A
تغذیه و مکملسلامت جسمی سالمندان

فواید عرقیات گیاهی برای سالمندان

محتوا پنهان

امروزه در دنیا بیش از ۶۰ نوع گیاه گیاهی دارویی وجود دارد که عرق آن برای مصارف درمانی متعددی استفاده میشوند. در چند سال اخیر درمان از طریق طب سنتی رونق بسیاری گرفته و افراد زیادی بجای درمان دارویی از مزایای گیاهان مختلف در درمان بیماری‌های خود استفاده میکنند. البته افراد بسیاری هم هستند که از ترکیب این دو روش یعنی درمان گیاهی و داروهای شیمیایی استفاده میکنند و تا کنون تاثیرات خوبی را دریافت کرده‌اند. اما ما در این مقاله قصد داریم فواید ۱۰ عرق گیاه مختلف که برای سلامتی سالمندان مناسب است را برسی کنیم. بنابراین از شما دعوت میکنیم تا انتها ما را همراهی کنید و فواید عرقیات گیاهی برای سالمندان آشنا شوید.

گلاب؛ تأثیر رایحه گلاب برای سالمندان

گلاب، خواص درمانی بسیاری دارد که معمولا استفاده از آن برای هر رده سنی توصیه میشود.
سالمندان از گروه‌های سنی هستند که میزان آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر عوامل مختلف بسیار بالاتر از سایر افراد است.
اگر در خانه شما افراد پیر یا سالخورده حضور دارند، میتوانید از درمان‌های خانگی برای بهبود درد و امراض برخی بیماری‌ها با رعایت یکسری اصول استفاده کنید.
پس برای اینکه از این روش‌های درمانی به خوبی آگاه شوید بهتر است به فواید زیر توجه کنید.

حفظ تعادل در بدن با گلاب برای سالمندان

گلاب به حفظ تعادل pH پوست کمک کرده و چربی اضافی را کنترل می‌کند. همچنین این حفظ تعادل چربی در بدن توسط گلاب، برای سالمندان که بسیار در معرض ابتلا به بیماری‌های چربی خون قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

خاصیت ضد التهابی گلاب برای سالمندان

گلاب دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش قرمزی پوست، از بین بردن آکنه و اگزما کمک کند.

حفظ سلامت پوست با گلاب برای سالمندان

گلاب به آبرسانی، احیا و مرطوب‌سازی پوست کمک می‌کند تا پوست‌تان ظاهر زیبا و جذابی داشته باشد. همچنین خطوط ریز و چین و چروک پوست را از بین می‌برد.

تاثیر گلاب بر سطح اضطراب سالمندان

گلاب احساس اضطراب افراد و به‌خصوص سالمندان را از بین می‌برد. بهزیستی عاطفی را ارتقا می‌بخشد و در نتیجه احساس آرامش بیشتری خواهند داشت.

خاصیت آنتی اکسیدانی گلاب برای سالمندان

این خاصیت در گلاب به تقویت سلول‌های پوست و بازسازی بافت‌های پوست کمک کرده و به‌طور کلی میتوان گفت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های سرطانی محافظت میکند. یکی از بهترین عرقیات گیاهی برای سالمندان گلاب است.

گلاب موثر برای موی سر سالمندان

برای درمان التهابات خفیف پوست سر و خلاص شدن از شر شوره سر شناخته شده است. Rosewater به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی، رشد مو را احیا می‌کند.

فواید عرق نعناع برای سالمندان

گل‌های این گیاه در ماه‌های مرداد و شهریور ظاهر شده و بیشتر در نواحی شمال ایران رشد میکند. ناگفته نماند که این گیاه دارای خواص دارویی بسیار زیادی است. نعناع را به صورت دمنوش، اسانس، پودر، خشک شده و… مصرف میکنند.

این گیاه از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و افراد سالمند با مصرف آن میتوانند به بهبود کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم، چربی، فیبر و… موجود در بدنشان کمک کنند.

درمان یبوست با عرق نعناع برای سالمندان

سالمندان بهتر است برای درمان یبوست، نعناع را به حالت دمنوش و عرق نعناع مصرف کنند.

همچنین برخی افراد نیز از مخلوط عرق نعناع با ماست و دوغ برای درمان بیماری‌های معده و یبوست استفاده میکنند.

کاهش وزن با عرق نعناع برای سالمندان

عرق نعناع خاصیت چربی‌سوزی بالایی دارد شما میتوانید از آن در جهت کاهش وزن و کاهش چربی‌سازی در بدن استفاده کنید.

عرق نعناع مفید برای سرماخوردگی سالمندان

برای درمان سرماخوردگی و گلو درد میتوانید دمنوش و عرق نعناع را برای تسکین درد گلو، تنگی نفس، بهبود سرما خوردگی و سرفه‌های خشک مصرف کنید.

عرق نعناع؛ آرام‌بخش برای سالمندان

نعناع میتواند در اشکال مختلف به عنوان آرام‌بخش استفاده شود. مثلا بسیاری از افراد نعناع را به‌صورت روغن، دم‌کرده یا عرق آن مصرف میکنند. شما نیز میتوانید برای کاهش بی‌حوصلگی، استرس و… از عرق نعناع استفاده کنید. یکی از پراستفاده‌ترین عرقیات گیاهی برای سالمندان عرق نعناع است.

پس سعی کنید اگر سالمندی در خانه دارید عرق نعناع را برای تسکین اعصاب و بهبود آرامش به صورت روزانه و منظم بنوشند.

تسکین دردهای گوارشی با عرق نعناع در سالمندان

برای تسکین دردهای بیماری‌های گوارشی که بسیاری از افراد و به ویژه سالمندان به آن دچار هستند میتوانید نعناع را به شکل عرق و دمنوش مصرف کنید.

این دردها شامل نفخ، اسهال، تهوع و معده درد است که با مصرف نعناعع میتوانید آن‌ها را تا حد زیادی التیام ببخشید.

بهبود سطح انرژی با عرق نعناع برای سالمندان

شما میتوانید برای افزایش انرژی‌تان از روغن، چای، دمنوش، عرق و کپسول روغن نعناع استفاده کنید. همچنین میزان خواب‌آلودگی را به مقدار بسیار زیادی کاهش میدهد. بهبود سطح انرژی بدن افراد سالمند باعث افزایش متابولیسم‌های گوراشی در بدن میشود.

فواید عرق نسترن برای سالمندان

همه ما پرتقال را به‌عنوان منبع سرشار از ویتامین c میشناسیم؛ اما ویتامین سی موجود در گیاه گل نسترن بسیار بیشتر از ویتامین سی موجود در پرتقال است. گیاه نسترن دارای خواص بیشماری است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

درمان التهاب و ورم معده با عرق نسترن در سالمندان

عرق گل نسترن را میتوانید برای درمان التهاب، ورم و ناراحتی‌های معده مصرف کنید. همچنین برای تسکین ورم مفاصل و مثانه نیز، میتوان از گیاه گل نسترن به صورت دمکرده یا همان دمنوش استفاده کرد. در واقع خاصیت اصلی عرق گل نسترن خاصیت ضد التهابی آن است.

بهبود سلامت قلب با عرق نسترن در سالمندان

دمنوش نسترن و عرق نسترن به ترتیب در تقویت قلب و بهبود تپش قلب در افراد سالمند بسیار موثر است.

تسکین سردرد و سرگیجه با عرق نسترن در سالمندان

اگر شما یا فرد سالمندی که با شما زندگی میکند، دچار سردردهای موضعی میشود بهترین راه، استفاده از عرق گل نسترن برای کاهش التیام این دردها است.

خاصیت ضد افسردگی با عرق نسترن برای سالمندان

با اضافه کردن مقداری مواد شیرین‌کننده به عرق نسترن میتوانید آن را برای ایجاد حس شادی و نشاط بصورت روزانه، مصرف کنید. توجه داشته باشید اضافه کردن شیرین‌کننده‌ها تحت شرایط خاص و با نظر پزشک مجاز است.

فواید عرق کاسنی برای سالمندان

گیاه کاسنی در دو نوع وحشی و صحرایی در ایران کشت شده و از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به خصوص مشکلات کبدی، استفاده میشود.  خواص عرق کاسنی در زمینه درمان بسیاری از بیماری‌ها به اثبات رسیده؛ برخی از آن‌ها عبارتند از:

درمان یبوست با عرق کاسنی در سالمندان

یبوست؛ امری ناخوشایند است که بسیاری از افراد در سنین مختلف به خصوص سالمندی به آن دچار میشوند. اما این بیماری، راه‌های درمان بسیاری دارد که یکی از آن‌ها مصرف عرق کاسنی است.

مثلا، شما میتوانید برای بهبود در فرایند هضم و درمان یبوست افراد سالمند، از مخلوط عرق کاسنی و شاتره استفاده کنید.

بهبود درد مفاصل با عرق کاسنی در سالمندان

اکثر ما سالمندانی را دیده یا با آن‌ها در ارتباط بوده‌ایم که از دردهای مفصل، عضلانی و آرتروز رنج میبرند. یکی دیگر از خواص درمانی عرق کاسنی، بهبود و التیام بخشیدن به این دردهاست.

فواید عرقیجات در سنین سالمندی و درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها در این سن
فواید عرقیات گیاهی برای سالمندان

درمان بیماری‌های کبد با عرق کاسنی در سالمندان

برای درمان بیماری‌های کبدی، هر چه عرق کاسنی تلخ‌تر باشد در بهبود امراض کبدی موثرتر عمل میکند. ناگفته نماند که عرق کاسنی ادرارآور بوده و باعث دفع سموم از بدن میشود.

بهبود سلامت پوست با عرق کاسنی در سالمندان

مصرف عرق کاسنی باعث شادابی و طراوت پوست شده و چین‌وچروک‌های پوست صورت افراد سالمند را تا حد قابل قبولی از بین میبرد. همچنین در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مثل اگزما، آکنه و… نیز موثر است.

عرق کاسنی مفید برای بیماری‌های قلبی سالمندان

مصرف عرق کاسنی برای بهبود بیماری‌های قلبی به ویژه در سالمندان که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند، مفید است.  در واقع مصرف عرق کاسنی میتواند از بروز سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های ناشی از آن، جلوگیری کند.

فواید عرق شاتره برای سالمندان

عرق گیاه شاتره یکی دیگر از عرقیاتی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر بوده و خواصی مشابه عرق کاسنی دارد.

مهمترین ویژگی شاتره خاصیت آنتی اکسدانی در مبارزه با سلول‌های سرطانی است.

بهبود امراض قلب با عرق شاتره در سالمندان

اگر پدر و مادر سالمند شما دچار تپش قلب میشوند، میتوانید برای درمان آن از عرق شاتره استفاده کنید.

همچنین مصرف عرق شاتره میتواند شما را از دست بسیاری از بیماریهای قلبی – عروقی، نجات دهد.

عرق شاتره مفید برای بیماری‌های کبدی سالمندان

عرق شاتره همانند عرق کاسنی ادرارآور بوده و علاوه بر آن، در نارسایی‌های کبدی نیز بسیار موثر است.

عرق شاتره؛ آرام‌بخش برای سالمندان

خوردن یک لیوان عرق شاتره در روز در بهبود بی‌حوصلگی، استرس و… نقش مثبتی ایفا میکند.

درمان بیماری‌های پوستی با عرق شاتره در سالمندان

عرق شاتره میتواند در بهبود بیماری پوستی مثل اگزما، جوش، عفونت‌های پوستی و… بسیار تاثیرگذار عمل کند.

فواید عرق چهل گیاه برای سالمندان

ترکیبات این گیاه از نعناع، آویشن، شیرین‌بیان، گل محمدی، سنبل‌الطیب، گل شقایق، گل گاوزبان، مرزنجوش و… است. درواقع دلیل نام‌گذاری این گیاه ترکیب ۴۲ گیاه مختلف با یگدیگره بوده است.

توجه داشته باشید عرق چهل گیاه طبع گرمی دارد. افراد داری طب گرم هستند بهتر است از خوردن آن پرهیز کنند زیرا بلافاصله پس از مصرف، دچار نفخ معده خواهند شد.

درمان مشکلات معده و روده با چهل گیاه در سالمندان

در صورت بروز نفخ معده، درد معده، دل پیچه، ناراحتی‌های روده میتوانید از عرق چهل گیاه استفاده کنید. در واقع عرق چهل گیاه، یک ترکیب عالی برای بهبود بیماری‌های گوارشی است.

بهبود فشار خون با چهل گیاه در سالمندان

یکی از بیماری‌هایی که افراد سالمند از آن رنج میبرند، فشار خون بالا است. برای بهبود فشار خون، میتوانید از عرق چهل گیاه استفاده کنید.

افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، معمولا در معرض ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارند. بنابراین؛ این دسته از بیماران باید به طور مداوم عرق چهل گیاه را برای بهبود فشار خون خود مصرف کنند.

چهل گیاه؛ ضد تهوع برای سالمندان

یکی دیگر از خواص عرق چهل گیاه، پیشگیری از تهوع و استفراغ است. بنابراین شما میتوانید در صورت بروز تهوع از عرق چهل گیاه به انداره یک استکان استفاده کنید.

تقویت قلب و عروق با چهل گیاه برای سالمندان

عرق چهل گیاه در بهبود تپش قلب بسیار موثر بوده و جز عرقیاتی است که میتوان آن را برای باز شدن عروق قلبی مصرف کرد.

بهبود سیستم عصبی با چهل گیاه برای سالمندان

مصرف عرق چهل گیاه به طور منظم، میتواند به شما در بهبود مشکلات اعصاب و روان، کمک کند. افرادی که از مشکلات اعصاب و روان رنج میبرند با مصرف یک لیوان در روز میتوانند از اثرات شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوند.

فواید عرق بیدمشک برای سالمندان

عرق بیدمشک، یکی از عرقیات پرطرفدار بین اقوام ایرانی است که معمولا آن را با تخم شربتی مخلوط کرده و مصرف میکنند. این گیاه، خواص دارویی بسیاری نیز دارد که ما به خواص ویژه آن برای سالمندان اشاره کرده ایم:

بهبود قند خون با عرق بیدمشک در سالمندان

قند خون، یکی از بیماری‌های شایع در بین سالمندان است.  افرادی که قند خون بالایی دارند میتوانند عرق بیدمشک را بدون اضافه کردن هیچ نوع شیرین کننده‌ای مصرف کنند. در صورتی که عرق بیدمشک را به این صورت مصرف کنید، به کاهش قند خون شما کمک شایانی خواهد کرد.

بهبود بیماری‌های قلبی با عرق بیدمشک در سالمندان

برای بهبود تقویت عملکرد قلب و اعصاب، حتما از عرق بیدمشک استفاده کنید. زیرا عرق بیدمشک جز عرقیات آرامبخش بوده و از میزان تپش قلب و خستگیتان میکاهد.

بهبود دردهای میگرنی با عرق بیدمشک در سالمندان

یکی دیگر از روش‌های درمانی گیاهی برای میگرن و سردردهای مزمن، مصرف عرق بیدمشک است.

همچنین این نکته را نیز توجه داشته باشید که اگر طبع سرد و خشک دارید و به سردردهای میگرنی دچار میشوید باید از ترکیب عرق بیدمشک و گلاب استفاده کنید.

عرق بیدمشک؛ بهبود کمردرد و سیاتیک در سالمندان

بسیاری از سالمندان، به دلیل فشرده شدن استخوان‌ها به درد‌های کمر و سیاتیک دچار میشوند. یکی از روش‌های درمانی برای کاهش التیام درد در ناحیه کمر، مصرف عرق بیدمشک است.

همچنین استفاده از عرق و پوست بیدمشک، در کاهش دردهای سیاتیک نیز بسیار کمک کننده خواهد بود. اما حتما با پزشک مربوطه قبل از مصرف در این زمینه مشورت لازم را انجام دهید.

عرق بیدمشک؛ دارای خاصیت ضد التهابی برای سالمندان

همه افراد، پیوسته دچار التهاباتی در ناحیه لوله گوارش، مجاری تنفسی و… میشوند.  برای کاهش التهابات پزشکان طب سنتی توصیه میکنند که روزانه مقدار کمی عرق بیدمشک را در بین میان وعده‌های خود استفاده کنید.

فواید عرق زنیان برای سالمندان

زنیان، جز یکی از بهترین گیاهان در زمینه طب سنتی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های سالمندان، مورد استفاده قرار میگیرد. خواص بیشمار زنیان، او را به یک گیاه دارویی پرطرفدار تبدیل کرده است.

بهبود بیماری‌های گوارشی با عرق زنیان در سالمندان

عرق زنیان ضد نفخ است و دستگاه گوارش را ضد عفونی میکند. بزرگسالان و سالمندان میتوانند عرق زنیان را با آب مخلوط کرده و روزانه در دو الی سه وعده به اندازه دوقاشق غذاخوری از آن را میل کنند.

درمان یبوست و اسهال با عرق زنیان در سالمندان

عرق زنیان خواص ضد اسهالی دارد بنابراین؛ شما میتوانید برای درمان اسهال سالمندان و همچنین یبوستشان به انها مصرف عرق زنیان را توصیه کنید.

درمان دیابت سالمندان با عرق زنیان

بزرگسالان و سالمندان که بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند، میتوانند به دو روش از آن استفاده کنند. مقداری دانه زنیان را در مقداری شیر مخلوط کرده و تا یک ماه آنرا مصرف کنند.

روش دیگر آن مخلوط کردن مقداری از دانه زنیان با ۴ قاشق چایخوری برگ بئل ( ( bael است که سالمندان و افراد مبتلا به دیابت میتوانند دو الی سه وعده در روز آن را میل کنند.

درمان آسم و تنگی نفس در سالمندان با عرق زنیان

برای درمان آسم و تنگی نفس، سالمندان میتوانند ۱ لیوان عرق زنیان را با شکر زرد مخلوط کرده و سپس آن را مصرف کنند.

فواید عرق آویشن برای سالمندان

آویشن حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است به عفونت‌های باکتریایی، قارچی و تحریکات جزئی کمک کند. همچنین ممکن است اسپاسم عضلات صاف، مانند سرفه را تسکین دهد و اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد.

درمان آلزایمر و بهبود حافظه با عرق آویشن در سالمندان

بسیاری از افراد در اثر کهولت سن، دچار آلزایمر و بیماری‌های ناشی از آن میشوند. برای درمان آلزایمر در سالمندان، میتوانید از ترکیب فوق العاده آویشن و جعفری استفاده کنید.

بهبود بیماری‌های گوارشی با عرق آویشن در سالمندان

برای درمان بیماری‌های گوارشی مثل ناراحتی‌های معده، اسهال، پیچش روده و… میتوانید آویشن را دم کرده و به صورت دمنوش، آن را مصرف کنید.

بهبود سرفه با عرق آویشن در سالمندان

یکی دیگر از گیاهان دارویی که برای درمان سرفه و سرماخوردگی در سالمندان، بسیار مفید واقع شده، مصرف عرق آویشن است.

برای اینکار، میتوانید عرق آویشن را با یک لیوان آب انجیر مخلوط کرده و میل کنید.

کاهش دردهای کلیه با عرق آویشن در سالمندان

مصرف آویشن یکی از راهکارهای دیگر برای درمان سنگ صفرا و سنگ کلیه در سالمندان، محسوب میشود.

در واقع سالمندان با مصرف عرق آویشن میتوانند از میزان ورم‌های کلیوی خود بکاهند.

فواید عرق گیاهی بهار نارنج برای سالمندان

فواید عرق گیاه بهار نارنج به بیش از ۱۲ مورد میرسد. عرق این گیاه از تقطیر شکوفه‌های بهارنارنج به دست می‌آید. بهارنارنج در درمان برخی از بیماری‌های سالمندان به شکل یک معجزه عمل میکند که در ادامه به مهمترین آن‌هار اشاره خواهیم کرد:

تقویت سیستم ایمنی بدن با عرق بهار نارنج در سالمندان

عرق گیاهی بهارنارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که این مورد باعث دفع رادیکال‌های سرطانی موجود در بدن میشود. پیشنهاد میشود برای تاثیر بیشتر عرق این گیاه آن را به همراه آب کرفس بنوشید.

عرق بهارنارنج مفید برای معده سالمندان

شایع‌ترین بیماری در افراد سالمند مشکلات معده میباشد. متابولیسم‌های مربوط به هضم غذا در این افراد به شکل مناسبی عمل نمیکنند و باعث ایجاد مشکل میشوند. مصرف مقدار معینی از عرق گیاه بهار نارنج در طول روز به رفع گاز معده، نفخ معده و سایر مشکلات گوارشی کمک میکند.

اگر از مشکلات فشارخون و قلب رنج میبرید حتما در مصرف عرقیات گیاهی برای سالمندان احتیاط لازم را داشته باشید.

دفع سنگ کلیه با عرق گیاهی بهار نارنج در سالمندان

سنگ کلیه از دیگر بیماری‌های شایع در سالمندان است که به دلیل کاهش جذب آب بدن در این سن اتفاق می‌افتد. مصرف عرق این گیاه به همراه آب فراوان کمک به دفع سنگ کلیه میکند. البته حتما پیش از مصرف با پزشک خود درباره عرقیات گیاهی برای سالمندان مشورت نمایید.

جمع‌بندی فواید عرقیات گیاهی برای سالمندان

ممنونیم از شما که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. گیاهانی که در این مقاله به فواید عرق آن‌ها اشاره کردیم از مهمترین موارد در درمان بیماری افراد سالمند است. اما به این نکته مهم توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد عرقیات گیاهی برای سالمندان میتواند اثرات جبران ناپذیری را بروی سلامتی شما یا افراد سالمند خانواده شما بگذارد. قبل از شروع مصرف عرق هریک از گیاهان بالا حتما از نظر پزشک خود در این زمینه جویا شوید.

درصورت تجربه مثبت یا منفی در مصرف هر یک عرقیات گیاهی برای سالمندان، لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

خرید محصولات غذایی اورگانیک

منبع
کتاب خواص گیاهان دارویی و عرقیات شفابخش اثر داریوش صالحی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا