سلامت جسمی سالمندان

پیشگیری از سرطان در سالمندان با رژیم غذایی

پیشگیری از سرطان در همه افراد در همه سنین به خصوص برای سالخوردگان با تغذیه امکان پذیر است. با این رژیم غذایی، از سلامت بدن خود در برابر سرطان محافظت کنید.

در این چند سال اخیر، سرطان شایع‌ترین بیماری است که منجر به مرگ در انسان‌ها می‌شود. سالمندان هم از آن مبرا نیستند. سرطان سالمندان به شکل‌های متعددی شایع است که پرتکرارترین آن‌ها، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان پروستات و… است. هرچه سن بالاتر می‌رود، امکان ابتلای افراد به سرطان هم بیشتر شده، چون بدن افراد سالمند نسبت به جوان‌ترها ضعیف‌تر می‌شود. اما چاره‌ آن چیست؟ بهترین راه برای پیشگیری از سرطان، تغذیه مناسب است.

اگر یک رژیم غذایی ضد سرطان به تغذیه خود اختصاص دهید و از آن پیروی کنید، یکی از مهم‌ترین قدم‌ها را برای کاهش ریسک ابتلای به سرطان برداشته‌اید. برای مثال اگر روزانه حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات بخورید و غذای مناسبی را با میزان درست برای حفظ تناسب اندام خود به شیوه مناسب بپزید و بخورید، در نهایت تا حد زیادی از احتمال ابتلا به سرطان پیشگیری خواهید کرد.

البته این را باید بدانید که انتخاب میوه و سبزیجات و خوردن آن‌ها به صورت روزانه نمی‌تواند به طور کلی از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. اما اگر بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید و از راهنمای درست برای آن استفاده کنید، می‌توانید تا حد زیادی پیشگیری از سرطان با تغذیه را انجام دهید.

راهنمایی برای مصرف غذای مناسب برای پیشگیری سرطان در افراد مسن در زیر آورده شده است:

  • غذا و سبزیجات به مقدار زیاد بخورید: میوه و سبزیجات، سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی هستند که منجر به کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان در افراد سالمند می‌شوند. وقتی غذاهایی که از گیاه پخته می‌شوند را بیشتر بخورید، دیگر فضایی برای غذاهایی که دارای شکر بسیار هستند، نخواهید داشت. به جای این که از غذاهای فرآوری شده و شیرین برای خوراک استفاده کنید، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات را به عنوان میان وعده بخورید. رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی غذاهایی است که در پیشگیری از سرطان برای افراد سالمند بسیار مفید عمل می‌کنند و بیشتر بر اساس گیاه و سبزیجات پخته می‌شوند. غلات، سبزیجات، آجیل و انواع میوه‌ها و سبزیجات مواد مغذی هستند که برای پیشگیری از سرطان در افراد مسن مناسب­‌اند.
  • در طول روز جرعه‌ای چای سبز بنوشید: چای سبز دارای آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی ضد­سرطان باشد. چای سبز یک نمونه از غذای ضد سرطان است که می‌تواند در پیشگیری از سرطان‌های کبد، سینه، لوزالمعده، ریه، مری و پوست برای افراد سالمند بسیار موثر باشد. محققین ماده‌ شیمیایی غیر سمی در چای سبز یافته‌اند که نام آن اپی گالو گاتچین-۳ گالات است و این ماده بر ضد آنزیم اوروکیناز (آنزیمی که برای رشد سلول‌های سرطانی مهم است) عمل می‌کند و آن را از بین می‌برد. یک فنجان از این چای سبز شامل ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلی‌گرم از این ماده‌ ضد تومور سرطانی است.
  • گوجه بخورید: تحقیقات نشان‌دهنده آن است که گوجه دارای آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که می‌تواند از بتا کاروتن، آلفا کاروتن و ویتامین E نیز بسیار قوی‌تر باشد. لیکوپن یک ماده غذایی ضد سرطان است که فرد را در مقابل سرطان پروستات و سرطان ریه محافظت می‌کند. سعی کنید حتما‍ گوجه‌ها را بپزید و بعد آن‌ را بخورید، چون با این روش بهتر می‌تواند در بدن به شکل مواد غذایی آزاد شده عمل کند و تأثیر مثبت خودش را در بدن شما بگذارد.
  • از روغن زیتون استفاده کنید: در کشورهای مدیترانه‌ای، از روغن زیتون که اسید چرب تک اشباع نشده است، هم برای پخت و پز و هم به صورت روغن سالاد از آن استفاده می‌شود که می‌تواند عامل پیشگیری از سرطان برای افراد سالمند باشد. سرطان سینه و پستان در کشورهای مدیترانه‌ای حدود ۵۰ درصد کمتر از کشورهای آمریکایی است. راز آن‌ها هم تغذیه سالم‌شان است که حاوی مقادیر زیادی سبزیجات است.
  • انگور بخورید: در انگور قرمز دانه‌ و هسته‌ای وجود دارد که حاوی آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که برای پیشگیری از سرطان در افراد مسن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این ماده‌ شیمیایی ضدسرطان در آبمیوه‌های انگور قرمز هم یافت می‌شود که بدن فرد را در مقابل سرطان‌های مختلف محافظت کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هم جلوگیری می‌کند. پس سعی کنید به عنوان یک سالمند، همیشه انگور قرمز در کنار خود داشته باشید و هر وقت که میل داشتید از آن بخورید.
  • پیاز و سیر را به وفور استفاده کنید: تحقیقات نشان داده‌ که پیاز و سیر، ترکیبات نیتروس آمین‌ها را که به شدت سرطان‌زا هستند و نقاط مختلف بدن انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند، از بین می‌برند. ترکیبات نیتروس آمین بخش‌های مختلف بدن مانند کبد، عروق و سینه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند و به آن‌ها آسیب می‌زنند. حقیقتاً هرچه سیر و پیاز تندتر باشد، میزان ماده‌ای که درون آن ضدسرطان است و از ابتلای افراد سالمند به سرطان پیشگیری می‌کند نیز بیشتر خواهد بود.
  • ماهی بخورید: ماهی‌های پرچربی مانند ماهی سالمون، ماهی تن و شاه‌ ماهی حاوی اسیدهای پرچرب امگا ۳ هستند که به کاهش ابتلای افراد سالمند به سرطان پروستات کمک می‌کنند. اگر در حال حاضر ماهی نخورید، شاید بهتر باشد آن را به رژیم غذایی ضدسرطان خود بیافزایید. روش دیگری برای آن که امگا ۳ را در غذای خود استفاده کنید تا از ابتلای به سرطان پیشگیری کنید، دانه بذر کتان است که آن هم حاوی این مواد است.

سعی کنید برای پیشگیری از سرطان با تغذیه در افراد مسن با دستورالعمل‌های بالا پیش بروید و سلامتی خود را حفظ کنید.

سیر را به رژیم ضدسرطان خود اضافه کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که سیر یک ماده غذایی ضد سرطان است. چندین مطالعه مهم هم به این نتیجه رسیده که افرادی که میزان سیر بیشتری در غذاهای خود استفاده می‌کردند، به نسبت کسانی که از آن نمی‌خوردند، کمتر دچار سرطان‌ شده‌اند. مخصوصاً سرطان‌هایی که به ناحیه گوارش فرد، یعنی همان مری، معده و کبد، مربوط می‌شوند. مواد غذایی که در تندی این‌ها وجود دارد باعث جلوگیری فرد از ابتلای به سرطان می‌شود. این تندی‌های گزنده حتی می‌تواند از زیاد شدن سلول‌های سرطانی در بدن هم جلوگیری کند. این که چه میزان از آن می‌تواند جلوی سرطان را بگیرد هنوز مشخص نیست اما مصرف یک حبه از آن در روز نیز می‌تواند مفید باشد.

بری‌ها (گیلاس‌ها) هم در دسته مواد غذایی ضد سرطان هستند

بری‌ها هم خوشمزه‌اند و هم ضدسرطان. پس به راحتی می‌توانند سرطان را شکست دهند. بری‌ها اکسیدان‌های ویژه و قوی دارند که منجر به ایجاد یک فرآیند طبیعی در بدن می‌شوند که طی آن جلوی رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را می‌گیرند. پس هرموقع که میل شما به سمت این میوه‌های خوشمزه و ضدسرطان کشید، از خوردنشان لذت ببرید.

گوجه فرنگی برای پیشگیری از سرطان پروستات

برخی از محققین بر این باورند که مصرف گوجه می‌تواند از ابتلای مردان به سرطان پروستات جلوگیری کند. این میوه‌های پرآب قرمز رنگ می‌توانند از DNA موجود در سلول‌های شما محافظت کنند که این خود به منظور جلوگیری از ابتلای سرطان در افراد سالمند است. گوجه‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار زیاد و قدرتمندی به نام لیکوپن هستند که این ماده باعث پیشگیری ابتلای فرد سالمند به سرطان می‌شود. ممکن است در مواردی که از گوجه غذاهای فراوری شده ساخته شده، مثل سس‌ها، بدن شما بهتر این ماده لیکوپن را جذب کند. پس برای جنگ با سرطان، با یک پاستای خوشمزه و سس گوجه فرنگی خانگی شروع کنید.

سبزی‌های کلمی را به رژیم ضدسرطان خود بیافزایید

مصرف سبزیجات کلمی که شامل کلم بروکلی، کاهوپیچ و گل کلم است، می‌توانند به شکل ویژه‌ای از ابتلای افراد سالمند به سرطان جلوگیری کنند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیبات موجود در این نوع از سبزیجات می‌توانند جلوی سلول‌های آزادی که به DNA شما آسیب می‌زنند را بگیرند. علاوه بر این می‌توانند از شما در مقابل مواد شیمیایی که موجب سرطان می‌شوند محافظت و رشد تومورهای سرطانی را متوقف کنند. کلم‌ها هم سالم‌اند و هم خوشمزه. می‌توانید از آن‌ها به عنوان سالاد در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

زردچوبه بخورید، تا خطر ابتلای به سرطان را  در خود کاهش دهید

زردچوبه حاوی موادی به نام کورکومین است که می‌تواند در کاهش خطر ابتلای افراد سالمند به سرطان، کمک موثری داشته باشد. بر اساس مطالعاتی که در زمینه مواد غذایی موثر در پیشگیری از سرطان انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کورکومین می‌تواند جلوی انتشار سلول‌های سرطان‌زا را در افراد بگیرد. زردچوبه را می‌توانید همه جا پیدا کرده و در غذاهای بسیاری از آن استفاده کنید تا به حفظ سلامتی شما کمک کند.

سبزیجات برگ‌دار و خواص ضدسرطانی

اسفناج و کاهو، مثال مناسب و رایجی از گیاهان برگ‌دار هستند که آنتی اکسیدان‌های موجود در آن‌ها محافظ بدن در مقابل سرطان خواهند بود. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی این گیاهان، محققان دریافته‌­اند که مصرف آن‌ها به صورت مداوم می‌تواند تا حد بسیار زیادی مانع از رشد سلول‌های سرطانزا شود و فرد را از امکان ابتلا به سرطان بازدارد.

لوبیا بخورید تا در دوران سالمندی با سرطان بجنگید

معمولا گیاهان و سبزیجات مختلفی برای مقابله با سرطان به عنوان منبع اکسیدان‌های ویژه یافت می‌شود، اما همیشه لوبیاها از آن جا می‌مانند. برخی از لوبیاها مانند لوبیا قرمز منابع سرشاری از آنتی اکسیدان دارند که می‌توانند به واسطه همان در رژیم غذایی ضدسرطان شما جای گیرند. علاوه بر منابع آنتی اکسیدان در آن، لوبیاها دارای فیبر هستند که آن هم در پیشگیری از سرطان برای سالمندان بسیار مفید است.

رژیم ضدسرطان

هویج و خداحافظی با سرطان

طبق مطالعات انجام شده بر روی هویج‌ها و تأثیر آن‌ها بر پیشگیری از سرطان در افراد مسن، مصرف هرچه بیشتر هویج، تاثیر مستقیمی با کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان در بدن فرد سالمند را دارد. یکی از این مطالعات نشان­‌دهنده آن بود که خوردن هویج می‌تواند تا ۲۶% خطر ابتلا به سرطان شکم در سالمندان را کاهش دهد. نتیجه یکی دیگر از این مطالعات نیز این بود که میزان مصرف زیاد هویج می‌تواند تا ۱۸% خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات را کاهش دهد. سعی کنید چندبار در هفته هویج بخورید تا سلامتی خود را در برابر سرطان حفظ کنید.

اما… چه غذاهایی نخوریم؟

مصرف زیاد برخی از غذاها می‌تواند برای سلامتی مضر واقع شود. اما نمی‌توان این را ثابت کرد که به خودی خود می‌توانند باعث ایجاد سرطان در فرد شوند. اما با این حال برخی از مطالعات شهودی حاکی از این بودند که مصرف برخی از مواد غذایی می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهند.

امان از شکر و کربوهیدرات اضافی!

مواد غذایی فرآوری شده که شکر زیاد و فیبر کم دارند ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به بیماری سرطان در افراد سالمند دارند. سعی کنید آن‌ها را به طور کامل از وعده‌های غذایی خود حذف کنید. این غذاها میزان گلوکز خون و انسولین را تحت تأثیر قرار می‌دهند که می‌توانند به خودی خود عامل اصلی سرطان باشند. انسولین می‌تواند باعث تقسیم سلولی شود که این برای کاهش انتشار سلول‌های سرطانی خطرناک به نظر می‌رسد.

گوشت فرآوری شده؟ اصلا و ابدا!

در طول روز زیاد می‌شنویم که سوسیس و کالباس را نباید بخوریم. مضرات آن بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند که این ماده غذایی خوشمزه، می‌تواند نقش قاتل را برای جان افراد بازی کند. پس بهتر است افراد سالمند برای پیشگیری از ابتلای به سرطان، این مواد غذایی را برای همیشه از خوراک‌های خود حذف کنند. زیرا مصرف سوسیس و کالباس می‌تواند خطر ابتلای به سرطان را تا ۲۰ الی ۵۰ درصد در افراد افزایش دهد. 

غذاهایی که زیاد از حد پخته شده‌اند، مضراند!

وقتی برخی از مواد غذایی را در درجه گرمای بیش از حد سرخ می‌کنید، می‌پزید، کباب می‌کنید، این می‌تواند ماده‌ای شیمیایی به نام هیتیروسایکلیک آمینز تولید کند که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است. فقط برخی از مواد غذایی مانند گوشت حیوانات که چربی زیاد و پروتئین دارند، می‌توانند باعث تولید این ماده غذایی خطرناک و مضر در دمای بسیار بالا شوند. این مواد غذایی می‌تواند شامل گوشت قرمز، برخی از پنیرها، نیمرو، کره حیوانی و کره گیاهی و انواع روغن و سس مایونز باشد که نباید در دمای بسیار بالا پخته شود. برای این که از ابتلا به سرطان در افراد مسن با تغذیه جلوگیری کنید، سعی کنید به هیچ وجه غذای سوخته نخورید. حتی‌الامکان از غذاهای بخارپز و آب‌پز شده استفاده کنید تا سلامت بدنی خود را حفظ کنید.

حتی مصرف بیش از حد لبنیات هم، ممنوع!

بله! درست است. چندین مطالعه شهودی حاکی از آن است که مصرف بیش از حد لبنیات می‌تواند باعث بروز سرطان پروستات در مردان بشود. یکی از این مطالعه‌ها حاوی آزمایشی بود که بر روی ۴۰۰۰ مردی که دارای سرطان پروستات انجام شده بود. نتایج آن نشان‌دهنده این موضوع بود که هرکدام از آن‌ها که مصرف شیر و لبنیات بیشتری داشته­‌اند، احتمال مرگ در آن‌ها نیز بیشتر بود. هنوز علت اصلی این موضوع کامل مشخص نیست. اما در کل تعداد دفعات استفاده از شیر و لبنیات را بهتر است که کم کنید.

جمع‌بندی

برای پیشگیری از سرطان با تغذیه در افراد مسن، فقط کافی است کمی بیشتر از سبزیجات بخورید و خیلی کمتر از مواد غذایی مضر مصرف کنید. برای این که بدانید چه بخورید و چه نخورید، لیست کاملی از مواد غذایی را در این مقاله به شما معرفی کرده‌ایم.

اما فقط غذای سالم خوردن برای پیشگیری از سرطانهایی مانند سرطان سینه برای افراد سالمند کافی نیست. ورزش سالمندان هم باید در کنار این رژیم ضدسرطان قرار بگیرد. اگر نکاتی که در این مقاله برای شما گفته شد به سلامتی شما کوچک‌ترین کمکی کرد، می‌توانید آن را برای افراد دیگری که به آن نیاز دارند به اشتراک بگذارید تا به حفظ سلامتی آن‌ها نیز کمک کرده باشید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا