A
اطلاعات کاربردی سالمندان

باغبانی در دوره بازنشستگی، مثل زندگی در طبیعت

دوران بازنشستگی یکی ار مراحل زندگی است که بهتر است با یک شغل مناسب و در عین حال آرامش‌بخش سپری شود. باغبانی یکی از سالم‌ترین مشاغل برای بازنشستگان است که فواید زیادی برای روان و جسم این افراد دارد. در واقع، کار کردن در طبیعت منجر به آزاد شدن هورمون‌های شادی می‌شود. به‌همین دلیل باغبانی به افراد یادآوری می‌کند که در لحظه زندگی کنند و از آن لذت ببرند. علاوه‌بر این، باغبانی یکی از شغل‌هایی آسانی است که انعطاف‌پذیری خوبی دارد و فشار زیادی به بدن افراد بازنشسته وارد نمی‌کند. در نتیجه، افراد بازنشسته می‌توانند در صورت امکان بر روی باغ یا گلخانه‌ای که متعلق به‌ خودشان است کار کنند. در غیر این‌صورت، می‌توانند به‌عنوان باغبان محله یا باغ و باغچه‌های مردم، مشغول به‌کار شوند. در ادامه مهارت‌ها و مزیت‌های باغبانی در دوره بازنشستگی بیشتر بررسی خواهیم کرد.

ویژگی و مهارت‌های لازم برای باغبانی در دوره بازنشستگی

  • آشنایی با ابزارهای باغبانی: یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های این شغل، آشنایی با ابزارهای باغبانی است تا با استفاده از آن‌ها بتوان فعالیت‌های باغبانی را به‌خوبی انجام داد. ابزارهای لازم برای باغبانی به دو دسته ابزارهای دستی و ابزارهای ماشینی تقسیم می‌شود که بهتر است باغبان با هر دو دسته آشنایی کامل داشته باشد.
  • آشنایی با ترفندهای باغبانی: فعالیت‌هایی نظیر حفاری یا کاشت، همگی ترفندهای خاص خود را دارند و باغبان باید در این زمینه اطلاعات لازم را داشته باشد تا بتواند عملیات‌های لازم را درست انجام دهد.
  • آشنایی با گل و گیاه: همان‌طور که می‌دانید هر یک از گل‌ها و گیاهان ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای مثال عوض کردن خاک یا برش ساقه هر یک از گیاهان تقریبا متفاوت است و باغبان باید با هر یک از آن‌ها آشنایی داشته باشد.
  • عشق به گل و گیاهان: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باغبان‌ها باید داشته باشند، عشق و علاقه به گیاهان است. در این حالت، فرد بهتر می‌تواند به گل‌ها و گیاهان رسیدگی کند.

نحوه کسب مهارت‌های لازم برای باغبانی

همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، باغبان‌ها باید با ابزارهای باغبانی، گل‌ها و گیاهان مختلف آشنایی داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های باغبانی را به‌درستی انجام دهد. برخی از افراد بازنشسته ممکن است با توجه به شغلی که داشتند، تا حدودی با این موارد آشنا باشند. حتی ممکن است برخی از افراد، اطلاعات کاملی در زمینه باغبانی داشته باشند. این افراد به‌راحتی می‌توانند باغبانی در دوره بازنشستگی را شروع کنند. اما سایر افراد بازنشسته می‌توانند با گذراندن یک دوره باغبانی مهارت‌های لازم را کسب تا به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای کار خود را شروع کنند.

راز و رمز جوان ماندن در ۵۰ سالگی!

درآمد باغبانی برای افراد بازنشسته

باغبانی درآمد نسبتا خوبی برای افراد بازنشسته خواهد داشت. مخصوصا زمانی‌که فرد سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک گلخانه یا باغ را داشته باشد. در غیر این‌صورت، باغبان‌ها می‌توانند با هرس کردن و انجام فعالیت‌های باغبانی سایر افراد درآمد خوبی کسب کنند. بنابراین، شغل باغبانی برای افراد بازنشسته‌ای که به گل‌ و گیاه علاقه دارند، شغل مناسبی خواهد بود.

مزیت شغل باغبانی در دوره بازنشستگی

  • کمک به بهبود روحیه: تقریبا تمامی افراد با دیدن انواع گل و گیاه، احساس خوبی را تجربه می‌کنند. این حس خوب و سرزندگی برای افراد بازنشسته دقیقا مانند یک محرک شادی عمل می‌کند. در نتیجه این افراد با قرار گرفتن در چنین محیطی روحیه شادی خواهند داشت و از مشکلاتی نظیر افسردگی دور خواهند شد. بنابراین باغبانی شغلی جذاب و آرامش‌بخش برای بازنشستگان است.
  • عدم نیاز به سرمایه: افراد بازنشسته‌ای که سرمایه‌ای مناسب برای ایجاد یک گلخانه یا باغچه برای خودشان ندارند، می‌توانند بدون نیاز به سرمایه به‌عنوان باغبان مشغول به‌کار شوند. عدم نیاز به سرمایه یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این شغل است که امکان کسب درآمد را برای افراد زیادی فراهم می‌سازد.
  • کمک به بهبود وضعیت جسمانی: باغبان‌ها معمولا فعالیت‌های مختلفی را به‌صورت دستی یا به‌کمک ابزارها انجام می‌دهند. در نتیجه تحرک زیادی دارند و همین امر منجر به بهبود وضعیت جسمانی افراد بازنشسته خواهد شد. البته ناگفته نماند، افرادی که از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نیستند، بهتر است از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنند.
  • سهولت یادگیری: افرادی که قصد دارند به‌عنوان باغبان مشغول به‌کار شوند اما اطلاعات یا مهارت‌های لازم را ندارند، به‌راحتی با شرکت در یک دوره می‌توانند مهارت‌های لازم را کسب کنند.

جمع‌بندی

باغبانی برای افراد بازنشسته‌ای که از نیروی بدنی نسبتا خوبی برخوردار باشند، گزینه‌ای بسیار مناسبی خواهد بود که به بهبود روحیه و حتی وضعیت جسمانی آن‌ها نیز کمک می‌کند. باغبانی در دوره بازنشستگی درآمد خوبی دارد و این افراد می‌توانند به‌صورت نیمه‌وقت یا تمام‌وقت فعالیت خود را در این زمینه شروع کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا