A
فایل صوتی و فیلمورزش های سالمندان

آیا ورزش پیلاتس برای سالمندان خوب است؟ همراه با فیلم آموزشی

پیش از آن که زندگی مدرن در همه ابعاد خود نیاز به فعالیت را کم کند، سالمندان فعالیت بیشتری داشتند. در ادامه درباره تاثیرات ورزش پیلاتس برای سالمندان صحبت می‌کنیم.

در زندگی‌ سنتی، سالمندان با کار و فعالیت بدنی روزمره در زمین‌های کشاورزی و در زندگی روستایی، بازنشستگی نداشتند. زندگی سنتی اقتضا می‌کرد افراد تا آخرین توان بدنی خود را به کار بگیرند؛ به همین دلیل بدن سالم‌تری داشتند.

اگر از مشکلاتی مانند نبودن تجهیزات درمانی چشم‌پوشی کنیم، در حالت عادی یک سالمند سال‌ها با سلامتی زندگی می‌کرد. اگر دچار بیماری خاص یا اپیدمی مرگباری نمی‌شد، می‌توانست سال‌ها فعالیت بدنی خود را حفظ کند.

اما زندگی مدرن، شغل‌های اداری، نشستن‌های طولانی‌مدت، کمبود تحرک باعث شد سبک زندگی سالمندان تغییر کند.

امروزه لزوم ورزش‌کردن برای حفظ سلامتی و تناسب اندام برای سالمندان بسیار اهمیت پیدا کرده است. همان‌طور که روش‌های درمانی پیشرفت کرده‌اند و بسیاری از بیماری‌ها درمان می‌شوند، مشکلات تازه‌ای هم به دلیل کم‌تحرکی برای سالمندان ایجاد می‌شود که باید با ورزش جبران شوند.

موضوع ورزش سالمندان بسیار مهم و حساس است؛ چون به دلیل ویژگی‌های جسمی آن‌ها هر نوع ورزشی برایشان مناسب نیست. می‌خواهیم درباره ورزش‌هایی بگوییم که برای سالمندان مناسب است.

چه ورزش‌هایی برای سالمندان خوب است؟

هرچقدر سن بیشتر می‌شود انتخاب ورزش مناسب مشکل‌تر می‌شود. ورزش در دوران سالمندی باید به حفظ تعادل، آمادگی بدنی و کنترل عضلات کمک کند.

با توجه به تفاوت وضعیت بدنی سالمندان به طور قطعی نمی‌توان گفت که چه ورزش‌هایی برای آن‌ها مناسب است. اما با مشاورۀ دقیق و انجام تست‌‎های متفاوت هر سالمندی متوجه می‌شود که مجاز است چه ورزش‌هایی را با چه میزان شدت و قدرت انجام دهد.

طبیعی است کسی که به صورت حرفه‌ای ورزش نکرده باشد نمی‌تواند بعد از پنجاه‌سالگی ورزش‌های سنگینی مانند اسکواش، اسکی یا تنیس را شروع کند.

اما این حساسیت و دقت نباید باعث شود که سالمندان از ورزش منصرف شوند. با مطالعه و گرفتن مشاوره از پزشکان متخصص می‌توانند از میزان و شکل انجام هر ورزشی اطلاع پیدا کنند. علاوه بر ورزش پیلاتس برای سالمندان ورزش‌های دیگری همچون یوگا، پیاده‌روی و تای چی می‌تواند انتخاب خوبی برای فعالیت بدنی فرد مسن باشد.

یوگا

یوگا یک ورزش قدیمی است که بر اساس حرکات طبیعی بدن طراحی شده است. این ورزش اندام‌های داخلی را تقویت می‌کند.

دقت و تمرکز روی شیوۀ تنفس در یوگا برای آرام‌بخشی و شل‌کردن عضلات و انعطاف‌پذیری در سالمندان بسیار مفید است. همچنین بعضی از حرکات یوگا بسیاری از دردها، مخصوصاً درد کمر را در سالمندان کاهش می‌دهد.

پیاده‌روی

پیاده‌روی یکی از در دسترس‌ترین و بهترین ورزش‌ها برای سالمندان است. ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز، تا سه سه سال عمر انسان را افزایش می‌دهد.

پیاده‌روی با چوب در طبیعت برای سالمندان ورزش مناسبی است؛ چون فشاردادن چوب‌ها به صورت افقی و عمودی، باعث استقامت عضلات می‌شود. چوب در این نوع پیاده‌روی، یک‌سوم وزن بدن را تحمل می‌کند. به همین دلیل به زانوها فشار کمتری وارد می‌شود.

تای چی

این ورزش قدیمی چینی به ایجاد انعطاف بدنی در سالمندان کمک می‌کند. سالمندانی که مشکلات قلبی دارند، با ورزش تا چی زیر نظر مربیان کارکشته می‌توانند به بهبود وضعیت بدنی خود کمک کنند.

استفاده از سه‌چرخه برای کارهای روزمره

سه‌چرخه علاوه بر اینکه مزیت‌های دوچرخه‌سواری را برای سالمندان دارد، به حفظ تعادل آن‌ها هم کمک می‌کند. سه‌چرخه‌سواری خطرات دوچرخه‌سواری را برای سالمندان کم می‌کند و علاوه بر این باعث ایجاد انعطاف در عضلات آن‌ها می‌شود.

از فواید دیگر سه‌چرخه‌سواری برای سالمندان می‌توان به بهبود مشکلات مچ پا، زانو، استئوآرتریت و کاهش وزن اشاره کرد.

آیا ورزش پیلاتس برای سالمندان خوب است؟

تا این‌جا به چند ورزش که برای سالمندان مناسب است اشاره کردیم. اما در ادامه می‌خواهیم از ورزش پیلاتس و تأثیر آن در زندگی افراد مسن بگوییم.

ورزش پیلاتس چیست؟

قبل از این که وارد موضوع ورزش پیلاتس برای افراد بعد از ۵۰ سال بشویم، بد نیست کمی درباره پیلاتس بدانیم.

پیلاتس، فعالیت بدنی منظم و برنامه‌ریزی‌شده برای بهبود سلامت عمومی، کاهش وزن و قوی‌کردن ماهیچه‌هاست که به تمرکز نیاز دارد.

پیلاتس را فردی آلمانی به نام ژوزف پیلاتس ابداع کرد. این ورزش بر این اساس به وجود آمد که سلامت ذهنی و جسمی تأثیر بسیاری بر هم دارند. ژوزف پیلاتس این ورزش را با تأثیرگرفتن از ۳۴ ورزش‌، مانند ژیمناستیک و بوکس ابداع کرد.

ورزش پیلاتس چه فایده‌ای دارد؟

  • در تمرین‌های این ورزش‌ها تاکید بر قدرت مرکزی بدن وجود دارد که به بهبود سلامت عمومی کمک می‌کند.
  • ویژگی مهم پیلاتس این است که برای انجام حرکات آن باید ذهن و جسم، همزمان فعال باشند.
  • نتیجۀ انجام حرکات پیلاتس در کوتاه‌مدت و درازمدت، تمرکز، آرامش، اصلاح مشکلات ستون فقرات، تثبیت و تقویت ماهیچه‌های مرکزی که لگن و استخوان پشتی را نگه می‌دارند و… است.
  • همچنین برای همه گروه‌های سنی، مانند کودکان، سالمندان، حتی خانم‌های باردار یا افراد آسیب‌دیده مناسب است.

ورزش پیلاتس برای سالمندان چگونه انجام می‌شود؟

پیلاتس حدود ۵۰۰ تمرین دارد که بر روی تشک و با استفاده از تجهیزات خاص این ورزش انجام می‌شود. صندلی‌ها، ریفورمرها، کادیلاک‌ها و استوانه‌های مخصوص از وسایل مورد نیاز برای انجام ورزش پیلاتس هستند.

یک نوع ساده‌تر این ورزش، فقط با استفاده از تشک انجام می‌شود که طرفداران بیشتری دارد. حرکات پیلاتس برای تشک یا سطح نرم، تنوع بسیاری دارند و هر سالمندانی متناسب با وضعیت بدنی خود و با مشاورۀ مربی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد.

فیلم آموزش پیلاتس در خانه

 

 

ورزش پیلاتس برای چه کسانی خوب است؟

همان‌طور که گفتیم دامنه حرکات پیلاتس بسیار گسترده است. ورزشکاران در کنار تمرین‌های حرفه‌ای و سخت خود، از حرکات پیلاتس برای تکمیل ورزش و به‌ کارگرفتن عضلات کوچک استفاده می‌کنند.

افراد عادی می‌توانند از پیلاتس برای بهبود شرایط بدنی و به‌ چالش‌ کشیدن عضلات و ماهیچه‌ها استفاده کنند.

کسانی که دوست دارند ماهیچه‌های خود را قوی کنند اما به بزرگ‌شدن عضلات علاقه‌ای ندارند، می‌توانند از این ورزش استفاده کنند. پیلاتس به تناسب اندام و نگه‌داشتن اندام‌ در وضعیت نرمال کمک می‌کند.

همچنین کسانی که به وضعیت‌های بدنی نادرست نشستن یا ایستادن عادت کرده‌اند با ورزش پیلاتس می‌توانند به وضعیت بدنی مطلوب برسند و مشکلات خود را برطرف کنند.

پیلاتس همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به کاهش وزن هم کمک چشمگیری می‌کند.

ورزش پیلاتس چه تفاوتی با یوگا دارد؟

ورزش پیلاتس چه تفاوتی با یوگا دارد؟

دو ورزش پیلاتس و یوگا به هم شباهت دارند و بر پایه سلامت ذهن و جسم طراحی شده‌اند. در هر دوی این ورزش‌ها حفظ تعادل، انعطاف‌پذیری، تنظیم تنفس و… بسیار مهم است.

تفاوت این دو ورزش این است که در ورزش یوگا جز در بعضی از شکل‌های جدید آن معمولاً از تجهیزات خاصی استفاده نمی‌شود. اما برای انجام حرکات پیلاتس به تجهیزات خاص این ورزش نیاز است و بر روی تشک مخصوص انجام می‌شود.

ورزش پیلاتس برای سالمندان

همان‌طور که می‌دانید از سن ۵۰ سالگی توده بدنی رو به کاهش می‌رود، تعادل جسمی کم می‌شود؛ حرکات محدود می‌شوند و ممکن است تنگی نفس پیش بیاید.

پیلاتس برای رهایی افراد مسن از این مشکلات و دردهای عضلانی بسیار مفید است. حرکات کششی و نرم این ورزش، بدن سالمندان را منعطف می‌کند. عضلات آن‌ها را قوی می‌کند و کمک می‌کند در فعالیت‌های روزانه راحت‌تر عمل کنند. همچنین از خطراتی مانند سقوط آن‌ها در مکان‌های مختلف که به دلیل عدم تعادل رخ می‌دهند، جلوگیری شود.

به دلیل تمرکز و تمرین‌های تنفسی، به درمان مشکلات قلبی و برخی مشکلات روانی مانند افسردگی کمک می‌کند. پیلاتس افت بدنی سالمندان را به تاخیر می‌اندازد.

در ادامه به برخی از فواید ورزش پیلاتس برای سالمندان اشاره می‌‎کنیم:

  1. به کاهش کلسترول کمک می‌کند.
  2. باعث کاهش وزن می‌شود.
  3. تودۀ عضلانی را حفظ می‌کند.
  4. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  5. به بهبود افسردگی کمک می‌کند.
  6. در بهبود پوکی استخوان مؤثر است.

ورزش پیلاتس برای سالمندان به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟

قبلا گفتیم که با بالارفتن سن مهم است که ورزش با شرایط بدنی سازگار باشد. در این بخش می‌خواهیم روی این موضوع تأکید بیشتری داشته باشیم  و توجه شما را به توصیه‌هایی جلب کنیم که درباره ورزش سالمندان بسیار مهم است.

  1. توانایی‌های خود را کاملا بشناسید. بدانید که قدرت بدنی شما چقدر است و تا چه میزان فشار را می‌توانید تحمل کنید.
  2. برای این که به صورت دقیق از وضعیت جسمی خود مطلع شوید حتما با یک پزشک متخصص گفت‌وگو کنید و آزمایش‌های لازم را انجام بدهید.
  3. نتیجه مشورت با پزشک را با مربی ورزش خود در میان بگذارید تا بر اساس آن دامنه حرکات پیلاتس را برای شما مشخص کند.
  4. در ورزش پیلاتس منظم باشید. نظم زودتر شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.
  5. مرتب آب بنوشید تا آب از دست‌رفته از بدن شما جبران شود.
  6. با مشورت پزشک و مربی، برای ورزش پیلاتس لباس مناسب انتخاب کنید و بپوشید.

آیا ورزش پیلاتس به تنهایی برای سالمندان کافی است؟

در ادامه باید به این نکته اشاره کنیم که ورزش پیلاتس به تنهایی برای حفظ سلامت سالمندان کافی نیست. هر ورزشی در کنار رژیم غذایی مناسب، نتیجۀ مطلوب را خواهد داشت.

همچنین انجام یک ورزش هوازی در کنار تمرین‌های پیلاتس، بهترین نتیجه را برای سالمندان به دنبال دارد.

پیش از این به ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و سه‌چرخه‌سواری برای سالمندان و اثرات آن‌ها در سلامتی سالمندن اشاره کردیم. این فعالیت‌ها در کنار هم می‌توانند اثرات افزایش سن، مشکلات، بیماری‌ها و ناراحتی‌های روانی سالمندان را بهبود ببخشند.

همچنین نقش مشاوره پزشکی و مربی کارکشته در ورزش پیلاتس برای سالمندان بسیار اهمیت دارد. چون اگر تمرین‌‎های پیلاتس بر اساس و پایه علمی و با توجه به وضعیت بدنی سالمند انجام نشوند، ممکن است آسیب‌هایی به دنبال داشته باشد.

 

خرید وسایل مخصوص سالمندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا