A
اطلاعات کاربردی سالمندان

بررسی شرایط بیمه عمر بازنشستگی

بیمه عمر بازنشستگی یکی از انواع بیمه عمر است که در آن در طول دوره بازنشستگی مستمری یا پول به صورت یک جا به فرد داده می‌شود. به افرادی که در دوره جوانی درامد کافی دارند توصیه می‌شود که برای داشتن دوره سالمندی بدون دغدغه مالی اقدام به خرید این نوع از بیمه نمایند. برای خرید آن معمولا نیاز است تا به صورت ماهیانه یا سالانه مبلغی پول به حساب شرکت مربوطه پرداخت نمایید.  این شرکت‌ها با استفاده از پول شما در صنایع و تجارت‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند و سود حاصله و اصل پول را به شما در دوره بازنشستگی باز می‌گردانند.

پیش نیاز مطالعه: انواع بیمه مناسب برای بازنشستگی

میانگین هزینه مورد نیاز برای بیمه عمر و بازنشستگی در هر ماه

هزینه‌ای که به صورت ماهیانه باید برای خرید بیمه عمر بپردازید به سنی که در آن قرار دارید بستگی دارد. افراد می‌توانند بین سال‌های ۱۸ سالگی تا ۷۰ اقدام به ثبت نام در یکی از بانک‌ها و موسساتی کنند که این خدمات را ارائه می‌دهند و در صورتی که در سنین بالا بخواهید برای این نوع از خدمت ثبت نام کنید باید مبلغ بیشتری را در هر ماه پرداخت کنید.

البته باید گفت برخی شرکت‌های بیمه گذاری وضع سلامتی و قدرت بدنی افراد را نیز در تعیین مقدار هزینه ماهیانه دخیل می‌دانند و از افرادی که سالم‌تر هستند پول کمتری دریافت می‌کنند. البته باید گفت که این یک قرارداد بین شما و شرکت بیمه‌گذار است و متناسب با خدماتی که این شرکت تعهد می‌کند در طول عمر و پس از بازنشستگی به شما بدهد مبلغ پرداختی شما متغیر خواهد بود.

این بیمه بهتر است یا بیمه تمام عمر؟

بیمه تمام عمر فقط زمانی که یکی از زوجین زن یا شوهر فوت می‌کنند به همسر داده می‌شود. ولی در مقابل بیمه عمر بازنشستگی قبل از فوت نیز به صورت مستمری یا یکجا به حساب فرد ریخته می‌شود. بدون شک استفاده از نوع دوم برای افرادی که هیچ گونه درآمد دیگری در دوره سالمندی ندارند می‌تواند بهتر از نوع اول باشد. البته در نوعی که به سالمندان پول داده می‌شود پول بیشتری نیز از شخص بیمه شده دریافت می‌گردد.

بیمه تمام عمر شما را مطمئن می سازد تا در صورت که اتفاقی برای شما بیفتد از خانواده‌تان حمایت کند. سن مطلوب برای خرید بیمه عمر و بازنشستگی زیر ۳۵ سال است که فرد بتواند تا دوره پیری به اندازه کافی پول به حساب بیمه گذار پرداخت کند و تعهدات خود را عملی نماید. البته باید گفت ۵۷ درصد افراد در این سن قادر به پرداخت چنین پولی نیستند یا برای این کار اقدام نمی‌کنند.

به طور معمول توصیه می‌شود تا به اندازه ۱۰ تا ۱۲ برابر درامد سالیانه بیمه عمر خریداری شود تا این مقدار بتواند در صورت از دست دادن درام جایگزین آن شود. البته برای افرادی که درآمد خوبی در زمان حال ندارند، خرید چنین بیمه‌هایی می‌تواند هدر دادن پول تلقی شود.

برای افرادی که در دوره بازنشستگی به کار نیز مشغول هستند بودن یک مستمری بیمه بازنشستگی در کنار کار می‌تواند کمک خرج باشد و در مواقع ضرورت مخارج زندگی از راه بیمه تامین گردد.

مزایای بیمه عمر و بازنشستگی نسبت به بیمه های تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی توسط کارفرمایان به صورت اجباری برای کارمندان و کارگران پرداخت می‌شود و هزینه‌های درمانی معمولی توسط آن بیمه پرداخت می‌شود. این نوع بیمه باید به مدت ۳۰ سال برای فرد پرداخت شود و پس از اتمام ۳۰ سال برای فرد مستمری داده می‌شود. در صورتی که فرد بیمه شده در کمتر از پایان سال‌های مذکور پرداخت حق بیمه‌اش قطع شود دیگر مبلغی به او عودت داده نمی‌شود.

از مزایای بیمه عمر بازنشستگی نسبت به این نوع از بیمه می‌توان به امکان استفاده از وام بدون ضامن به مقدار حق بیمه پرداخت شده اشاره کرد. در این نوع بیمه فرد هر وقت که توانایی پرداخت هزینه آن را نداشته باشد می‌تواند پولی را که تا آن لحظه پرداخت کرده را به همراه سود آن از بیمه گذار پس بگیرد. معافیت مالیاتی پول پرداخت شده از ویژگی‌های برجسته این بیمه نامه است.

مدت بیمه نامه و مقدار آن در این قرارداد توسط فرد بیمه شده می‌تواند پیشنهاد شود. در این نوع بیمه خود فرد بیمه شده تعیین می‌کند که پس از فوت حق بیمه به چه کسی پرداخت شود. در این حالت پس از فوت بدون انحصار وراثت بیمه خود اقدام به پرداخت مبلغ به فردی می‌کند که بیمه شده آن را تعیین کرده است.

ویژگی مشترک هر دو نوع بیمه داشتن مستمری در طول دوره بازنشستگی است. امکان برداشت از اندوخته ویژگی مهمی است که بیمه عمر و بازنشستگی را از تامین اجتماعی متمایز می‌کند. البته باید گفت اغلب بیمه عمر بدون دفترچه خدمات درمانی است و برای بیماری‌های خاص این بیمه به فرد بیمه شده کمک می‌کند. بیمه عمر بازنشستگی همراه با سود تضمینی و سود مشارکت به خریداران عرضه می‌شود.

بیمه عمر و بازنشستگی برای مشاغل آزاد

بسیاری از افرادی که شغل آزاد دارند یا در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچکی کار می‌کنند که توانایی پرداخت بیمه تامین اجتماعی و … را دارند می‌توانند خود را در یکی از بیمه گذارانی که بیمه زندگی بازنشستگی ارائه می‌دهند بیمه کنند.

این راهکار باعث شده است تا اینگونه افراد نگرانی کمتری نسبت به سال‌های آخر زندگی خود داشته باشند. بدون شک داشتن منبع درآمد در زمان پیری برای افرادی که منبع درآمد مشخصی در زمان جوانی نداشته‌اند یکی از دغدغه‌های مهم محسوب می‌شود و به وجود آمدن این نوع از خدمات کمک زیادی به آن‌ها محسوب می‌شود.

امتیاز این بیمه برای مشاغل آزاد این است که در صورت نیاز می‌توانند از وام‌هایی که صندوق برای مشتریان خود ارائه می‌کند استفاده کنند و کسب و کار خود را رونق بخشند.

این نوع از بیمه‌ها انعطاف بیشتری برای لغو و بازگرداندن پول پرداخت شده توسط شما از خود نشان می‌دهند و زمانی که شما بخواهید قرارداد را فسخ کنید پول پرداختی شما را به همراه سود آن به شما باز می‌گردانند.

البته برای افرادی که تحت پوشش بیمه‌های دیگر نیز هستند وجود این نوع از بیمه نیز می‌تواند به صورت مکمل بوده و در دوران پیری قسمتی از هزینه‌های زندگی را تامین کند.

مبارزه با مشکلات مالی سالمندان

مشکلات مالی سالمندان در کشورهای جهان سومی باعث به وجود آمدن آسیب‌های روانی و جسمی زیادی برای آنان شده است چرا که این افراد در صورت نداشتن پشتوانه مالی امکان رفتن به دکتر و تامین مایحتاج ضروری زندگی را نخواهند داشت. همین مشکلات باعث شده تا عمر افراد در این گونه از کشورها پایین‌تر از کشورهای پیشرفته باشد.

وجود بیمه عمر بازنشستگی تا حد زیادی می‌تواند بار این مشکلات را از زندگی افراد سالخورده کم کند و به صورت ماهیانه یا یک‌جا مستمری به حسابشان ریخته شود. این پوشش مالی توسط بیمه باعث برطرف شدن مشکلات مالی بسیاری از سالمندان شده و به تبع آن این افراد می‌توانند تغذیه مناسبی داشته و سلامتی خود را حفظ کنند.

این بیمه‌ها با تامین پول لازم برای درمان سالمندان در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص کمک بزرگی به این افراد برای ادامه زندگی محسوب می‌شود.

مشکلات مالی برای سالمندان به ویژه زمانی به اوج خود می‌رسد که یکی از زوجین که مسئول تامین درآمد خانواده بوده فوت می‌کند. بیمه‌های عمر در این حالت مبلغ مشخص یا مستمری را به زوج باقی مانده که توسط فرد فوت شده تعیین شده می‌دهند. این کمک مالی برای چنین افرادی بسیار حیاتی است و تا حد زیادی می‌تواند در بحران‌های زندگی به آن‌ها کمک کند.

بیمه عمر بازنشستگی برای دوره از کار افتادگی

دوره از زندگی برای سالمندان و افراد جوان وجود دارد که بر اثر بیماری یا یک حادثه و تصادف امکان کار و فعالیت مفید را از دست می‌دهند و در چنین شرایطی وجود بسته‌های حمایتی می‌تواند برای چنین افرادی حیاتی باشد.

بیمه‌های عمر بازنشستگی به شیوه‌های مختلفی اقدام به حمایت از اشخاص از کار افتاده می‌کنند. در یک طرح مقداری پول به صورت یک‌جا که مقدار یا روش محاسبه آن در ابتدای قرارداد مشخص شده را به فرد می‌دهند. در طرح دیگر در طول دوره از کار افتادگی مستمری برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که می‌خواهید در یکی از این بیمه‌ها ثبت‌نام کنید، بهتر است شرایط مربوط به از کار افتادگی آن را مطالعه و با شرکت‌های دیگر مقایسه کنید.

اغلب این نوع از بیمه‌ها در طول مدت از کار افتادگی از گرفتن حق بیمه از فرد صرف‌نظر می‌کنند و در کنار آن هزینه‌های درمان یا مستمری ثابت به شخص از کار افتاده می‌دهند.

از کار افتادگی معمولا به مواردی مانند نابینایی، قطع دست و پا و از دست رفتن حافظه و حواس فرد گفته می‌شود. لازم به ذکر است برای استفاده از امتیازات مربوط به از کار افتادگی، این اتفاق باید قبل از سن ۶۰ سالگی برای فرد افتاده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا