A
سلامت جسمی سالمندان

لخته شدن خون در سالمندان، خطرات، پیشگیری و درمان آن

لخته شدن خون در سالمندان می‌تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد. لخته خون می‌تواند در فرد جوان هم ایجاد شود. برای پیدا کردن حل این معضل باید علت به وجود آمده لخته خون در بدن فرد مشخص شود. در ادامه توضیحات کاملی در این خصوص بخوانید.

تغییرات سالمندی

سالمندان در این دوران از زندگی خود تغییرات مثبت و منفی زیادی را شاهد هستند. این تغییرات که باتوجه به سنین جوانی و میانسالی بیشتر به چشم می­‌آیند، می­تواند در ابتدا برای آن­‌ها نگران­ کننده باشد. اما به مرور با درک بهتر از روند پیر شدن خود، متوجه می­‌شوند که تمامی این تغییرات به تناسب افزایش سن در آن‌­ها رخ می‌­دهد.

به طور معمول پوست سالمندان تغییرات بیشتری را نسبت به سایر اندام­ ها در دوران پیری بروز می­‌دهد. اما این می­تواند فقظ ظاهر ماجرا باشد. اعضای داخلی بدن ممکن است تغییرات و فرسودگی بیشتری داشته باشند. لخته شدن خون در سالمندان یکی از مشکلاتی است که در راستای افزایش سن و کهنسالی برای آن‌­ها به وجود می‌­آید.

لخته­ خون چیست و به چه صورتی ایجاد می­‌شود؟

لختگی خون معمولا در اثر عفونت­‌های موجود در رگ­ های خونی به وجود می‌­آید. در ادامه این اتفاق، رگ­ های خونی سوراخ شده و در نهایت خون در خارج از رگ لخته می‌­شود. در راستای این اتفاق خون به اندام ­ها و ارگان­ های بدن نمی­رسد. در نتیجه این ارگان ­ها از مواد غذایی و اکسیژن محروم مانده و نمی­توانند عملکرد صحیحی داشته باشند. در مواردی که این مسئله شدت می­‌یابد، فشار خون تا حد خیلی زیادی پایین می‌­آید و به قلب آسیب می‌­رساند و قلب در این حالت دچار شوک سپتیک می­‌شود. در ادامه نیز اندام ­های مهم و حیاتی دیگر بدن نیز با اختلال مواجه می­‌شوند.

لخته شدن خون می­تواند در نواحی مختلف بدن رخ دهد. در سنین پیری این اتفاق معمولا در پاها اتفاق میفتد. این مسئله که در اصطلاح به آن ترومبوز سیاهرگی عمقی گفته می‌­شود، در رگ­ های عمقی مربوط به پاها (DVT) اتفاق می­فتد. این لخته­ های خونی که به طور معمول در سیاهرگ­های عمیق در بدن فرد ایجاد می­‌شود، پاها و نواحی مربوط به لگن را تحت تاثیر قرار داده و فرد سالمند در آن نواحی احساس درد و ناراحتی می­‌کند.

این مسئله می­تواند به مرور به مشکلی اساسی تبدیل شود. به همین دلیل نیاز است تا به محض پی بردن به این مسئله به دنبال درمان آن باشید. این لخته­ خونی قادر است خود را به ریه­ ها برساند و باعث انسداد آن‌­ها شود. انسداد ریه­ ها که به عنوان یک مشکل مرگبار به شمار می‌­آید، در واقع به علت جدا شدن لخته خون از سیاهرگ و ورود آن به بخش ریوی است.

بر اساس گزارشات پزشکی، سالانه تعداد زیادی از مردم در کشورهای مختلف به این بیماری مبتلا می­‌شوند و در صورت عدم پیگیری و مراقبت، جان خود را از دست می­‌دهند. این مشکل و بیماری قابل پیشگیری است و در صورت ابتلا به آن در فازهای اولیه قابل درمان است.

مشکل لخته شدن خون در افراد بسیار رایج است. این مسئله سالمندان را بیشتر از سایر افراد تهدید می­کند. چرا که معمولا مردم با افزایش سن تحرک کمتری دارند و بیشتر ساعت ­های زندگی خود را بدون تحرک سپری می­‌کنند. معمولا سالمندان به دلیل تحلیل یا ضعف عضلات نیاز به ماساژ دادن دارند. باید توجه کنید هیچ­گاه فرد مسنی را که مدت‌­ها بدون تحرک بوده، بدون آماده سازی ماساژ ندهید. ممکن است در اثر بی­ تحرکی در پاهای شخص، لخته تشکیل شده باشد و با ماساژ دادن یا انجام حرکت اشتباه این لخته به سمت قلب یا ریه هدایت شود.

رسیدن لخته­ خون به ریه آمبولی ریه نام دارد و علائم تشخیصی مختلفی دارد. این اتفاق که متاسفانه در بین سالمندان بسیار شایع است ممکن است باعث تنفس سخت ناگهانی شود. هم­چنین فرد ممکن است احساس ضربان قلب بالایی داشته باشد و در قفسه­ سینه احساس درد کند. یکی دیگر از این علائم، مشاهده­ خون در خلط است. احساس تب، سرفه ­های خلط­ دار و تعریق مداوم نیز می­تواند حاکی از آمبولی ریه باشد. در این شرایط بهتر است به سرعت به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

چه عواملی زمینه­ ساز لخته شدن خون در سالمندان می‌­شوند؟

سالمندان معمولا به دلیل کهولت سن یا عمل ­های جراحی مختلف ناچارند روزهای زیادی را در بیمارستان سپری کنند. بسنری بودن در بیمارستان به علت بی تحرکی می­تواند زمینه­ ساز ایجاد لخته خون و در موارد شدید­تری آمبولی ریه باشد. احتمالا شما نیز با افرادی مواجه شده‌­اید که پس از بهبود بیماری­شان به علت آمبولی ریه یا ایجاد لخته خونی در رگ­ های منتهی به قلب، جان خود را از دست می‌­دهند.

به علت رایج بودن این مشکل در بین بیماران خصوصا سالمندان، معمولا پزشکان داروهایی را تجویز می‌­کنند که جلوی ایجاد لخته خون و آمبولی را بگیرد. این مشکل با یکسری علائم مشخص بروز پیدا می‌­کند. این علائم معمولا پس از مرخص شدن بیمار از بیمارستان نیز ظاهر می­‌شوند که باید سریعا پیگیری شوند.

فرآیند لخته شدن خون در سالمندان که معمولا از ناحیه­ پاها آغاز می­‌شود، در ابتدا به صورت ورم کردن پاها مشاهده می­‌شود. هم­چنین ایجاد نواحی قرمز روی پاها و ایجاد درد و رنج در آن قسمت نیز قابل مشاهده است و باید به پزشک مربوطه گزارش شود.

بیشتر بخوانید: آمبولی ریه در سالمندان

عوامل تشکیل لخته­ خون در سالمندان

معمولا لخته شدن خون در سالمندان می­‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد. یکی از این دلایل حمله­ قلبی است. در حمله­ قلبی، خونرسانی به قلب با مشکل روبه ­رو می­‌شود. به این ترتیب قلب عملکرد صحیح خود را از دست داده و لخته­ خونی تشکیل می­‌شود.

دلیل دیگر سکته است که مغز را تحت تاثیر قرار می­‌دهد. در این شرایط به مغز یا قسمتی از آن خون نمی­‌رسد. در راستای این اقدام مغز نمی­تواند عملکرد صحیح خود را ادامه دهد و منجر به ایجاد لخته­ خون می­‌شود.

عوامل افزاینده در لخته شدن خون

چاقی به عنوان یک امر پیش زمینه برای بسیاری از بیماری ­ها محسوب می­‌شود. معمولا افراد چاق و با اضافه وزن تحرک بسیار کمی دارند. در سنین پیری به علت کم تحرکی میزان چاقی افزایش می­‌یابد. این مسئله می­تواند خطر بروز لخته خون را افزایش دهد. همانطور که می­دانید استعمال دخانیات اثرات منفی گسترده­‌ای در بدن شما دارد. لخته خون نیز می­تواند یکی از رایج­ترین این خطرات باشد.

لخته­ های خون قبلی می­تواند دوباره موجب لخته شدن شوند و سلامتی فرد را به خطر بیندازند. از دیگر علت­ های بروز لخته خون می­توان به بارداری و دهیدراته بودن و در ادامه آن تشنه بودن بدن اشاره نمود. هر کدام از این علت­ها می­توانند به میزان مختلفی در لخته شدن خون در بدن افراد موثر باشند.

پیشگیری و درمان لخته شدن خون در پا

مشکلات ناشی از لخته شدن خون

وجود لخته خون که بیشتر به علت بستری شدن در بیمارستان رخ می­‌دهد، می­تواند مدت زمان ماندن در بیمارستان را افزایش دهد و موجب خطرات بیشتری شود. هم­چنین این احتمال وجود دارد که این مشکل پس از مرخص شدن از بیمارستان هم رخ دهد. در این هنگام فرد بیمار خصوصا سالمندان مجبور می­‌شوند تا برای درمان و رفع مشکل مجدد به محیط بیمارستان بازگردند و بستری شوند.

در مواردی ممکن است لخته خون بلافاصله اتفاق نیفتد و با گذشت زمان این مشکل برای فرد به وجود آید. این مسئله که می­تواند موجب آمبولی ریه هم شود، بهتر است با روش ­های مناسب و رسیدگی به فرد پیشگیری شود. چرا که آمبولی ریه می­تواند یکی از دلایل مرگ و میر خصوصا در سالمندان باشد.

چند راه­ حل­ پیشگیری از لخته شدن خون

روش­ های ساده­ و مختلفی وجود دارد که به این ترتیب می­توانید از لختگی خون در بدنتان جلوگیری کنید.

  • از نشستن­ طولانی مدت بپرهیزید. نشستن طولانی مدت یکی از مهم­ترین عواملی است که باعث می­شود خون در بدن شما خصوصا در قسمت پاها لخته شود. به عنوان مثال حتی اگر طولانی مدت سوار ماشین هستید، مدتی را به استراحت بپردازید و چند قدم راه بروید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که بی تحرکی به احتمال بسیار زیادی می­تواند منجر به لخته شدن خون در بدن شود. حتی اگر در دوران نقاهت خود مجبور به استراحت هستید، سعی کنید به مرور از جای خود برخیزید و تا جایی که برایتان امکان دارد تحرک داشته باشید. این مسئله در سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می­‌کند. چرا که این افراد تحرک کمتری دارند و امراض بیشتری ممکن است آن‌­ها را تهدید کند.
  • فشار خون بالا می­تواند از دیگر عوامل لخته شدن خون باشد. سعی کنید به سلامتی خود بیشتر اهمیت دهید و میزان اضافه وزن در خود را کاهش دهید و همواره به آن اهمیت دهید. ورزش کردن را از یاد نبرید. تمام این موارد باعث می­شوند تا با روش­‌های بسیار ساده­‌ای بتوانید از وجود لخته خون در بدنتان جلوگیری کنید.
  • سالمندان را تشویق کنید تا از حرکات بسیار سبک شروع کنند. به عنوان مثال می­توانید از آن­‌ها بخواهید که در اطراف خانه به مدت یک ربع یا نیم ساعت آرام قدم بزنند. این اقدام ممکن است در ابتدا برای آن‌­ها دشوار باشد اما به مرور زمان می­تواند تاثیرات مثبتی در آن­ها داشته باشد.
  • اغلب سالمندان دچار فشار خون بالا هستند. متاسفانه این مسئله می­تواند مشکلات جدی و مهمی برایشان به وجود آورد. یکی از این مشکلات لخته خون در بدن آن‌­ها است. برای این منظور باید به تغذیه­ سالمند و به طور کلی سبک زندگی­شان توجه ویژه­‌ای داشته باشید. در سنین پیری سالمندان با مشکلات جسمی و روحی شدیدی مواجه می­‌شوند. شما به عنوان اطرافیان این افراد باید توجه کافی را به آن­‌ها داشته باشید تا خطرات کمتری متوجه‌شان شود.

ارثی بودن مشکل لخته شدن خون در بدن

وجود لخته در بدن نیز ممکن است مانند سایر مشکلات و بیماری ­های دیگر به صورت ژنتیکی باشد. این مشکل معمولا در سنین جوانی و کودکی بروز پیدا نمی‌­کند. معمولا با افزایش سن و عوامل دیگری مانند فشار خون بالا این مشکل نیز در بدن میانسالان و سالمندان ظاهر می‌­شود.

برای این که لختگی خون مشکلات بیشتر و زمینه‌­ای را برای فرد به وجود نیاورد، بهتر است به محض ظهور اولین علامت به پزشک متخصص مراجعه نماید. پزشک با بررسی سوابق خانوادگی و آزمایش ­های لازم اقدامات پیشگیرانه را انجام می­‌دهد.

کلام آخر

مشکلات و بیماری ­های زیادی سالمندان را در طی سنین پیری تهدید می­کند. یکی از این مشکلات لخته شدن خون است. این مشکل که در ابتدا ممکن است به راحتی قابل پیشگیری و درمان باشد، می­تواند مشکلات جدی و شدیدی را برای افراد به وجود آورد.

لخته­ خون تشکیل شده می­تواند به قلب و ریه انتقال یابد. در صورت ورود به ریه موجب آمبولی ریه می­‌شود. در این حالت­ها اندام­های حیاتی بدن نمی‌توانند عملکرد صحیح خود را داشته باشند. انتقال لخته­ خون به اندام ­های دیگر بدن و آمبولی ریه می­تواند یکی از دلایل مرگ و میر خصوصا در میان سالمندان باشد. به همین علت تلاش برای پیشگیری از این مشکل و حفظ سلامتی از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است و باید توجه کافی را به آن کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا