A
فایل صوتی و فیلمورزش های سالمندان

نکات ورزش تای چی برای سالمندان + فیلم آموزش

برای داشتن بدنی سالم و مقاوم در تمام دوران زندگی، به خصوص میان­سالی و پیری، بهترین گزینه تمرین منظم و پی در پی سلامتی است. چرا که علاوه بر داشتن جسمی سالم و پرانرژی، روحیه قوی را به همراه داشته و در کنار این موارد با مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری مواجه نخواهید شد. وروزش تای چی به سالمندان کمک می‌کند تا بدن سالم‌تری داشته باشند. در ادامه با این ورزش بیشتر آشنا شوید.

با افزایش سن و ورود به دوران بازنشستگی، فعالیت اجتماعی کم می­‌شود که در پی آن می‌­توان به کم شدن فعالیت بدنی اشاره نمود. کم شدن فعالیت بدنی و در حقیقت خشک شدن مفاصل بدن در این سن، خاصیت انعطاف­ پذیری بدن را به تدریج کاهش می‌­دهد. در نتیجه دامنه حرکتی مفاصل نیز کم شده و دردهای استخوانی و مفصلی و در پی آن شکستن استخوان­‌ها و زمین خوردن یکی پس از دیگری به سراغ آدمی آمده و علاوه بر درد در جسم، موجب ناراحتی در روح و از دست دادن روحیه نیز می‌­شوند.

ورزش و سلامتی دو گزینه مجزا و در عین حال تکمیلی هستند. اگرچه انجام ورزش و حرکات پر تحرک ناشی از ورزش ممکن است برای افراد در دوران میانسالی و پیری، نگرانی­‌هایی را به همراه داشته باشد. ولی انتخاب ورزش مناسب سن، علاوه بر رفع نگرانی­‌هایی از این دست، یک روش امتحان شده و امن برای بهبود سلامت است. اگر شما هم با این نگرانی­‌ها روبررو هستید و یا عزیزی در دوره میانسالی دارید، با این مقاله همراه باشید تا با ورزشی کمک کننده و انتخابی عالی برای تمام دوران زندگی بخصوص میانسالی آشنا شوید.

تای چی ؛ ورزش مناسب میانسالی

تای چی (Tai Chi)، هنری است که جسم و روح را در آغوش گرفته و ریشه در چین باستان دارد. تای چی یکی از موثرترین تمرینات برای سلامت ذهن و بدن است. گرچه هنری با عمق دانش و مهارت بسیار زیاد است، اما می‌توان یادگیری آن را آسان کرده و به سرعت فواید حاصل از آن در سلامتی را مشاهده نمود.

برای بسیاری ورزش تای چی ، به عنوان یک سفر برای افزایش کیفیت و کمیت عمر ادامه دارد. هدف نهایی از تای چی ، پرورش انرژی زندگی در درون آدمی است تا یکنواخت و با قدرت در سراسر بدن جریان یابد. این هماهنگی کامل درونی و بیرونی از ادغام ذهن و جسم ناشی می­‌شود. تای چی، روح و جسم را به کمک آموزش، قوی و یکپارچه کرده و یکی از موثرترین ابزارها برای کمک به بهبود سلامت در دوران میانسالی و پیری است.

تای چی برای سالمندان ورزشی مناسب برای بهبود سلامت آنان است که علاوه بر نیاز به تحرک پایین، در هر شرایط بدنی و سطحی از انرژی به فرد کمک می­‌کند تا با کنترل ورود و خروج اکسیژن به بدن و تنفس­ عمیق علاوه بر افزایش قدرت تمرکز، ظرفیت ریه‌­ها را نیز بالا ببرد. در واقع زمانی که اکسیژن بیشتری به ریه برسد، اکسیژن بیشتری به سایر اندام­‌های بدن رسیده و گردش خون به شکل بهتری در بدن صورت می­گیرد.

ورزش تای چی یک انتخاب مناسب برای افراد سالمند با هر توان جسمی است چرا که این ورزش را می‌­توان در خانه، بر روی صندلی و یا در یک محیط عمومی همچون پارک به صورت گروهی انجام داد.

ورزش تای چی چیست؟

ورزش تای چی چیست؟

این ورزش، یک هنر رزمی است که در قرن ۱۳ توسعه یافته، ولی امروزه بیشتر به عنوان یک ورزش بهبود دهنده سلامت در جهان شناخته می­‌شود که هدف آن بر روی تنفس عمیق و یادگیری تمرکز است. افزایش تمرکز سبب بهبود تعادل شده و در نتیجه از خطر افتادن و در نهایت شکستن استخوان‌­ها که در افراد مسن شایع است، جلوگیری می‌­نماید.

عدم تعادل، افتادن و در پی آن شکستگی استخوان به خصوص در ناحیه لگن، از موارد شایع در سالمندان به ویژه در زنان است. چرا که دوران یائسگی زنان و تغییرات هورمونی موجب پوکی استخوان و کم شدن سطح مقاومت بدن در برابر ضربه می­‌شود.

ورزش تای چی با حرکات آرام و مناسب، به شما کمک می­‌کند تا با روزی ۲۰ دقیقه تمرین، علاوه بر کسب انرژی لازم، میزان تعادل بدن خود را افزایش داده و از زمین خوردن‌­های شایع در دوران سالمندی محافظت شوید. طبق تحقیقی که در ژورنال انجمن پزشکی سالمندان، منتشر شده است:  احتمال سقوط در افرادی که کمتر از یک سال ورزش تای چی را انجام داده‌اند، ۴۳ درصد کاهش یافته است که این احتمال در افرادی که بازه زمانی طولانی‌­تری این ورزش را انجام می­‌دادند، حتی به ۱۳ درصد نیز کاهش یافته است.

تای چی یک حرکت آرام و ملایم است که انعطاف‌پذیری بدن را بالا برده و نگرانی از عدم تعادل در شما را به صفر می‌رساند. ورزش تای چی دست‌­ها ، چشم­‌ها و سایر اعضای بدن را به عنوان یک واحد می­‌بیند که در آن پاها به عنوان پایه و کمر محور اصلی است. افزایش تمرکز و بالابردن سطح تعادل بدن تنها از مزیت‌­های ورزش تای چی نیست. در این ورزش عضلات تقویت شده و تمرینات تنفسی انجام می‌­شود.

حرکات داینامیک تای چی، تعادل و انعطاف پذیری بدن را تقویت می‌­کند.

۱۴ تاثیر فوق العاده ورزش تای چی برای سالمندان

  1. کاهش اضطراب و افسردگی
  2. کیفیت خواب را بهبود می‌­بخشد.
  3. جذب بالای اکسیژن، فعالیت بهتر ریه‌ها و تنفس عمیق
  4. کاهش شکستگی استخوان­‌ها در دوران سالمندی
  5. افزایش قدرت عضلات پاها
  6. بهبود تعادل بدن با تقویت مچ پا و زانوها
  7. تسکین کمردرد و گردن درد
  8. بهبود عملکرد ایمنی بدن
  9. بهبود شرایط ناشی از روماتیسم
  10. بهبود درد ناشی از آرتروز
  11. کاهش فشار خون
  12. بهبود سریع‌تر و افزایش روند بهبودی در بیماران سکته مغزی و قلبی
  13. بهبود شرایط پیش آمده از آلزایمر و پارکینسون
  14. افزایش قدرت حافظه و تمرکز

شرایط شروع تای چیست؟

اگر قصد شروع ورزش تای چی را دارید، باید بدانید که شرایط خاصی لازم نداشته و هرگونه لباس آزاد و راحتی برای تمرینات مناسب است. این ورزش را می‌­توان به تنهایی و در خانه با هر شرایط جسمانی انجام داد ولی توصیه می‌­شود برای جلسات اول به کمک یک راهنما این ورزش را شروع کنید.

شاید گروه‌های کوچکی از هم سن خود را دیده باشید که به صورت گروهی در فضای سبز بیرون مشغول حرکات آرام و کششی هستند. این حرکات همان حرکات ورزش تای چی است که تابحال به آن بی‌توجه بوده‌­اید. ورزش گروهی علاوه بر مزیت‌­هایی که تابحال به آن اشاره شده، سبب می­‌شود احساس خمودی که در دوران میان­سالی اغلب به سراغ افراد می‌­آید، در شما نمود نداشته و به شما کمک می‌­کند در جمعی از همسالان خود سلامت خود را به روشی امن، بهبود بخشید.

فیلم آموزش تایچی برای سالمندان

 

 

ورزش تای چی چه چیزی را شامل می­‌شود؟

  • حرکات

حرکات آهسته و روان باعث بهبود تراز بدن، وضعیت بدن، استحکام، انعطاف ­پذیری، هماهنگی، تعادل و استقامت می‌­شود. بسیاری از مزایای تای چی سازگار با بسیاری از اشکال دیگر ورزش کم تحرک است، با این وجود مزیت تمرکز بر بهبود سلامت، تعادل و تراز بدن را نیز در بردارد.

  • تنفس

تنفس متمرکز و ریتمیک بر آرامش تاکید می­‌کند و گردش قوی را تشویق می‌­نماید. در طی تای چی، خون اکسیژن یافته به عضلات و مغز می‌­رسد.

  • مراقبه / ذهن

حالت مراقب‌ه­ای در طول تائی چی ، همراه با این حرکات و تنفس گفته می‌­شود که استرس و اضطراب را از بین می‌­برد و به تسکین درد ناشی از عوامل روحی و روانی کمک می­کند.

نکته مهم این است که تای چی روی ستون فقرات غیر تهاجمی، نسبتا ملایم است، بنابراین بسیاری از مبتلایان به کمردرد در حال شروع به امتحان کردن آن به عنوان مکمل (یا بعضی اوقات به جای) رویکردهای پزشکی سنتی برای مدیریت درد کمر هستند. علاوه بر این ، تای چی نیاز به هزینه زیادی ندارد. بسیاری از حرکات تای چی از ستون فقرات به عنوان یک نقطه محوری استفاده می‌کنند، و به آرامی هم ستون فقرات و هم عضلات اطراف آن را به عقب و جلو و اطراف خود خم می‌کنند. از طریق تکرار حرکات تایچی، ماهیچه­‌های اطراف ستون فقرات از جمله شکم و همسترینگ تقویت و انعطاف­ پذیرتر می­‌شوند، که هر دو برای بهبود وضع حمل و کاهش درد کمر مهم هستند.

وقتی افراد به طور مداوم آن را تمرین می‌­کنند، انرژی داخلی بیشتری تولید می­‌کنند که در نهایت آن‌ها را به سمت بهبود سلامت، حالت روانی متعادل، چابکی و بهبود تعادل سوق می­دهد.

توصیه می‌­شود افرادی که دچار کمر درد یا پوکی استخوان شدید هستند، قبل از انجام ورزش تای چی با پزشک خود مشورت کنند.

تای چی، یوگا (شباهت­ و تفاوت)

شاید به دلیل حرکات و آرامشی که در هر دو ورزش تای­چی و یوگا مشاهده می­‌شود، به اشتباه تصور شود که تای­چی همان یوگاست اما در کنار شباهت­‌هایی که با یکدیگر دارند، تفاوت‌­های بارزی نیز در این دو ورزش مشاهده می‌­شود. در واقع گرچه هر دو ورزش بر روی تمرکز و تنفس منظم، تاکید داشته و هدف­شان به جریان انداختن انرژی در بدن است ولی تفاوت‌­هاییباعث می‌­شود، دو ورزش کاملاً متفاوت با مزایای خاص خود باشند. این تفاوت‌ها مانند موارد زیر هستند:

  • تای چی یک ورزش و هنر چینی است، درحالی که یوگا ریشه در فرهنگ هند دارد.
  • ورزش تای چی برحرکت سیال تاکید ولی یوگا بر روی نمایش و تمرکز تاکید دارد.
  • در تای چی نوعی از تنفس به نام تنفس معکوس وجود دارد ولی در یوگا چنین چیزی نیست.
  • در تای چی برخلاف یوگا، پرش و جهش وجود دارد.
  • انجام حرکات تای چی به صورت گروهی تاثیربالایی دارد ولی در یوگا لزوماً به این صورت نیست.
  • در تای چی به دلیل ارتباط زیاد بین ذهن و بدن، تاثیرات مغزی زیادی وجود دارد که در یوگا به این شکل نیست.
منبع
healthlinelifelinetaichiforhealthinstitutespineuniverse

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا