اطلاعات کاربردی سالمندان

مهم‌ترین اصول انتخاب کفش مناسب سالمندان

پاهایی که هر روز با آنها مسافت بسیاری را می‌پیماییم، قلب دوم انسان هستند و انتخاب کفش مناسب یکی از راه‌های فعال ماندن در این مسیر است. اما بسیاری از سالمندان کفش‌هایی را می‌پوشند که می‌تواند برای آنان خطرناک باشد و حتی باعث سقوط‌شان شود.

با شنیدن این جملات شاید به مادربزرگی فکر کنید که پاهایش را در کفش‌های با پاشنه ۳ سانتی فرو برده است. یا پدربزرگی با یک جفت دمپایی فرسوده که با هر قدم، دمپایی روی زمین می‌خراشد و به پیش می‌رود. اما تصورتان را عوض کنید. سالمندان ما این روزها بسیار شیک و فعال هستند و می‌توانند کفش‌هایی بپوشند که در عین به‌روز نگه‌داشتن آن‌ها از سقوطشان هم جلوگیری کند. هنگام خرید کفش باید مطمئن باشید که کفش انتخاب‌شده با سبک زندگی سالمندتان مطابقت دارد.

اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند تا مشکلات متداول کفش سالمندان را درک کنید. در ادامه می‌آموزید که چه ویژگی‌هایی را باید در یک جفت کفش جستجو کنید و چه نکات عملی را در نظر بگیرید که خرید را برای شما آسان‌تر کند.

چقدر خطر سقوط در افراد مسن وجود دارد؟

با افزایش سن خطر سقوط در سالمندان افزایش می‌یابد. بر اساس آمار موسسه جهانی سالمندان، هرسال از سه نفر بالای ۶۵ سال یک نفر سقوط می‌کند. این سقوط می‌تواند باعث آسیب دائمی و در نتیجه وخامت حال او شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، علت شماره یک صدمات کشنده و غیر کشنده در سالمندان سقوط است.

دلایل زیادی برای سقوط سالمندان وجود دارد. افراد سالخورده ممکن است چگالی استخوان کمتری داشته باشند و قدرت عضلانی‌شان کاهش ‌یافته باشد که به‌ مرور زمان صدمات ناشی از سقوط شدیدتر شود.

سقوط اغلب منجر به صدمات یا شکستگی در موارد زیر می‌شود:

  • سر
  • شانه‌ها
  • ساعد
  • ستون فقرات
  • لگن
  • باسن

سقوط برای سالمندان ترسناک است و حتی باعث شده تا زمان طولانی را در بیمارستان‌ها سپری کنند و استقلال‌شان را از دست بدهند. ترس از سقوط اغلب باعث کاهش فعالیت می‌شود. یک فرد سالخورده که از سقوط می‌ترسد ممکن است از شرکت در فعالیتی دوری کند. درنتیجه بی‌تحرکی منجر به کاهش فعالیت‌های بدنی و به دنبال آن ضعف استخوان‌ها، عضلات و از بین رفتن تعادل شود. عدم تعادل در افراد مسن آن‌ها را در معرض خطر سقوط قرار می‌دهد.

نکته مفید: به‌ جای توصیه به یک جا ماندن سالمندان و کاهش فعالیت‌ها برای جلوگیری از افتادن، برنامه‌ریزی کنید تا خطر آسیب‌دیدگی و سقوطشان را با فعالیت‌های ورزشی مناسب کاهش دهید. در این مقاله ورزش‌های مناسب برای سالمندان و کاهش سقوط آموزش داده‌شده است.

البته توجه داشته باشید که سقوط قابل‌ پیشگیری است آن هم با رعایت نکات ایمنی ساده، از جمله انتخاب کفش مناسب سالمندان.

چگونه کفش باعث سقوط و افتادن می‌شود

انتخاب کفش چیزی فراتر از مد یا تکمیل استایل شخصی است. کفش می‌تواند باعث سقوط شده یا حتی از آن جلوگیری کند. با افزایش سن، پاشنه پا بالشتک طبیعی خود را از دست می‌دهد. قوس پا ممکن است صاف و انعطاف‌پذیرتر شود. پاها پهن‌تر می‌شوند و طبیعتاً کفش‌هایی که ده سال پیش اندازه بود ممکن است دیگر مناسب نباشند.

در هنگام قدم زدن برای حفظ تعادل، پاها به‌صورت خمیده و پخش می‌شوند. کفشی که خیلی تنگ باشد، حرکت آزادانه را محدود می‌کند. کفش‌های گشاد هم یک خطر محسوب می‌شوند. به همین دلیل انتخاب کفش مناسب سالمندان برای جلوگیری از سقوط یک مسئله بسیار حیاتی است.

در ادامه برخی مشکلات رایج مربوط به ‌پای سالمندان را بخوانید.

میخچه پا: ایجاد سختی در پوست کف پا که در اثر اصطکاک یا فشار مکرر ایجاد می شود.

پینه پا: ایجاد برجستگی روی استخوان انگشتان بزرگ پا و مفصلی که مجبور است به سمت بیرون بچرخد.

ضعف قوس پا: ضعیف شدن تاندون پشت قوس پا و در نتیجه تمام کف پا با زمین تماس پیدا می‌کند (مساله‌ای که می‌تواند منجر به درد در زانو و کمر شود)

خمیدگی شست پا: تغییر شکل مفصل انگشت پا که باعث می شود انگشتان پا به سمت پایین تا شود نه به سمت جلو.

التهاب کف پا: التهاب بافت کف پا که باعث ایجاد درد در پاشنه پا می‌شود، به‌خصوص اوایل صبح.

خبر خوب این است که درد و ناراحتی همراه با این مشکلات با انتخاب کفش مناسب سالمندان ممکن است بهبود یابد. کفش مناسب می‌تواند به شما در حفظ تعادل، کاهش خطر افتادن، جلوگیری از مشکلات زانو و درد کمر نیز کمک کند و حتی شما را به فعالیت بدنی ترغیب کند.

ویژگی‌های برتر کفش مناسب برای سالمندان

  • بالشتک مناسب برای پاشنه پا دارد
  • کفی قابلیت جابجایی دارد
  • قوس‌های پشت پا را پشتیبانی می‌کند
  • پا را از سطوح خشن محافظت می‌کند
  • دمای مناسب را حفظ می‌کند
  • از ایجاد رطوبت و بیماری‌های قارچی در پا جلوگیری می‌کند
  • در سطوح متفاوت و ناهموار تعادل را ایجاد می‌کند
  • راحت هستند
  • به‌راحتی و بدون خم شدن پوشیده می‌شوند
  • جنس متناسب با فصل دارد
  • به‌اندازه کافی پهن هستند و پا دچار فشردگی نمی‌شود
  • یک پایه و بنیان محکم برای پاها، زانوها و بدن است
  • کف کفش به نحوی است که دچار لغزش نمی‌شود

بر اساس اعلام انجمن پزشکی پدیاتور آمریکا (APMA)، کفش مناسب سالمندان باعث تعادل می‌شود و می‌تواند در افراد مسن از افتادن جلوگیری کند.

انواع کفش مناسب سالمندان

انواع کفش مناسب سالمندان

فعالیت و حرکت یکی از کلیدهای سالم ماندن است و سن اصلا اهمیت ندارد. کفش مناسب برای سالمندان، آن‌ها را در مسیر حفظ سلامت جسمی و لذت بردن از زندگی در میان شلوغی‌های روزمره پیش می‌برد. در اینجا چهار نوع کفش برتر وجود دارد که هر سالمند باید آن‌ها را داشته باشد.

کفش پیاده روی سالمندان

پیاده‌روی یکی از ساده ترین فعالیت‌های بدنی است که تقریباً همه بدون توجه به سطح آمادگی جسمانی خود می‌توانند در آن شرکت کنند. یک کفش پیاده‌روی خوب می‌تواند تفاوت زیادی را بین لذت بردن از پیاده‌روی و یا برگشت به خانه با درد پا ایجاد کند.

کفش پیاده‌روی برای افراد سالخورده باید دارای یک کفی لاستیک بدون لغزش باشد. کفشی سبک و راحت که روی پا کاملا ایمن باشد و خیلی محکم نباشد. کفش‌هایی با بندهای قابل تنظیم بهترین تناسب (از جهت محکم یا گشادی کفش) را فراهم می‌کند.

کفش زمستانی سالمندان

بسته به آب‌وهوای محل سکونت، احساس راحتی در ماه‌های زمستان بسیار مهم است. ترس از یخ زدگی معابر می‌تواند سالمندان را خانه نشین کند. در یک بررسی آماری بین سالمندان با میانگین سنی ۷۴ سال، در طول زمستان ۷۱۴ لغزش و ۶۲ مورد سقوط گزارش شده است!

پس به دنبال کفش مناسب برای سالمندان بگردید تا به عزیزان شما کمک کند با کاهش دمای هوا و یخ زدن معابر احساس امنیت بیشتری داشته باشند. چکمه‌های لاستیکی یا کفش‌های ساقه بلند که بیشترین اصطکاک را ایجاد می‌کنند گزینه مناسبی هستند. بند کفش یا زیپ می‌توانند کمک کنند که تا چکمه‌های خود را محکم کنند و به یک استایل مناسب برسند.

افراد مسن ممکن است در پاهای خود احساس سرما کنند. پس هنگام انتخاب مطمئن شوید که کفش گرما کافی دارد و از رطوبت هم محافظت می‌کند. پاهای مرطوب و سرد تعادل را مختل می کنند.

کفش مناسب سالمندان برای تابستان و تفریح افراد مسن

ممکن است سالمندان یک روز که در ساحل یا کنار رودخانه با صندل‌های خود قدم می‌زنند یک‌دفعه پخش زمین شوند. آن‌ها مجبور نیستند کفش‌های کاملاً جلوبسته را در روز گرم تابستان بپوشند اما لازم است به اصول ایمنی کفش مناسب پایبند باشند.

یک جفت کفش خوب باید کاملا اندازه باشد و پای آن‌ها از یک سمت به سمت دیگر نلغزد. پاشنه آن‌ها نیز باید در کفش گیر کرده و از پشت عقب نکشد. صندل‌های با بند فلزی قابل تنظیم که پا را در جای مناسب با یک لاستیک محکم قرار می‌دهد می‌تواند برای لذت بردن از هوای گرم مناسب باشد.

کفش خانگی بدون لغزش برای افراد مسن

سالمندان ممکن است در خانه بمانند تا از سقوط جلوگیری کنند؛ اما طبق مطالعات، اکثر شکستگی‌ها در اثر سقوط در خانه ایجاد می‌شود. خانه جایی است که ما باید در مورد پوشیدن کفش طبی مناسب سالمندان آگاهانه رفتار کنیم!

از پوشیدن دمپایی‌های جورابی بر روی سطوح لیز در خانه خداحافظی کنید و دیگر در راهروهای با جوراب راه نروید. پله‌ها، حمام و آشپزخانه مکان‌هایی هستند که بیشتر سقوط‌های داخل خانه اتفاق می‌افتند.

سرویس بهداشتی و آشپزخانه می توانند دارای کف لیز و مرطوب باشند که خطرناک است. یک دمپایی یا کفش خانگی لاستیکی با کف طرح دار مقاومت بیشتری نسبت به انواع لغزش دارد. کفش‌های خانگی می توانند نرم و راحت باشند. اما مهم‌تر از همه آن‌ها این است که یک کف بدون لغزش داشته باشند.

نکات کارشناسی در مورد خرید کفش مناسب سالمندان

در هنگام خرید کفش همیشه ابتدا روی ایمنی و راحتی توجه کنید. سپس ظاهر و رنگ‌هایی را که دوست دارید پیدا کنید. در اینجا هفت نکته وجود دارد که می‌تواند در یافتن بهترین کفش برای افراد سالخورده به شما کمک کند.

۱. کفش با سایز مناسب خرید کنید. پاهای ما با افزایش سن تغییر می‌کند. پاها می‌توانند صاف‌تر و پهن‌تر شوند و در نتیجه سایز کفش تغییر کند. قبل از خرید کفش‌های جدید، سایز پای شخص مسن را به‌ صورت حرفه‌ای اندازه بگیرید.

۲. بعدازظهر بخرید. پاهای ما در طول روز تغییر شکل و اندازه می‌دهند. زمان ایده‌آل برای پیدا کردن بهترین کفش مناسب سالمندان در اواخر بعدازظهر است. پاها به طور معمول در نیمه بعدازظهر متورم و بزرگ‌تر هستند.

۳. جوراب‌های خود را همراه داشته باشید. جوراب پا و کفی، نوع کفش را تغییر می‌دهند. برای اطمینان از اینکه کفش‌های جدید خیلی تنگ نیستند، مطمئن شوید که آن‌ها را به روشی که معمولاً قرار است پوشیده شوند امتحان می­‌کنید. به عنوان مثال، اگر پدر شما هر روز یک جفت جوراب پشمی در خانه می‌پوشد، باید هنگام خرید کفش نیز آن را بپوشد.

۴. هر دو کفش را امتحان کنید. بیشتر افراد یک پا دارند که کمی بزرگ‌تر از پای دیگر است. از این ‌رو توصیه می‌شود از فروشگاه‌های مطمئن و دارای استاندارد خرید کنید. کفشی که کمی بزرگ‌‌تر از پا باشد از کفش خیلی تنگ ایمن ‌تر است.

۵. کمی قدم بزنید. زمانی که کفش‌های جدید را پوشیده‌اید در فروشگاه کمی قدم بزنید. کفش در هنگام حرکت باید راحت باشد. اگر با کفش در فروشگاه احساس راحتی نداشته باشید، ارزش خرید ندارند.

۶. تست ۱-۲-۳ کفش را انجام دهید. APMA یک آزمایش ساده ارائه می‌دهد تا ببیند آیا کفش در بهبود تعادل و جلوگیری از افتادن به شما کمک می کند یا خیر.

مرحله ۱: پاشنه پا را چک کنید، به دو طرف ناحیه پاشنه فشار وارد کنید. باید شکل خود را حفظ کند.

مرحله ۲: پنجه را بررسی کنید، کفش را در انتهای انگشت خم کنید. باید خم شود و انعطاف‌پذیری باشد.

مرحله ۳: وسط کفش را بررسی کنید. هنگامی‌که سعی می‌کنید کفش را بپیچانید، دیگر نباید خم شود.

۷. به هدف خود از خرید کفش فکر کنید. آیا به دنبال کفش‌های راحت برای اطراف خانه هستید یا به دنبال کفش‌های پیاده‌روی مناسب هستید؟ آیا به کفش نیاز دارید تا در هوای سرد و گرم شما را خشک و گرم کند، یا به دمپایی تابستانی سبک مورد نظر شماست؟ تعیین هدف از خرید کفش به شما در تصمیم‌گیری صحیح کمک می‌کند.

سخن آخر

کفش مناسب ترس از تحرک را از سالمندان دور می‌کند و سالمندان می‌توانند با خیال راحت از فعالیت‌های خود لذت ببرند. در این مقاله خطراتی که معمولا سالمندان در دهه‌های ۷۰ به بعد تجربه می‌کنند را بررسی کردیم. برخی بی‌تحرکی را درمانی برای خطراتی نظیر سقوط می‌دانند، اما این‌گونه نیست. با بررسی اهمیت کفش مناسب سالمندان و نکات مهم در انتخاب کفش طبی افراد مسن می‌توان لذت را به آن‌ها بازگرداند. اجازه ندهید که ترس از سقوط عزیزان شما را از لذت بردن از روزهای زندگی خود بازدارد. انتخاب بهترین کفش برای جلوگیری از سقوط می‌تواند باعث شود که آن‌ها مستقل، فعال و ایمن باشند.

منبع
greatcallgreatseniorliving

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن