجه نرم می‌­کنند. بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

سالمندان معمولا هزینه­ های مختلفی برای دولت­ ها به وجود می‌­آورند. بسیار اهمیت دارد تا از تجربه این افراد در کارهای مختلف بتوانیم بهره ببریم. اما هر فرد با ورود به دوران سالمندی و پیری به مراقبت نیاز دارد و نمی­توان انتظار عملکردهای دوران جوانی را از او داشت. در این سنین باید در ارتباط با درک از پیری و پذیرش شرایط روحی و جسمی، آگاهی­ بخشی صورت گیرد تا طی نمودن این مسیر برای سالمندان راحت­تر باشد.

سالمندان چند درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌­دهند؟

در شرایط کنونی رشد جمعیت در بسیاری از کشورهای جهان خصوصا کشورهای توسعه ­یافته کمتر شده است. علاوه بر شرایط فرهنگی و اقتصادی، عوامل دیگری نیز می­‌توانند روی این مسئله تاثیر بگذارند. کاهش رشد جمعیت می­تواند شدت یابد. طبق پیش ­بینی­ های به عمل آمده سازمان جهانی بهداشت، جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به حدود ۲ میلیارد نفر تا سال ۲۰۲۵ افزایش می­‌یابد. این عدد چیزی حدود ۱۷ درصد افزایش جمعیت سالمندان است. با توجه به این که دولت موظف است تا به سالمندان حقوق پرداخت کند، می­تواند هزینه­ های بسیار زیادی را برای هر کشور به بار آورد.

در شرایط کنونی، جهان ۷.۶ میلیارد نفر جمعیت دارد. سالمندان ۸.۵ درصد این آمار را در بر می­‌گیرند. اما به مرور زمان با کاهش نرخ تولد نوزادان، تعداد سالمندان، درصد بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد. در حال حاضر با بررسی­ های به عمل آمده نشان داده شده که پیرترین کشور جهان با ۲۷ درصد، کشور ژاپن است. نرخ تولد در این کشور بسیار پایین آمده و در نتیجه جمعیت سالمندان افزایش می‌­یابد. در رده­ های بعدی نیز ایتالیا با ۲۳ درصد و پرتغال با ۲۲ درصد قرار دارند.

آمار جمعیت سالمندان در ایران چگونه است؟

ایران با ۶ درصد سالمند، رتبه ۱۰۲ را از نظر پیرترین کشورهای جهان را داراست. اما با توجه به شرایط موجود و فشار اقتصادی، معمولا مردم اقدام به فرزندآوری نمی­‌کنند. بر اساس پیش ­بینی های انجام شده، ایران در سال ۲۰۵۰ جز پیرترین کشورهای جهان خواهد بود. تا این سال، جمعیت سالمندان در ایران تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و ممکن است دولت با شرایط دشواری روبه­‌رو شود.

مهم­ترین مسئله در هر کشوری در ارتباط با سالمندان، آگاهی­ بخشی و فراهم کردن شرایط مناسب برای این افراد است. سالمندان معمولا به دلیل ناتوانی­ هایی که دارند، ممکن است با شرایط سختی در دوران پیری خود روبه‌­رو شوند. به همین دلیل نیاز است تا پیش از فرا رسیدن این دوران، از شرایط احتمالی خودآگاهی داشته باشند. دولت نیز وظیفه دارد تا از سالمندان و بازنشستگان حمایت کرده تا این افراد در دوران سالمندی زندگی راحت‌تری را سپری کنند.

سالمندان چه نیازهایی دارند؟

سالمندان در دوران پیری به دلیل بیماری ­ها و اختلالاتی که در زندگی­شان به وجود می­‌آید، نیاز به دارو، درمان و شرایط مراقبتی ویژه‌­تری نسبت به سایر افراد دارند. هر کشور یا دولتی نیاز است تا شرایط حفظ سلامتی و درمان افراد جامعه­ خور را فراهم کند تا این افراد بتوانند زندگی خوبی داشته باشند. اما در شرایط بسیاری مثل فشار اقتصادی، همه ­گیری بیماری ­ها، جنگ و… وضعیت دشواری به وجود می‌­آید که رسیدگی و خدمت ­رسانی را برای کشورها دشوار می­‌کند.

علاوه بر تمام این مسائل، سالمندان در دوران پیری احساس تنهایی و افسردگی نیز ممکن است داشته باشند. به همین علت باید توجه بیشتری به آن‌ها داشت. سالمندان بسیاری در خانه سالمندان زندگی می­‌کنند و باقی عمر خود را با همسن و سالان خود سپری می­‌کنند. معمولا سالمندان از این شرایط رضایت خاطر ندارند و به ابراز محبت و توجه بیشتری از سمت فرزندان و آشنایان خود نیاز دارند.

پیرترین کشور جهان

برای سالمندان خود بیشتر وقت بگذارید

مهم­ترین چیزی که سالمندان در دوران پیری خود نیاز دارند، توجه و محبت از جانب شماست. با تمام درگیری ­ها و دغدغه ­هایی که دارید، نیاز است تا روزهایی را در هفته به سالمندان خود اختصاص دهید. این زمان می­‌تواند به آن­‌ها کمک کند تا معاشرت خوبی با شما داشته و کمتر احساس تنهایی داشته باشند. بسیاری از بیماری ­های جسمی، از شرایط بد روحی نشات می­‌گیرد. به عنوان یکی از راه­ های پیشگیری از بیماری ­ها می­توانید با توجه بیشتر به سالمندان خود از بروز مشکلات جدی­ برای آن­ها جلوگیری کنید.

سالمندان با توجه به شرایط جسمانی که دارند، نیازمند مراقبت و پیگیری هستند. به همین دلیل، حتی اگر زمان کافی برای توجه به سالمندان خود را ندارید، از پرستار استفاده کنید. این افراد می­توانند با معاشرت با سالمندان، باعث بهبود شرایط روحی آن‌­ها شوند. هم­چنین با بررسی روند سلامتی آن‌ها، در صورت به وجود آمدن هر گونه خطری می‌­توانند به شما اطلاع دهند و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند.

بسیاری از سالمندان نیاز دارند تا در ساعت ­های خاصی، داروهای خود را مصرف کنند. پرستاران می­توانند این کار را به خوبی انجام دهند.

نرخ رشد جمعیت در ایران چگونه است؟

متاسفانه با توجه به شرایط موجود و فشار اقتصادی که مردم احساس می­‌کنند، نرخ فرزندآوری در سال­های اخیر بسیار کاهش یافته است. بسیاری از مردم قادر به فراهم نمودن شرایط اولیه برای داشتن فرزند نیستند. به همین دلیل ترجیح می­‌دهند فرزندآوری را به شرایط مناسب­ تری موکول کنند، تا از به وجود آمدن وضعیت دشوار برای خود و فرزند پیشگیری کنند.

طبق آمار، فرزندآوری در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ حدود ۱۷۰ هزار نفر کمتر شده است. هم­چنین از سال ۹۵ تا ۹۸ رشد جمعیت به زیر ۱ درصد آمده است. این مسئله به مرور زمان جمعیت سالمندان را افزایش داده و می­تواند کشور را با شرایط سخت­تری روبه­‌رو کند که نیازمند برنامه­ ریزی و مدیریت صحیح است.

عوامل موثر بر رشد جمعیت

در بسیاری از فرهنگ­ ها، فرزندآوری و گسترش خانواده سنت پسندیده­ ای محسوب می‌­شود و مردم یک­دیگر را معمولا به داشتن فرزندان بیشتر تشویق می‌کنند. اما در بسیاری دیگر از فرهنگ­ها، افراد یا ترجیح می‌­دهند فرزندی نداشته باشند یا به داشتن یک فرزند بسنده می­‌کنند. علاوه بر مسائل فرهنگی و عرف رایج در جامعه، موارد بسیار دیگری نیز می­تواند روی این مسئله تاثیر بگذارد.

شرایط اقتصادی یکی از مهم­ترین دلایلی است که هر فرد پیش از تشکیل خانواده یا بچه ­دار شدن به آن فکر می‌­کند. معمولا افراد در شرایط نامساعد مالی، جنگ و استرس ­های این چنینی اقدام به تشکیل خانواده و داشتن فرزند نمی­‌کنند.

جدا از مسائل رایج در جامعه که بیشتر تاثیرات روانی دارند، سلامت جسمانی نیز در نرخ رشد جمعیت تاثیرگذار است. با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و در نتیجه بالا رفتن سن فرزندآوری، ممکن است افراد، خصوصا زنان دیگر آمادگی لازم را برای بارداری نداشته باشند.

در مقایسه با دوره­ های قبلی و زندگی ­های پیشین، آمار طلاق و ناباروری نیز بیشتر از گذشته شده و بسیاری از زوجین برای درمان مشکلات ناباروری خود اقدامی نمی­‌کنند. از مهمترین دلایل آن نیز می­توان به هزینه­‌بر بودن روند درمان ناباروری اشاره کرد.

در نتیجه تمام این اتفاقات و عوامل دیگر، باعث کاهش نرخ رشد جمعیت به مرور زمان می‌شود. این مسئله نیز منجر به بالا رفتن درصد سالمندان در یک جامعه می­‌شود. در نهایت جمعیت مصرف­ کننده در یک کشور افزایش یافته است که می­تواند هزینه­ های مختلفی را برای دولت ­ها به بار آورد.

جلوگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت

کاهش نرخ رشد جمعیت به مرور زمان می­تواند تاثیرات منفی بر جوامع بگذارد. زمانی که وضعیت به همین شکل پیش رود و از جمعیت جوانان کاسته شود، در واقع جمعیت فعال و تولیدکننده در هرکشور کم می­‌شود. با افزایش سن، آمار بیماری­ های مختلف و مرگ­ و­ میر بالا رفته و افراد به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند. به همین دولت­ ها، ترجیح می‌دهند تا جلوی این اتفاق را بگیرند.

معمولا در کشورهایی که آمار تولد پایین است، امید به زندگی نیز نسبت به کشورهای دیگر درصد پایین­‌تری را به خود اختصاص می­‌دهد. در همین راستا نیاز است تا افراد یک جامعه به فرزندآوری تشویق شوند. به عنوان مثال برای این کار می­توان از طرح ­های تشویقی استفاده کرد. البته مهم­ترین نکته، وجود شرایط مناسب برای گسترش خانواده است.

دولت­ ها وظیفه دارند تا برای زوج­ های جوان شرایط مناسبی را ایجاد کنند که داشتن فرزند و گسترش خانواده نگرانی­ های زیادی را برای آن­ها به بار نیاورد.

ایران جز یکی از کشورهایی است که آمار تولد در آن رو به کاهش است و نرخ رشد جمعیت سالمندان تا حدی زیادی بالا رفته است. در این شرایط، در صورتی که اوضاع با همین روند ادامه داشته باشد، به مرور زمان، ایرن نیز یکی از پیرترین کشورهای دنیا می‌شود. این مسئله یاعث نگرانی مسئولان است و بسیاری از آن­ها توصیه می­‌کنند تا برنامه ­ریزی­ های مناسب برای رفع این مشکل صورت گیرد.

کلام آخر

در شرایط کنونی نرخ رشد جمعیت نسبت به سال ­های گذشته کاهش محسوسی داشته است. پیش ­بینی شده اگر این مسئله با همین روند پیش برود، تا سال ۲۰۲۵ جمعیت سالمندان ۱۷ درصد افزایش پیدا می­‌کند. این آمارها نگران ­کننده است چرا که با افزایش جمعیت سالمندان، دولت­ ها باید هزینه ­های بیشتری را برای مراقبت و درمان این افراد بپردازند.

در حال حاضر ۶ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می­‌دهند و با این آمار، ایران رتبه ۱۰۲ را در بین کشورهای جهان از نظر پیری دارد. پیش ‌بینی‌­ها حاکی از آن است که در سال ­های پیش رو، جمعیت سالمندان با رشد چشمگیری روبه­‌رو می­‌شود و تا سال ۲۰۵۰ ایران با رشد ۳۰ درصدی جمعیت افراد مسن، جز پیرترین کشورهای دنیا قرار می‌­گیرد که این مسئله بیش از هر چیزی نیاز به مدیریت و برنامه­ ریزی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا