تغذیه و مکمل

فواید مصرف امگا ۳ برای افراد مسن

قبل از اینکه از فواید مصرف امگا ۳ برای سالمندان صحبت کنیم، کمی درباره اسیدهای چرب امگا ۳ توضیح دهیم. امگا ۳ از جمله چربی‌هایی است که بدن انسان نمی‌تواند آن را تولید کند. بنابراین با مصرف مواد غذایی باید امگا ۳ بدن‌مان را تامین کنیم. امگا ۳ فواید زیادی برای بدن انسان دارد، از جمله اینکه به روند جذب کلسیم کمک می‌کند، مانع از رسوب کلسیم در بافت‌های استخوانی می‌شود و حتی پوکی استخوان را هم درمان می‌کند.

علاوه بر این خواص، مصرف امگا ۳ روی بیماری های روانی مثل افسردگی هم تاثیر مفیدی دارد و از بروز سرطان هایی مثل سرطان سینه، تخمدان و پروستات پیشگیری می‌کند. در این مقاله قصد داریم راجع به فواید مصرف امگا ۳ برای افراد مسن صحبت کنیم و با خواص این اسید چرب برای افراد مسن آشنا شویم.

خواص و فواید مصرف امگا ۳ چیست؟

همان‌طور که گفتیم اسید چرب امگا ۳ در بدن انسان تولید نمی‌شود. اما برای اینکه فعالیت های روزمره بدن انسان تنظیم شود، حتما باید امگا ۳ مصرف کنیم. امگا ۳ برای همه گروه‌های سنی، یک مکمل غذایی ضروری است. هر کدام از گروه‌های سنی با توجه به شرایطشان باید امگا ۳ مصرف کنند. مهم‌ترین فایده امگا ۳ تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت سلامت قلب است.

به علاوه به خیلی از کسانی که قصد کاهش وزن دارند، مصرف امگا ۳ توصیه می‌شود. این اسید چرب شگفت‌انگیز برای رفع مشکلات پوست و مو هم بسیار مفید است. بسیاری از مشکلات پوستی از جمله اگزما، خارش، قرمزی پوست، جراحت پوستی و جوش ها با امگا ۳ درمان می‌شوند. بعضی از متخصصین پوست هم برای درمان آکنه های پوستی، مصرف امگا ۳ را تجویز می‌کنند. در بخش بعد درباره‌ خواص مصرف امگا ۳ برای سالمندان صحبت می‌کنیم.

اهمیت مصرف امگا ۳ برای سالمندان

امگا ۳ فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آن برای سالمندان جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، تقویت سیستم ایمنی، اختلال‌های مربوط به چشم، بهبود زخم و ورم مفاصل هستند. حتی جالب است بدانید که مصرف امگا ۳ با افزایش طول عمر رابطه مستقیمی دارد. محققان در آزمایشی‌ روی بیماران قلبی و عروقی به این نتیجه رسیدند، بیمارانی که امگا ۳ مصرف می‌کردند، طول عمر بیشتری داشتند.

سالمندان به دلیل شرایط خاصی که در زندگی دارند، ممکن است با اختلالات روحی و روانی مانند افسردگی، اختلالات عصبی، استرس و اضطراب روبه‌رو شوند. امگا ۳ در اینجا هم معجزه می‌کند و در کاهش حس افسردگی، کم شدن استرس و کنترل اضطراب به فرد کمک می‌کند.

همانطور که می‌دانید افراد مسن به خصوص زنان ماهیچه‌های ضعیفتری دارند. آن‌ها نمی‌توانند به خوبی راه بروند و ممکن است نتوانند راه‌رفتن خودشان را کنترل کنند. مصرف امگا ۳ در تقویت ماهیچه‌ها به سالمندان کمک می‌کند. یکی دیگر از مشکلات شایع در سالمندان، آرتروز است. محققان متوجه شدند که مصرف امگا از بروز علائم آرتروز پیشگیری کرده و سرعت پیشرفت این بیماری را هم کم می‌کند.

از دیگر فواید و معجزه امگا ۳ می‌توان به تقویت حافظه سالمندان اشاره کرد. با مصرف امگا ۳ می‌توانید حافظه خودتان را بهبود ببخشید و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید. یکی از بیماری‌های شایع در سالمندان دیابت است.

خیلی از سالمندان به دلیل تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد قند و شکر ممکن است به دیابت مبتلا شوند. امگا ۳ اینجا هم مزیت‌هایی دارد. سطح تری گلسیرید خوب با مصرف امگا ۳ کاهش پیدا می‌کند و قند سالمندان هم کنترل می‌شود. همچنین با مصرف امگا ۳ بینایی هم تقویت می‌شود. خیلی از سالمندان با افزایش سن، بینایی‌شان ضعیف شده و نمی‌توانند به خوبی مطالعه یا رانندگی کنند. امگا ۳ از ضعیف شدن چشم جلوگیری می‌کند.

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3

میزان مصرف امگا ۳ برای سالخوردگان

مصرف قرص امگا ۳ را به صورت خودسرانه انجام ندهید. حتما با پزشک تغذیه یا پزشک عمومی خود مشورت کرده و با توجه به شرایط بدنی و نیازهای بدنتان مقدار مورد نظری از قرص امگا ۳ را مصرف کنید. برخی از تحقیقات نشان دادند که روغن ماهی باعث تشدید بیماری های قلبی شده است. بنابراین اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید، قبل از مصرف امگا ۳ حتما با پزشک مشورت کنید.

امگا ۳ معمولا به صورت قرص‌های کپسولی مصرف می‌شود و سرشار از ویتامین A و ویتامین D است. مصرف بیش از حد امگا ۳ عوارضی هم برای بدن دارد. اگر بیش از مقدار مورد نیاز قرص امگا ۳ مصرف کنید، ویتامین‌های اضافی در بدن شما جمع شده و عوارض جدی‌تری را ایجاد می‌کنند. به علاوه مصرف بیش از حد امگا ۳، سطح ویتامین E بدن را کاهش می‌دهد. بعد باید مکمل‌های مربوط به ویتامین E را هم مصرف کنید. می‌توانید امگا ۳ مورد نیازتان را هم از مصرف ماهی به دست آورید. یک برنامه غذایی تنظیم کنید و مصرف ماهی را هم در آن بگنجانید.

فیلم آموزشی ویتامین های ضروری برای بدن سالمندان

مصرف ماهی یا قرص امگا ۳؟

در مورد مصرف قرص امگا ۳ مطالعات متعددی انجام شده است. برخی از دانشمندان معتقدند که اسیدهای چرب موجود در قرص ممکن است باعث خونریزی بینی و اسهال شود. شواهد موجود در مطالعات هم نشان داده که بعضی‌ها در اثر مصرف قرص امگا ۳ دچار حالت تهوع می‌شوند و بوی دهان آزارشان می‌دهد. از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از حد قرص امگا ۳ می‌توان به بروز بادگلو، بوی بد دهان، تهوع و سوزش معده اشاره کرد.

حالا برای جلوگیری از عوارض مصرف امگا ۳ باید چه کرد؟‌

  • اولا اینکه مصرف قرص امگا ۳ را خودسرانه انجام ندهیم و با توجه به دستور و مشورت پزشک مصرف کنیم.
  • دوما تا حد امکان سعی کنیم امگا ۳ را از طریق مصرف ماهی به دست آوریم. به جز ماهی در گیاهانی مثل بذر کتان و جلبک هم اسیدچرب وجود دارد. مصرف گردو و روغن زیتون هم گزینه‌های خوبی برای امگا ۳ و اسیدهای چرب هستند.

مواد غذایی حاوی امگا ۳

همانطور که گفتیم مصرف خودسرانه و بدون برنامه قرص امگا ۳ عوارض زیادی دارد. بنابراین با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب، امگا ۳ را هم وارد رژیم غذایی خودتان کنید. روغن‌هایی مثل روغن کلزا و روغن کتان سرشار از امگا ۳ هستند. می‌توانید روغن کلزا را با روغن زیتون مخلوط کنید و در سالاد و پخت غذا از آن استفاده کنید.

اگر بخواهید از روغن کتان استفاده کنید، باید از آن به خوبی نگهداری کنید، چون این روغن خیلی سریع اکسید می‌شود. می‌توانید از دانه کتان به جای روغن کتان استفاده کنید. ماهی‌هایی مثل ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا سرشار از امگا ۳ هستند. سعی کنید حداقل ۱ بار در هفته ماهی مصرف کنید.

آجیل‌ها هم منبع خوبی از امگا ۳ به حساب می‌آیند. اگر گیاه‌خوار هستید، برای دریافت امگا ۳ می‌توانید از گردو، فندق، بادام، بادام هندی و پسته استفاده کنید. سبزیجاتی مثل اسفناج، خرفه، کاهوفرنگی، شاهی، کاهو، مغز درخت نخل، و آووکادو هم سرشار از امگا ۳ هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره فواید مصرف امگا ۳ برای سالمندان صحبت کردیم و متوجه شدیم که امگا ۳ برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، بیماری های چشم و بیماری های قلبی بسیار مفید است. مصرف امگا ۳ حافظه را تقویت می‌کند و مانع از ابتلای فرد سالمند به آلزایمر می‌شود. گرچه امگا ۳ خواص زیادی دارد، اما اگر بیش از حد مصرف شود، عوارض بدی برای بدن دارد. بنابراین قبل از مصرف قرص امگا ۳ حتما با پزشک مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا