A
اطلاعات کاربردی سالمندان

بالابر سالمندان چیست؟

با افزایش سن، بدن افراد دچار تغییراتی چشم­گیر می­‌شود. یکی از این تغییرات، کاهش حجم و توده عضلات بدن است که به عنوان یک بیماری (سارکوپنیا) شناخته می­‌شود. از علل بروز این بیماری می­توان به کاهش آمادگی جسمانی، کاهش ذخایر فیزیکی، تراکم استخوان و تغییر عملکرد قلب و ریه اشاره کرد. در ادامه درباره بالابر سالمندان صحبت می‌کنیم.

اگر برای کاهش سرعت این روند تخریبی اقدامی صورت نگیرد، عضلات بدن به شدت تحلیل خواهند رفت و شکستن استخوان و آسیب­‌های فراوان پیش خواهد آمد. تغییر سبک زندگی و طراحی خانه‌های جدید و آپارتمان­ نشینی نیز در بروز زودرس دردهای عضلانی تأثیر چشم­گیری دارد. در نتیجه پژوهشگران، طراحان و تولیدکنندگان لوازم پزشکی و بهداشتی برای جلوگیری از آسیب­‌های احتمالی و بهبود وضعیت افراد به­ ویژه سالمندان استفاده از صندلی­ های بالابر را توصیه می­‌کنند. باتوجه به افزایش جمعیت سالمندان و نیاز روزافزون آن­‌ها به لوازم کمکی، قصد داریم در این مقاله بالابر سالمندان، انواع و مزیت استفاده از آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بالابر پله ­رو وسیله متحرکی برای جابجایی اشخاص ناتوان، سالمندان و وسایل در بین طبقات مختلف است. بالابر پله جاب­جایی را راحت­تر و سریع­تر می­‌کند. صندلی پله­ پیما باتوجه به ارتفاع، نوع موتور و قدرت آن انواع مختلفی دارد. صندلی بالابر پله ­ای، متشکل از یک موتور گیربکسی کوچک و ریلی است. سرعت بالابرهای پله برابر با ۱۵/. متر بر ثانیه، با ظرفیت معادل ۱۲۷ کیلوگرم است که برای حفظ امنیت سرنشین، صندلی آن‌­ها مجهز به یک کمربند ایمنی است. آسانسور پله­ رو یا صندلی پله­ پیما مجهز به دو عدد کنترل و به سیستم ایمنی برخورد با مانع مجهز است. این بالابرها دارای پاراشوت یا ترمز ایمنی هستند که در زمان قطعی برق هم قابل استفاده هستند. بالابر­های پله ­ای دارای دو نوع Indoor و outdoor هستند که هم به شکل ایستاده، هم به شکل نشسته قابل استفاده هستند. در ضمن قسمت نشیمنگاه آن قابلیت گردش ۹۰ درجه ­ای دارد.

بالابرهای پله ­ای مناسب برای مراکز درمانی، بیمارستان ها، مطب­ ها، درمانگاه­ ها، ساختمان­ های دوبلکس و مراکز عمومی هستند. با استفاده از بالابر بیماران ناتوان، معلولین و سالمندان به­ راحتی می­‌توانند بین طبقات حرکت کنند.

بالابرها مزیت‌­های زیادی دارند که این امر باعث می­‌شود افراد زیادی و به ­خصوص سالمندان از آن استفاده کنند و این وسیله را دوست داشته­ باشند. برای نمونه می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت نصب در مکان­ های دیگر را دارد.
  • بالابر پله ­رو فضای بسیار کمی را اشغال می­‌کند.
  • دستگاه را در تمام مسیر می­‌توان کنترل کرد.
  • بدون هیچگونه تخریبی قابلیت نصب روی نرده یا دیوار را دارد.
  • شخص می­‌تواند به ­صورت ایستاده یا نشسته از آن استفاده کند.
  • می‌­توان سیستم کنترل با اثر انگشت را  روی دستگاه نصب کرد.
  • طراحی و ساخت کابین و نصب صندلی از دیگر ویژگی­‌های دستگاه است.
  • برای جلوگیری از سقوط دستگاه، نوعی سیستم ایمنی بر روی دستگاه نصب می­‌شود.

انواع بالابر سالمندان و معلولان

  • بالابرهای پله­ ای چرخشی
  • بالابرهای پله­ ای هیدرولیکی
  • بالابرهای پله ­ای خانگی
  •  بالابرهای پله ­ای ویلچر بر
  •  بالابرهای پله ­ای ایستاده

در ادامه تعدادی از این بالابرها را بررسی می‌­کنیم تا افراد و سالمندان بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.

بالابر برقی سالمند

بالابر مکانیکی بیمار جهت جابجایی معلولین و سالمندان

این بالابر برای افراد معلول و سالمند استفاده می‌­شود که باعث ذخیره نیرو و کاهش حرکت بدنی می‌­شود. این بالابرها مجهز به یک جلیقه هستند که پرستار یا مراقبین سالمند، باید با رعایت اصول ایمنی جلیقه را به بدن شخص معلول ببندند و محکم کنند. این جلیقه به میله­‌ای متصل است که می­توان ارتفاع آن را تنظیم کرد تا جاب­جایی بیمار از روی زمین، تخت خواب، صندلی، صندلی توالت، و یا از روی ویلچر آسان­تر باشد.

بالابر برقی بیمار جهت جابجایی سالمندان و معلولین

این مدل از بالابرهای الکترونیکی جهت جابجایی بیماران ناتوان و کم تحرک دارای جک­‌هایی برقی هستند که قدرت آن را دارند تا بیماران با وزن­‌های مختلف را به ­راحتی از روی تخت­خواب یا انواع صندلی چرخدار یا اتومبیل بلند کرده و در محل مورد نظر قرار دهند.  در زمان استفاده از بالابر برقی بیمار هیچگونه فشاری به شخص پرستار وارد نخواهد کرد و تنها کافیست پرستار جلیقه بیمار را بر روی بدن شخص ببندد و با فشار دادن کلید مخصوص، شخص معلول را به ­وسیله بالابر برقی تا ارتفاع موردنظر بلند کرده و در محیط خانه جابجا کند. برای استفاده از بالابر برقی شما نیازی به سیم برق ندارید. این بالابرها دارای باتری­ های قابل شارژ بوده که می‌­تواند تا ساعت­‌ها برق مورد نیاز جک­ های بالابر را تامین کنند.

بالابر سالمندان پله­ رو برقی ویلچر­بر

برخی از سالمندان و معلولین توان آن­که بر روی پای خود بایستند را ندارند و باید از ویلچر استفاده کنند. در این­صورت نیازمند نیروی کمکی برای جاب­جایی و حرکت هستند که این مسئله هم برای مراقبین هم برای فرد سالمند یا معلول سخت و مشکل ساز است.

استفاده از بالابر برقی پله­ رو ، به تمام این مشکلات پایان می‌­دهد. این نوع بالابر همانند بالابر برقی نفربر دارای یک موتور بسیار قوی است تا شخص ناتوان را به همراه ویلچری که بر روی آن نشسته را از پله‌­ها بالا و پایین آورد. ریل ­های حرکت دهنده بالابر برقی پله ­رو، بر روی انواع پله، دیوار و نرده بدون نیاز به تخریب، قابلیت نصب را دارند. علاوه­ بر موتور و ریل حرکت، این بالابر برقی دارای یک صفحه فولادی بسیار محکم است که می­تواند وزن شخص معلول و ویلچر را همزمان تحمل کند. این صفحه به دو میله فولادین مستحکم مجهز شده ­است تا شخص معلول با قرارگرفتن در بین آن­‌ها به صورت کاملا ایمن از روی پله‌­ها حرکت کند. همچنین این صفحه، دارای قابلیت چرخش ویلچر در محور ۳۶۰ درجه است. با وجود این امکانات، شخص معلول یا سالمند می­‌تواند ویلچر خود را در زمان سوار شدن یا پیاده شدن بر روی بالابر برقی در حالت دلخواه درآورده و راحت‌­تر به مسیر خود ادامه دهد. برای استفاده دیگر اعضای خانواده از پله­ ها، صفحه بالابر برقی ویلچربر، جمع شده تا مزاحمتی برای دیگران به­ وجود نیاورد.

بهترین ویلچر برای سالمندان چه ویژگی‌هایی دارد؟

بالابر بیمار برقی همراه با ریل سقفی

بالابر برقی بیمار همراه با ریل سقفی یک وسیله کاملا ایمن با کاربری بسیار آسان است که قابلیت نصب بر روی انواع دیوار و سقف را دارد. این بالابر برقی به ­وسیله ریل و پایه­ هایی در اتاق نصب می­‌شود و امکان جابجایی بیمار را به راحتی فراهم می‌کند. با استفاده از بالابر سالمندان برقی با ریل مربوطه، شما می­توانید شخص بیمار جسمی و حرکتی، معلول یا سالمند را برای انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی، جابجایی در منزل و دیگر امور روزمره از روی تخت خواو یا ویلچر بلند کرده و به محل مورد نظرتان انتقال دهید. بالابرهای برقی سقفی دارای جلیقه­ هایی مخصوص هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا متناسب با وزن بیمار، آن را تنظیم کرده و بیمار یا معلول خود را به آسانی از روی ویلچر، صندلی، مبل، تخت خواب یا صندلی توالت فرنگی بلند کرده و در محل مورد نظر قرار دهید.

نگهدارنده بدن بیمار برقی همراه با ریل سقفی

برخی از افراد معلول یا کم­توان می‌­توانند بر روی پای خود بایستند ولی از تعادل کافی برخوردار نیستند و پاهایشان توان تحمل وزن بدن را ندارد. به ­همین خاطر این گونه از معلولان یا سالمندان برای جاب­جایی در منزل یا انجام حرکات ورزشی، توان­بخشی و فیزیوتراپی نیازمند افرادی هستند که به آن­‌ها در این زمینه کمک کنند. استفاده از نگهدارنده بدن برقی یک وسیله توان­بخشی کاملا ایمن است که به ­وسیله پایه و ریل مخصوص در اتاق و خانه معلولین و افراد آسیب دیده جسمی و حرکتی بر روی سقف و دیوار نصب می­‌شود. این نگهدارنده بدن برقی دارای جلیقه­ ای قابل تنظیم است که مناسب با سایز بدن اشخاص کم­توان تنظیم شده و به آن­‌ها کمک می­‌کند تا به ­صورت کاملا ایمن در منزل راه بروند یا روی تردمیل به انجام حرکات ورزشی بپردازند. نگهدارنده بدن برقی افراد معلول قابلیت تحمل وزن و تنظیم ارتفاع بر اساس قد بیمار را دارد. نگهدارنده بدن برقی ریلی سقفی معلولان قابلیت نصب در منزل با استفاده از ریل و پایه ­های فلزی، بدون صدمه زدن به دیوارها و سقف را دارد.

صندلی جک­ دار بلند کننده از روی زمین بیماران و معلولان

در برخی موارد، شخص معلول یا سالمند به دلایلی بر روی زمین می­نشیند یا می­خوابد. انتقال این افراد به دلیل ضعف جسمانی و آسیب­ پذیر بودن نقاط مختلف بدن، بالاخص اگر دارای وزن سنگینی نیز باشند برای اعضای نگهدارنده یا اعضای دیگر خانواده امری بسیار سنگین و دشوار خواهد بود. صندلی جک دار بلند کننده بیمار از روی زمین نوعی بالابر سالمندان است. درواقع یک صندلی بسیار ایمن و مقاوم است که به ­وسیله یک جک برقی قدرتمند می­تواند شخص معلول یا سالمند را از روی زمین بلند کند و در ارتفاع مورد نظر متوقف شود. سپس می‌توانید بنا به نیاز، بیمار را به آسانی از روی صندلی جک­دار به روی تخت، ویلچر و یا صندلی توالت فرنگی منتقل کنید.

رمپ بالابر بیماران ویلچری

یکی دیگر از وسایل کاربردی در جهت بالابردن ویلچر معلولان و سالمندان که در فضاهای عمومی و منازلی که دارای پله هستند استفاده می‌­شود، رمپ‌ها هستند. رمپ در انواع مختلف در فضاهای گوناگون جهت مناسب سازی اماکن عمومی و منازل مورد استفاده قرار می­‌گیرد تا افراد ویلچری به تنهایی یا با کمک دیگران به راحتی بتوانند از پله‌­ها بالا رفته و پایین بیایند. از انواع رمپ­ ها می­توان به رمپ­ های ثابت، رمپ­ های جمع شونده و  قابل حمل اشاره کرد. از رمپ­ های ثابت بیش­تر در مناسب سازی فضای شهری برای استفاده معلولان و سالمندان استفاده می‌­شود. رمپ­ های جمع شونده و قابل حمل هم بیش­تر توسط خانواده‌­ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد. از این مدل رمپ‌­های تاشو و قابل حمل برای مناسب سازی خانه­ های شخصی معلولان و سالمندان که دارای پله است بهره می­‌برند. همچنین شما می­توانید به دلیل جمع­‌شو بودن این رمپ ­ها، آن‌­ها را در مسافرت­ نیز استفاده کنید.

کلام آخر

افزایش سن، ضعف عضلانی و بروز برخی بیماری­‌ها مانع از حرکت و استفاده از پله می‌­شود. در مواجه با این موارد لازم است از وسایل کمکی استفاده شود تا هم بیمار یا سالمند و هم مراقبین آن­‌ها راحت باشند و از کنار هم بودن لذت ببرند. یکی از این وسایل کمکی بالابر سالمندان هستند که در انواع مختلف و باتوجه به نیاز افراد تولید شده­‌اند. استفاده از بالابرهای پله رو در منازلی که حالت دوبلکس یا تریبلکس دارند جهت جابجایی سالمندان و معلولین بسیار کاربردی است که به دلیل ظاهرشان (چندان فضای راه پله را اشغال نمی‌کند) مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌­اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا