A
تغذیه و مکمل

غذای سالمند بدون دندان چیست؟ لیست مواد غذایی مناسب

طبق آمارها، نزدیک به ۸۰ درصد از سالمندان در ایران، بی دندان هستند. این اتفاق می‌تواند برای فک بالا، فک پایین و در بدترین حالت بر روی هر ۲ فک سالمند رخ داده باشد. این که باید برای بی دندان بودن سالمند، فکر اساسی داشت، شکی در این تصمیم نیست؛ اما سالمندان بی دندان باید چه غذاهایی بخورند؟ در ادامه می‌خواهیم مواد غذایی و چند مدل غذای مناسب برای افرادی که فاقد دندان هستند و به طور کلی چند غذا برای سالمندان بی دندان را معرفی کنیم.

عوارض نداشتن دندان و مشکلات لثه برای سالمند

اما عوارض بی دندانی چیست؟ ممکن است تعداد ۱ یا ۲ دندان خود را در با هر علتی از دست داده باشید. تاثیرات منفی این اتفاق را می‌دانید؟

اولین عوارض نبود دندان، می‌تواند تحلیل رفتن فک باشد. تحلیل رفتن استخوان فک به این معنی است که فک بالا و پایین در دهان یک فرد نمی‌تواند مانند گذشته عملکرد خوبی داشته باشد. وجود دندان بر روی لثه باعث ایجاد تحرک فک می‌شود. این حرکت باعث فعالیت فک ها شده و کارایی آن را بهتر حفظ خواهد کرد. با تحلیل رفتن فک ها، شانس درمان ایمپلنت را هم ممکن است از دست بدهیم.

جابجا شدن دندان ها یکی دیگر از اثرات و عوارض بی دندانی است. زمانی که دندان ها فضای بیشتری در کناره‌های خود داشته باشند، امکان این که در فک کمی جابجا شوند زیاد است. البته این اتفاق در طول زمان انجام می‌شود، بنابراین اگر مدت زمان کمی لازم دارید تا کاشت دندان را انجام دهید، جای نگرانی نیست. دندان ها به محکمی بر روی استخوان فک متصل هستند، اما با گذشت زمان دندان ها نامرتب شده و فاصله میان آن‌ها زیاد می‌شود.

این جابجایی دندان، مشکلات دیگری هم ایجاد می‌کنند. فضاهای خالی مابین دندان ها زیادتر شده و گیر کردن غذا بین دندان‌ها مشهود است. مشکل بعدی این اتفاق، این است که با جابجا شدن دندان ها، در زمان قرار دادن فک بالا و پایین بر روی هم، دندان ها به خوبی بر هم چفت نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند بر جویدن غذا و صحبت کردن سالمند هم تاثیرات منفی بگذارد.

پیشنهاد مطالعه: افزایش اشتها در سالمندان

بی دندانی چهره شما را هم تغییر می‌دهد. این تغییر در چروک لب ها و اطراف لب به خوبی واضح می‌شود. علاوه بر این صحبت کردن را هم مشکل می‌کند. تلفظ “س” و “ش” به وضوح شنیده نمی‌شود و گاهی شنونده را به مشکل می‌اندازد.

غذاهای نرم برای سالمندان بی دندان

شاید لازم باشد سالمند برای مدتی بدون چند دندان سر کند. در این مدت لازم است بدانیم که چه غذاهایی را برای این عزیزان آماده کنیم تا موقع سرو دچار آسیب های لثه ای و گوارشی نشوند. معرفی چند غذا برای سالمندان بی دندان را در ادامه بخوانید.

  • سوپ و آش

سوپ بهترین غذاست که برای مدارا با بسیاری از بیماری ها تجویز می‌شود. چون تمامی مواد داخل آن به خوبی می‌پزد و نرم می‌شود و اغلب آبکی سرو می‌شود. سوپ سبزیجات، سوپ شیر و قارچ، سوپ عصاره مرغ یا گوشت و انواع دیگر سوپ که به راحتی بلعیده می‌شوند را می‌توانید برای سالمند بی دندان آماده کنید. اما دقت کنید که هر چقدر مواد اولیه در سوپ، پخته شوند، بافت نرمتری برای بلعیدن دارند.

آش ها هم گزینه خوبی برای غذای افراد مسن و بی دندان است. اما توجه داشته باشید که حبوبات آش به خوبی پخته شوند. اگر می‌خواهید میل کردن این غذا را برای سالمندتان ساده تر کنید، می‌توانید با گوشت کوب برقی یا دستگاه های دیگر، مقداری بافت این غذا را نرمتر و یکنواخت کنید.

  • پوره سیب زمینی

یک غذای ساده و مقوی که در کمترین زمان ممکن آماده می‌شود. ۱ یا ۲ عدد سیب زمینی را بشویید و بپزید. بعد از پخت کامل آن را با دستگاه غذا ساز یا رنده به شکل پوره درآورید. برای این که پوره سیب زمینی بافت نرمتری و طعم بهتری هم برای سالمندان بی دندان داشته باشد، حدود ۱ استکان شیر به آن اضافه و مخلوط کنید. در آخر مقداری نمک، فلفل سیاه، چند قطره آبلیمو و چند برگ جعفری تازه خرد شده را هم به پوره سیب زمینی اضافه کنید تا غذای لذیذتری داشته باشید.

بهتر است این غذا به همراه نان های نرم سرو شود. برای مثال نان لواش به دلیل لطافت و ضخامت مناسبی که دارد، گزینه خوبی برای سالمند بی دندان است.

  • املت ساده

کمی رب گوجه فرنگی، روغن، ۱ یا ۲ عدد تخم مرغ، نمک و فلفل؛ یک املت ساده و خوشمزه. توجه کنید اگر بخواهید مواد دیگری مانند قارچ یا ذرت به املت اضافه کنید، جویدن را برای سالمند سخت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: صبحانه مقوی برای سالمندان

غذاهای بعد از کشیدن دندان

  • شیر برنج

۱ پیمانه برنج ترجیحا نیم دانه را از شب قبل خیس کنید. برنج را با ۲ پیمانه آب بپزید. بعد از این مرحله حدود ۱ لیتر شیر تازه را به برنج اضافه کنید و هم بزنید. بعد از جوش آمدن شیر، ۱ و نیم پیمانه شکر و نصف قاشق چایخوری پودر هل را هم اضافه کنید. در طول پخت مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از حدود ۱ ساعت که شیر برنج جا افتاد، نصف پیمانه گلاب را اضافه کنید و در ظرف سرو بکشید.

برای تزیین شیر برنج از مقداری پودر دارچین یا پودر پسته استفاده کنید.

این غذا برای سالمندان بی دندان به سادگی آماده می‌شود و بافت بسیار نرمی برای میل کردن سالمند دارد.

  • پوره گوشت

مقداری گوشت خورشتی را به همراه ادویه های دلخواه بپزید. بعد از پخت آن را با دستگاه غذاساز به خوبی پوره کنید. این پوره را می‌توانید به همراه نان تازه و نرم میل کنید. برای این که طعم بهتری داشته باشد، مقداری جعفری ساطوری شده هم روی غذا بریزید.

  • حلیم

یکی از غذاهای پر طرفدار و لذیذی که معمولا برای صبحانه انتخاب می‌کنیم حلیم است. این غذا برای زمانی که سالمند شما، کشیدن دندان را تجربه کرده مناسب است.

بیشتر بخوانید: منوی غذا برای سالمندان

این چند دلخوشکنک خوشمزه هم به یاد داشته باشید

چند خوراکی خوشمزه برای روزهایی که کشیدن دندان امانمان را بریده را معرفی کنیم. کشیدن دندان و بی دندانی در هر سنی که باشیم، آزار دهنده است. ولی تا زمانی که مراحل درمان را پشت سر بگذاریم لازم است کارهایی برای مراقبت از خود انجام دهیم. یکی از این مراقبت‌ها، کارهایی است که باعث می‌شود از روحیه خود محافظت کنیم. بی دلیل نیست که گاهی با خوردن یک بستنی هم حس شادابی به دست می‌آوریم.

حالا که با چند غذا برای سالمندان بی دندان آشنا شدیم، ۵ میان وعده هم معرفی کنیم.

  • میلک شیک

گفتن و تلفظ “میلک شیک” احتمالا برای سالمندان سخت می‌شود. ولی این خوراکی با همین نام به قول خودشان عجیب و غریب هم می‌تواند برای روزهای بی دندانی جذاب باشد. دستور یک میلک شیک ساده به این ترتیب است:

۱ لیوان شیر را به همراه ۲ قاشق غذاخوری پودر شکلات درون دستگاه مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. ۲ عدد بستنی وانیلی تک نفره هم به آن اضافه کنید و برای ۳۰ ثانیه مخلوط کنید. حالا این مواد را درون لیوان مورد علاقه سالمند بریزید و روی آن را با شکلات خرد شده تزیین کنید.

داخل همین ترکیب می‌توانید از میوه‌هایی مانند موز یا توت فرنگی که البته بافت نرمی برای جویدن دارند، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مکمل برای سالمندان

  • پنکیک

پنکیک ها، نوعی کیک با بافت بسیار لطیف‌تر هستند. ۱ پیمانه آرد، ۱ عدد تخم مرغ، ۳ قاشق غذاخوری شکر، ۱ پیمانه شیر، ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع، ۱ قاشق چایخوری بکینگ پودر و یک‌چهارم قاشق چایخوری وانیل را به خوبی با هم مخلوط کنید. حالا ماهیتابه نچسب را روی حرارت ملایم بگذارید و به کمک ملاقه از مواد بردارید و دایره‌هایی با قطر دلخواه داخل ماهیتابه بپزید. زمانی که ۱ طرف آن طلایی شد و روی آن حباب زد، برگردانده و سمت دیگر پنکیک را هم بپزید.

بیشتر بخوانید: میان وعده مقوی برای سالمندان

روی پنکیک را با انواع میوه های مورد پسند سالمند تزیین و مقداری هم عسل بر روی آن بریزید.

  • شیر قهوه

مقداری پودر قهوه فوری درون شیر بریزید و آن را در ظرف مناسبی بر روی حرارت قرار دهید. ۲ حبه قند هم داخل شیر بیندازید و هم بزنید. بعد از جوش آمدن شیر، آن را درون لیوان مورد نظر بریزید و سرو کنید. البته داخل شیر قهوه می‌توان مقدار کمی دارچین هم اضافه کرد که این کار به ذائقه سالمند بستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه: قهوه برای سنین بالا

  • پوره سیب و گلاب

خوردن میوه با لثه بدون دندان، دردناک و سخت است. ۱ عدد سیب را رنده ریز کنید، نصف قاشق چایخوری روی آن شکر بریزید، ۱ قاشق غذاخوری به سیب ها، گلاب اضافه کنید. این ترکیب برای سالمندان جالب و خوشمزه است. در صورت دلخواه می‌توانید مقدار کمی دارچین هم بر روی سیب ها بپاشید.

شما می‌توانید پوره موز را هم درست کنید، اما ترجیحا گلاب و دارچین به این میوه اضافه نکنید، مگر این که با ذائقه سالمند متناسب باشد!

  • دسرهای ژله ای و پودینگ

اگر سالمند شما از خوردن دسرهای شیرین منع نشده باشد، می‌توانید با انواع آبمیوه‌ها و ژلاتین، دسرهای خوشمزه درست کنید. البته ژله های آماده در سوپر مارکت‌ها وجود دارند تا با کمترین زحمت بتوانید آن را آماده کنید.

**خبر خوش این است که ما در مجموعه زیمد تنها با دریافت ۱۵۰ هزارتومان برنامه غذایی و رژیم تغذیه با توجه به مشخصات شما ارسال خواهیم کرد تا از مشکلات جسمی و روحی عزیزان شما جلوگیری یا کاسته شود.

دریافت برنامه رژیم غذایی

"*" indicates required fields

————————————————————————————–

ما چند غذا برای سالمندان بی دندان معرفی کردیم. شما هم اگر برای این دوران از نگهداری سالمندتان تجربه‌ای دارید، برای ما و دیگر عزیزان در قسمت نظرات بنویسید. مطمئنا غذاهای زیادی هستند که می‌توان بعد از کشیدن دندان آماده کرد. پیشنهاد ما این است که به نیازهای غذایی سالمند و موارد منع غذایی او هم در این دوران توجه کنید تا از بروز مشکلات بعدی سالمند جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: سوپ قوی برای سالمندان

خرید محصولات غذایی اورگانیک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام. غذاهای کوبیدنی مثل اشکنه گوشت کوبیده آبگوشت و یا دال عدس که خیلی پخته شده و غذاهایی که نان را به صورت ترید مصرف کنند، فاده طالبی، آب هندوانه
    این موارد رژیم سالمندان را بسیار متنوع میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا