A
اطلاعات کاربردی سالمندان

چند نکته برای انتخاب خانه سالمندان خوب

بعد از این که سالمند و البته خودتان از لحاظ روحی آماده استفاده از خدمات خانه سالمندان شدید، باید بهترین آسایشگاه را برای نگهداری سالمند خود انتخاب کنید. اما انتخاب بهترین خانه سالمندان نیازمند توجه به چه معیارهایی است؟ در ادامه می‌خواهیم درباره انتخاب خانه سالمندان استاندارد و ویژگی‌های آن برایتان بگوییم.

گاهی اوقات به نفع سالمند و اطرافیان اوست که روزهایی را در آسایشگاه مطمئنی زندگی داشته باشد. نیازهای جسمی و روحی سالمند، این موضوع را پر رنگ می‌کند تا یک مراقبت بی‌نقص و شبانه روزی برای او مهیا باشد، تا خانواده سالمند هم نگرانی کمتری داشته باشند. اما کدام آسایشگاه سالمندان، مناسب عزیزان مسن شماست؟

استانداردهای یک خانه سالمندان خوب

مسلما برای انتخاب آسایشگاه سالمندان استاندارد، لازم است اولویت‌های سالمند را در نظز گرفت. اما جدا از این موارد باید به صورت کلی استانداردهای یک خانه سالمندان که باعث می‌شود جزو انتخاب های اول هر خانواده باشد را باید بدانیم.

نیازهای طبی سالمند و حضور پزشک و پرستاران در خانه سالمندان

مراقبت از سالمند در این خانه‌ها باید به صورت ۲۴ ساعته باشد. برخی از سالمندان در ساعات شب ممکن نیاز پیدا کنند به دستشویی بروند، دارو مصرف کنند، یا حتی احساس بیقراری داشته باشند. پرستاران مراکز نگهداری از سالمندان باید به صورت شبانه روزی مراقبت از سالمندان را به عهده بگیرند. این کار به صورت جابجا کردن شیفت های پرستاری امکان پذیر است. پرستاران مرکز باید نیازهای دارویی هم سالمند را شناسایی کند و طبق دستور پزشک، به سالمند دارو دهد.

حضور پزشک فیزیوتراپ، پزشک عمومی، روانشناس در خانه های سالمندان الزامی است. از طرفی باید امکانات مختلف پزشکی و توانبخشی مانند وسایل فیزیوتراپی در مرکز فراهم باشد.

در برخی از خانه های سالمندان، اتاق اورژانس با تجهیزات پیشرفته نیز تدارک دیده می‌شود. ممکن است فاصله خانه سالمندان تا بیمارستان زیاد باشد. در این صورت با بروز مشکل برای افراد مسن، پرسنل خانه سالمند او را به اتاق اورژانس آسایشگاه منتقل می‌کنند تا سالمند درمان شود.

وجود فضای آرام و امن برای هر سالمند

یک خانه سالمندان استاندارد باید آرام و امن باشد. ایجاد آرامش در خانه سالمندان یعنی ایجاد فضایی که سالمند به دور از تنش و استرس باشد. مدیریت این کار بر عهده پرسنل مجموعه است. در زمان پذیرش سالمند، پرسنل لازم است شرایط روحی سالمند را به کل بررسی کند. برخی از این خانه‌ها ممکن است از پذیرش سالمندان معلول اجتناب کنند که دلایل منطقی هم دارند. ممکن است فرد سالمند به خود یا دیگران آسیبی وارد کند و البته نگهداری از سالمندان معلول یا بیمار روحی و جسمی به امکانات ویژه‌تری هم نیاز دارد. این عزیزان می‌توانند در خانه سالمندان ویژه معلولان اقامت داشته باشند.

فضای متشنج می‌تواند به سرعت بر روحیه دیگر سالمندان هم تاثیرات منفی بگذارد. در نتیجه زحمت پرستاران هم بیشتر می‌شود. ممکن است سالمندان در این خانه در ساعات مختلف احساس بیقراری کنند و نیاز به حضور دائم پرستاران در اتاق سالمندان باشد.

دقت کنید که اگر ساختمان آسایشگاه، بیشتر از ۱ طبقه است، راه پله و آسانسور آن مطمئن باشد. بسیاری از سالمندان به دلایلی مانند پادرد و آرتروز امکان بالا رفتن و پایین آمدن از پله را ندارند. همچنین ممکن است بخشی از قدرت تعادل خود را به هر دلیلی از دست داده باشند. برای این دسته از عزیزان لازم است خانه سالمندانی انتخاب شود که حتما آسانسور در آن نصب شده باشد.

بیشتر بخوانید

خانه سالمندان ارزان قیمت

برنامه غذایی و نوع تغذیه سالمندان

معمولا در خانه های سالمندان پیشرفته، فردی به عنوان دکتر تغذیه حضور دارد. این فرد با بررسی پرونده سالمند، متوجه میزان سلامت بدنی او شده و برای هر شخص به صورت جداگانه برنامه غذایی و رژیم منظم در نظر می‌گیرد. این رژیم در اختیار پرستاران هر بخش قرار گرفته تا برای سرو غذا، متوجه خورد و خوراک سالمند باشند. برای مثال برنامه غذایی سالمندی که دیابت دارد، با فردی که دچار بیماری چربی خون باشد، متفاوت است.

جدول غذایی خانه سالمندان را مشاهده کنید. بین هر وعده غذایی لازم است یک میان وعده سالم برای سالمند تهیه شود. وعده های اصلی غذا هم باید شامل مواد غذایی مناسب افراد سالمند و البته از غذاهای متنوع باشد.

برنامه غذایی در خانه سالمندان
برنامه غذایی در خانه سالمندان

سرویس بهداشتی و حمام در خانه سالمندان

برای حفظ مسائل بهداشتی بهتر است در هر اتاق، ۱ سرویس دستشویی و حمام جداگانه ساخته شده باشد. در بسیاری از آسایشگاه های سالمندان برای هر اتاق ۱ سرویس بهداشتی درنظر گرفته می‌شود. اما ممکن است چند حمام در بخش دیگری از خانه ساخته شود.

شرایط سرویس بهداشتی و حمام را در این آسایشگاه‌ها بررسی کنید. سالمندان بهتر است از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنند. پس لازم است در هر سرویس بهداشتی یا حمام آن، دستشویی فرنگی ساخته شده باشد.

علاوه بر این امکانات برای پیدا کردن خانه سالمندان استاندارد، به بهداشت و نظافت این فضاها هم دقت کنید. بدن سالمند می‌تواند به حدی حساس شود تا با کمترین میزان آلودگی دچار حساسیت های پوستی یا مشکلان دیگری شود.

حمام کردن هر سالمند و شستشوی بدن او با سالمند دیگر متفاوت است. پرستاران مراکز نگهداری از سالمند باید با اصول حمام کردن سالمند آشنا باشند.

امور سرگرمی و تفریحی برای سالمند

امروزه مهد سالمندان برای نگهداری افراد مسن تاسیس می‌شود. اهمیت ساخت مهدهای سالمندان به دلیل حفظ روحیه شاداب برای این افراد است. بنابراین تفریح را برای این گروه سنی دست کم نگیرید. برنامه گردشگری، آموزشی و تفریح یک خانه سالمندان خوب را مطالعه کنید و انتخاب بهتری داشته باشید.

برخی از این خانه های سالمندان، با هماهنگی و تایید خانواده سالمند، آن‌ها را به اردوهای زیارتی و تفریحی داخل و خارج از شهر می‌برند. رفتن به سینما، نمایش، کنسرت، پارک و فضاهای تاریخی و مذهبی هم از برنامه های سرگرمی برای سالمندان در نظر گرفته می‌شود.

فضای سبز در خانه سالمندان

شاید تصور کنید این گزینه اهمیت چندانی ندارد. اما اگر قرار باشد سالمند شما برای روزهای زیادی در این خانه بماند، حتما به این موضوع هم توجه داشته باشید. حتی اتاقی که برای سالمند خود انتخاب می‌کنید، دقت کنید که ویو و پنجره مناسبی هم داشته باشد. اگر اتاق سالمند در طبقات بالای آسایشگاه است، دقت کنید که بیرون پنجره دارای حفاظ باشد تا امنیت سالمند به خطر نیفتد.

فضای سبز در قسمت حیاط آسایشگاه یکی از امکاناتی است که سالمند در طول روز و به شرط مساعد بودن هوا بتواند در آن حضور پیدا کند و قدم بزند. حتی چند دقیقه نگاه کردن به گیاهان و تازه کردن نفس، می‌شود امید به زندگی.

تاثیر فضای سبز بر روحیه سالمندان

خانه سالمندان استاندارد را چطوری انتخاب کنیم؟

برای انتخاب خانه سالمندان، لازم است بعد از بررسی استانداردهای یک آسایشگاه استاندارد، نظر سالمند خودتان را هم بپرسید. در صورتی که امکان مراجعه حضوری با سالمند شما در محل بود، ترجیحا با خود سالمند به این خانه‌ها سر بزنید و امکانات و فضای آن را به سالمند نشان دهید. جایی که او بیشتر احساس راحتی داشته باشد، خیال شما هم از این لحاظ راحت‌تر است.

ما در وبسایت زیمد لیست خانه سالمندان در تهران و شهرستان ها را معرفی کرده‌ایم. سعی ما بر این بوده بتوانیم اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تماس، امکانات رفاهی و پزشکی هر یک را به صورت جداگانه ارائه کنیم. برای مطالعه هر کدام، نام استان خود را در قسمت جستجو وارد کنید تا مقاله مربوط برای شما نشان داده شود.

در صورتی که مطلبی از خانه سالمندان شهر مورد نظر شما معرفی نشد، نام شهر خودتان را برای ما در قسمت نظرات بنویسید تا هر چه سریعتر لیست کاملی از اطلاعات آسایشگاه های سالمندان مورد نظر شما را آماده کنیم.

در آخر اگر با بررسی هر یک از موارد بالا باز هم بر سر دوراهی برای انتخاب خانه سالمندان استاندارد بودید، می‌توانید تحقیقات خود را آغاز کنید. با خانواده هایی که سالمندشان در این خانه‌ها حضور دارند صحبت کنید و سوال‌های خود را بپرسید. ممکن است با این کار متوجه نکاتی شوید که شما را از انتخاب بهترین خانه سالمندان مطمئن کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    وقت بخیر
    یه سری اطلاعات می خوام ک یه خانه سالمندان توی شهر قوچان راه اندازی کنم
    ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارید برام ارسال کنید
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا