A
سلامت جسمی سالمندان

دلیل و درمان قوز پشتی در سالمندان

با افزایش سن، تغییرات جسمی و روحی بسیاری در افراد دیده می­شود. این تغییرات می­تواند از سنین جوانی آغاز شود و در دوران پیری به اوج خود برسد. معمولاً از بارزترین خصوصیات دوران سالمندی می­توان به تحلیل عضلات و کاهش توان بدنی اشاره کرد که با سبک زندگی صحیح می­توان از آثار زیان­بار آن کم کرد. به همین دلیل نیاز به توجه و مراقبت در این دوره از زندگی بیش­تر از دوره­‌های دیگر احساس می­‌شود. در ادامه با دلایل ایجاد و درمان قوز پشتی آشنا شوید.

تاثیر و نتیجه بسیاری از مشکلات و عادات بد دوران جوانی در دوره سالمندی بروز پیدا می­کند. شما نیز ممکن است سالمندان زیادی را مشاهده کرده باشید که پشت آن­‌ها قوز دارد. این مسئله می­تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که از سال­های جوانی نشات گرفته است. در ادامه به قوز پشتی سالمندان، دلیل و درمان آن می­پردازیم.

قوز پشتی چیست؟

هر کس در طول زندگی خود با سالمندانی مواجه شده است که پشت آن­ها خمیدگی داشته باشد. قوز یا کیفوز که می­تواند در سنین مختلف برای افراد به وجود آید، در واقع گردی و برآمدگی است که در پشت افراد پدید آمده و معمولاً در زنان مسن بیش­تر مشاهده می‌­شود.

۲ نوع قوز وضعیتی و ساختاری داریم که با دمر خوابیدن می­توانیم نوع آن را مشخص کنید. در صورتی که با دمر خوابیدن این قوز اصلاح گردد، فرد دچار قوز وضعیتی است و اگر با خوابیدن این مشکل برطرف نگردد، نوع قوز، ساختاری خواهد بود. قوز وضعیتی بیش­تر در بانوان و قوز ساختاری در آقایان بیش­تر دیده میشود.

منشا قوزها می­تواند متفاوت باشد. قوز­ها می­توانند از بدو تولد همراه فرد باشند که این مسئله نیاز به پیگیری و درمان سریع دارد تا از شدت یافتن و بروز آن در بزرگسالی جلوگیری شود. برخی دیگر از انواع قوزها از سنین نوجوانی پدیدار می‌شوند که معمولاً با زمینه خانوادگی اتفاق میفتند. در نهایت نوعی دیگر از قوزها به دلیل سبک زندگی اشتباه و نشستن­­‌های نادرست ایجاد می‌­شود. از همین رو بهترین روش برای درمان این مشکل، اصلاح سبک زندگی و ورزش‌های مناسب است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا در اوایل بروز این مشکل به پزشک متخصص مراجعه شود تا بتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

یکی از مهم­ترین عوامل موثر بر ایجاد قوز یا کیفوز، سن است. با افزایش سن، استخوان­ها دچار ضعف شده و در موارد زیادی سالمندان با پوکی استخوان روبه­‌رو می­‌شوند. قوز پشتی در صورتی که خفیف باشد، می­تواند باعث درد و مشکلات مشابه شود. اما در صورتی که این مسئله شدت یابد، علاوه بر درد، انحنا و ظاهری ناخوشایند را نیز به وجود می­‌آورد. از همین رو درمان قوز یا کیفوز به سن، میزان انحنا و اثراتی که به مرور زمان بر جای گذاشته، وابسته است و نیاز به بررسی دارد.

جلوگیری از پوکی استخوان سالمندان با غذا

علت ایجاد قوز پشت یا کیفوز چیست؟

پیش از هر اقدام درمانی باید علل زمینه‌ای قوز پشت یا گوژ پشت را بشناسید تا بتوانید بهترین شیوه درمانی را برای آن انتخاب کنید. اولین دلیل این بیماری وضعیت قرارگیری  نادرست بدنی است. کودکان و نواجوانان معمولاً در زمان بازی­‌های کامپیوتری در وضعیت بدی قرار دارند. سالمندان نیز ممکن است در هنگام دیدن تلویزیون و خواندن روزنامه در شرایط بدنی بدی قرار داشته باشند. این مسئله به مرور زمان ممکن است به قوز پشت بینجامد که برای بهبود آن به حرکت­های اصلاحی و ورزش­‌های متاسب نیاز است.

ستون فقرات ممکن است در سنین مختلف آسیب ببیند و دچار مشکل شود. از این آسیب­ها می­توان به شکستگی­‌ها اشاره کرد که در نهایت می­تواند به انحنای ستون فقرات منجر شود. شرایط زمینه­‌ای استخوان­ها یا ستون فقرات از پایه‌­ای­‌ترین دلایل قوز پشت یا کیفوز به‌­شمار می‌­آید که در سالمندان بیش­تر از سایر گروه­‌های سنی دیده می­‌شود. بیماری‌­هایی مانند تخریب دیسک و پوکی استخوان این مشکلات را می­‌توانند تشدید کنند.

انواع کیفوز و دلایل ایجاد آن

قوز پشتی یا کیفوز ارتباط مستقیمی با پوکی استخوان دارد. این پوکی استخوان در سالمندان می‌­تواند منجر به شکستگی مهره‌­ها شود. این اتفاق در زنان معمولاً بیش­تر از مردان به چشم می­‌خورد. علاوه بر آن پوکی استخوان می­‌تواند باعث تضغیف مهره‌­ها در ستون فقرات نیز شود. از همین رو توصیه شده تا افراد با ورود به دوره میانسالی و سالمندی خود، سلامت استخوان­ها را جدی بگیرند.

یکی از انواع قوز پشتی یا کیفوز از بدو تولد در فرد دیده می­‌شود. این مشکل که به دلیل وضعیت جنین در رحم مادر پدید می­‌آید، برخلاف سایر انواع قوز پشتی به عمل جراحی نیاز دارد. در این عمل با اصلاح ستون فقرات از بروز بدشکلی­‌های آینده جلوگیری می‌­شود.

یکی دیگر از انواع قوزها، کیفوز دژنراتیو است. از مهم­ترین دلایل بروز این مشکل می­توان به پارگی و فرسایش در ستون فقرات اشاره کرد. این مشکل که به مرور زمان و با افزایش سن گسترش می‌یابد، می­تواند علل زمینه‌­ای مثل آرتریت ستون فقرات با انحطاط دیسک داشته باشد. برای درمان کیفوز دژنراتیو راه­‌های مختلفی از جمله مصرف دارو، ورزش، فیزیوتراپی و… وجود دارد. معمولاً در این نوع از قوزها عمل جراحی توصیه نشده و سعی بر آن است تا با کمک سایر روش‌­ها بهبودی حاصل شود.

کیفوز عصبی-عضلانی از دیگر انواع قوزهای پشتی است که بیش­تر در کودکان دیده می­‌شود. کودکانی که به اختلالات خاص عصبی-عضلانی مبتلا هستند، معمولاً به این توع کیفوز مبتلا می‌شوند. از این اختلالات عصبی-عضلانی می­توان به فلج مغزی، اسپینا بیفیدا، دیستروفی عضلانی و… اشاره کرد. این کودکان برای برطرف کردن کیفوز عصبی-عضلانی می­توانند از عمل­های جراحی استفاده کنند تا از پیشرفت این بیماری در بزرگسالی جلوگیری شود.

کیفوز تغذیه­‌ای می­تواند به دلیل کمبود عناصر مورد نیاز و ویتامین­ها، مثل ویتامین D در سنین کودکی رخ دهد. نوعی دیگر از قوز پشتی که در سنین نوجوانی رخ می‌­دهد، بیماری شویرمان است که با رشد غیر طبیعی ستون فقرات و دیسک­ها، فرد دچار رنج و ناراحتی می­شود. این بیماران در واقع به طور معمول اسکلیوز خفیف دارند.

سرطان و عوارض آن می­تواند منجر به تضعیف مهره‌­ها و ستون فقرات شود و منجر به بیماری‌­هایی مثل قوز پشتی یا کیفوز شود. قوز پشتی هم­چنین میتواند با سندروم‌­های دیگری مثل مارفان یا Prader-Willi همراه شده و باعث مشکلات جدی­تری شود. به مرور زمان با افزایش سن، دیسک­‌های بین ستون فقرات، خشک و کوچک شده که در نهایت می­تواند قوز پشتی یا کیفوز را در شرایط بدتری قرار دهد.

قوز پشتی یا کیفوز چه علائمی می­تواند داشته باشد؟

به طور کلی با توجه به سن فرد و شرایط جسمانی و زندگی او، علائم بیماری­ها مثل قوز پشتی می­تواند متفاوت باشد. از این علائم می­توان به شانه­‌های گرد و پایین افتاده و خم شدن سر به جلو اشاره کرد. معمولاً قوز پشت یا کیفوز در ظاهر فرد، خصوصا در سالمندان مشخص است. این مورد در واقع شایع­ترین علامت قوز پشتی محسوب می­‌شود که فرد نیاز به پیگیری و درمان را احساس می­‌کند.

قوز پشتی معمولاً با درد همراه است. این درد می­تواند تا قسمت­‌های تحتانی کمر یا گردن نیز ادامه داشته باشد. عضلات پشت در این افراد اغلب سفت شده و احساس خستگی می­کنند. حساسیت در پشت این افراد افزایش می­‌یابد و در ستون فقرات درد احساس می­‌شود. تمام این علائم ممکن است هم­زمان برای سالمند شما اتفاق نیفتد؛ اما در صورت بروز این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان قوز پشتی یا کیفوز

از مهم­ترین دلایل قوز پشتی می­توان به پوکی استخوان اشاره کرد. این مسئله که در سالمندان بیش­تر به چشم می­خورد، به توجه بیش­تری نیاز دارد. داروهای مختلفی وجود دارند که با تقویت استخوان­ها از ایجاد پوکی جلوگیری می­کنند. این داروها هم­چنین می­توانند از شکستگی مهره­‌ها نیز پیشگیری کنند. سالمندان می­‌توانند برای تسکین دردهای خود از داروهای مسکن استفاده کنند تا روند درمان برای آن­ها آسان­تر شود.

تمرین­ها و حرکات ورزشی مناسب میتواند باعث بهبود انعطاف‌­پذیری ستون فقرات شود و علاوه بر آن دردهای سالمند شما را بهبود بخشد. این تمرین­ها هم­چنین می­توانند با تقویت عضلات شکم، از بروز دردهای بیش­تر جلوگیری کند.

قوزبند یا بریس از دیگر راه­کارهایی است که می­تواند از پیشرفت قوز پشتی یا کیفوز جلوگیری کند. این وسیله به عنوان یادآور نیز می­تواند برای سالمند شما مورد استفاده قرار گیرد تا با یادآوری به فرد، نشستن و راه رفتن او را بهبود بخشد.

در درمان بیماری­‌های مختلف مهم­ترین موضوع، اصلاح سبک زندگی در ابعاد مختلف آن است. فرد در صورت راه رفتن صحیح، نشستن درست، ورزش کردن مناسب و… می­تواند از بروز قوز پشتی یا کیفوز جلوگیری کند یا در صورت بروز آن، به سرعت بهبود یابد. ورزش­‌های مختلفی برای اصلاح قوز پشت وجود دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که این ورزش­ها برای قوز خفیف مناسب است و در صورتی که قوز پشت سالمند شما شدید است، شاید لازم باشد بنا به تشخیص پزشک، از عمل­های جراحی استفاده شود.

بسیاری از روش­‌های درمان قوز پشت برای دوران جوانی و سنین کودکی مناسب است و میانسالان و سالمندان باید از روش‌­های موثرتری برای درمان این بیماری استفاده کنند. به عنوان مثال در مقایسه با سنین جوانی قوربند نمی­تواند تاثیر زیادی داشته باشد. هم­چنین ورزش­‌های دائمی که باعث ایجاد کشش در عضلات جلوی سینه می­‌شوند و عضلات پشت را تقویت می‌­کنند، از پیشرفت قوز و افزایش درد آن­ها می‌­کاهد. اما در بسیاری از مواقع دیده شده که قوز پشت فرد با این راه­کارها درمان نمی­‌شود و بهتر است تا به سراغ عمل­های جراحی رفت.

در سنین سالمندی هیچ موضوعی به اندازه سبک زندگی و تغذیه صحیح اهمیت ندارد. پزشکان معمولا به سالمندان توصیه می‌­کنند تا از غذاهایی استفاده کنند که به حفظ تراکم استخوانی آن­ها کمک کند. به عنوان مثال موادغذایی حاوی ویتامین D می­تواند بر سلامت استخوان­‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. موادغذایی مفید علاوه بر تاثیر بر استخوان­ها می­توانند به کاهش و تسکین دردها نیز کمک کنند و از این طریق روند درمان را سرعت بخشند.

در بعضی موارد، قوز پشت یا کیفوز شدید است و راه­کارهای گفته شده نمی­‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. از همین رو معمولاً پزشکان عمل­‌های جراحی را به این افراد پیشنهاد می­‌کنند. اگر این انحنا روی طناب نخاعی باشد یا بر ریشه عصب نخاعی فشار وارد آورد، معمولاً از عمل­‌های جراحی برای کاهش این انحنا پیشنهاد می­‌شود. یکی از این روش­های رایج هم­جوشی ستون فقرات است که مهره­‌های آسیب­‌دیده را به یک­دیگر متصل می­کند. در این عمل قطعه­‌ای از استخوان بین مهره قرار می­‌گیرد. در مرحله­ بعد مهره­‌ها همراه با میله‌­های فلزی و پیچ، اتصال پیدا کرده و به این ترتیب ستون مهره­‌ها بهبود پیدا می‌کند.

کلام آخر

قوز پشتی یا کیفوز در سنین مختلف به دلایل متعددی می­تواند باعث ناراحتی و رنج افراد شود. پوکی استخوان و مشکلاتی که برای ستون فقرات به وجود می‌آید، از اصلی­ترین دلایل قوز پشتی به شمار می‌­آیند. استخوان­ها معمولا در سالمندان تضعیف شده و این افراد به پوکی استخوان مبتلا می‌گردند که میتواند به مرور منجر به قوز پشتی یا کیفوز شود.

راه­کارهای دارویی و حرکتی متفاوتی برای درمان قوز پشتی وجود دارد. در بسیاری از موارد ممکن است این راه‌­حل­ها کارایی لازم را نداشته باشند و قوز پشتی شدید باشد. در این موارد معمولا پزشکان عمل­‌های جراحی را به افراد پیشنهاد می‌­کنند. از مهم­ترین اقدامات پیشگیرانه و درمانی، سبک صحیح زندگی و تغذیه است که همواره پزشکان بر آن اصرار دارند. شما نیز ممکن است در طول زندگی خود با سالمندانی روبه‌­رو شده باشید که دچار قوز پشتی بوده‌­اند. از همین رو می­توانید با در میان گذاشتن تجربیات خود با دیگران، آن­ها را در مدیریت بهتر این بیماری همراهی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا