A
سلامت جسمی سالمندان

عواقب خستگی و کسالت در پیری و راه‌های نجات از آن

کسالت در پیری می‌تواند احساس بی حسی و بی انرژی بودن را به همراه داشته باشد و هر لحظه غیر قابل تحمل‌تر شود. این موضوع می‌تواند به مرور عمر باعث فرد سالمند را کم کند. در یک پژوهش که در بین ۷۵۰۰ نفر از کارمندان دولت بریتانیا که سنین ۳۵ الی ۵۵ سال را داشتند، با در نظر گرفتن حوصله آنان برای کار کردن به این نتیجه رسیدند که ۲۵ درصد آنان به علت بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست دادند.

کسالت می‌تواند کشنده باشد!

شاید این آمار باور نکردنی باشد. اما تحقیقات دیگر نیز از این ادعا حمایت می‌کنند که کسالت می‌تواند کشنده باشد. اما برخی از افراد به دلیل تنها بودن، احساس بی حوصلگی و کسالت دارند. موسسه ملی بهداشت جهانی، تنهایی را یک بیماری همه‌گیر عمومی خواند و اذعان دارد که تنهایی بسیار مخرب است و تخریب آن را معادل استعمال ۱۵ نخ سیگار در روز توصیف کرد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که تعامل با دیگر بزرگسالان باعث فعالیت و همچنین موجب فعال بودن ذهن می‌شود که در طولانی زندگی کردن و سالم زندگی کردن افراد سالمند بسیار موثر است. فعالیت و داشتن ارتباطات اجتماعی نه تنها احساس خوبی را به فرد القا می‌کند، بلکه فعالیت در سالمندی می‌تواند در واقع جان آن‌ها را نجات دهد. اکنون که از اهمیت این موضوع آگاه شده‌اید، با ادامه مقاله همراه ما باشید تا با این تکنیک‌ها کسالت در پیری را از خود دور کنید.

با تعامل اجتماعی سلامت خود را تقویت کنید

فعال بودن و در ارتباط بودن با دیگران می‌تواند به شما در حفظ سلامت جسمی، عاطفی و عملکرد شناختی کمک کند. افرادی که دوستان نزدیکی دارند طول عمر بیشتری نسبت به افراد تنها یا افراد جدا شده دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روابط مثبت و تعامل اجتماعی حتی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و پیامدهای سلامت طولانی مدت را به خوبی در دوران پیری بهبود بخشد.

به گروه‌های اجتماعی (انجمن سالمندان) برای رفع کسالت در پیری ملحق شوید

اگر چه افراد در هر سنی می‌توانند بی‌حوصله، منزوی و گوشه‌گیر شوند. اما این خطر برای بزرگسالانی که رو به سالمندی حرکت می‌کنند بسیار جدی‌تر است. دلایل مختلفی را برای این موضوع می‌توان مطرح کرد؛ سالمندی که دیگر کار نمیکنند و بیشتر به علت ناتوانی های جسمی و یا شناختی دچار گوشه گیری و بی حوصلگی میشوند، عضویت در این گروه ها میتواند راه چاره باشد. تنها زندگی کردن میتواند بسیار دشوار باشد، زیرا انتخاب سرگرمی ها، روابط جدید و دوستیابی ها در اواخر زندگی خیلی سخت به نظر می رسد.

حرکت به سمت یک انجمن یا گروه های اجتماعی مخصوص سالمندان می‌تواند یک پادزهر برای کسالت و تنهایی باشد که از پیری سرچشمه می‌گیرد. این انجمن‌ها و گروه‌ها نه تنها خصوصیات مشترک و مناسبی برای سالمندان دارند، بلکه امکان اجتماع همسالان را آسان می‌کنند. به عنوان مثال بسیاری از این انجمن‌ها، سرگرمی و تفریحات خاصی را برای سالمندان فراهم می‌کنند؛ نظیر نمایش فیلم، نواختن موسیقی، شرکت در کنسرت‌ها و سایر نمایش‌های تئاتری و هنری.

گروه‌های مختص به سالمندان ممکن است سفرهای یک روزه به موزه‌ها، گالری‌ها، یا حتی مراکز خرید را برای افراد سالخورده تدارک ببینند؛ همچنین اعضاء تشویق می‌شوند که کتاب بخوانند و به مراکز باغبانی بروند تا با تحریک ذهن‌های خود از کسالت و بی‌حوصلی فاصله بگیرند.

طرفدار خلاقیت و هنر باشید

یکی از راه‌های تحریک مغز، افزایش تمرکز و ایجاد اعتماد به نفس مثبت با یادگیری هنرهای جدید، صنایع دستی، سرگرمی و خلاقیت در آن‌ها شکل می‌گیرد. حتی افراد سالمندی که محدودیت‌های جسمی و معلولیت دارند، می‌توانند در مکان‌های مناسب که برای آنان ساخته شده حضور داشته باشند و از برنامه‌های تفریحی لذت ببرند. بسیاری از مراکز هنرهایی مانند نقاشی، بافندگی، نجاری و … را آموزش می‌دهند و اگر مهارت هنری نداشته باشید می‌توانید از سطح ابتدائی شروع کنید. حتی نویسندگی هم می‌تواند به شما کمک کند، می‌توانید خاطرات و تجربیات خود را بر روی کاغذ بیارید تا با خلاقیت بیشتر مخاطبان و خوانندگان کتاب را به خود جذب کنید.

کاهش کسالت در پیری با موسیقی

از آنجا که موسیقی می‌تواند باعث ایجاد انرژی در مردم شود، احساسات را برانگیزد و توانایی های فردی را بالا ببرد، غالبا در زندگی سالمندان می‌تواند نقش زیادی داشته باشد. به عنوان مثال موسیقی درمانی، شرکت در کنسرت‌ها و نمایش‌های موزیکال می‌تواند برای ایجاد روحیه سالمندان بسیار عالی باشد. افراد سالخورده می‌توانند به عنوان نوازنده فعالیت کنند و نواختن سازهای جدید را یاد بگیرند و مهارت آواز خواندن را بیاموزند.

حتی سالمندانی که معلولیت‌های جسمی یا آلزایمر (زوال عقل) دارند هم می‌توانند معنای عمیق موسیقی را درک کنند. موسیقی ممکن است به کاهش اضطراب در سالمندان کمک کند و احساس خوبی را به آنان بخشد. طی یک پژوهش در سال ۲۰۱۸ نشان داده شد که گوش دادن به موسیقی آشنا ممکن است بخش‌هایی از مغز را فعال کند که سایر فعالیت‌ها روی آن‌ها تاثیری نداشته است. این کار باعث ایجاد انگیزه، توجه و تمرکز، بهبود عملکر ذهنی و همچنین بهبود حافظه در افراد آلزایمری می‌شود.

تاثیر بازی بر کسالت در پیری

بازی‌هایی که باعث فعالیت مغز و درگیری آن می‌شود (پازل،تخته نرد و …) ممکن است استرس‌های فرد سالمند را کاهش دهد. برخی از کشورها اتاقک‌هایی را محصوص سالمندان ساخته‌اند که فرد سالخورده می‌تواند با حضور در این اتاقک‌ها از اینترنت استفاده کنند.

شما هم می‌توانید در طول روز ایمیل‌های خود را چک کنید، در اینترنت گشت و گذار کنید، از شبکه‌های مجازی بهره ببرید و با استفاده از اپلیکشن‌ها به صورت تصویری یا صوتی با دوستان و خانواده گپ بزنید. این کار نه تنها باعث بهبود عملکرد مغز و چالش‌های شناختی شما می‌شود، بلکه می‌تواند درهای جدیدی از دنیا را به روی شما باز کند. رسانه‌های اجتماعی، سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که مخصوص سالمندان هستند، می‌تواند دریایی از اطلاعات را به شما ارائه دهد.

ورزش برای سالم ماندن و خوشحال بودن

فعالیت بدنی یکی از موثرترین راهکارها برای سالم و خوشحال ماندن است. ورزش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل، بیماری قلبی-عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد. ورزش به شما کمک می‌کند تا وزن مناسب خود را حفظ کنید و حتی از بروز افسردگی نیز جلوگیری می‌کند؛ همچنین ورزش کردن یک راه عالی برای ارتباط با دیگران است، پیاده‌روی با یک دوست یا شرکت در کلاس‌های هفتگی یوگا می‌تواند به شما کمک کند تا ضمن دوستیابی دوستان جدید، یک زندگی با روال سالم را تجربه کنید.

سبک زندگی سالم برای درمان بی حوصلگی سالمندان

  • بهداشت­ خواب خود را رعایت کنید. صبح زود از خواب بلند شوید. چرت کوتاه ظهرگاهی داشته باشید. شب به ­موقع به رختخواب بروید. در صورت عدم ­رعایت بهداشت ­خواب و کمبود آن، شما برای روز بعد انرژی چندانی نخواهید داشت. نمی­‌توانید به برنامه­‌ریزی روزانه خود برسید و کسل و خسته می­‌شوید. بهداشت خواب ضعیف حتی در طولانی­‌مدت می­‌تواند سلامتی شما را تحت ­تاثیر خود قرار دهد.
  • وعده‌­های غذایی سالم خود را سر­ ساعت میل کنید. میوه‌­هایی مثل موز، بلوبری و شا­توت را امتحان کنید. موز حاوی ماده‌­ای به ­نام تریپتوفان است که در بدن به سروتونین تبدیل شده و احساس خوشحالی و نشاط را به ­دنبال دارد. بلوبری و شا­توت سرشار از آنتی‌­اکسیدان هستند و تولید دوپامین در مغز را به­ همراه دارند. مصرف آن­‌ها به بهبود خلق­‌و­خو و پیشگیری از بی حوصلگی در سالمندان، کمک می­‌کند. مصرف مواد دارای امگا۳ مثل ماهی­‌ها، می‌­تواند باعث کاهش افسردگی شود. مواد­ غذایی آهن­‌دار مثل گوشت قرمز، عدس و غیره فراموش نشود.
  • ورزش کنید. ورزش باعث ترشح هورمون­‌های شادی در بدن شما می­‌شود، سطح انرژی را در بدن در حد بالایی نگه می­‌دارد و به افراد انگیزه لازم برای ادامه روز را می‌­دهد. شما با ورزش­‌کردن، انرژی لازم برای ادامه فعالیت‌­های روزانه خود را فراهم می­‌کنید. ورزش­ کردن هم به ­صورت تنهایی و هم به ­صورت گروهی، امکان­‌پذیر است. ورزش گروهی را در پارک‌­ها و مکان‌­های عمومی به­ همراه بقیه سالمندان انجام دهید تا بتوانید دایره ارتباطات خود را حفظ کنید و همچنین از اعضای گروه، انرژی مثبت و خوب بگیرید. ورزش ­کردن به ­نظر خیلی از افراد، یکی از بهترین روش­‌ها برای درمان بی حوصلگی در سالمندان عزیز است.
  • از استرس دوری کنید. استرس زیاد باعث می­‌شود که شما به­ درستی نتوانید فعالیت مورد ­علاقه خود را انجام دهید و شاید به ­همین ­خاطر، از انجام آن منصرف شوید. استرس در دراز­مدت، باعث خستگی بدن می­‌شود. با بدن و ذهن خسته، هیچ کاری را نمی­‌توان انجام داد.

درمان بی حوصلگی

چند فعالیت جانبی برای درمان بی حوصلگی سالمندان

  • فعالیت‌­های ذهنی انجام دهید. شطرنج بازی کنید. جدول حل کنید. فعالیت‌­های ذهنی زیادی وجود دارند که به­ صورت تک‌­نفره یا به ­صورت دسته ­جمعی انجام می­‌شوند. با انجام بازی­‌های دسته ­جمعی، با اعضای خانواده خود نیز می­‌توانید ارتباط نزدیک­تر و صمیمی­‌تری را حفظ کنید.
  • فکر کنید که به کدام کارها علاقه داشتید که قبل از دوره بازنشستگی، زمان کافی برای انجام آن پیدا نمی‌­کردید. شاید دلتان خواسته که چرم­دوزی کنید، بافتنی ببافید، به صورت حرفه‌ای آشپزی کنید یا کار با چوب را انجام دهید. اما فرصت انجام دادن آن برای شما پیش نیامده است. وقت خود را تلف نکنید، همین ­الان شروع به تهیه وسایل کنید و به فعالیت مورد­ علاقه­ خود بپردازید.
  • با خانواده و نوه‌­ها وقت بگذرانید و با آن­‌ها بازی کنید. با دوستان خود تعامل داشته باشید و به گفتگو و وقت‌­گذرانی با آن­‌ها بپردازید. بازنشستگانی که با خانواده و دوستان و همکاران­شان رابطه خوبی داشتند، شاداب­‌تر و سرزنده‌­تر بودند.
  • در فعالیت­‌های داوطلبانه اجتماعی و مذهبی مشارکت کنید. به موسسات خیریه مراجعه کنید و داوطلب انجام کار شوید. فعالیت‌­های شما در خیریه‌­ها می‌­توانند حال دل شما را خوب کنند. در مسجد محله به­ همراه بزرگان دیگر، فعالیت­‌های مذهبی انجام دهید و الگوی مناسبی برای جوانان باشید. همبستگی اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی و مذهبی و درد ­دل کردن با دیگران از نظر روحی، سالمندان را در وضعیت مناسبی قرار می­‌دهد و انجام فعالیت‌­های خیرخواهانه یک راه‌­حل عالی برای پیشگیری از روزمرگی و بی حوصلگی در سالمندان به­ شمار می‌­رود.
  • کتاب بخوانید. کتاب مثل همیشه یکی از بهترین دوستان افراد است. دنیا­ی جدیدی که با خواندن کتاب، کشف می­‌شود را در هیچ جای دیگر نمی‌­توان یافت. لذت خواندن کتاب را از خودتان دریغ نکنید. کار خوبی که می­‌توانید انجام دهید تا هم کتاب بخوانید و هم دایره اجتماعات خود را حفظ کنید، عضو­ شدن در کتابخانه‌­های عمومی شهر یا عضو ­شدن در گروه‌­های کتابخوانی است.
  • پادکست‌ها، آنقدر جذابیت دارند که جزء لیست پیشنهادی برای درمان بی حوصلگی سالمندان عزیز، قرار گیرند. پادکست‌­های فوق‌العاده با­کیفیتی در باب موضوعات مختلف همه ­روزه تولید می‌­شوند که ارزش وقت­ گذاشتن یک تا دو ساعت در روز را دارند. حتما یک دفتر و قلم نزد خود داشته باشید و نکات مهم را یادداشت کنید. مطمئن باشید که یادداشت نکات مهم، به­ درد اعضای خانواده و حتی دوستان خواهد خورد. می‌­توانید آن ­را به ­عنوان یک هدیه ارزشمند به کسی که دوستش دارید، تقدیم کنید.
  • برای سفر و مسافرت برنامه‌­ریزی کنید. مسافرت شما از یک روز تا چند روز می‌­تواند متغیر باشد. با­ توجه به روحیات خود و خانواده، برای سفر برنامه‌­ریزی کنید. اگر به ­دلایل مختلف سفر طولانی را دوست ندارید، برای رفتن به جاذبه‌­های طبیعی و تاریخی شهر­های اطراف محل زندگی خود آماده شوید. مطمئن باشید که لذت، شور و نشاط ناشی از سفر، تا مدت­‌ها با شما خواهد بود.
  • باغبانی کنید. به گل و گیاهان رسیدگی کنید. با باغبانی کردن و بودن در میان گل و گیاه، گذشت زمان را حس نخواهید کرد. به نظرتان چقدر لذت­بخش است که چند گلدان کوچک را برای هدیه­ دادن به عزیزان­تان، پرورش دهید؟ با باغبانی و پرورش گل و گیاه، واژه­ بی حوصلگی در سالمندان بی­‌معنی می‌­شود. بعد از انجام این ­کار مطمئن می­‌شوید که به امتحان کردنش می­‌ارزید.
  • یادگیری را در اولویت بگذارید. هیچ ­زمان برای یادگیری دیر نیست. شاید قبل از بازنشستگی، هر بار برای یادگیری مهارت جدید، بهانه کمبود وقت داشتید اما دیگر وقت شما آزاد است و می‌­توانید هر مهارتی را که دوست داشتید، یاد بگیرید.
  • داشتن حیوان خانگی، برای پیشگیری و درمان بی حوصلگی سالمندان و یک­نواختی زندگی، خیلی مفید است. یک گربه یا سگ خانگی، رفیق‌های خوبی برای روزهای کسل­‌کننده به ­شمار می‌­آیند. پیوند عمیق و لذت‌­بخشی که بین شما و حیوان خانگی­تان ایجاد می‌شود، دوران سالمندی و بازنشستگی شما را پر از هیجان و آرامش می‌­کند.
  • دوست دارید که اوقات خوش و خوبی داشته باشید پس با یک رقص سنتی، روحیه خود را به بالاترین سطح ممکن ببرید. از دیگر اعضای خانواده هم می‌­توانید درخواست مشارکت کنید. همراه همسر، فرزندان و نوه­‌های شیرین خود، یک ساعت خوش و پرهیجان داشته باشید. مطمئن باشید که همه اعضای خانواده از این پیشنهاد عالی، استقبال خواهند کرد و در آینده، خودشان به شما پیشنهاد رقص را خواهند داد.
  • به شما، کافه ­رفتن را پیشنهاد م‌ی­کنیم. با یکی از اعضای خانواده یا با دوستان خود به کافه بروید. حتی اگر کسی همراه شما نشد، کافه رفتن تنهایی را امتحان کنید. برای خود، یک دمنوش گیاهی سفارش دهید و از وقت خود لذت ببرید. تصور کنید که در این گوشه ­دنج، مشغول کتاب­ خواندن یا گوش ­دادن به پادکست موردعلاقه‌­تان باشید و از تمام ثانیه‌­ها لذت ببرید.

با ورزش تای چی آشنا هستید؟ سالمندان هم می‌توانند این ورزش را انجام دهند؛ برای این منظور مقاله‌ای در این خصوص آماده کرده‌ایم. کلیک کنید!

منبع
blog.arborcompany

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا